Olen aina jännittänyt puhua englantia (tai muitakin vieraita kieliä). Olen akateeminen introvertti tapaus. Jos minun pitäisi puhua englantia, menen aivan jäihin. Ne rakenteet ja asiat vain "katoaa" mielessä. Sillä hetkellä mietin vain, etten osaa.
Johtuukohan kaikki suomalaisesta koulujärjestelmästä. Kun olin ala-asteella, aina painotettiin ettei saa tehdä virheitä. Päntättiin vain kielioppia ja sen tärkeyttä.
Yliopiston pakolliset kielikurssit oli painajaista, kun niitä naama punaisena mongersin, tosin huomasin, että en minä ainoa tapaus ollut joukossa.
Kertokaapa minulle, että kummasta se johtuu...
4
109
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalainen ajattelu, että ei saa tehdä virheitä, estää yrittämästä koska muka noloa tehdä virheitä. Ilman virheiden tekemistä ja yrittämistä ei opi. Pitää vaan rohkeasti aloittaa jostain ja lopettaa puhumisen pelkääminen.
Joo jonssoni opetti niin. En vieläkään osaa puhua englantia. Ruotsi sen sijaan sujuu. Soile vainaa oli tosi kannustava ruotsin ope. Riippuu niin opettajasta. Ja valitettavasti ala asteelle meillä päin laitettiin huonommat opet. Tappo sitten innostuksen moniin aineisiin.
- Anonyymi
Minulla oli ilkeä englannin opettaja yläasteella, ettei tosikaan. Kiusasi. Luulin, että minulla on huono kielipää. Olen saanut myöhemmin palautetta, että äännän ja puhun ihan hyvin. Haaveenani on päästä vähäksi aikaa ulkomaille töihin.
- Anonyymi
Tuo on suomalainen ongelma. Pelätään tehdä virheitä. Ei mitään syytä. Monet muut kansallisuudet puhuu paljon huonompaa englantia yhtään häpeilemättä ja meidän pitää ottaa siitä oppia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336924- 386354
- 293494
- 452960
- 342694
- 152368
- 372188
- 162066
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481927En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191797