Miten nykyaikana hääpareista on tullut niin röyhkeitä, että haluavat vain rahaa tililleen?!
Se on todella loukkaavaa vieraita kohtaan ja aiheuttaa mielipahaa, jos lahjan antaja kokee, että hänen ostama/tekemä lahja osoittaa huonoa makua hääparin mielestä.
Sitä paitsi huonovaraisempi nolaa vain itsensä siinä, koska hääpari katsoo kuka on laittanut ja kuinka paljon. Ai noinko vähän vaan!
Jos ette halua huonoja lahjoja, niin laittakaa edes lahjalista. Se on paljon fiksumpaa, kuin pelkkä tilinumero! Ainahan lahjan voi muuttaa jollakin keinolla jälkeenpäin rahaksi.
Kunnioittakaa vähän häävieraita!
Olette itsekkäitä!
20
3352
Vastaukset
- Miimu
Mielestäni lahja ANNETAAN, sitä ei pyydetä/vaadita, olkoon sitten rahaa tai tavaraa. Tuntuu törkeältä käytökseltä hääpareilta laittaa jokin lahjalista kauppaan tai painaa tilinnumero kutsukorttiin. Sehän tarkoittaa että tervetuloa Maijan ja Matin vihkiäisiin ja osanottomaksun voi suorittaa tilille 123-123. Jos joku vieraista(lähisukulainen) kysyy erikseen lahja toiveita toki silloin voi antaa vinkkejä mutta kysymättä luetellaan mitä pitää tuoda lahjaksi,ei oikein tunnu viisaalta. Ja se että halutaan vaan rahaa ei ole fiksua. Mutta toisaalta onhan eron tullessa vähemmän jakamista kun ei ole häälahjaposliineja ja hopeoita jaettavana.
- minä vaan
Itsekin sain kutsun jossa oli lahjatilin numero.. Aluksi se tuntui hieman oudolta ja typerältä mutta kun mietin asiaa tarkemmin, niin joillekkin ihmisille se on helpotus ettei tarvitse miettiä sen enempää mitä ostella tai muuta. Uskon että hääpari on tyytyväinen pienimpäänkin summaan tai vaikka pakettiin, mutta ymmärrän rahatoiveen koska häät ovat kallis yhteinen juhla ja rahalla sekin maksetaan.
- monia
Ajat muuttuu ja ihmisten pitäisi muuttua ajan mukana. Joskus ennenvanhaan, kun naimisiin mentiin ennen yhteiseen kotiin muuttamista, toimi varmaan hyvin se, että kukin toi häälahjaksi mitä haluaa. Tyypillisiä lahjojahan taisivat olla juuri uuteen kotiin tarvittavat tavarat, silitysraudat ja kattilat. Nykyään hääpari on saattunut asua yhdessä jo vuosikausia ja oma koti on valmis, tavaraa liikaakin. Ei tälläiseen kotiin kaivata enää mitä sattuu kippoa ja kuppia, ei niille yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Siksi mielestäni lahjalista on hyvä ratkaisu nykyään.
Rahan pyytäminenkin on mielestäni ihan ok. Moni pari maksaa häänsä itse, ja niihin menee paljon rahaa. Itse aiomme hienovaraisesti pyytää rahaa lahjaksi, koska muuten ei ole häämatkaa varaa tehdä.
Eikä se, että hääpari ilmoittaa lahjatoiveensa, tarkoita sitä, että näitä toiveita olisi pakko noudattaa. Minulle on tärkeintä, että ihmiset tulevat juhlimaan häitämme, vaikka ilman lahjaa. Aion tämän myös kutsussa ilmoittaa. Mutta kun vieraat kuitenkin tuovat jonkun lahjan, niin miksi emme pyytäisi sitä, mitä oikeasti tarvitaan. - Monni
minä vaan kirjoitti:
Itsekin sain kutsun jossa oli lahjatilin numero.. Aluksi se tuntui hieman oudolta ja typerältä mutta kun mietin asiaa tarkemmin, niin joillekkin ihmisille se on helpotus ettei tarvitse miettiä sen enempää mitä ostella tai muuta. Uskon että hääpari on tyytyväinen pienimpäänkin summaan tai vaikka pakettiin, mutta ymmärrän rahatoiveen koska häät ovat kallis yhteinen juhla ja rahalla sekin maksetaan.
Mä hyväksyn kyllä rahan pyytämisen lahjaksi. Jos on kerta kaikenlaista tavaraa jo eikä tarvitse mitään (tai johonkin kai ne rahatkin käytetään,
että jotain aina kai tarvitaan...). Ja ei tarvitse vieraiden kiertää kauppoja tai miettiä mitä ostaisi. Olen ollut useissa häissä ja missään ei kyllä ole toivottu pelkkää rahaa ja ei ole laitettu tilinumeroa. Ja itselle ei tullut mieleen laittaa. Mutta kai se on nykyään sitten yleistynyt? Toisaalta se tuntuu kummalta (varsinkin se tilille laittaminen), mutta kai se on ok. Ja moni muukin suhtautuu rahalahjaan erilailla kun "tavalliseen lahjaan", joten jotain kai siinä on... Ehkä siihen ei sitten vielä ole totuttu.
Ainakin vain sillä periaatteella, että kun on niin kalliit häätkin rahan pyytäminen on hassua (sen kyllä tiedän, että ei kukaan häälahjarahoilla koko häitä kustanna tai rikastu). Itsehän hääpari on halunnut hääjuhlat järjestää. Ja enemmän se heidän juhla on. Tai no jotkut sukulaiset ehkä on tuppaamassa häihin ja odottaa kutsua. Mutta itse kyllä kestäisin mainiosti jos en saa kutsua. - Asiaa miettinyt
Monni kirjoitti:
Mä hyväksyn kyllä rahan pyytämisen lahjaksi. Jos on kerta kaikenlaista tavaraa jo eikä tarvitse mitään (tai johonkin kai ne rahatkin käytetään,
että jotain aina kai tarvitaan...). Ja ei tarvitse vieraiden kiertää kauppoja tai miettiä mitä ostaisi. Olen ollut useissa häissä ja missään ei kyllä ole toivottu pelkkää rahaa ja ei ole laitettu tilinumeroa. Ja itselle ei tullut mieleen laittaa. Mutta kai se on nykyään sitten yleistynyt? Toisaalta se tuntuu kummalta (varsinkin se tilille laittaminen), mutta kai se on ok. Ja moni muukin suhtautuu rahalahjaan erilailla kun "tavalliseen lahjaan", joten jotain kai siinä on... Ehkä siihen ei sitten vielä ole totuttu.
Ainakin vain sillä periaatteella, että kun on niin kalliit häätkin rahan pyytäminen on hassua (sen kyllä tiedän, että ei kukaan häälahjarahoilla koko häitä kustanna tai rikastu). Itsehän hääpari on halunnut hääjuhlat järjestää. Ja enemmän se heidän juhla on. Tai no jotkut sukulaiset ehkä on tuppaamassa häihin ja odottaa kutsua. Mutta itse kyllä kestäisin mainiosti jos en saa kutsua.Tuli vielä mieleen, että jos on tiedossa että mihin rahat käytetään esim. häämatkaan niin senhän voisi mainita kun toivoo rahaa. Ehkä sitä haluaisi tietää mihin rahat menee.
Okei se on ehkä hölmöä, mutta jotenkin musta ois kivempi että tiedän antaneeni jonkun kipon tai rahaa häämatkaan. Että on joku konkreettinen juttu mihin olen osallistunut. Voi ajatella, että häämatka oli lahja meiltä vierailta (tai ainakin osittain). Eikä rahat mene vaikka ruokakauppaan. Vaikka toisaaltahan sillä ei ole väliä kai mihin ne menee... En tiedä. Kai se raha on jotenkin arkista ja kylmää (ehkä se astiasto tms. tietty myös on arkista...). Vaikka pitäs ajatella, että ainakin se menee varmaan tarpeeseen ja on toivottu lahja. - PPP
monia kirjoitti:
Ajat muuttuu ja ihmisten pitäisi muuttua ajan mukana. Joskus ennenvanhaan, kun naimisiin mentiin ennen yhteiseen kotiin muuttamista, toimi varmaan hyvin se, että kukin toi häälahjaksi mitä haluaa. Tyypillisiä lahjojahan taisivat olla juuri uuteen kotiin tarvittavat tavarat, silitysraudat ja kattilat. Nykyään hääpari on saattunut asua yhdessä jo vuosikausia ja oma koti on valmis, tavaraa liikaakin. Ei tälläiseen kotiin kaivata enää mitä sattuu kippoa ja kuppia, ei niille yksinkertaisesti ole mitään käyttöä. Siksi mielestäni lahjalista on hyvä ratkaisu nykyään.
Rahan pyytäminenkin on mielestäni ihan ok. Moni pari maksaa häänsä itse, ja niihin menee paljon rahaa. Itse aiomme hienovaraisesti pyytää rahaa lahjaksi, koska muuten ei ole häämatkaa varaa tehdä.
Eikä se, että hääpari ilmoittaa lahjatoiveensa, tarkoita sitä, että näitä toiveita olisi pakko noudattaa. Minulle on tärkeintä, että ihmiset tulevat juhlimaan häitämme, vaikka ilman lahjaa. Aion tämän myös kutsussa ilmoittaa. Mutta kun vieraat kuitenkin tuovat jonkun lahjan, niin miksi emme pyytäisi sitä, mitä oikeasti tarvitaan.Me laitettiin hääkutsun mukana tilinumero, johon voi laittaa rahaa kodin perustamista varten. Ollaan asuttu yhdessä jo vuosia, enkä ymmärrä, miksi lahjaksi pitäisi antaa tavaraa, jota ei tarvitse. Joku mainitsi, ettei tarvitse mainita tilinumeroa eikä lahjalistasta. Lahjoja tulee kuitenkin. Siinä on sitten riemu katossa, kun lahjapöydälle ilmestyy kuusi Aalto-maljakkoa.
Meidän tilisysteemi "tuotti" 1200 euroa ja häät maksoivat 5500 euroa (omasta pussista). Mun mielestä lahjalista sopii pareille, joille ei ole kertynyt yhteistä omaisuutta. Rahan toivominen ei ole itsekästä, vaan joissain tapauksissa järkevin vaihtoehto. - mie
Monni kirjoitti:
Ainakin vain sillä periaatteella, että kun on niin kalliit häätkin rahan pyytäminen on hassua (sen kyllä tiedän, että ei kukaan häälahjarahoilla koko häitä kustanna tai rikastu). Itsehän hääpari on halunnut hääjuhlat järjestää. Ja enemmän se heidän juhla on. Tai no jotkut sukulaiset ehkä on tuppaamassa häihin ja odottaa kutsua. Mutta itse kyllä kestäisin mainiosti jos en saa kutsua.Olin häissä tässä kesällä. Siellä oli kanssa toivomus pelkästään rahasta häälahjana. Aluksi ihmettelin, mutta jos hääpari on asunut yhdessä jo 10 vuotta on se ymmärrettävää, että kaikki kipot ja kupit on tullut jo hankittua. Miksi heille enää kukaan veisikään mitään tavaraa?
- Apostoli34
Niin annetaankin, mutta kun koko homma on opittu... Eli häälahjat ovat monesti antajille isompi juttu kuin saajille. Etukäteen ilmoittamisella juuri vältetään se, ettei ole viittä kahvinkeitintä tai silitysrautaa. Se vasta on noloa, jos pitää hävittää, lahjoittaa tms. juuri jonkun tutun antaman lahja. Me laitettiin se tilinumero ja myös käyttötarkoitus. Me ei haluta lahjoja, mutta kun tunnettua on, että niitä kuitenkin tulisi (kun niin on tapana), me ajattelimme, että olemme joka tapauksessa menossa Lappiin ja häät vievät oikeasti ison osan budjetista, niin toivomme Lapin matkaa (joka on siis rinkka selässä vaellus tunturissa, ei mikään kylpyläloma). Tämän meidän ystävämme ja sukulaisemme hyväksyvät täysin. Koska tuntevat meidät... Kaikki ovat tervetulleita juhliin joka tapauksessa ja jos tuo mukanaan jotain rahan sijaan, sekin on ok. Pääasia, että tulee paikalle.
- Sara
Tais sultakin lipsahtaa vähän ykspuolinen ajatus maailmalle...
Tilinumero säästää kaikkia osapuolia ylimääräisiltä kuluilta ja vaivalta. Jokainen miettii tätä lahja-asiaa kuitenkin, vaikkei lahja olekaan mikään pääasia.
On hienoa, jos osaa tehdä/hankkia jonkun juuri hääparille sopivan jutun, mutta varsinkaan häissä kaikki vieraat ei ole parille niin läheisiä. Hääparit tuppaa nykyään olemaan kyllin fiksuja asuakseen yhdessä ennen papin aamenta, joten eniten tarvittavat roinat on jo kasassa. Lisäksi hääparin omat toiveet saattavat olla niin hinnakkaita, ettei sellaista voi keltään kohtuudella toivoa. Joten yhteen kerätyllä summalla saattaa ratketa monta asiaa. Eikä meillä ainakaan ylenkatsottu yhtään kuppia ja liinaa, jota paikalle tuotiin.
Annetaanpa kaikkien kukkien kukkia vaan....- -suuttunut-
No saapahan ihmiset sitten miettiä tätäkin kantaa häitä suunnitellessaan...
Semmosta tupsahtikin mieleeni lukiessani kommenttejanne, että onhan se toki kätevää maksaa omat häänsä lahjarahasta, mutta...
a) kannattaako pitää kovin suuria häitä, jos täytyy häänsä maksaa toisten antamista lahjarahoista?
b) eikös se tosiaankin olisi sitten järkevämpää sijoittaa rahat pahanpäivän varalle tai...
c) sijoittaa rahat häämatkaan?
d) "Lisäksi hääparin omat toiveet saattavat olla niin hinnakkaita, ettei sellaista voi keltään kohtuudella toivoa. " Tosiaan, sitten vaan jätetään pyytämättä. Häät on aivan liian yliarvostettu juttu. Eihän se loppuviimeen vaikuta muuhun, kuin perintöasioihin ja adoptioon.
Ja Sara mitä kommenttiisi tuli ylenkatsomisesta, on niitäkin tullut nähtyä valitettavasti... Onneksi te ette niin tehneet. =) - monia
-suuttunut- kirjoitti:
Semmosta tupsahtikin mieleeni lukiessani kommenttejanne, että onhan se toki kätevää maksaa omat häänsä lahjarahasta, mutta...
a) kannattaako pitää kovin suuria häitä, jos täytyy häänsä maksaa toisten antamista lahjarahoista?
b) eikös se tosiaankin olisi sitten järkevämpää sijoittaa rahat pahanpäivän varalle tai...
d) "Lisäksi hääparin omat toiveet saattavat olla niin hinnakkaita, ettei sellaista voi keltään kohtuudella toivoa. " Tosiaan, sitten vaan jätetään pyytämättä. Häät on aivan liian yliarvostettu juttu. Eihän se loppuviimeen vaikuta muuhun, kuin perintöasioihin ja adoptioon.
Ja Sara mitä kommenttiisi tuli ylenkatsomisesta, on niitäkin tullut nähtyä valitettavasti... Onneksi te ette niin tehneet. =)Kirjoitit: "Häät on aivan liian yliarvostettu juttu." Kuka arvostaa mitäkin. Jos häitä ei arvostettaisi, miksi niitä niin paljon vietettäisiin, ja olisi aina vietetty.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, hääpari ei välttämättä halua/tarvitse lahjaa, mutta kun vieraat kuitenkin lahjan tuovat, he toivovat sitä tarvitsemaansa: rahaa. Jos itse joskus häitä vietät ja haluat mieluummin 7 leivänpaahdinta kuin rahaa, niin se on oma asiasi. Kaikki eivät tarvitse niitä paahtimia.
Tuskin kukaan lahjarahoilla häitä pystyy rahoittamaan. Jos antaa rahaa johonkin tarkoitukseen, esim. siihen matkaan, mielestäni hän on osallisena yhteisen lahjan ostossa, ei rahoittajana häissä.
Kommentissasi yritit sanoa kai että miksi sijoittaa niihin häihin, kun voisi sijoittaa niihin tarvitsemiinsa asioihin. Joillekin häät ovat tärkeä asia, ja ne halutaan järjestää. Sitä ei välttämättä halua pelkästään hääpari vaan koko suku. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ei pitäisi järjestää suurempia häitä kuin mihin on varaa.
Äh, oli miten oli! Jokaisella olkoon omat mielipiteensä. :) - -suuttunut-
monia kirjoitti:
Kirjoitit: "Häät on aivan liian yliarvostettu juttu." Kuka arvostaa mitäkin. Jos häitä ei arvostettaisi, miksi niitä niin paljon vietettäisiin, ja olisi aina vietetty.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, hääpari ei välttämättä halua/tarvitse lahjaa, mutta kun vieraat kuitenkin lahjan tuovat, he toivovat sitä tarvitsemaansa: rahaa. Jos itse joskus häitä vietät ja haluat mieluummin 7 leivänpaahdinta kuin rahaa, niin se on oma asiasi. Kaikki eivät tarvitse niitä paahtimia.
Tuskin kukaan lahjarahoilla häitä pystyy rahoittamaan. Jos antaa rahaa johonkin tarkoitukseen, esim. siihen matkaan, mielestäni hän on osallisena yhteisen lahjan ostossa, ei rahoittajana häissä.
Kommentissasi yritit sanoa kai että miksi sijoittaa niihin häihin, kun voisi sijoittaa niihin tarvitsemiinsa asioihin. Joillekin häät ovat tärkeä asia, ja ne halutaan järjestää. Sitä ei välttämättä halua pelkästään hääpari vaan koko suku. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ei pitäisi järjestää suurempia häitä kuin mihin on varaa.
Äh, oli miten oli! Jokaisella olkoon omat mielipiteensä. :)Totta, kaikki arvostavat jotakin. Mitä itse kukin haluaa...
Tarkoitin tuolla "Häät ovat aivan liian yliarvostettu juttu." sitä, että minusta niistä on tehty liian "humpuukia". Ehkäpä mielipiteeni johtuu tv-ohjelmista, joita tulee nykyään jo korvistakin ulos.
Häissä kun kaksi toistaan rakastavaa ihmistä saa toisensa ja siinä kaikki. Se on romanttista ja kaunista mutta nykyään on jos jonkinmoista hössötystä. Tottakai häiden järjestäminen on työlästä ja häslinkiä syntyy, sitä en vähättele. Kylläpä tästä nyt soppa taas syntyi. ;)
Aion toki itsekin viettää häitä tässä muutaman vuoden sisällä. Häälahjoista minun ei tarvitse surra, koska olen ajatellut tehdä erihintaisten tavaroiden lahjalistan. Listaan tulee tarpeellisia käyttötavaroita mm. lakanoita (niitä kuluu ja tarvitaan aina) ja voipi olla sitten jotain muutakin. Niin ja luultavasti siinä lukisi vaan juuri jotain lakana ??x??cm mutta ei mitään määrättyä merkkiä tai valmistajaa ja tuskin hintaakaan sen paremmin. Näkeehän sen jo tuotteen nimestä, että mitä se suurinpiirtein maksaa ja käy sitten ostamassa sen värisen ja näköisen, kun lahjan antaja itse haluaa antaa. Varaa sen vaan listasta nimelleen ni ei sitten kaksi osta samaa. Noh, en ole ajatellut vielä sen kummemmin...
Niin ja siitä rahasta. Kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa, jos on sitä saanut. Elikkä tarkoitan: En laita tilinumeroa, vaan rahaa saa antaa, jos ei muuta keksi tai halua, mutta itse en rupea sitä pyytämään. Tästä asiasta en ole mutissut mitään...
Aiomme viettää pienet intiimit perhejuhlat joissa parhaimmat ystävät. Kerron heille kyllä varmasti selkeästi mitä haluamme ja jos tulee jotain muuta, niin tulkoot sitten yllätyksinä (en siis varmastikaan silti saa 7 leivänpaahdinta tai sit on kutsutuilla puuroa korvassa tai tosi huono munkki). =D
Hyvää kesää sinulle! - monia
-suuttunut- kirjoitti:
Totta, kaikki arvostavat jotakin. Mitä itse kukin haluaa...
Tarkoitin tuolla "Häät ovat aivan liian yliarvostettu juttu." sitä, että minusta niistä on tehty liian "humpuukia". Ehkäpä mielipiteeni johtuu tv-ohjelmista, joita tulee nykyään jo korvistakin ulos.
Häissä kun kaksi toistaan rakastavaa ihmistä saa toisensa ja siinä kaikki. Se on romanttista ja kaunista mutta nykyään on jos jonkinmoista hössötystä. Tottakai häiden järjestäminen on työlästä ja häslinkiä syntyy, sitä en vähättele. Kylläpä tästä nyt soppa taas syntyi. ;)
Aion toki itsekin viettää häitä tässä muutaman vuoden sisällä. Häälahjoista minun ei tarvitse surra, koska olen ajatellut tehdä erihintaisten tavaroiden lahjalistan. Listaan tulee tarpeellisia käyttötavaroita mm. lakanoita (niitä kuluu ja tarvitaan aina) ja voipi olla sitten jotain muutakin. Niin ja luultavasti siinä lukisi vaan juuri jotain lakana ??x??cm mutta ei mitään määrättyä merkkiä tai valmistajaa ja tuskin hintaakaan sen paremmin. Näkeehän sen jo tuotteen nimestä, että mitä se suurinpiirtein maksaa ja käy sitten ostamassa sen värisen ja näköisen, kun lahjan antaja itse haluaa antaa. Varaa sen vaan listasta nimelleen ni ei sitten kaksi osta samaa. Noh, en ole ajatellut vielä sen kummemmin...
Niin ja siitä rahasta. Kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa, jos on sitä saanut. Elikkä tarkoitan: En laita tilinumeroa, vaan rahaa saa antaa, jos ei muuta keksi tai halua, mutta itse en rupea sitä pyytämään. Tästä asiasta en ole mutissut mitään...
Aiomme viettää pienet intiimit perhejuhlat joissa parhaimmat ystävät. Kerron heille kyllä varmasti selkeästi mitä haluamme ja jos tulee jotain muuta, niin tulkoot sitten yllätyksinä (en siis varmastikaan silti saa 7 leivänpaahdinta tai sit on kutsutuilla puuroa korvassa tai tosi huono munkki). =D
Hyvää kesää sinulle!Ihan hyvä idea tuo lahjalistasi, eli ei kalliita merkkejä vaan pelkästään tavaran nimi. Itse en keksi tälläkään systeemillä tarpeeksi paljoa asioita joita tarvitsisimme (lakanakaappikin pursuaa jo yli...) joten pysyttelen rahalahjatoiveessa ja muutamassa muussa lahjatoiveessa. Vieraat päättäkööt sitten itse mitä tuovat tai tuovatko mitään. :)
Oikein hyvää kesää itsellesikin! :) - Yksi ihmettelevä
-suuttunut- kirjoitti:
Ja Sara mitä kommenttiisi tuli ylenkatsomisesta, on niitäkin tullut nähtyä valitettavasti... Onneksi te ette niin tehneet. =)Niin SINUN mielestäsi ei vaikuta muuhun kun perintöasioihin ja adoptioon. (sinkkukin kyllä voi adoptoida). Unohdit muuten avioeron ja omaisuusasiat... Mutta siis muille sillä voi olla jotain muutakin merkitystä. Ja lakikirjassa ei kyllä ole ehtoa, että pitää järjestää hääjuhlat... Mutta jotkut haluavat juhlistaa naimisiin menoaan. Kuten jotkut syntymäpäiviään, lapsen ripille tai ylioppilaaksi pääsyä jne.
Onko kaikki mitä sinä et arvosta, mutta muut arvostaa yliarvostettua? - -suuttunut-
Yksi ihmettelevä kirjoitti:
Niin SINUN mielestäsi ei vaikuta muuhun kun perintöasioihin ja adoptioon. (sinkkukin kyllä voi adoptoida). Unohdit muuten avioeron ja omaisuusasiat... Mutta siis muille sillä voi olla jotain muutakin merkitystä. Ja lakikirjassa ei kyllä ole ehtoa, että pitää järjestää hääjuhlat... Mutta jotkut haluavat juhlistaa naimisiin menoaan. Kuten jotkut syntymäpäiviään, lapsen ripille tai ylioppilaaksi pääsyä jne.
Onko kaikki mitä sinä et arvosta, mutta muut arvostaa yliarvostettua?Voi pyhä jysäys kanssasi!
Oletkohan nyt lukenut kaikki aikaisemmat viestit, kun tuommoista pistät minun suuhuni??!
Häät varmastikin merkitsevät jotakin. En ole sellaista väittänyt. Häät pitäisi olla avioparin juhla, johon muut osallistuvat. Eikä mikään yliampuva show!!
Avioeroa en maininnut siksi, koska oli puhetta naimisiin menemisestä, ei erosta. Ja eikös niitä kaikkia omaisuus- ja perintöjuttuja yms. mietitä aina kun mennään naimisiin. Lue kunnolla äläkä takaraivolla!
"Onko kaikki mitä sinä et arvosta, mutta muut arvostaa yliarvostettua?" NO EI TODELLAKAAN!
Mistä edes sait sellaista päähäsi? - Apostoli34
-suuttunut- kirjoitti:
Ja Sara mitä kommenttiisi tuli ylenkatsomisesta, on niitäkin tullut nähtyä valitettavasti... Onneksi te ette niin tehneet. =)a) kannattaako pitää kovin suuria häitä, jos täytyy häänsä maksaa toisten antamista lahjarahoista?
Well, on tuolla jo muissakin vastauksissa, mutta kertauksen vuoksi. Jo pienetkin juhlat (n. 40 henkeä), vuokra ja ruoka kahvi maksaa n. 500-600€ ja me todella etsittiin halpaa vaihtoehtoa. Toki olisi voinut omalla pihalla ja asunnossa (4 neliötä) järjestää. Tavaroita on kahden ihmisen edestä, myös lakanoita. Mutta kun tuo 500-600€ oli varattu Lappiin... Heh, totta. Lapin reissu oli suunniteltu ennen kuin häät... Siksi emme halua SAADA tavaraa, joka ei mahdu mummonmökkiimme, mutta haluamme lähteä tunturiin vaeltamaan ja viettämään häämatkaa sinne. Ja kummastakaan emme halua luopua, siis häistä tai Lapin reissusta.
- Apostoli34
Koska mielestäni on epäreilua häävierasta kohtaan vaihtaa tavara rahaksi. Se vasta on loukkaavaa. Me emme halua muuta häälahjaa kuin saada toisemme ja päästä Lappiin. Mutta koska sukulaisia ja ystäviä muistaen päätimme kuitenkin pienen juhlan maistraatin lisäksi järjetstää ja nekin ihan pienet vievät lähes kuukauden palkan, ajattelimme, että JOS joku haluaa meitä lahjalla muistaa, sen Lapin reissun tukeminen ois kiva, muttei pakko. Ja me ei todellakaan katota, että kuka mitenkin paljon antaa.
Usein lahjalistat ovat jostain kalliista paikasta ja minulla esim. ei usein ole ollut varaa noudattaa listaa.... Mieluummin olisin antanut vaikka juuri rahaa sen verran kuin on varaa.
Pitää aina muistaa, että jokaisen hääparin elämä on erilainen. Toiset esim. matkustelee tms. Silloin tavaroiden haaliminen voi olla huono ajatus, mutta jos hääparia kuvaa esim. sukeltaminen, niin uskon, että sukulaiset ja ne JOTKA OIKEASTI tuntevat hääparin, tukevat mielellään siinä, että hääparin häälahja on sukellusreissu eikä lukuisa määrä kahvinkeittimiä ja kattiloita. Pitää aina muistaa, että naimisiin ei mennä vieraiden tai sukulaisten takia. Siksi jokaiset häät ovat myös hääparin näköiset. Samoin myös mahdolliset lahjat jne. Meillä ainakin lukee kortissa: "Mahdolliset muttei pakolliset häämatkan lahjukset saa osoittaa tilille se ja se. Rahat tuhlataan myöhemmin Lapissa." Meillä tuttavat ja sukulaiset tietävät elämäntapamme, emmekä tarvitse lahjoja, mutta kun järjestelyt kuitenkin maksavat, tarvitsemme APUA siinä, että meillä on varaa lähteä Lappiin. Hääbudjettimme on by the way n. 500-550€..... Että sellaista.
Tottakai olemme itsekkäitä, mehän siinä naimisiin menemme... Vaihtoehtona on myös mennä naimisiin maistraatissa juhlimatta ollenkaan....;) Olisiko se loukkaavaa?? Joidenkin mielestä olisi. Meillä pyyntö on reilusti jo kutsussa. Jos joku pitää sitä itsekkäänä ja loukkaavana, ei tunne meitä. Sille ei voi mitään. Kaikkia ei voi miellyttääkään. Kun on kyse OMISTA häistä ja avioliitosta. Joitakin saattaa loukata jo se, että ko. pari menee naimisiin. Pitäisikö heidän ajatella niiden tunteita?- -suuttunut-
Täytyyhän sitä ollakin välillä itsekäs. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että naimisiin mennään pariskunnan omasta, ei muiden tahdosta.
Miten ihmeessä saitte niin halvat häät?? Aikomuksenani on nimittäin jotain 20-30 henkilöä maksimissaan meidän häissä.
Juu ja voihan se olla, että joku vetää herneen nenään, kun mekin mennään naimisiin... :D - Apostoli34
-suuttunut- kirjoitti:
Täytyyhän sitä ollakin välillä itsekäs. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että naimisiin mennään pariskunnan omasta, ei muiden tahdosta.
Miten ihmeessä saitte niin halvat häät?? Aikomuksenani on nimittäin jotain 20-30 henkilöä maksimissaan meidän häissä.
Juu ja voihan se olla, että joku vetää herneen nenään, kun mekin mennään naimisiin... :DNiin, me siis varasimme urheiluseuran kerhotilan ja sitten paikallisen pitopalvelun. Hinta toki määräytyy osallistujien mukaan. Maistraatti on ilmainen. Jos saamme papin siunaamaan liittomme, se saattaa jotakin maksaa. Pidämme kyllä liittoamme siunattuna ilmankin....Mutta...
Onneksi olkoon teille! Eläkää rakkaudessa! Sitä on tässä maailmassa liian vähän.:(
- ylihuomisen morsian
Katselin siellä miten siskolle tuli 5 eri lasisarjaa, 3 eri astiasarjaa, kaksi sisustuksen väreihin sopimatonta, hankalan kokoista mattoa, kolme leivänpaahdinta, todella mauton taulu sekä lukemattomia patoja sekä pannuja talouteen, joka on ollut jo yli 7v pyörimässä, jossa tosiaan on lasit, astiat yms hankittuna tein sen valinnan että laitoimme lahjalistan tilinumeron kutsuun. Teksiin muotoilimme: "koska jo vuosia olemme saman katon alla toisiamme rakastaneet, emme tarvitse paljoa. Jos muistaa haluat lahjalla tai osallistua häämatkamme kustannuksiin, niin tässä apua". Ei kenenkään ole pakko ostaa sieltä listalta / laittaa rahaa tilille, mutta tilille on tullut jo melkoinen summa rahaa häälista melkein tyhjä...
Ahnetta ehkä, mutta ei meidän taloudessa ole tiloja eikä haluja sijoittaa useampaa eri astiastoa kaappeihin, ei seinäpintoja tauluille tai lattiatilaa matoille. Leivänpaahdinkin on hyvä eikä niitäkään tarvi kerralla kuin yhden...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1624133Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372443- 1552141
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161699- 801292
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241250Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https311139Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1441102Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.100908Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.115840