dieselistä

vedenpoisto

Niin,miten tapahtuu polttoainesuodattimen vedenpoisto,joka on kuulema tärkeä toimenpide syksyllä HDI koneesta?

14

5178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xant

      Koko suodatin,erillisiä vesikuppeja kun ei enään aikoihin ole ollut.

      • vielä

        eilen oli hdissä sellainen...Tosin ei se ehkä samanmoinen ole kun 10 v. sitten,mutta jonkinlainen kuitenkin.Suodattimen vaihto huolto-ohjelman mukaan riittää ja voihan sieltä liejut syksyisin laskea pois,ei sitä niin hirveesti noihin enää pääse kertymään.


    • TT-Citikka

      Käsittääkseni HDi-koneessa on jonkinlainen vesikuppi, mutta ainakin jo kaksi korjaajaa on suositellut minulle suodattimen vaihtoa syksyllä ennen pakkasia. Eivät ole nuo huoltotoimenpiteet riittäviä Suomen talvessa.

      Eikä tuo suodattimen vaihto maksa edes paljoa edes merkkiliikkeessä teetettynä.

      • PSA

        Ei nykyään tarvitse polttoainesuodatinta erikseen talvea varten vaihtaa, kun vaihtaa sen huolto-ohjelman mukaiseti niin se riittää. Minun autossa ( 1,9 TD) vaihtoväli on 30 tuhatta eikä koskaan ole ollut sen kanssa ongelmia.


      • TT-Citikka
        PSA kirjoitti:

        Ei nykyään tarvitse polttoainesuodatinta erikseen talvea varten vaihtaa, kun vaihtaa sen huolto-ohjelman mukaiseti niin se riittää. Minun autossa ( 1,9 TD) vaihtoväli on 30 tuhatta eikä koskaan ole ollut sen kanssa ongelmia.

        HDi:n ohjekirjassa mainitaan vaihtoväliksi 60 000 kilometriä. Tuntuu hurjalta.

        Voi se olla, että kerran vuodessa (meillä käytännössä noin 30 000 km välein) vaihto on hätävarjelun liioittelua. Eipä kyllä ole kallistakaan.


      • siellä
        TT-Citikka kirjoitti:

        HDi:n ohjekirjassa mainitaan vaihtoväliksi 60 000 kilometriä. Tuntuu hurjalta.

        Voi se olla, että kerran vuodessa (meillä käytännössä noin 30 000 km välein) vaihto on hätävarjelun liioittelua. Eipä kyllä ole kallistakaan.

        suodattimen kotelon alaosassa ole semmonen "venttiili"josta lähtee ohut letku alas joka johtaa moottorin alle.Siitä kai se vesi poistetaan,muistaakseni 20000km välein.


      • pois suodattimesta
        siellä kirjoitti:

        suodattimen kotelon alaosassa ole semmonen "venttiili"josta lähtee ohut letku alas joka johtaa moottorin alle.Siitä kai se vesi poistetaan,muistaakseni 20000km välein.

        Kyllä näin on, hyvällä paikalla vielä suodattimen alaosassa


      • tosiaan...
        siellä kirjoitti:

        suodattimen kotelon alaosassa ole semmonen "venttiili"josta lähtee ohut letku alas joka johtaa moottorin alle.Siitä kai se vesi poistetaan,muistaakseni 20000km välein.

        Juu.. tosiaan unohtui mainita,että joka 20000km välein se tyhjennetään,mikäli vain auto huollossa käy. Ja eihan se suodattimen vaihtoikä niin hirveä ole,mutta eipä se tosiaan kalliskaan ole mikäli sitä vaihtaa haluaa.


      • citroen for ever
        tosiaan... kirjoitti:

        Juu.. tosiaan unohtui mainita,että joka 20000km välein se tyhjennetään,mikäli vain auto huollossa käy. Ja eihan se suodattimen vaihtoikä niin hirveä ole,mutta eipä se tosiaan kalliskaan ole mikäli sitä vaihtaa haluaa.

        Olikohan tu PA suodinkin sarjassamme 60tkm/kerran vuodessa/(kahdessa) kumpi ensin vastaan tulee. Työkaverini isän 306 pugiin vaihdettiin jakohihna kaikkine roippeineen (sis vesipumppu) kilometrilukeman ollessa 19200km kun tuli ikä vastaan.


      • vielä
        tosiaan... kirjoitti:

        Juu.. tosiaan unohtui mainita,että joka 20000km välein se tyhjennetään,mikäli vain auto huollossa käy. Ja eihan se suodattimen vaihtoikä niin hirveä ole,mutta eipä se tosiaan kalliskaan ole mikäli sitä vaihtaa haluaa.

        Suodatinta ei vaihdeta veden takia vaan likaisuuden,joten se on eri juttu kuin kysyjän.Uusi suodin maksaa n.20e joten ei se suodatin halpakaan ole ja vaihto päälle.Vedenpoistoventtiilistä on helppo laskea syksyisin kondenssivesi pois,mutta ainakin uusimmissa näyttäs olevan sähkölämmitys suodatinkotelossa joten tuskin vaaraa on pakkasellakaan.


      • Naftaa
        vielä kirjoitti:

        Suodatinta ei vaihdeta veden takia vaan likaisuuden,joten se on eri juttu kuin kysyjän.Uusi suodin maksaa n.20e joten ei se suodatin halpakaan ole ja vaihto päälle.Vedenpoistoventtiilistä on helppo laskea syksyisin kondenssivesi pois,mutta ainakin uusimmissa näyttäs olevan sähkölämmitys suodatinkotelossa joten tuskin vaaraa on pakkasellakaan.

        Näin dieselmiehenä kun katsoo suodinta ja se pinta-alaa ja ajaa kotimaassa tehdyllä dieselillä, näyttäis siltä että suodin kestää AINAKIN 5000 litran läpäisyn.

        Paljos sillä sitten ajaa...?
        5l per satku... 1000 satasta.


      • Anonyymi
        siellä kirjoitti:

        suodattimen kotelon alaosassa ole semmonen "venttiili"josta lähtee ohut letku alas joka johtaa moottorin alle.Siitä kai se vesi poistetaan,muistaakseni 20000km välein.

        Ei se vaan aukea. Ei tiedä miten pitäisi irroittaa tai avata. Ei liiku ylös kun ouukolle yrittää nostaa??


      • Anonyymi
        vielä kirjoitti:

        Suodatinta ei vaihdeta veden takia vaan likaisuuden,joten se on eri juttu kuin kysyjän.Uusi suodin maksaa n.20e joten ei se suodatin halpakaan ole ja vaihto päälle.Vedenpoistoventtiilistä on helppo laskea syksyisin kondenssivesi pois,mutta ainakin uusimmissa näyttäs olevan sähkölämmitys suodatinkotelossa joten tuskin vaaraa on pakkasellakaan.

        Laatusuodatin on halpa vakuutus kerran vuodessa syksyisin vaihdettuna pakkaspäivien vaikeuksien välttämiseen.
        Itse vaihdan suodattimen kerran vuodessa itse, ainakin 2HDI 16v on hyvä ilmaamaan itsensä kun vaan täyttää suodatinkotelon polttoaineella vaihdon yhteydessä.
        Tapaan myös yli 300 000km ajettuun laittaa suuttimien pesuainetta suodattimem vaihdon yhteydessä max.määrän polttoaineeseen sekoitettuna, toimii talvella polttoainenjärjestelmä huolettomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatusuodatin on halpa vakuutus kerran vuodessa syksyisin vaihdettuna pakkaspäivien vaikeuksien välttämiseen.
        Itse vaihdan suodattimen kerran vuodessa itse, ainakin 2HDI 16v on hyvä ilmaamaan itsensä kun vaan täyttää suodatinkotelon polttoaineella vaihdon yhteydessä.
        Tapaan myös yli 300 000km ajettuun laittaa suuttimien pesuainetta suodattimem vaihdon yhteydessä max.määrän polttoaineeseen sekoitettuna, toimii talvella polttoainenjärjestelmä huolettomasti.

        Mulla on Pösö 1,6 Hdi -15 . Suodattimen vaihtoväli on 50 tkm . Vaihdan 60 tkm . välein . Vesiä ei tästä voi erikseen poistaa . Mitään lisäaineita en autossani käytä . 172 tkm . ajettu ilman ongelmia .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6594
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      6043
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3334
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2790
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2614
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2308
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2006
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1849
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1767
    Aihe