SAAB 96:n vapaakytkin

Mikämikämikä

Niin olen kuullut/lukenut, että saabissa oli vapaakytkin. Voisiko joku viisas selittää oliko se joku poljin vai mikä? On jäänyt tuo 96 vähän vieraaksi, kun olen nuorempaa saab-polvea.

28

18061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyläseppä

      oli perua kaksitahtimoottorin ajoilta, eli estettiin
      moottoria käymästä liian vähällä voitelulla. Siis
      vaihteiston ja kytkimen välissä on vapaakytkin, joka
      pitää (välittää voimaa), kun moottorin kierrosluku
      pidetään yhtä isona, kuin kytkinakselin kierrosluku
      ja autopa liikkuu haluttuun suuntaan. kaasun kun löysää , vapaakytkin alkaa luistaa, jolloin moottori pyörii hitaammin kuin kytkinakseli. Silloin moottori ei jarruta. Vaihteen voi vaihtaa aina pienempään. Suuremmalle vaihdettaessa täytyy olla riittävä kierrosnopeusero, jotta isomman vaihteen kytkeytyessä moottorin kierrosluku on pienempi/kytkinakselin suurempi. Aloita tutkiminen perinteisen polkupyörän takanavasta, kun poljet, pyörä kulkee, kun et polje, polkimet ei pyöri. saabissa (kuten muissakin) vapaakytkimen voi lukita, jolloin toimii kuten normaali autokin.

      • anteeksi maalaisuuteni

        Onhan tuo minulle esim. moottorisahasta tuttu vempele, mutta luulin sen tässä yhteydessä tarkoittavan jotain oikein "kuljettajan hallittavaa" kytkinpoljinta/vipua. Sori..


      • RRR

        TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.


      • ex saabisti
        RRR kirjoitti:

        TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.

        kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.


      • hienosti
        ex saabisti kirjoitti:

        kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.

        Eipä ole kauan kun kaipailin scudolla keskustassa puikotellessani samaa,Aikanaan mulla oli 3 patarumpua,kaikissa vielä pelas se vapaakykin.Ei muuten ollut käsikirjassa ainakaan v-75 mallissa mitään mainintaa k.o.vapaakytkimestä!! Ei riemulla rajaa kun tuttu kaveri silloin seiitä vinkin antoi että kokeileppa.Olisi aivan ehdoton peli nykyautoihinkin,vois olla jopa myyntivaltti.


      • Luulisin
        RRR kirjoitti:

        TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.

        Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.

        Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".


      • .............
        Luulisin kirjoitti:

        Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.

        Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".

        Saabillahan on ollut näitä omia erikoisuuksiaan. Peruutuslukko on myös muisto ysikuupasta. Jossain vaiheessa Saabeissa siirrettiin virtalukko keskikonsoliin. Saabin niskatuet ovat myös vuosikymmeniä olleet mitä mielikuvituksellisempia luomuksia.


      • RRR
        Luulisin kirjoitti:

        Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.

        Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".

        "Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä"."

        TUossa on hyvä meininki. Eipä taida nykyvalmistajat enää ajatella samalla tavalla, vaan kaikki autot tehdään ihan samanlaisiksi.


      • kolme 96:sta
        ex saabisti kirjoitti:

        kyllä 96 vapaakytkimessä oli käyttövipu mistä sai kytkettyä sen pois ja päälle se vipu oili pieni ja siaitsi lattian rajassa lämmityslaiteen alapuolella.se kytkin oli tosi mukava ja kaipaan sitä nyky autoihinkin.

        Kun käytti oikein vapaakytkintä,eli ajoi rauhassa ,niin maatiellä pääs 6,5litraan satasella.tosin vaan 90km/h, mutta kuitenkin.Alkaa olla vähissä nämä saabit.


      • Vaux
        Luulisin kirjoitti:

        Saabeissa on ollut perinteisesti ns. saabismeja (osa saabidiotismeja?) eli on poikettu valtavirrasta.

        Kun 96:ssa siirryttiin kaksitahtisesta nelitahtiseen, säilytettiin vapaakytkin, vaikka sitä ei alkuperäisessä merkityksessään (voitelun takaajana) enää tarvittukaan. Luultavasti 4-tahtimallin vapaakytkimellä haluttiin palvella piintyneitä saabisteja, joilla vapaakytkimen käyttö oli "verissä".

        Nelitahtisen vaihdelaatikko pysyi lähes samanlaisena
        kuin viimeisten kaksitahtimallin, ja niitä myytiin
        rinnakkain pari vuotta. Joten jospa ei haluttu
        tehdä uutta vaihdelaatikkoa, vaan käytettiin vanhaa
        vapaakytkimellä varustettua.

        Kuka muuten muistaa, että ihan ensimmäisissä Saab 99
        malleissa oli vapaakytkin! Käyttövipu oli vaihdekepin vieressä.


      • muuten
        ............. kirjoitti:

        Saabillahan on ollut näitä omia erikoisuuksiaan. Peruutuslukko on myös muisto ysikuupasta. Jossain vaiheessa Saabeissa siirrettiin virtalukko keskikonsoliin. Saabin niskatuet ovat myös vuosikymmeniä olleet mitä mielikuvituksellisempia luomuksia.

        Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l


      • väärää tietoa
        muuten kirjoitti:

        Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l

        useissa kaksitahtiautoissa oli vapaakytkin varmistamassa moottorin voitelun estämällä moottorijarrutuksen, joka muuten kaksitahtiautoissa oli muutoinkin lähes olematon. En ole kuullut Fordissa olleen vapaakytkintä, toisin kuin em. konetta käyttaneessä entisessä 2-T Saabissa.


      • väärää tietoa
        muuten kirjoitti:

        Sabin erikoisuus vaan perua Fordilta mmallista 17M josta peräisin myös 96:sen kone tosin pienennetty 1,5l

        96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.


      • myös
        väärää tietoa kirjoitti:

        96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.

        1,7litranen v4 ja oli myös se vapaakytkin


      • etuvetoinen
        väärää tietoa kirjoitti:

        96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.

        oli ford josta peräisin tuo tekniikka saabissa kuten 99:ssä oli triumpin kone


      • tuo malli
        väärää tietoa kirjoitti:

        96 Saabissa oli todellakin Taunus 15M:n V4, 1,5l kone eikä Taunus 17M:n suora nelonen.

        meni itsellä vahingossa väärin, kun muistin varassa kirjoitin, mutta näin 1966 Ford päivitti pienet Taunukset 12m/15m uusiin etuvetoisiin Ford 12m/15m (P6). Kovan urheiluautobuumin alla loppuvuodesta 1967 Ford esitteli uuden urheilullisen formaattin RS = Rally Sport joista pian 3/68 tuli markkinoille 15m RS ja se vapakytkin oli tuossa 15m mallissa ainakin sen muistan varmasti, koska olen kyseisellä autolla ajanut ja kone oli 1,7l


      • asd
        Vaux kirjoitti:

        Nelitahtisen vaihdelaatikko pysyi lähes samanlaisena
        kuin viimeisten kaksitahtimallin, ja niitä myytiin
        rinnakkain pari vuotta. Joten jospa ei haluttu
        tehdä uutta vaihdelaatikkoa, vaan käytettiin vanhaa
        vapaakytkimellä varustettua.

        Kuka muuten muistaa, että ihan ensimmäisissä Saab 99
        malleissa oli vapaakytkin! Käyttövipu oli vaihdekepin vieressä.

        Juu ysiysissä oli vuosina 69 ja 70 1,7 litranen triumphi ja vapaakytkin. Pieniä eroja niihin kajakin laatikoihin kyllä tuli, mutta pysyivät lähes samoina kuitenkin. Kyllä vapaakytkimen ja rattivaihteiden pitäisi kuulua joka auton vakiovarusteisiin.


      • SaablarinKuksa

        Moro Kuntit, Minä olen nyt 95 V4 -72 pelillä ajanut vajaat 1000 kilsaa ja mukavasti vapaakytkin toimii. Kyseessä on mun neljäs rekisterissä oleva SAAB V4.


      • SaablarinKuksa

        Nyt pitäisi oikeastaan muistaa, että FORD V4 moottori oli tehty automallia varten joka ei koskaan päässyt sarjatuotantoon. Samaan aikaan Jenkkilässä värkättiin Mustangin protoa ja siinä pohdittiin, että mikäs mylly tähän laitettais. Valittua tuli FORD V4 takamoottorina, heti siinä kuskin selän takana, siten että takapyörät vetivät. Siitä se sitten SAAB 95 - 96 peleihin siirrettiin lähes sellaisenaan mutta keulaan ja lisättiin etuvetoon etupyörien kääntyvyys...


      • Anonyymi
        hienosti kirjoitti:

        Eipä ole kauan kun kaipailin scudolla keskustassa puikotellessani samaa,Aikanaan mulla oli 3 patarumpua,kaikissa vielä pelas se vapaakykin.Ei muuten ollut käsikirjassa ainakaan v-75 mallissa mitään mainintaa k.o.vapaakytkimestä!! Ei riemulla rajaa kun tuttu kaveri silloin seiitä vinkin antoi että kokeileppa.Olisi aivan ehdoton peli nykyautoihinkin,vois olla jopa myyntivaltti.

        60-luvun jenkkiautoissa oli vakkarina tää sama tavara nimellä overdrive.
        ..eli päälle ajo ku moottori ei jarruta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60-luvun jenkkiautoissa oli vakkarina tää sama tavara nimellä overdrive.
        ..eli päälle ajo ku moottori ei jarruta .

        Overdrive on nimensä mukaisesti ylivaihde ja sen heikko moottorijarrutus johtuu välityksestä, ei vapaakytkimestä.

        Ensimmäinen autoni oli Saab 93 farmari eli 95 ensimmäinen versio, eikä siinä saanut kytkettyä vapaakytkintä kiinteälle. Myöhemmin omistin Saab 99 Triumphin koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä. Työautona oli myöhemmin Saab 95 V4 koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä.

        Nykyautoissa vapaakytkin lisäisi polttoaineen kulutusta, koska nykyisin moottorijarrutuksessa polttoaineen suihkutus lopetetaan.


      • Anonyymi
        RRR kirjoitti:

        TÄmäpä onkin mielenkiintoista. Meillä oli kotona lapsuudessani kajakkikaksikko, joka mielestäni oli kuitenkin nelitahtinen malli. Siinä oli lattiavaihdekepin näköinen kepukka, joka oli käsittääkseni juuri tuo vapaakytkin.

        Kepukalla pakkokytkettiin vapaakytkin kiinteäksi.
        Vapaakytkimellä kun ei voi moottorijarruttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Overdrive on nimensä mukaisesti ylivaihde ja sen heikko moottorijarrutus johtuu välityksestä, ei vapaakytkimestä.

        Ensimmäinen autoni oli Saab 93 farmari eli 95 ensimmäinen versio, eikä siinä saanut kytkettyä vapaakytkintä kiinteälle. Myöhemmin omistin Saab 99 Triumphin koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä. Työautona oli myöhemmin Saab 95 V4 koneella, eikä siinäkään ollut vapaakytkintä.

        Nykyautoissa vapaakytkin lisäisi polttoaineen kulutusta, koska nykyisin moottorijarrutuksessa polttoaineen suihkutus lopetetaan.

        Eihän se vapaalla ajo mitenkään lisää kulutusta moottorijarrutukseen verrattuna, koska vapaalla pääset pidemmän matkan alamäessä kuin jarruttaen moottorilla. Nykytyyliin 70 km/h ajaen ja alamäet jarruttaen on kaikkein epätaloudellisinta.


    • pemo

      Vapaakytkin oli myös ainakin vielä 99 saabissa vm. -71.

      • erfettet

        koskaan mitään vapaakytkinta vaikka v4 olikin ja se oli ianoa syy miksi ford ylipäätäään pärjäsi markkinoilla oli se että teki moottorit saabille ja pärjäsi siinä sivussa


    • dffghfjg

      onko kenelläkään toimivaa vapaakytkintä tarpeettomana, oma lipsuu kuin kamelin kinttu jäätiköllä

    • äjleneeV

      Puuta Heinää kirjotatte. Saab 96 :n nokalle V4 tuli etuvetoisesta 12m / 15m (P6) Taunus mallistosta. Molemmat valmistajat käyttivät omaa voimansiirtoa. Vapaakytkintä EI ollut yhdessäkään P6 :ssa, EI myöskään RS mallissa.

    • Anonyymi

      Hienoa kun nuorempi polvi harrastaa ja kysyy vilpittömästi tämmöisiä. Tämä on syy vaalia vanhaa tietoa ja kalustoa jälkipolville.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4765
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      485
      1460
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      913
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      840
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      748
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      707
    Aihe