Hometta ruukkumullan pinnassa!

Nimetön

Sisällä ruukkukasvien mullan pintaan tuppaa ilmestymään valkoista tai joskus kellertävää homeen näköistä kasvustoa. Millähän ikävän näköisen peitteen saisi pois? Onko siihen "kotikonsteja"? Siis muuta kuin mullan kuorinta tai vaihto. Olisiko joku ruiskutettava aine, esim. etikka tai mäntysuopa tai tolu tms. veteen lamennettuna tepsivä keino?

11

15892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Olen joskus kuullut, että kun kastelee ruukut ennen istutusta jollain oliko se nyt etikalla tai öljyllä, niin ruukun pinnat eivät niin helposti ala kalkkiintumaan. Käsittääkseni se valkoinen aine on kalkkia, jota tulee vesijohtovedestä, mutta voihan se olla muutakin.

• Nimetön

Valkoinen "pinnoite", jota mullan pintaan kasvaa ei varmastikaan ole kalkkia vaan kyllä se selvästi on jonkin sortin homesienikasvustoa. Tuota etikkaa olen kyllä itsekin miettinyt, että auttaisiko se jos sitä laimeana liuoksena suihkuttaisi pinnalle.

Tietäisikö kukaan varmanpäälle miten tulee toimia?

• Ansku18

Meillä sama ongelma.Löysin rakkaista kukistani ikäviä tuholaisia jotka eivät toki enää ole pelkkiä munia.Tarkista siis kukkaruukut hyvin.

• Nimetön

Enpä usko että kyse on minkään sortin ötököistä vaan selvästikin homesienikasvustosta. Mitään munia tai niistä kuoriutuvia hyönteisiä en ole havainnut. Ainoastaan leviävän homeen.

• ansku18
        Nimetön kirjoitti:

Enpä usko että kyse on minkään sortin ötököistä vaan selvästikin homesienikasvustosta. Mitään munia tai niistä kuoriutuvia hyönteisiä en ole havainnut. Ainoastaan leviävän homeen.

Suosittelisin vaihtamaan kukkiin mullan tai ainakin päälimmäisen mullan mutta en suosittele käyttämään biolanin multaa

• Ines
        Nimetön kirjoitti:

Hei, luulen että multa on liian tiivistä. Siihen voisi auttaa hiekan lisääminen pintaan (ensin tietysti homehtunut kohta pois) ja jos kastelet päältäpäin hiekka vajuu hiljakseen mullan sisään. Kun käytin mustaa multaa se oli homeessa jatkuvasti.

• Nimetön
        Ines kirjoitti:

Hei, luulen että multa on liian tiivistä. Siihen voisi auttaa hiekan lisääminen pintaan (ensin tietysti homehtunut kohta pois) ja jos kastelet päältäpäin hiekka vajuu hiljakseen mullan sisään. Kun käytin mustaa multaa se oli homeessa jatkuvasti.

Muistin joskus kuulleeni että laimea etikkaliuos auttaa mullan homeeseen. Etsin sille vahvistusta täältä, mutta ei sattunut asiasta tietävää paikalle. Niinpä päätin lopulta kokeilla itse: lorautin suihkepulloon ehkä ruokalusikallisen väkiviiinaetikkaa ja siihen muutama desi vettä hanasta sekaan. Suihkuttelin varoen mullan liuoksella. Home väheni selvästi muutamassa päivässä. Toistin käsittelyn, ja loppukin home katosi! Kukat eivät näyttäneet tästä kärsivän.

• työtön_työnarkomaani
        Nimetön kirjoitti:

Muistin joskus kuulleeni että laimea etikkaliuos auttaa mullan homeeseen. Etsin sille vahvistusta täältä, mutta ei sattunut asiasta tietävää paikalle. Niinpä päätin lopulta kokeilla itse: lorautin suihkepulloon ehkä ruokalusikallisen väkiviiinaetikkaa ja siihen muutama desi vettä hanasta sekaan. Suihkuttelin varoen mullan liuoksella. Home väheni selvästi muutamassa päivässä. Toistin käsittelyn, ja loppukin home katosi! Kukat eivät näyttäneet tästä kärsivän.

Pitääpä kokeilla.

Öttiäisten poistoon taas (ne pienet kukkakärpäset) joku suositteli mäntysuovalla maustettua vettä, myöskin laimeana seoksena par kertaa viikossa.. . .

• sur3n3

Onko jollain tietoa siitä, kuinka haitallista etikkaliuoksen tai muun vastaavan suihkuttaminen on pienille taimille??

Kasvatan tänä keväänä ensimmäistä kertaa siemenestä mm. tomaattia, chiliä, hernettä ja parvekekukkia (ahkeraliisa yms). Nyt kaikkien pienten turvekuppien pinnalle on ilmestynyt vihreän harmaata homeitiötä. Vielä pieniin muutaman sentin korkuisiin taimiin se ei ole tarttunut.

Onkohan käyttämäni multa liian tiivistä? Joku puhui hiekan sekoittamisesta sekaan, että ilma pääsee paremmin kiertämään. Olen tosin tehnyt kaiken ohjeiden mukaan eli lisännyt vettä kuivattuun turpeeseen ja kipannut siitä kosteaa turvetta kasvukippoihin. Home on kasvanut muutamassa päivässä.

• kfakfjaklfjsk

Minulla sama tilanne. Biolanin mustan mullan pinnalle ei ole kasvanut valkoista kasvustoa, mutta Kekkilän taimimullan pinnalle kasvoi yhdessä yössä. Multa ei voi olla liian tiivistä, kun siihen on käsittääkseni sekoitettu hiekkaa. Uskon, että vika on mullassa, koska tosiaan samoihin aikoihin, ja myös aikaisemmin laitettu Biolanin musta multa ei homehdu. Ehkä siis ko. multa erä on saanut jonkin "tartunnan"?

• Anonyymi

Näit kaikkia oon kokeillu ei oo ollu apua😂🥲

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5830
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5333
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3014
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2088
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      36
      1992
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1653
    Aihe