Paripyörä vastaan ykköspyörä

renkaat

Tänne hyviä ja huonoja puolia ykkös ja paripyörä kärryistä. Itse olen sitä mieltä että ykkös pyöräistä ei kannata ostaa muualle kuin maantieajoon. No jatkakaa te lisää...

18

7309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

      Saisi lailla kieltää näissä maissa missä on lunta ja jäätä,koskaa ns.sinkkupyörä on kuin"pallo" tietä vasten.. Paripyörässä enemmän kulmia jotka rauhoittaa sivuttaisliikettä ja paripyörä ei vie ojaan vaikka niistä toinen pyörä käy ojan puolella...

      • varmaan

        Paikkansa, itte ajan puuta ja kesän jäljiltä edessä 385 set on helvetin liukkaat jo nekin ,voin vain kuvitella viisiakselisen kärryn ykköspyörillä varustetun käyttäytymisen liukkaalla,en ikinä ajaisi ja entäs kun puhkeaa matkanteko loppu siihen,ei hyvä


      • olen
        varmaan kirjoitti:

        Paikkansa, itte ajan puuta ja kesän jäljiltä edessä 385 set on helvetin liukkaat jo nekin ,voin vain kuvitella viisiakselisen kärryn ykköspyörillä varustetun käyttäytymisen liukkaalla,en ikinä ajaisi ja entäs kun puhkeaa matkanteko loppu siihen,ei hyvä

        kuullut että tosiaan on liukas tuo ykköspyörä talvella, ja se on kyllä helppo uskoa kun niitä pallo pyöriä katselee. ja oliko että näitä leveitä renkaita ei tahdo saada talvipinnalla? Kai nuo hyvät puolet on pienempi vierintä vastus ja sitäkautta polttoaineen kulutus. Mites rengas kulut vastaan paripyörä?


      • pönttö
        olen kirjoitti:

        kuullut että tosiaan on liukas tuo ykköspyörä talvella, ja se on kyllä helppo uskoa kun niitä pallo pyöriä katselee. ja oliko että näitä leveitä renkaita ei tahdo saada talvipinnalla? Kai nuo hyvät puolet on pienempi vierintä vastus ja sitäkautta polttoaineen kulutus. Mites rengas kulut vastaan paripyörä?

        Ihan talvipintaa löytyy 385/65 koossa Misukalta XFN2 , on tarkoitettu etupyöräksi, mutta käy kärryynkin. 385/55 on kuulemma tulossa.
        Samoin 385/65 löytyy Bridgestonelta M748, ei ihan talvipinta, mutta karkea kumminkin. Meillä on noita ollut nelikkokärryssä (2 2) ja kilometrejä ovat kestäneet 300tkm . Vähän samanmoinen löytyy Misukalta XZY3.

        385/55 koossa karkeita on vähän nirkoisesti, mutta maantieoloissa teräväkulmainen 'juoksupinta' menee ihan hyvin. Käytännön toteutus on tehty niin että 1. akselille laitetaan syksyllä uudet ja siitä siirretään 'vanhat' 2. akselille. Takapäässä on uudet laitettu 4.akselille ja siitä siirretty 3.akselille. Poikkeuksena tietysti nousutelikärryssä 3:lle uudet ja neloselle vanhat. Renkaana on käytetty Mic XTE2. Kilometrejä kestää reilut 300t, parhailla melkein 400t.

        Ajo pääosin maantiellä, mutta jonkun verran jakoa ja pienempiä teitä. Lenkin pituus n. 500-600 km, josta toinen sivu tyhjänä, toinen täysillä painoilla.


        Vasta luin jostain lehdestä (Ajolinja?), että joku kaveri oli pinnoituttanut kaksi Nokian 21-pintaa rinnakkain kärryn pyörään, koko oli jotain luokassa 445-455/X R19,5.


      • pönttö kirjoitti:

        Ihan talvipintaa löytyy 385/65 koossa Misukalta XFN2 , on tarkoitettu etupyöräksi, mutta käy kärryynkin. 385/55 on kuulemma tulossa.
        Samoin 385/65 löytyy Bridgestonelta M748, ei ihan talvipinta, mutta karkea kumminkin. Meillä on noita ollut nelikkokärryssä (2 2) ja kilometrejä ovat kestäneet 300tkm . Vähän samanmoinen löytyy Misukalta XZY3.

        385/55 koossa karkeita on vähän nirkoisesti, mutta maantieoloissa teräväkulmainen 'juoksupinta' menee ihan hyvin. Käytännön toteutus on tehty niin että 1. akselille laitetaan syksyllä uudet ja siitä siirretään 'vanhat' 2. akselille. Takapäässä on uudet laitettu 4.akselille ja siitä siirretty 3.akselille. Poikkeuksena tietysti nousutelikärryssä 3:lle uudet ja neloselle vanhat. Renkaana on käytetty Mic XTE2. Kilometrejä kestää reilut 300t, parhailla melkein 400t.

        Ajo pääosin maantiellä, mutta jonkun verran jakoa ja pienempiä teitä. Lenkin pituus n. 500-600 km, josta toinen sivu tyhjänä, toinen täysillä painoilla.


        Vasta luin jostain lehdestä (Ajolinja?), että joku kaveri oli pinnoituttanut kaksi Nokian 21-pintaa rinnakkain kärryn pyörään, koko oli jotain luokassa 445-455/X R19,5.

        Ajolinjassa juttu. Viisiakselisessa rahtikärrissä käyttävät yleensä 3 akselilla niitä talvipintoja.
        Michelinin 445/45R 19.5 rungot ja ne Noktop 21 pinnat


    • mihinkään ajoon. Jos kärjistetään hieman.
      Tietysti jos autosta pitäisi saada mahdollisimman kevyt, niin ehkä sitten...
      Mutta onhan ne talvikeleillä ääritilanteissa varmasti huonompi vaihtoehto kuin paripyörät. Jos tiet eivät olisi koskaa liukkaita/sohjoisia, niin kai ne silloinkin menisi ;)

    • Ykä 59

      Mitä tuossa olen seuraullut Kiitolinjaa ja Schenkeriä kaikki uudet kärryt on ykköspyörillä. Kappaletavara ajossa, varsinkin vakiolinjoilla kuormat on usein aika köykäsiä ja ajot pääteillä. Pölliosasto on sitten asia erikseen ,jo muistakin syistä paripyörä on siellä paras.

      • Säästää

        Polttoainetta, sopii asfaltille, ei metsään.


      • teppo
        Säästää kirjoitti:

        Polttoainetta, sopii asfaltille, ei metsään.

        Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...


      • ajavat
        teppo kirjoitti:

        Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...

        sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.


      • löystyykö
        ajavat kirjoitti:

        sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.

        pyörän mutterit samaan malliin kun paripyöräsestä. Voisi vaan kuvitella että ei olis niin herkkä löystymään kun on vain yksi vanne välissä. Oman kokemuksen mukaan paripyöräisen muttereita saa tarkistella ja kiriä melko usein.


      • nähnyt
        ajavat kirjoitti:

        sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.

        Ei tehdasajossa tarvitse ajatella tyhjäpainoa vain maantie liikenteessä


      • Oulusta
        teppo kirjoitti:

        Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...

        niillä on Sisuissa telillä leveä sinkkupyörä ja kärryt sinkkupyörillä.Tehty niin kevyeksi kuin mahollista, ei edes nosturia.Metsäpäässä on toinen auto joka kuormaa kärryn valmiiksi ja sitten vetäjän.


      • lapin pottu
        Oulusta kirjoitti:

        niillä on Sisuissa telillä leveä sinkkupyörä ja kärryt sinkkupyörillä.Tehty niin kevyeksi kuin mahollista, ei edes nosturia.Metsäpäässä on toinen auto joka kuormaa kärryn valmiiksi ja sitten vetäjän.

        taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
        metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
        jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta..


      • Kuulemma
        lapin pottu kirjoitti:

        taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
        metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
        jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta..

        ja palkan maksu halusta. Siis niin sitä ei ole


      • ne toimii
        lapin pottu kirjoitti:

        taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
        metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
        jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta..

        metsäpäässä? Eikös niillä ole monta nosturitonta autoa, onko niitä lastausautoja miten monta?
        Mielestäni pitää olla melkoisen isot leimikot, että tuollaisessa on järkeä. Täällä ainakin savotat pääasiassa niin pieniä ja ajot sellaisia, että pakko kuletella omaa konetta mukana.


    • Rattimatti

      Kyllä paripyöräkärry on aina vakaampi. Ykköspyöräkärryä ei tahdo talvella uskaltaa jättää esim. bussipysäkille, kun se ei tahdo pysyä siinä, jos on vähääkään kallistusta. Mutta kai se polttoainetaloudellisuus ja keveys ajavat turvallisuuden edelle.

      • turvallisuus

        Peuralaisen kuski sano ajolinjassa että on monesti lähtenyt ykköspyörä kärry sivulle, ja kavereitakin tullut kärry sivulla vastaan. Että on vähintäänkin kyseen alaisia tuollaset kärryt täällä Suomessa. Tietysti talvipinnoilla saadaan jonkin verran tuota pitoa, mutta eipä taida silti olla paripyörän veroinen, varsinkin kun eihän noita talvipintoja joka akselilla ole, ja toisilla ei ollenkaan. Itse olen ollut tyytyväinen paripyöräiseen 4-akseliseen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      177
      4592
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2514
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2182
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1709
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1338
    6. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1271
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1183
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1160
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

      Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      877
    Aihe