Tänne hyviä ja huonoja puolia ykkös ja paripyörä kärryistä. Itse olen sitä mieltä että ykkös pyöräistä ei kannata ostaa muualle kuin maantieajoon. No jatkakaa te lisää...
Paripyörä vastaan ykköspyörä
18
7309
Vastaukset
- mmm
Saisi lailla kieltää näissä maissa missä on lunta ja jäätä,koskaa ns.sinkkupyörä on kuin"pallo" tietä vasten.. Paripyörässä enemmän kulmia jotka rauhoittaa sivuttaisliikettä ja paripyörä ei vie ojaan vaikka niistä toinen pyörä käy ojan puolella...
- varmaan
Paikkansa, itte ajan puuta ja kesän jäljiltä edessä 385 set on helvetin liukkaat jo nekin ,voin vain kuvitella viisiakselisen kärryn ykköspyörillä varustetun käyttäytymisen liukkaalla,en ikinä ajaisi ja entäs kun puhkeaa matkanteko loppu siihen,ei hyvä
- olen
varmaan kirjoitti:
Paikkansa, itte ajan puuta ja kesän jäljiltä edessä 385 set on helvetin liukkaat jo nekin ,voin vain kuvitella viisiakselisen kärryn ykköspyörillä varustetun käyttäytymisen liukkaalla,en ikinä ajaisi ja entäs kun puhkeaa matkanteko loppu siihen,ei hyvä
kuullut että tosiaan on liukas tuo ykköspyörä talvella, ja se on kyllä helppo uskoa kun niitä pallo pyöriä katselee. ja oliko että näitä leveitä renkaita ei tahdo saada talvipinnalla? Kai nuo hyvät puolet on pienempi vierintä vastus ja sitäkautta polttoaineen kulutus. Mites rengas kulut vastaan paripyörä?
- pönttö
olen kirjoitti:
kuullut että tosiaan on liukas tuo ykköspyörä talvella, ja se on kyllä helppo uskoa kun niitä pallo pyöriä katselee. ja oliko että näitä leveitä renkaita ei tahdo saada talvipinnalla? Kai nuo hyvät puolet on pienempi vierintä vastus ja sitäkautta polttoaineen kulutus. Mites rengas kulut vastaan paripyörä?
Ihan talvipintaa löytyy 385/65 koossa Misukalta XFN2 , on tarkoitettu etupyöräksi, mutta käy kärryynkin. 385/55 on kuulemma tulossa.
Samoin 385/65 löytyy Bridgestonelta M748, ei ihan talvipinta, mutta karkea kumminkin. Meillä on noita ollut nelikkokärryssä (2 2) ja kilometrejä ovat kestäneet 300tkm . Vähän samanmoinen löytyy Misukalta XZY3.
385/55 koossa karkeita on vähän nirkoisesti, mutta maantieoloissa teräväkulmainen 'juoksupinta' menee ihan hyvin. Käytännön toteutus on tehty niin että 1. akselille laitetaan syksyllä uudet ja siitä siirretään 'vanhat' 2. akselille. Takapäässä on uudet laitettu 4.akselille ja siitä siirretty 3.akselille. Poikkeuksena tietysti nousutelikärryssä 3:lle uudet ja neloselle vanhat. Renkaana on käytetty Mic XTE2. Kilometrejä kestää reilut 300t, parhailla melkein 400t.
Ajo pääosin maantiellä, mutta jonkun verran jakoa ja pienempiä teitä. Lenkin pituus n. 500-600 km, josta toinen sivu tyhjänä, toinen täysillä painoilla.
Vasta luin jostain lehdestä (Ajolinja?), että joku kaveri oli pinnoituttanut kaksi Nokian 21-pintaa rinnakkain kärryn pyörään, koko oli jotain luokassa 445-455/X R19,5. pönttö kirjoitti:
Ihan talvipintaa löytyy 385/65 koossa Misukalta XFN2 , on tarkoitettu etupyöräksi, mutta käy kärryynkin. 385/55 on kuulemma tulossa.
Samoin 385/65 löytyy Bridgestonelta M748, ei ihan talvipinta, mutta karkea kumminkin. Meillä on noita ollut nelikkokärryssä (2 2) ja kilometrejä ovat kestäneet 300tkm . Vähän samanmoinen löytyy Misukalta XZY3.
385/55 koossa karkeita on vähän nirkoisesti, mutta maantieoloissa teräväkulmainen 'juoksupinta' menee ihan hyvin. Käytännön toteutus on tehty niin että 1. akselille laitetaan syksyllä uudet ja siitä siirretään 'vanhat' 2. akselille. Takapäässä on uudet laitettu 4.akselille ja siitä siirretty 3.akselille. Poikkeuksena tietysti nousutelikärryssä 3:lle uudet ja neloselle vanhat. Renkaana on käytetty Mic XTE2. Kilometrejä kestää reilut 300t, parhailla melkein 400t.
Ajo pääosin maantiellä, mutta jonkun verran jakoa ja pienempiä teitä. Lenkin pituus n. 500-600 km, josta toinen sivu tyhjänä, toinen täysillä painoilla.
Vasta luin jostain lehdestä (Ajolinja?), että joku kaveri oli pinnoituttanut kaksi Nokian 21-pintaa rinnakkain kärryn pyörään, koko oli jotain luokassa 445-455/X R19,5.Ajolinjassa juttu. Viisiakselisessa rahtikärrissä käyttävät yleensä 3 akselilla niitä talvipintoja.
Michelinin 445/45R 19.5 rungot ja ne Noktop 21 pinnat
mihinkään ajoon. Jos kärjistetään hieman.
Tietysti jos autosta pitäisi saada mahdollisimman kevyt, niin ehkä sitten...
Mutta onhan ne talvikeleillä ääritilanteissa varmasti huonompi vaihtoehto kuin paripyörät. Jos tiet eivät olisi koskaa liukkaita/sohjoisia, niin kai ne silloinkin menisi ;)- Ykä 59
Mitä tuossa olen seuraullut Kiitolinjaa ja Schenkeriä kaikki uudet kärryt on ykköspyörillä. Kappaletavara ajossa, varsinkin vakiolinjoilla kuormat on usein aika köykäsiä ja ajot pääteillä. Pölliosasto on sitten asia erikseen ,jo muistakin syistä paripyörä on siellä paras.
- Säästää
Polttoainetta, sopii asfaltille, ei metsään.
- teppo
Säästää kirjoitti:
Polttoainetta, sopii asfaltille, ei metsään.
Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...
- ajavat
teppo kirjoitti:
Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...
sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.
- löystyykö
ajavat kirjoitti:
sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.
pyörän mutterit samaan malliin kun paripyöräsestä. Voisi vaan kuvitella että ei olis niin herkkä löystymään kun on vain yksi vanne välissä. Oman kokemuksen mukaan paripyöräisen muttereita saa tarkistella ja kiriä melko usein.
- nähnyt
ajavat kirjoitti:
sillä enimmäkseen tehdas ajoa. Ainakin joillakin puu autoilijoilla on tuollasia kevyitä yhdistelmiä tehdasajossa.
Ei tehdasajossa tarvitse ajatella tyhjäpainoa vain maantie liikenteessä
- Oulusta
teppo kirjoitti:
Vaajakoskella tulin kerran ympyrään tukkiauton perässä ja katselin että sillä oli perässä aivan uusi ykköspyöräinen ilmajousinen kärry... Kiteen paikkeilla on myös usein näkynyt vihreä Actros ykköspyöräisellä puukärryllä. Mahtavat olla hienoja vehkeitä pehmeällä alustalla kuorman kanssa...
niillä on Sisuissa telillä leveä sinkkupyörä ja kärryt sinkkupyörillä.Tehty niin kevyeksi kuin mahollista, ei edes nosturia.Metsäpäässä on toinen auto joka kuormaa kärryn valmiiksi ja sitten vetäjän.
- lapin pottu
Oulusta kirjoitti:
niillä on Sisuissa telillä leveä sinkkupyörä ja kärryt sinkkupyörillä.Tehty niin kevyeksi kuin mahollista, ei edes nosturia.Metsäpäässä on toinen auto joka kuormaa kärryn valmiiksi ja sitten vetäjän.
taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta.. - Kuulemma
lapin pottu kirjoitti:
taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta..ja palkan maksu halusta. Siis niin sitä ei ole
- ne toimii
lapin pottu kirjoitti:
taitaa olla kiimingistä. keveät on pojilla kamppeet, sitä ei käy kieltäminen, ja tavallaan on autot ihan perus akseliperäisiä nousevalla telillä, silläkin jo kummasti säästää painoa.
metsän päässä on lastausauto melko julmalla nosturilla joka tekee kärryyn kuorman valmiiksi ja sitten nakkaa nupista nuppiin puut. nopeaa toimintaa kyllä, mutta ei siinä juuri paljon kuormia passailla, nakellaan pankkojen väliin vaan se mikä saadaan sopimaan. aika hirveän näköisiä on kyllä osa niistä kuormista, saa ihan ihmetellä että miten ne pysyy edes kyydillä. eikä tehtaan päässä oikein purkukonekuskit tykkää.
jostain kumman syystä tuostakin firmasta liikkuu paljon aika negatiivisen suuntaista puhetta..metsäpäässä? Eikös niillä ole monta nosturitonta autoa, onko niitä lastausautoja miten monta?
Mielestäni pitää olla melkoisen isot leimikot, että tuollaisessa on järkeä. Täällä ainakin savotat pääasiassa niin pieniä ja ajot sellaisia, että pakko kuletella omaa konetta mukana.
- Rattimatti
Kyllä paripyöräkärry on aina vakaampi. Ykköspyöräkärryä ei tahdo talvella uskaltaa jättää esim. bussipysäkille, kun se ei tahdo pysyä siinä, jos on vähääkään kallistusta. Mutta kai se polttoainetaloudellisuus ja keveys ajavat turvallisuuden edelle.
- turvallisuus
Peuralaisen kuski sano ajolinjassa että on monesti lähtenyt ykköspyörä kärry sivulle, ja kavereitakin tullut kärry sivulla vastaan. Että on vähintäänkin kyseen alaisia tuollaset kärryt täällä Suomessa. Tietysti talvipinnoilla saadaan jonkin verran tuota pitoa, mutta eipä taida silti olla paripyörän veroinen, varsinkin kun eihän noita talvipintoja joka akselilla ole, ja toisilla ei ollenkaan. Itse olen ollut tyytyväinen paripyöräiseen 4-akseliseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1774592Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372514- 1562182
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161709- 811338
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241271Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321183Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451160Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117877