Kumpi versio teidän mielestänne on parempi Hohdosta? Vuoden 1980, eli originaali vai vuoden 1997 neliosainen versio?
Meikäläisen henkilökohtainen mielipide on, että tietysti se originaali oli karmivampi ja siinä oli huippunäyttelijä nimeltään Jack Nicholson.
Siinä uudemmassa versiossa se hotelli ei ollut niin karmiva kuin originaalissa mutta asiat oli selitetty paremmin. Danny Torrance oli tässä uudemmassa versiossa jotenkin ärsyttävämpi mutta Wendy oli parempi kuin originaalissa.
Vaikea siis sanoa kumpi olis parempi mutta jos kuitenkin se alkuperäinen olis parempi! Mitä mieltä muut on? Perusteluja myös...
The Shining - Hohto
9
1077
Vastaukset
- Stanley
Kubrickin versio oli elokuvana (noh, toinenhan oli minisarja tms.) mielestäni kaikilta osin tyylikkäämpi. Uusi versio ei oikeastaan tehnyt minkäänlaista vaikutusta ja siitä mielestäni puuttui alkup. Hohdon pahaenteinen tunnelma. Nicholsonia parempaa umpihullun esittäjää saa Hollywoodista hakea.
- Yavanna
Minusta vuoden 1997 neliosainen versio oli parempi, koska se oli paljon uskollisempi kirjalle, kuin mitä Kubricin tekele koskaan tulee olemaan.
Tosin 1997 versio ei minua pelottanut juuri lainkaan, sillä olin jo siihen mennessä ehtinyt nähdä jos vaikka millasta kauhuleffaa ja olin jo aika tavalla lueskellut Stephen Kingin opuksia.
Muuten Stephen Kingillä on tuossa uudemmassa Hohdossa pieni sivuosa. Bongasitteko te hänet ko. leffasta (vai pitäisikö puhua minisarjasta)
Ensinnäkin (nyt viilaan hieman pilkkua)Kubricin versio loppuu väärin, koska kirjan mukaan Jack Torrance ei jäätynyt kuoliaaksi, vaan kuoli samalla, kun hotellin painekattila räjähti ja hajotti koko rakennuksen alkutekijöihinsä.
Muitakin pieniä eroavuuksia kirjaan nähden oli ja minua ne ainakin häiritsivät suunnattomasti.
Ja toiseksi kirjan juonta ja tapahtumia oli törkeästi muuteltu ainoastaan jonkinlainen luuranko teoksen juonesta oli leffaan jäänyt. Mutta silti oli aivan liikaa muutettu Kubricin "taiteellisen" näkemyksen mukaiseksi.
Ainoa, mikä Kubricin versiossa oli hyvää, oli Jack Nicholson, muuta hyvää ei sitten ollutkaan.
Sori Kubric - fanit...
Minä kun olen kirjan lukenut ensin ja sitten vasta katsonut kumpaisenkin version, niin tiedän mistä puhun.
Suosittelen teitäkin lukemaan sen kirjan ensin ennen ku kattoo noita leffoja.- Turkka
"Muuten Stephen Kingillä on tuossa uudemmassa Hohdossa pieni sivuosa. Bongasitteko te hänet ko. leffasta (vai pitäisikö puhua minisarjasta) "
Kingillähän on sivuosa joka elokuvassa jonka tekoon itse on osallistunut.. tuossa hohdossa taisi heilua juhlissa kapelimestarina. Pet semataryssa pappina, langolieersissä tiukkana liikemiehenä, the standissa yksi pelastuneista...
Vanhempi versio on elokuvana huomattavasti parempi, uudempi on enemmän kirjan mukaan, mutta tuntuu pelkältä tarinankerronnalta, näyttelijät ei mitenkään huippuja...
- ~Ukkosenjumala~
Tottakai vanha.Ohjaus Kubrickin mikä jo sinänsä riittäisi.Olihan Kubrick värien mestari,joka tässäkin leffassa huomataan.Nickholson toki myös loistava.Se uusi versio on aika pata.
- Jack
Molemmat ovat omalla tavallaan hyviä enkä lähtisi vertailemaan.
Uudemmassa versiossa pidän sen tunnelmasta. Hotelli on jotenkin aavemaisempi, naamiaiskekkereissä on kiva tunnelma ja erikoistehosteet tietenkin kehittyneenpiä.omalla tavallaan hyviä, vaikkei "10-leffoja" mielestäni olekkaan. Vanhemmassa loppu hieman erikoinen, kun kamera zoomautuu siihen vanhaan valokuvaan... Jos en muista aivan väärin.
- okei
Tunnustan että en ole uudempaa nähnyt enkä lukenut kirjaa, mutta sen perusteella mitä olen kuullut voin sanoa että aivan varmasti vihaisin sitä uudempaa.
Minusta Kingin kirjoissa vaikuttaa aina olevan jotain ihme satuhirviöitä jotka eivät todellakaan pelota ketään (tyyliin elävät puskaveistokset). Kubrick otti omaan elokuvaansa mukaan vain lähinnä lähtötilanteen ja tapahtumapaikan. Mörköily ei ole pääosassa, vaan enemmänkin psykologiset seikat.
Ja Nicholsonin näyttelyä ei voi kuin kehua :)
Kyllä lähes aina kauhuleffa on sitä parempi mitä epä-graafisempi se on, eli kun annetaan katsojan itse luoda itselleen pelottavimmat möröt. - C.K
Ehkä se on se Stanley Kubrickin Hohto. En ole nähnyt vielä sitä neliosaista, mutta uskon, että se ei ole niin pelottava, kuin tämä.
- :DD
alkuperäinen on paljon parempi.. siinä on vaan jotenki semmonen pelottavampi olemus. vaikea selittää, kyl sen tietää kun kattoo ne kummatki leffat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1965912Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä492695- 1562252
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne411852Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161769- 821404
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621377Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241311Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https331258Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.109997