Voi älypää minkä teit!!

rekkakuski80

Valtatie. Tie jäässä.
ajoit 70km/h.
ajoin perässäsi pitkän matkaa.
allani 60 tonnia rautaa.
pidin kyllä turvaväliä mutta nopeutesi vaihteli niin että en voinut ajaa koko ajan "optimaalissa väliä". päätit sitten vähän pelotella minua että ajan liian lähellä varmaankin ja laitoit VILKUN VASEMPAAN ja VÄLKÄYTIT JARRUVALOJA!!

Seuraus:

Polkaisin vaistomaisesti jarrua ettei ny perään mennä, niin kärry lähti luisuun ja kynti ojanpohjaa pitkään ja kaatui ojaan kyljelleen!!

MILJOONAVAHINGOT VAIN SIKSI ETTÄ SINÄ KUSIPÄINEN HENKILÖAUTOKUSKI PÄÄTIT VÄHÄN OSOITTAA MIELTÄSI REKALLE!!!!
ETKÄ EDES PYSÄHTYNY KUN TÄMÄ TAPAHTUI! VAI YMMÄRTÄÄHÄN SEN NYT JOS PEILIIN KATSOO 5km VÄLEIN.

Niin ja juridisestihän syy oli minun. Niinkuin se nyt tavallaan olikin mutta 100% syytä en ota päälleni!!!

Vastaavia kokemuksia?? toivottavasti EI ....

62

10309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viikolla

ei kyllä etelä-suomen tiet ole jäässä olleet,ja tuskinpa pohjoisessakaan.Onkohan tuota kuvatunlaista tapahtumaa ollutkaan??

• rekkakuski80

pohjois-pohjanmaalla... ja totta on, ikävä kyllä. Rekkaria en saanut kun pimeä oli ( enkä kyllä silloin vielä ymmärtänyt ottaa sitä ylös, nykyään kyllä aina )

• rekkakuski80 kirjoitti:

pohjois-pohjanmaalla... ja totta on, ikävä kyllä. Rekkaria en saanut kun pimeä oli ( enkä kyllä silloin vielä ymmärtänyt ottaa sitä ylös, nykyään kyllä aina )

mutta itse olen jo muutaman vuoden ajan ottanut nysvääjän rekkarin ylös. Juuri vastaavien tapausten varalle. En nyt ihan kaikkien, mutta niiden pahimpien. Kätevä ja helppo laittaa puhelimeen ;)

Joskus on kyllä mahdotonta pitää turvaväliä. Jos edellä menevä ajaa 68km/h - 5km/h niin v*tullako siinä pidät oikeaa turvaväliä. Jos ite löysäät, että saat kaulaa, niin edellä ajava kattoo et: "ai, kun tuo rekka hidastaa niin on varmaan tosi liukasta. Annas kun pudotan omaa nopeuttani vielä vähän." Sitten körötellään 50-55km/h ja edellä menävä vielä jopa keskiviivan päällä kun on niin liukasta.

Oi tätä elämän ihanuutta :D

• ne korvaa

olikohan tästä lehdessä kuten yleensä taisi olla satua

• K-Kaahari

Sitä seuratessa ottaa rekisterin ylös?? Kätevämpää ottaa yhteyttä jälkikäteen.

• EI PROVOSOITUJA SAKKOJA

ongelman ydin kuormaautojen 88kmh nopeudenrajoittajassa.Rekka kulkee sen todellista, esim. vectran mittari näyttää 18% liikaa.Rekkakuski lasettaa 88 onnettomalla opelistilla on lasissa 104kmh kuka uskaltaa ajaa poliisin "maalikameraan" 104 lasissa kysyn vaan?? REKKOJEN RAJOITTIMET 80kmh auttais kummasti.Vinkkinä rekkojen terrorille: pysäytä hitaasti ison mäen alle ja kiihdytä matkoihisi, ie ole koskaan sama kuski hätyytelly sen jälkeen.

• tyylillä
        EI PROVOSOITUJA SAKKOJA kirjoitti:

ongelman ydin kuormaautojen 88kmh nopeudenrajoittajassa.Rekka kulkee sen todellista, esim. vectran mittari näyttää 18% liikaa.Rekkakuski lasettaa 88 onnettomalla opelistilla on lasissa 104kmh kuka uskaltaa ajaa poliisin "maalikameraan" 104 lasissa kysyn vaan?? REKKOJEN RAJOITTIMET 80kmh auttais kummasti.Vinkkinä rekkojen terrorille: pysäytä hitaasti ison mäen alle ja kiihdytä matkoihisi, ie ole koskaan sama kuski hätyytelly sen jälkeen.

autos lyhenee puol metriä hyvinkin nopeeta..en suosittele kokeilemaan

• ei provosoituja sakkoja
        tyylillä kirjoitti:

autos lyhenee puol metriä hyvinkin nopeeta..en suosittele kokeilemaan

yli kolkyt vuotta tajuttoman kilometrimäärän jälkeen olen toista mieltä. Rekkojen kaikenmaailman jakeluautojen perässäroikkuminen ja painostus alkoi -80 luvulla, kun tehot tuplaantu ja todelliset teiden ritarit ammattilaiset jäi eläkkeelle. Nää nykyiset pukamankasvattajat ei mitään ammattilaisia ole uhotaan vaan kopissa. Solidaarisia taitavat kuitenkin olla kun viihtyvät samassa kopissa lepohetkinään.

• Rattimatti

Viestistäsi on luettavissa selvästi, että kosto elää. Mitä luulet saavuttavasi sillä. No ainakin sen, että seuraavassa kuppilassa joku saattaa tirvasta nokkaan. Tässä on taas loistava esimerkki siitä, miten asioita yleistetään. Seuraavan kerran, kun kohtaat vastaavan tilanteen, voisit pysäyttää turvallisessa paikassa tuon hiillostajan ja keskustella asian läpi. Jos hän ei osaa suhtautua asiallisesti, niin tuskin hän mikään ammattikuljettaja on.

• Ymmärtää niin,

Että tieltä ei saa kääntyä ennenkuin rekka häviää peilistä,kyllä turvaväli on kaiken A ja O.Itsekkin olen raskasta kalustoa ajanut ja kaikkeen pitää varautua,edessä ajava voi tehdä mitä temppuja hyvänsä.

Rattimatti kirjoitti:

Viestistäsi on luettavissa selvästi, että kosto elää. Mitä luulet saavuttavasi sillä. No ainakin sen, että seuraavassa kuppilassa joku saattaa tirvasta nokkaan. Tässä on taas loistava esimerkki siitä, miten asioita yleistetään. Seuraavan kerran, kun kohtaat vastaavan tilanteen, voisit pysäyttää turvallisessa paikassa tuon hiillostajan ja keskustella asian läpi. Jos hän ei osaa suhtautua asiallisesti, niin tuskin hän mikään ammattikuljettaja on.

Kostoa ??? Mitä ihmeen kostoa jos 80 alueella, kameravalvonta ja ha ajaa 80-85 todellista nopeutta. Taakse ilmestyy pikku hiljaa kuormaauto, sen nopeus ei riitä ohitukseen, enkä viitti ajaa ylinopeutta jonkun muun kiireitten takia, koska et kuitenkaan maksais mun sakkoja. Tässä tilanteessa henk.autoilijat jäävät kiltisti taakse jättäen välimatkan. Jotkut ottavat riskin (itselleen) ja ohittavat. Te sen sijaan tuppaatte hitaine ilmajarruinenne ihan perään. tarkoituksena saada mut ajamaan ylinopeutta teidän eduksi. mutta ei provosoituja sakkoja. Mitä tohon tirvasteluun tulee niin jostain syystä näille paskalle haiseville kuskeille on tullu järjetön kiire johonkin kun ollaan jouduttu nokikkain. Mä pysäytän teidät mäen alle vasta pidemmän hiillostuksen jälkeen. Miksi aina sanotte että ajakaa pysäkille ja antakaa tilaa. Mene itte sinne pysäkille ja toivottavasti bussia odottamaan. Niin kauan kuin te kuvittelette olevanne jotenkin etuoikeutettuja liikenteessä asiat ei muutu miksikään.

• Rattimatti
        ei provosoituja sakkoja kirjoitti:

Kostoa ??? Mitä ihmeen kostoa jos 80 alueella, kameravalvonta ja ha ajaa 80-85 todellista nopeutta. Taakse ilmestyy pikku hiljaa kuormaauto, sen nopeus ei riitä ohitukseen, enkä viitti ajaa ylinopeutta jonkun muun kiireitten takia, koska et kuitenkaan maksais mun sakkoja. Tässä tilanteessa henk.autoilijat jäävät kiltisti taakse jättäen välimatkan. Jotkut ottavat riskin (itselleen) ja ohittavat. Te sen sijaan tuppaatte hitaine ilmajarruinenne ihan perään. tarkoituksena saada mut ajamaan ylinopeutta teidän eduksi. mutta ei provosoituja sakkoja. Mitä tohon tirvasteluun tulee niin jostain syystä näille paskalle haiseville kuskeille on tullu järjetön kiire johonkin kun ollaan jouduttu nokikkain. Mä pysäytän teidät mäen alle vasta pidemmän hiillostuksen jälkeen. Miksi aina sanotte että ajakaa pysäkille ja antakaa tilaa. Mene itte sinne pysäkille ja toivottavasti bussia odottamaan. Niin kauan kuin te kuvittelette olevanne jotenkin etuoikeutettuja liikenteessä asiat ei muutu miksikään.

Vittu sentään. Meikän työajoneuvossa on rajoitin asetettu 80 km/h:ssa ja silti Datsunit tulee perse edellä vastaan. Mulla kuule ei oo kiire minnekään. Kyllä tuo sun asenteesi on se pahin ongelma tässä tapauksessa. Et voi olla niin reikäpäinen, että liukkaalla kelillä jätät ison auton pulaan mäkeen omalla törttöilylläsi. Minä oon sitä mieltä, että liikenteessä pitäis kulkea siihen malliin, ettei aiheuteta toiselle harmia. Minä en ainakaan ole missään erityisasemassa tienpäällä, mutta tosiasia on se, että n.tonnin painoisella peltikotterolla on helpompi liikkua ja väistää kuin 60 tonnin junalla.

• Erkko

Voi hitsin vitsi. Kaikenmoisia sitä on liikenteessä. Herra (lue ämmä) ajanut 30 vuotta autolla ja lukemattomia kilometrejä. Kuitenkin hän pelkää ammattiautolijoita. Eiköhän sinunkin olisi parempi vaihtaa rollaattoriin ja kaupungin bussikorttiin.

Onhan se joidenkin autoilijoiden mielestä pelottavaa, kun taustapeiliin ilmestyy pelkkää maskia. Fakta on kuitenkin se, että rekan ohjaamosta näkee paljon paremmin kuin henkilöautosta.

En ole ammattiautoilija, mutta joudun välillä ajamaan kuorma-autoa. Suvussani on muutama entinen ammattiautoilija. Yhteensä 120v rekan ratissa ja tuhona yksi kaatunut hakekärry.

• paska saitti
        Erkko kirjoitti:

Voi hitsin vitsi. Kaikenmoisia sitä on liikenteessä. Herra (lue ämmä) ajanut 30 vuotta autolla ja lukemattomia kilometrejä. Kuitenkin hän pelkää ammattiautolijoita. Eiköhän sinunkin olisi parempi vaihtaa rollaattoriin ja kaupungin bussikorttiin.

Onhan se joidenkin autoilijoiden mielestä pelottavaa, kun taustapeiliin ilmestyy pelkkää maskia. Fakta on kuitenkin se, että rekan ohjaamosta näkee paljon paremmin kuin henkilöautosta.

En ole ammattiautoilija, mutta joudun välillä ajamaan kuorma-autoa. Suvussani on muutama entinen ammattiautoilija. Yhteensä 120v rekan ratissa ja tuhona yksi kaatunut hakekärry.

miten ojaa pitkin mennään. Puhehan on monen huolesta johon on otettu kantaa. Jos pysäyttää tai hijentää vauhtia tommoisen romurautakasan edessä näyttääkseen mitä mieltä on en kyllä neidittelis. Teikäläisten juttuja lueskelleena huomasin kuinka perseenreikä on rakas ilmaisu. Sanovat että siitä puhe mistä puute. Ettet vaan olis niitä miehiä kun mielessäs miehetkin ämmiksi vaihtuu. HYI HITTO

• paremmin
        Erkko kirjoitti:

Ehkä löysit huomaamattasi erään perusongelman. "rekan# ohjaamosta näkee pidemmälle jopa sellaista mitä alempaa ei näe ja joutuu varautumaan ja ehkä hidastamaan nopeutta ,rekkakuskin mielestä tarpeettomasti. Esim. lähestyttäessä risteystä jossa on näkemäesteenä aita, lumikinos tms. Tähän ongelmaan on keski-eurooppalaiset la- korivalmistajat kehittäneet ratkaisun pudottamalla kuskin samalle korkeudelle ha-kuljettajien kanssa.

• paremmin kirjoitti:

Ehkä löysit huomaamattasi erään perusongelman. "rekan# ohjaamosta näkee pidemmälle jopa sellaista mitä alempaa ei näe ja joutuu varautumaan ja ehkä hidastamaan nopeutta ,rekkakuskin mielestä tarpeettomasti. Esim. lähestyttäessä risteystä jossa on näkemäesteenä aita, lumikinos tms. Tähän ongelmaan on keski-eurooppalaiset la- korivalmistajat kehittäneet ratkaisun pudottamalla kuskin samalle korkeudelle ha-kuljettajien kanssa.

kuin siihen, että linja-autokuskit todellakin istuvat henkilö/pakettiautokuskien kanssa samalla korkeudella. Tässä joku aika sitten sattui muistaakseni jotenkin näin. Henkilöauto lipsahti linja-auton keulaan, kuskin puolelle, niin bussikuski pääsi hengestään. Yksi viaton kuolonuhri liikaa.

• -wf-
        puukuski kirjoitti:

kuin siihen, että linja-autokuskit todellakin istuvat henkilö/pakettiautokuskien kanssa samalla korkeudella. Tässä joku aika sitten sattui muistaakseni jotenkin näin. Henkilöauto lipsahti linja-auton keulaan, kuskin puolelle, niin bussikuski pääsi hengestään. Yksi viaton kuolonuhri liikaa.

Tähän taas kotimaiset koritehtaat ovat tuoneet ratkaisun, nostaneet kuljettajan paikkaa ylemmäs. Turvallisuussyistä!!

-wf-

• Rekkanainen

...että yhä osa rekkakuskeista on ottanut tavakseen nuoleskella edellä ajavan takapuskuria. Paska juttu!!
        Ei ole mikään perustelu,että katselemme ylempää ja plaa,plaa,plaa... Vaikka katselemmekin, niin yllättäviä tilanteita todellakin voi sattua ja siinä kohtaa ei mikään kumoa fysiikan lakia, päälle jyrätään, että rytisee!!

Mutta tuo sinun konstisi on aika uskalias "rekkaterroria" vastaan, nimittäin jos tien pinta onkin liukas, niin vaikka rekkakuski yrittäisikin hiljentää vauhtia, se ei sitten välttämättä onnistu. Päinvastoin jarrun painaminen saattaa aiheuttaa perävaunun menon linkkuun ja tulos voi pahimmassa tapauksessa olla Konginkangas2, oletko valmis ottamaan sellaisesta vastuun niskoillesi?
        Olen korostanut ennen ja yhä sen teen, nimi ylös autosta ja soitto kuljetusfirmaan ja jos se ei tuota tulosta, soita poliisille. LP satsaa tätä nykyä resursseja juuri tähän ongelmaan, rekkojen liian vähäisiin etäisyyksiin edellä ajavaan nähden ja siitä on seurauksena sakko aivan varmasti! Ja toinen kohde on juuri tuo rajoitinta vasten ajo.
        Raskaan puolen liikennettä tarkkaillaan 50% enemmän kuin aikaisemmin,joten uskon,että tuloksetkin alkavat pian käytännössä näkyä, toivon ainakin niin!

• et vaan osaa

Mitä jos pitäisit seuraavan kerran sellaista turvaväliä että ehdit väistää jos edelläajava kääntyy? Niinkuin tuossa eilisessä Saukkolankolarissakin oli varmaan turvaväli liian pieni eikä edes liukasta.

Ja turhaan murehdit niitä miljoonavahinkoja, isoissa autoissa pyörii isot rahat toivottavasti oli vakuutukset kunnossa. Rekan voi korjata ja niitä saa uusia, mutta vakuutus ei korvaa ihmistä.

• niin...

Ootko muuten ajanu niin liukkaalla tiellä, että kun ajat 25-30km/h ja painat jarrua niin menee absit sujoksi ja auto pysähtyy onnellisesti vasta noin 100 metrin päähän.

• et vaan osaa
        niin... kirjoitti:

Ootko muuten ajanu niin liukkaalla tiellä, että kun ajat 25-30km/h ja painat jarrua niin menee absit sujoksi ja auto pysähtyy onnellisesti vasta noin 100 metrin päähän.

Olen ajanut niin liukkaalla valtatiellä, että tehoton auto sutii ylämäessä viitosvaihteella.

Jos tie tosiaan oli niin liukas että mitään ei voi tehdä, ehkäpä tuo hitaampi ajonopeus oli aivan oikeutettu, ja rekkamies ei pitänyt riittävää turvaväliä ...

• niin...
        et vaan osaa kirjoitti:

Olen ajanut niin liukkaalla valtatiellä, että tehoton auto sutii ylämäessä viitosvaihteella.

Jos tie tosiaan oli niin liukas että mitään ei voi tehdä, ehkäpä tuo hitaampi ajonopeus oli aivan oikeutettu, ja rekkamies ei pitänyt riittävää turvaväliä ...

Eli olet ajanut henkilö- tai pakettiautolla.
        Itse olen ajanut täyteen kuormatulla täysperävaunuyhdistelmällä ja auto on lyöny tasasella maalla tyhjää 80:n vauhdissa. Olen myös ajellu 50-60:ä tien liukkaudesta johtuen. Ei kärsinyt ajaa kovempaa jos meinasi pysyä omalla kaistalla tai tiellä yleensä.

Mutta kun en tiedä tapauksesta sen enempää, niin en kommentoi sitä turvaväliä. Selväähän on että liian lähellä mahdollisesti mentiin kun kerran syntyi tuollainen tilanne. Jos taas se edellä menevä on turhaan leikkinyt, niin...

Mutta liian moni henkilöautoilija munii turhaan siinä rekan edessä. Jos ei kerran uskalleta ajaa niin miksi ei anneta tietä? Sekin on totta, että kun yhyttää hitaammin ajavan jonka nopeus seilaa vaikkapa 60-70 välillä ja yrittää pitää turvaväliä, niin monesti tämä edellä menevä laskee ja lisää nopeuttaan rekan nopeuden mukaan. Se tuntuu aivan uskomattomalta, ensin toinen ajelee vaikka 70km/h:ssa ja kun rekalla hiljentää vauhtia jättääkseen väliä, niin tämä edellä menevä hiljentää myös!!

• et vaan osaa
        niin... kirjoitti:

Eli olet ajanut henkilö- tai pakettiautolla.
        Itse olen ajanut täyteen kuormatulla täysperävaunuyhdistelmällä ja auto on lyöny tasasella maalla tyhjää 80:n vauhdissa. Olen myös ajellu 50-60:ä tien liukkaudesta johtuen. Ei kärsinyt ajaa kovempaa jos meinasi pysyä omalla kaistalla tai tiellä yleensä.

Mutta kun en tiedä tapauksesta sen enempää, niin en kommentoi sitä turvaväliä. Selväähän on että liian lähellä mahdollisesti mentiin kun kerran syntyi tuollainen tilanne. Jos taas se edellä menevä on turhaan leikkinyt, niin...

Mutta liian moni henkilöautoilija munii turhaan siinä rekan edessä. Jos ei kerran uskalleta ajaa niin miksi ei anneta tietä? Sekin on totta, että kun yhyttää hitaammin ajavan jonka nopeus seilaa vaikkapa 60-70 välillä ja yrittää pitää turvaväliä, niin monesti tämä edellä menevä laskee ja lisää nopeuttaan rekan nopeuden mukaan. Se tuntuu aivan uskomattomalta, ensin toinen ajelee vaikka 70km/h:ssa ja kun rekalla hiljentää vauhtia jättääkseen väliä, niin tämä edellä menevä hiljentää myös!!

Paras onkin pysyä sopivan kaukana. Kyllä siinä pasmat yhdellä jos toisellakin sekoaa jos rekka seuraa puskurissa, on liukasta, ja pitäis kohta kääntyä. En nyt ala puolustella näitä jotka ajavat kielikeskellä suuta 50km/h eivätkä väistä, mutta vaikea siitä on väistää jos rekka on ihan perässä. Jos taas rekka on liian kaukana, se tulkitaan että tullaan hissutellen perästä.

• suuri tilannenopeus

ja liian pieni turvaväli, eihän se muuten olisi lapasesta lähtenyt.....

Tietysti tahallinen kiusanteko on jyrkästi tuomittava, mutta jos siellä oli niin liukasta ettei ammattilainenkaan kyennyt hallitsemaan autoa, miten joku keskiverto corollajyyrä olisi pystynyt ajamaan kovempaa?

• kun ylikuormilla

ajelee. Ja väärin lastattu vielä!!! Jarrutkin puoltaa,,, vielä toisia syyttelet?

• yks vaan

lueppa kuorma-autot palstalta otsikko SUUNNITTELUVIRHE, ja sieltä televisiosta katsellut....että se siitä rekkamiesten turva välistä,,,ite itellenne onkelmia aiheutatta.

• pitänee

paikkansa noista turvaväleistä! Tuolla tiellä, kun joutuu kahden rekan ohittamaan niin siihen väliin justiinsa pääsee ja se kertoo siitä, kuinka lähellä ajetaan! Se on pullonkaula myöskin, kun kaikki ei uskalla siihen väliin tunkea

• tympääntyny
        pitänee kirjoitti:

paikkansa noista turvaväleistä! Tuolla tiellä, kun joutuu kahden rekan ohittamaan niin siihen väliin justiinsa pääsee ja se kertoo siitä, kuinka lähellä ajetaan! Se on pullonkaula myöskin, kun kaikki ei uskalla siihen väliin tunkea

Pakko myöntää ajan joskus lähellä edellä ajavaa rekkaa vastaavalla ajoneuvolla mutta sitten nämä yks auto kerralla ohi vaikka suoraa riittää ha tyypit! Kertokaa miksi ei voi mennä koko letkaa ohi kun kerran on niin kiire että on AIVAN PAKKO päästä eteen ja tien tukoksi! Mulla ainaki ha kiihtyy ku laittaa pienempää vaihdetta pesään ja se oikean puolimmainen pedaali pohjaan! ja yleensä maltan odottaa että suoralta löytyy tarpeeksi mittaa!!! paljon näkyy niitä ha kuskeja joiden on pakko päässä ohi ja kääntyä seuraavasta risteyksestä. olen monesti miettinyt miksi niin tehdään!? Pitäkää kolleegat pää pystyssä ja lippu korkealla!

• kun joutuu
        tympääntyny kirjoitti:

Pakko myöntää ajan joskus lähellä edellä ajavaa rekkaa vastaavalla ajoneuvolla mutta sitten nämä yks auto kerralla ohi vaikka suoraa riittää ha tyypit! Kertokaa miksi ei voi mennä koko letkaa ohi kun kerran on niin kiire että on AIVAN PAKKO päästä eteen ja tien tukoksi! Mulla ainaki ha kiihtyy ku laittaa pienempää vaihdetta pesään ja se oikean puolimmainen pedaali pohjaan! ja yleensä maltan odottaa että suoralta löytyy tarpeeksi mittaa!!! paljon näkyy niitä ha kuskeja joiden on pakko päässä ohi ja kääntyä seuraavasta risteyksestä. olen monesti miettinyt miksi niin tehdään!? Pitäkää kolleegat pää pystyssä ja lippu korkealla!

ohittamaan siinä samalla aina niitä henkilöautoja, jotka eivät uskalla lähteä kahta kerralla ohittaan. Parhaimmillaan kerran vedin 20auton ohi, kun ei ollu vastaantulevaa liikennettä ja sitten sen jälkeen sen toisen rekan ohi ja jono loppu sitten siihen. Voi vaan arvailla kauanko nämä oli siellä takana ajaneet.

Niin olisin ajanut kaikista, mutta en riko noita keltaisia ja muutenkin noudatan sääntöjä, mutta joutuu aika ylös nostaan vauhdin, jos useamman ohittaa

• jehu

Eipä nämä rekkakuskit juuri keliolosuhteista tai muista tielläliikkujia pahemmin huomioi.Vaikka tie on niin liukasta että pienikin ohjausliike saattaa aiheuttaa auton hallinnan menetyksen niin nämä teiden sankarit aivan tietoisesti ajaa hitaampien ajoneuvojen puskuriin kiinni.Entäpä jos olisit vain jättänyt turvaväliä jotta edellä ajanut kuski olisi voinut ajaa tien sivuun pelkäämättä että 60 tonnia tulee takalasista sisälle. Taisit sille jarruvaloa vilkuttanee kostaa laittama pitkät päälle ja hivuttautua lähemmäksi edelläajaneen takapuskuria. Tälläisiä rekkakuskeja liikkuu ainakin 8-tiellä.

• poliisimestari-SISU

siellä liikkuu myös tollasia kusipäisiä teidentukkojakin

poliisimestari-SISU kirjoitti:

siellä liikkuu myös tollasia kusipäisiä teidentukkojakin

Tämmöstä näkee aina kun on oikein liukasta. Kevyessä autossa liukkaus on heti tunnettavissa, toisin kun raskaassa. Silloin nämä kotikutoiset kankkuset näyttävät tyhmyytensä ja ammattitaidottomuutensa. Just tämä tyyppi pilaa teidän muiden yritykset olla teiden ritareita. Olis kaikkien etenkin teidän etu löytää tämmöinen ja nollata ajovuorot. Ikävä kyllä nämä tyypit löytyy sieltä mistä ruumiitkin

• kkmk

Jos ajaa niin hiljaa että rekka saavuttaa niin annan tietä kyllä ja ohituksessa vielä nostan jalan kaasulta jotta pääsevät nopeammin ohi.
      välillä kun on jonkun rekan saavuttanut tiellä on edessä joku nysvääjä näkynyt ja ei ole tietä antanut,onko vaikeata mennä esim. bussipysäkille ja antaa takana tulevan letkan mennä ohi?
      vielä kun rekka on lopulta päässyt ohittamaan edessä köröttelijää niin sitten sitä vauhtia tuntuu löytyvän ja ohitus yritetään tehdä mahdollisimman vaikeaksi,kerran ajoin rekan perässä jarekkameni nysväristä ohi,lähdin myös ohi seuraavassa ohituspaikassa ja eikös nysvääjä(nuori nainen) nostanut nopeuden ajettuaan ensin50/60 km/h ohituksen aikana 80km/h...

• mellu

Itse tuolla pääteillä ajaneena olen huomannut ,että pääkallokeleillä nämä pikkuautoilijat ovat yleensä liikenteen tukkona (rekkaliikenteen).
      Liukkaalla kelillä ei turvallisuusväliä, joten pikkuautolla on aika hankalaa kun karkuun ei voi ajaa ja sivuun kääntyminenkin on vaarallista pääkallokelissä kun kuningaskuski on puskurissa kiinni.
      käännyttäessä kun on oltava pitkä pysähtymismatka

• Joppe

Oliskohan asenteessasi hieman korjaamista? Et voi olla noin tyhmä? Miksi et pitänyt vaikka 15min taukoa levähdyspaikalla ja säästänyt hermojasi?
      Turvaväli täytyy muistaa AINA vaikka se edessä oleva ajaisi 40km/h!!!! Toivottavasti sen jo opit!!!!

Mä ajan paljon kaikkina kaikkina aikoina enkä "nysvääjiä" näe kuin joskus ja nekin tulevat sivutieltä ja sinne myös hetken päästä kääntyvät. Se että toisista tuntuu niitä olevan joka paikassa johtuu omasta lievästä ylinopeudesta. Itsellä jos on kova kiire niin tuntuu kuin kaikki kuppaa ja miks ihmeessä just nyt kaikkiin punaisiin joutuu pysähtyy. Saman reitin kun ajaa hurua eikä ole kiire niin kukaan ei kuppaa eikä punaiset valot häiritse. Tuntuuko tutulta. Tästä on kyse ja teitin rajoittimia pitää kiristää niin ettei se kulje missään olosuhteissa yli kahdeksankympin loppuu kiireen tuntu siihen kun ei saavuta kuin nysvärit. Ite tarkistan mittarini aina sellaisen nopeustaulun nähtyäni, ja asetan kruisen 85 kameratiellä. silti jonkun hihnapyörä kihnuttaa niskassa hetken päästä. tietysti nopeustaulu ja kruise on paskaa teidän ajopiirturiin verrattuna.
        Kyllä meitin kanikka on aina parempi kuin teitin.Voi vitalis mitä joukkoo kasvakaa jo aikuisiksi.

• Rattimatti

Pitää miettiä, missä ajaa 40 km/h:ssa. Jos se on taajamassa, turvaväli ok. Mutta jos maantiellä, niin yritäppäs pitää turvaväliä. Kohta on joku sun takanas ja pian helvetillinen jono. Sitten alkaakin oikein ajotaitoisten esitys. Siinä mielessä etanat pois alta. Jos tielle lähdetään vaan huvittelemaan, niin pitäis muistaa, että siellä on muitakin.

• ei nysvärit ole

Mä ajan paljon kaikkina kaikkina aikoina enkä "nysvääjiä" näe kuin joskus ja nekin tulevat sivutieltä ja sinne myös hetken päästä kääntyvät. Se että toisista tuntuu niitä olevan joka paikassa johtuu omasta lievästä ylinopeudesta. Itsellä jos on kova kiire niin tuntuu kuin kaikki kuppaa ja miks ihmeessä just nyt kaikkiin punaisiin joutuu pysähtyy. Saman reitin kun ajaa hurua eikä ole kiire niin kukaan ei kuppaa eikä punaiset valot häiritse. Tuntuuko tutulta. Tästä on kyse ja teitin rajoittimia pitää kiristää niin ettei se kulje missään olosuhteissa yli kahdeksankympin loppuu kiireen tuntu siihen kun ei saavuta kuin nysvärit. Ite tarkistan mittarini aina sellaisen nopeustaulun nähtyäni, ja asetan kruisen 85 kameratiellä. silti jonkun hihnapyörä kihnuttaa niskassa hetken päästä. tietysti nopeustaulu ja kruise on paskaa teidän ajopiirturiin verrattuna.
        Kyllä meitin kanikka on aina parempi kuin teitin.Voi vitalis mitä joukkoo kasvakaa jo aikuisiksi.

se ainut vaara tekijä.

• loma

Ei näytä olevan työttömillä muuta tekemistä olevan muuta kuin narista täällä ja mollata niitä jotka käyvät töissä.

• jjjjjj

Olet siis työtön ????

• oli tie osuudella
        jjjjjj kirjoitti:

Olet siis työtön ????

mutta pitäisi päästä ainakin 80:ä

• sulla viagrat lopussa

ei taida pojalla seisoa ilman aineita, kun oikein
        työttömiä rupee solvaamaan. taitaisit tarvita jonkun verran aikaa mielesi traumoja aukomaan. Tavataan SIELLÄ PIMEÄLLÄ KUJALLA kun satut joutumaan työttömäksi

• tuollainenkin

työn sankari jonain päivänä joutua työttymäksi.
        Tehrään adressi, niin ollaan sitten moista ihnettä porukalla onnittelemassa;> voi voi....

• ihmeestä näitä

kusipäitä rekkakuskeja riittää.

Minulla on, kiitos valtiovallan verotuksen, pieni 80-luvun litraisella koneella oleva riisikuppi joka kulkee nippa-nappa 90km/h tasaisella ja loivatkin ylämäet pudottavat seitsemäänkymppiin.
      Töissäkin sillä silti pitää käydä kun bussit eivät kulje. Tie on normaali mutkainen kaksikaistainen kantatie jossa huonosti ohitusmahdollisuuksia. Miltei joka aamu perääni iskeytyy tuollainen niin että takalasista ei näy muuta kuin SCANIA V12 -logo.
      Mutta minkäs teet. Lujempaa ei pääsee, ja pysähtyminen esimerkiksi linja-autopysäkille edellyttäisi hiljentämistä jota taas ei uskalla tehdä kun 10 sentin päässä takana on 60 tonnin hirviö, ammollaan olevaa kitaa ei ole vaikea kuvitella siihen.

"YMMÄRTÄÄHÄN SEN NYT JOS PEILIIN KATSOO 5km VÄLEIN"

Hah. Tällaisessa tilanteessa henkilöautokuski silmät kauhusta selällään vilkuilee koko ajan peiliin että joko se tulee päälle...

• booring

ammu ittes tai osta polkupyörä et pysyisit pois maanteiltä.vittu keskittysit vaa siihe omaan menoos ja jättäsit ton jeesustelun vähemmälle.kukaan ei aja 10 sentin päässä perseestäs.

• oliskin

....

• oliskin kirjoitti:

....

läntisellä sisäänmenotiellä ajoi noin vuosi sitten täysperävaunullinen kuorma-auto 20 cm päässä takapuskuristani noin kilometrin verran. Nopeusrajoitus oli 60 ja todellinen nopeuteni oli myös sen 60.
        Jos olisi kännykkä ollut mukana, olisin soittanut kiiltävänappiset tarkistamaan kuskin ajokunnon. Ettei vain olisi ollut piriä kuvioissa mukana?

• Iso A
        sitroen kirjoitti:

läntisellä sisäänmenotiellä ajoi noin vuosi sitten täysperävaunullinen kuorma-auto 20 cm päässä takapuskuristani noin kilometrin verran. Nopeusrajoitus oli 60 ja todellinen nopeuteni oli myös sen 60.
        Jos olisi kännykkä ollut mukana, olisin soittanut kiiltävänappiset tarkistamaan kuskin ajokunnon. Ettei vain olisi ollut piriä kuvioissa mukana?

Mittanauha onneksi sattui mukaan että osasit nuin sentilleen sanoa matkan puskurista puskuriin.

• talvirenkaat alle

kitkat pakollisiksi rekkoihin varsinkin siihen perävaunuun, joka tulee liukkaalla holtittomana mukana.

• :-))

:-))

• -wf-

• Rattimatti

Ajelin tyhjällä autolla kotiin päin 80 km/h:ssa. Pikkuhiljaa eteeni ilmestyi uudehko TDI Passat, jonka meno vaikutti vähän vaihtelevalta. Ensin ajettiin 80 km/h:ssa, mutta yllättäen auto alkoi seilata vastaantulevan kaistan ja pientareen puolia. Nopeus putosi tuonne 50-60 km/h:ssa kuitenkin välillä taas nousten 70-80 km/h:ssa. Näin mentiin noin 10 km. Yks kaks yllättäen auto risteyksen kohdalla suuntavilkuttaa samalla kääntyessään jo ja reilusti jarruttaen. Vaikka meillä oli väliä, niin kiire tuuppasi minullekin tulemaan. Sen verran ehdin sivuun katsoa, että autoa ajoi nuorehko naishenkilö kännykkä korvallaan. Istuipa autossaan vielä niin syvällä, etten nähnyt kuljettajan päätä takaa istuessani korkealla hytissä. Tuskinpa hänellä oli riittävän hyvä näkyväisyys autostaan ulos. Hurja tilanne oli syntyä, kun jarruttaa ja vilkuttaa vasta, kun lähtee kääntymään. Oli ilmeisesti rakkauspuhelu meneillään.

• ape

takana tuleville ettei kaikki natsaa kohdalleen. Silti meinas tulla kiire????

• Rattimatti
        ape kirjoitti:

takana tuleville ettei kaikki natsaa kohdalleen. Silti meinas tulla kiire????

Monenko sadan metrin päässä olis pitänyt ajaa? Meillä oli vähintäänkin 50 metriä rakoa. Passat-kuski vetää liinat kiinni, kun meinas ajaa risteyksensä ohi. Minunko vika se olisi ollut, jos toinen ei seuraa yhtään liikennettä? Onko liinojen kiinnivetäminen jokamiehen oikeus? Mites se kännykässä höpöttäminen ilman hands freeta ajon aikana? Minä seurasin koko ajan edellä menevän toilailuja. Yhtäjaksoista kiihdytystä ja hidastusta, ajolinja seilaten. Miten siinä yrität pitää turvaväliä? Aina tuommoiset äkkiliikkeet yllättää. Eikö vieläkään natsaa?

• Viime kesänä olin kuorman kanssa tulossa sivutieltä valtatielle. Näin että pakettiauto tulee vasemmalta, olin itse kääntymässä oikealle ja se siis oli menossa samaan suuntaan kuin minäkin. Ajattelin, että kun siinä kuitenkin on 100 rajoitus niin jäädäänpä kiltisti odottamaan. Se auto tuli ja tuli sieltä ja kerkesin jo mielessäni harmitella että olisi pitänyt sittenkin vetää tuon eteen. Se "pakettiauto" oli matkailuauto, ja sen matkanopeus ei ollut varmaan kuin 65-70km/h:ssa (varmaan ajoneuvokohtainen max. nopeus 80). Sen matkailuauton takana tuli muitakin autoja, joten jouduin napottamaan aika pitkään siinä risteyksessä. Lopulta löytyi tilaa ja vääntäydyin isolle tielle. Läksin ajelemaan ja jonkun ajan kuluttua se matkailuauton perä alkoi häämöttää horisontissa. 85:ttä ajelin ja yhytin lopulta sen matkailuauton, se todellakin ajeli semmosta 60-70km/h:ssa. Sen nopeus seilasi yllättävän paljon, välillä kävi peräti 80:ssä, sitten saattoi laskea 65:teen.

Pitää tunnustaa, että vähän alkoi jo käydä hermoon se arpominen, mutta aattelin että eihän tässä nyt niin pitkä matka ole purkupaikalle etteikö kärsisi leipoa turistien jäljessä. Mentiin varmaan lähemmäs 20 kilometriä peräkkäin, nopeuden seilatessa 60 ja 80 välillä, pääasiassa kuitenkin 60-70km/h:ssa. Lopulta tultiinkin suoralle, jossa on mm. kahvila. Puolivälistä suoraa alkaa pitkä ja loiva nousu, ei nyt älytön mutta jossa vedättää aika paljon ja pitkään. Siinä taitaa vielä olla 60:n rajoituskin. Vai eiköhän ole? No kuitenkin.

Noh, se matkailuauton kuljettaja laittoi vilkun vasemmalle hyvissä ajoin, ajattelin että siihen kahvilaan varmaan menossa. Jätin kuitenkin melko pitkän välin (siis myös ennakoin = että saan paremman vauhdin siihen nousuun), sen verran epävakaata oli meno siihen asti ollut. Siinä ei siis ole ryhmittymiskaistoja tai vastaavia, hieman leveämpi piennar ja melko tilava ja pitkä linja-auto pysäkki risteyksen jälkeen. Auto ryhmittyi AIVAN keskiviivan reunaan, itseasiassa jopa keskiviivan päälle ja meni aivan mateluvauhtia, siis niin kuin todellakin kääntyisi. Ajattelin nokkelana, että tuonnehan se todellakin kääntyy - lisäänpä jo vauhtia (eli niin kuin varmaan joku muukin tekisi). Vedin aivan oikeaan reunaa, vauhti oli kerennyt kohota ehkä 45-50km/h:ssa.

Joitakin kymmeniä metrejä ennen sivuutuksen alkamista tämä turisti lähtikin kääntymään oikealle (siis ikään kuin koukkasi keskitielle päin) ja vasta sitten täräytti vilkun oikealle. Kerkesin jo ajatella että nythän tulee jännä tilanne, mutta liekkö sen turistin apukuski kerennyt huutaa jotain, tai sitten huomasi itse peilistä, että rekka pyrkii vierestä ohi. Se matkailuauton kuljettaja toppasi siihen paikkaan auton jäädessä lievästi viistottain keskelle kaistaa, onni oli että siinä "risteysalueen" jatkeena oli se bussipysäkki. Piennar riitti justiinsa ja kun oli vielä se bussipysäkki jatkeena niin pääsi sitä sivuten ilman äkkiliikkeitä takaisin "radalle".

Äkkitilanteita syntyy, vaikka niitä yrittäisi ennakoida miten paljon. Vaikka en kyllä minäkään täydellisesti toiminut, mutta eipä toiminut se matkailuauton kuljettajakaan

• Tepa
        Rattimatti kirjoitti:

Monenko sadan metrin päässä olis pitänyt ajaa? Meillä oli vähintäänkin 50 metriä rakoa. Passat-kuski vetää liinat kiinni, kun meinas ajaa risteyksensä ohi. Minunko vika se olisi ollut, jos toinen ei seuraa yhtään liikennettä? Onko liinojen kiinnivetäminen jokamiehen oikeus? Mites se kännykässä höpöttäminen ilman hands freeta ajon aikana? Minä seurasin koko ajan edellä menevän toilailuja. Yhtäjaksoista kiihdytystä ja hidastusta, ajolinja seilaten. Miten siinä yrität pitää turvaväliä? Aina tuommoiset äkkiliikkeet yllättää. Eikö vieläkään natsaa?

...sitä väliä tarttis olla kun 50 m. Kun kilometrejä kertyy tarpeeksi, niin kyllä siinä aikanaan sinullekin liikennesilmää kehittynee!!

• Rattimatti
        Tepa kirjoitti:

...sitä väliä tarttis olla kun 50 m. Kun kilometrejä kertyy tarpeeksi, niin kyllä siinä aikanaan sinullekin liikennesilmää kehittynee!!

Ei ensimmäinen miljoona vielä riitä vai mitä? Jos toisen ajonopeus vaihtelee ja toinen pyrkii pitämään vakionopeuden, niin mitä siitä seuraa? Ei vastuuta voi sälyttää vain sille, joka yrittää ajella tasaseen. Pitäis siellä toisessakin autossa olla hereillä, niin ei tulis ajettua liian lähelle ja tällaiset tilanteet vähenisivät. Ja kuten sanoin, siellä vaan höpöteltiin puhelimeen...

• Tepa
        Rattimatti kirjoitti:

Ei ensimmäinen miljoona vielä riitä vai mitä? Jos toisen ajonopeus vaihtelee ja toinen pyrkii pitämään vakionopeuden, niin mitä siitä seuraa? Ei vastuuta voi sälyttää vain sille, joka yrittää ajella tasaseen. Pitäis siellä toisessakin autossa olla hereillä, niin ei tulis ajettua liian lähelle ja tällaiset tilanteet vähenisivät. Ja kuten sanoin, siellä vaan höpöteltiin puhelimeen...

...riitä, joku oppii hitaammin kuin toinen.

Itse joko pidän pitkän välin tai tuuppaan ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi, on se niin ressaavaa ajjaa viidenkymmenen metrin päässä tuollaisen tientukon puskurista, kun väliä pitää 200 - 300 m. ja on hereillä, jää aikaa reagoida.

• Rattimatti
        Tepa kirjoitti:

...riitä, joku oppii hitaammin kuin toinen.

Itse joko pidän pitkän välin tai tuuppaan ensimmäisen tilaisuuden tullen ohi, on se niin ressaavaa ajjaa viidenkymmenen metrin päässä tuollaisen tientukon puskurista, kun väliä pitää 200 - 300 m. ja on hereillä, jää aikaa reagoida.

Olisinhan minäkin voinut ohittaa sen, mutta kun rahkeet ei riittänyt. Työkalu ei kulje 80 km/h:ssa kovempaa, joten tuollaisen ohittaminen olis vaatinut pienen ihmeen. Lisäksi tie oli sen verran mutkainen, ettei riittävää vapaata tilaa voinut nähdä. Jos olisin jäänyt 200-300 metrin päähän, niin kuitenkin olisin tullut taas siihen 50 metrin päähän, kun "tientukko" taas hidasti. Ikuisuusasioita.

• Rekkanainen

...aloittelijan "neitimäinen" virhe.Kai nyt tiedät,että liukkaalla tiellä jarrun oainaminen saa juuri tuon aikaan, hölmö!!!

Jos olet joutunut tuollaisen jarrutuksen tekemään,niin katso poju peiliin, siellä näkyy syyllinen. Kun turvaväliä on RIITTÄVÄSTI, tuollaista ei satu. Riittävä turvaväli kuivalla ja tasaisella kelillä on n.200m, mieti ja laske siitä, oliko sinulla talvella todellakin riittävästi etäisyyttä.
      Pelivaraa pitää olla aina n.50m, kelillä kuin kelillä. Reaktioaika 1s. 80:n nopeudella auto kulkee 22m. Jarrujen viive vie toisen sekunnin 22m ja varsinainen jarrutus n.100m. Eli lähes 150m se pelivara 50m = 200m. Kuivalla ja tasaisella tiellä, korostan edelleen!!! Liukkaalla kelillä ihan eri lukemat.
      Herää pahvi ja opettele ajamaan!!!

• saatanan

lippis-teini-kännykkärekkakuskit on saatava HETI POIS LIIKENTEESTÄ!!!! Rekkakortti vasta 35-vuotiaille!!! Eihän tollaset nöösilippisurpot hallitse edes karvanoppacorollaa!!!

• Rekkanainen

...mieltä kanssasi. Ikärajaa on nostettava ja kiireesti!!! Vaikka aluksi rajaksi 25v.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      196
      5912
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2695
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2252
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      1852
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1769
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1404
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1377
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1311
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      33
      1258
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe