Citroen C5 diagnoosinäytön nollaus

Gary

Terve!

Minulla on Citroen C5 2.2HDi vm. 2002. Nyt jo toisen kerran auton tietokone on mennyt ns. vikatilaan ja pudottaa tehoja, näytössä tekstit Antipollution fault. Yhden kerran käynyt Veholla jossa vikadiagnoosi nollattu ja vika hävinnyt hinta 10min. 30€. Onko kellään tietoa millä itse nollauksen voi suorittaa??? ettei tarvitse ajaa 100km korjaamolle nollaukseen. Ja onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa, ongelman syynä luultavammin ilmamäärämittari??

18

25571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäinen ja viimeinen ci...

      Kyseessä on uusien ranskalaisautojen erittäin yleinen vitsaus, jonka tuntee kai jokainen. Hae vaikka googlelle 'anti pollution fault', 646000 hittiä. Termi ei ole käytössä kuin Citikalla ja Pögotillä, eli näiden kuskien hätähuutoja jokaikinen netti-osuma.

      En tiedä nollausta, mutta virhehän 'korjaantuu' parissa päivässä / vajaan 100 km ajossa.

      Bensa-vehkeellä virhetilanne syntyy näin. Kun auto ei jostain syystä meinaa käynnistyä heti tai pääsee sammumaan, niin pakoputken suulla olevat anturit huomaavat 'oh my god, palamatonta bensaa, katti menee varmaan heti kohta rikki, minun pitää heti kertoa siitä jollekin'. Ja näin ruudulle tulee anti-pollution-faulttia ja sen seuralais-ilmoituksia ja ohjausyksikkö vähentää varmuuden vuoksi polttoaineen syötön suhteen tosi laihaksi.

      Vika tosiaan korjaantuu itsekseen kunhan ohjausyksikkö uskoo että mitään hätää ei ollutkaan. Ikävää ajella pätkivällä autolla, mutta se on näitä ranskalaisen piirteitä joita niin rakastamme.

      • kerran sitä täysin tarpeetonta, haitallista ja kallista elektroniikkaromua, jolla nykyautot on pilattu...


      • C5Harmaa

        Asiaa puhut. Hitsin kenkkuja nuo ilmoitukset. - Olletinkin, jos ne ovat virheellisiä. Niitä tulee kuitenkin tiirailtua, ja pahimmassa tapauksessa ne vievät huomiota pois liikenteen seuraamisesta.

        Aikanaan mulla Suabi antoi satunnaisesti ilmoituksen "check engine". Jonkun kerran käytin huollossa, mitään vikaa ei ollut. Sanoivat, että diagnostiikka on liian herkkä. Aktivointiin ei välttämättä tarvinnut muuta kuin että ajoi korkeajännitelinjojen alta. Lopulta kyllästyin ja poistin kojelaudasta merkivalon polttimen.

        Mutta nämä nykyautot on hankalampia, kun ohjausyksikkö ryhtyy korjaamaan toimintoja saamansa viestin perusteella. Ja soppa on hyvin maustettu, jos useat anturit antavat samanaikaisesti virheellisen ilmoituksen. Ohjauyksikkö korjaa virheitä, joita ei ole. Mutta korjauksien jälkeen on.

        Hiukan näin maallikkona tuntuu, että kehitystyö on vielä kesken. Virheilmoitukset ovat sinänsä ok., mutta pitäisi kait olla järkevämmät toleranssit, ennenkuin ohjausyksikkö tekee "korjauspäätöksiä".


    • Minämies

      Voi olla ettei pysty nollaamaan kuin obd:n kautta, jos näin on niin pitäisi olla lukulaite. Loppupeleissä ei tule paljoa maksamaan jos ostaa/tekee obd lukulaitteen itse...

      • Gary

        Kiitos tiedosta Minämies! Onko sinulla tietoa mistä ohjeet OBD:n valmistamiseen itselle tai mistä ostaa laite.


      • Minämies
        Gary kirjoitti:

        Kiitos tiedosta Minämies! Onko sinulla tietoa mistä ohjeet OBD:n valmistamiseen itselle tai mistä ostaa laite.

        En oikein ole löytänyt netistä/jaksanut hakea tietoa testilaitteen rakentamisesta, prosessori 9/05 oli kuulemma aika kattava juttu obd:stä ja testilaitteen rakentamisesta. http://www.sixtek.fi/ Tuossa suomalainen firma joka myy yhdenlaista obd testilaitetta, hinta on kyllä aika suolainen (n.200€ kaikkinensa) sillä saman palikan saa saksasta 40€.


    • C5Harmaa

      ...irroittaisi akkukaapelin? Jostain muistan hämärästi lukeneeni, että tuo toimenpide "nollaisi" muistin. Omakohtaista kokemusta ei ole. Kannattaisi varmaan tiedustella huollon mielipidettä.

    • C5 Vihree

      Kun minulla tuli sama ilmoitus niin ajoin huoltoon asti.(40000)
      jossa ne nollasi sen mutta se sytty oikeastaan heti uudestaan . Jolloi menin näyttämään toistamiseen ,nollasvat ja sytty uudestaan.
      Kolmannen kerran jälkeen se ei enään syttyny .
      Sanoivat että huohotus putki oli murtunu .
      Jonka varmaan vaihtoivat ...

    • c5 2.2HDI -01 ajettu n. 270...

      Ajelin pari kuukautta ja jotain 5000-6000 km. Antipollution ilmoitus tuli aina joskus. Virrat pois ja taas oli kaikki pytyt käytössä vaikka ilmoitus jäi. Se hävisi aina välillä itsestään.

      Minulta löydettiin lopulta vikaa, joka ei ollut halpaa -> yhteensä jotain yli 1000€ muistaakseni. Vaihdettiin ainakin polttoaineen paineanturi ja painesäädin.

      Nyt n. 6000 km huollon jälkeen ei ongelmaa ole ollut.

      • ja korjaus

        Mulla oli kans tämä antip.. vitsaus 2.0hdi:ssä. Lähes päivittäinen. No sehän kuittaantuu kun käyttää akun kenkää irti tai ajelee edellä mainitut 50-100 km tai pari starttia. Mutta sitten aloin arvelemaan, että vika täytyy olla ns. anturivika. Puhdistin kaikki konehuoneen antureiden liittimet kontakt suihkeella. Ja kas kummaa nyt on saanu ajella jo puoli vuotta (20tkm)ilman ap...fault ilmoitusta. Elektroniikka kaveri vaan sano että olis kannattanut samalla voidella liitokset tälläisella liitinrasvalla (sähkövaseliini tms.)
        , jolloin nen ei pääsisi hapettumaan uudelleen.


      • sitruuna ceeviisi
        ja korjaus kirjoitti:

        Mulla oli kans tämä antip.. vitsaus 2.0hdi:ssä. Lähes päivittäinen. No sehän kuittaantuu kun käyttää akun kenkää irti tai ajelee edellä mainitut 50-100 km tai pari starttia. Mutta sitten aloin arvelemaan, että vika täytyy olla ns. anturivika. Puhdistin kaikki konehuoneen antureiden liittimet kontakt suihkeella. Ja kas kummaa nyt on saanu ajella jo puoli vuotta (20tkm)ilman ap...fault ilmoitusta. Elektroniikka kaveri vaan sano että olis kannattanut samalla voidella liitokset tälläisella liitinrasvalla (sähkövaseliini tms.)
        , jolloin nen ei pääsisi hapettumaan uudelleen.

        Nostetaanpas tämä taas esiin.
        Pari päivää ajellut 03 - mallin c5:llä ja tuo virhe tuli esiin yhtenä aamuna. En kuitenkaan huolestunut kun kyse on ranskalaisesta sähkölaitteesta, mutta silti tuo olisi mukava saada pois.
        Auttaako akunkengän irrotus todella? mitä muuta nollaantuu tuolla tavalla ja onko se ihan turvallista nykyautossa?
        Tankkaan autoa 95:llä ja jossain joku väitti, että se on syy tuon virheen ilmaantumiseen, sanoo käyttöohje mitä tahansa. Eli pitänee seuraavalla tankkauksella kokeilla kalliimpaa 98:a?
        Onko kenelläkään kokemusta tuosta oktaanin vaikutuksesta? Mitä muut tunkevat bensasitruunan tankkiin?


      • varma tieto
        sitruuna ceeviisi kirjoitti:

        Nostetaanpas tämä taas esiin.
        Pari päivää ajellut 03 - mallin c5:llä ja tuo virhe tuli esiin yhtenä aamuna. En kuitenkaan huolestunut kun kyse on ranskalaisesta sähkölaitteesta, mutta silti tuo olisi mukava saada pois.
        Auttaako akunkengän irrotus todella? mitä muuta nollaantuu tuolla tavalla ja onko se ihan turvallista nykyautossa?
        Tankkaan autoa 95:llä ja jossain joku väitti, että se on syy tuon virheen ilmaantumiseen, sanoo käyttöohje mitä tahansa. Eli pitänee seuraavalla tankkauksella kokeilla kalliimpaa 98:a?
        Onko kenelläkään kokemusta tuosta oktaanin vaikutuksesta? Mitä muut tunkevat bensasitruunan tankkiin?

        Eikö kukaan kertonut sinulle sitä oikeaa vikaa, eli se vika on siinä kun allasi on Psan tuote.


      • Anonyymi
        varma tieto kirjoitti:

        Eikö kukaan kertonut sinulle sitä oikeaa vikaa, eli se vika on siinä kun allasi on Psan tuote.

        Olet jälkeenjäänyt.


    • nyt pökötti

      C-5 antipollution fault merkkivalot ja häröt katosivat, kun lisäsin pissapoikaan nestettä!

    • pökötti toimii

      Mulla katso kanssa merkkivalot kun laitoin mittariston taakse jarrunestettä puoli pulloa!

    • C5-01 2.2HDi

      Heh mitä tolloja olette! Antipollution fault? Oliskohan pojat aika tarkistuttaa sen polttoaineen lisäaineen määrä ja lisätä tarvittaessa? Vehon kahelit rahastavat teitä kun ette tunne autojanne. Ainetta on lisättävä suunnilleen 80 000km välein, menee muutama litra, hinta n. 45€/l. Jos ette osaa huollattaa/tunne autoanne, teitä kustaan silmään niin paljon kuin vain keritään. Pahimmassa tapauksessa menee rahaa yli tonni jos pitää hiukkasloukku uusia... Sen saa halvemmallakin. Ja voi myös pestä, liottamalla lipeässä mutta kysykää ammattilaisen (merkin todellisen tuntijan) neuvoja. Kaikki Vehon hemmot ei taida osata kunnolla edes lukea saati kirjoittaa. Terävimmät sällit kun on aina ottaneet ritolat k.o. firmasta.

      • C5-01 2.2HDi

        Niin, ja se nollaus ei ihan täysin taida onnistua akunkengän irrotuksella tai OBD laitteella. Pitää olla oma softa, Lexia tms.


    • Anonyymi

      Onko polttoainesuodatin vaihdettu, jos on likainen ei saa tarpeeksi polttoainetta kovemmassa kiihdytyksessä ja menee vikatilaan, puolittaa tehot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7124
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6574
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3594
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3120
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2774
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2552
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2106
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1977
    10. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      1840
    Aihe