Tuossa alempana käydyssä keskustelussa tuli ilmi, että lestadiolaiset eivät käy luterilaisessa kirkossa koska eivät halua kuulla monenlaista opetusta.
OK, valinnan vapaus kaikilla.
Mutta miksi joskus kuulee, että VL -puhuja on luterilaisessa kirkossa pappi?
Saarnaako pappi silloin vl-saarnaa, tuoko esille VL:ien omia näkemyksiä, esim. nämä paljon puhutut meikkaus-ym. asiat? Minä en ainakaan haluaisi kuulla minun_mielestäni epäuskoista propagandaa luterilaisessa kirkossa!
Minun tuntemani luterilaispapit -naisia kaikki-
ovat olleet aivan loistavia ihmisiä ja siunaukseksi koko kunnalle, monessa mielessä.
P.S. Miksi ette rekisteröi omaa seurakuntaa ja eroa kirkosta, koska ette luterialisuuden teeseja allekirjoita? Suomessa seurakunnan rekisteröiminen ei ole iso homma, ja sillä saisitte tarkan jäsenlukunnekin.
VL:t pappeina luterialisessa
67
3651
Vastaukset
- on Luterilaisuuden
kermaa...
- Larssi
Saavathan ne naispapit sinun ja minun puolestasi olla kuinka hyviä ja mukavia tahansa, mutta yksin Raamattu ratkaisee, tämän ja kaikki muutkin opin kysymykset.
No jos vl-on kirkon virassa, niin kyllä hän toimittaa Pyhän Hengen virkaa: 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman? - ihmeellistä.
Vl: sia on paljon pappeina kirkossa, myös kirkolliskokousedustajina sekä monissa kirkon luottamustoimissa. Ei ole mitään tarvetta omaan seurakuntaan. Olemme luterilaisia. Kuuntele sinäkin jumalanpalvelukset kirkosta ja lisäksi vl:sten saarnat vaikka radiosta. Silloin tiedät miten asiat on.
- CeCo
Blääh, olen ollut suviseuroilla ja tiedän minkälaisia saarnanne ovat.
Osaa kuuntelee tyynesti ja myötäilee mielessään,
mutta sitten pompsahtaa jotain aivan Raamatun vastaista ja rupeaa miettimään että "mistä se nyt tuon vetäsi, hatustaanko??"
Eli, saarnaako VL puhuja kirkossa pappina eri lailla kuin rauhanyhdistyksellä puhujana? - ...
CeCo kirjoitti:
mutta sitten pompsahtaa jotain aivan Raamatun vastaista ja rupeaa miettimään että "mistä se nyt tuon vetäsi, hatustaanko??"
Eli, saarnaako VL puhuja kirkossa pappina eri lailla kuin rauhanyhdistyksellä puhujana?Ei saarnaa erilailla, tosin en ole mitenkään voinut kuulla kaikkia saarnoja ympäri Suomen. Ei vl- saarnaajat muutenkaan puhu meikeistä ja hiusten värjäämisestä. Ei ne ole niitä uskon kynnyskysymyksiä. Joku voi joskus jotenkin sivuta tuon tyyppisiä aiheita.
Mutta ei tyyliin: " Muistakaakin olla ostamatta hiusväriä ja televisioa" jne. Ei Ei.
Itse harvemmin käyn kirkossa jumalanpalveluksissa, mutta aina kuuntelemme radiosta. Enkä todellakaan aina tiedä kuka siellä saarnaa. Ei voi väittää, että me vl:t emme kuuntelisi ei-vl:ien saarnoja. Täällä monet ovat kyllä esittäneet tuollaisiakin väitteitä. - Pika-analysoija
CeCo kirjoitti:
Eli, saarnaako VL puhuja kirkossa pappina eri lailla kuin rauhanyhdistyksellä puhujana?Arvelisin, että hyvin harvassa ovat sellaiset vanhoillislestadiolaiset papit, jotka saarnaavat seurakunnalle järjestäen samalla tavalla kuin samanhenkisille suviseuroilla. Voi olla, että karvojen paljastaminen on yleisempää, mikäli lestadiolainen herätysliike on vahva siinä seurakunnassa, jossa pappi on itse töissä.
Mikäli seurakunnassa on meneillään sunnuntaina joku vl:n seuratilaisuus ja tähän tilaisuuteen kutsuttu pappi heittää keikan seurakunnan oman kirkkoherran sijaisena kirkossa, saatetaan kuulla lestadiolaissävytteinen saarna. Omassa seurakunnassani ei lestadiolaisia ole, mutta vastaavan huomion oman liikkeen suuntaan olen ollut tekevinäni, kun kirkon pöntöstä on saarnannut paikkakunnalla vieraillut evankelinen tai kansanlähetysläinen pappi.
Radiojumalanpalveluksissa kuulee joskus tiettyjä viritelmiä, jotka viittaavat seurakunnan tai papin hengelliseen suuntaan. Yleensä papit kuitenkin ottavat kirkkohommat ammattimaisen viileästi ja revittelevät vasta sitten oman liikkeen tilaisuuksissa. - kaikkia viestejä
Mutta sanonpa sen verran, että kotikunnallani on ollut aina vain vl:sia pappeja ja näin olen tottunut, että papin PITÄÄ olla vl. Vain vl-papin koen oikeaksi ja kunnon papiksi.
Esim. jaksan aina, vielä tänäkin päivänä, ihmetellä pappia, joka katselee iltaisin saippuasarjoja tv:stä hyvällä omallatunnolla. =D
Jotenkin se vain ei istu papin rooliin minun mielessäni. - sori =)
kaikkia viestejä kirjoitti:
Mutta sanonpa sen verran, että kotikunnallani on ollut aina vain vl:sia pappeja ja näin olen tottunut, että papin PITÄÄ olla vl. Vain vl-papin koen oikeaksi ja kunnon papiksi.
Esim. jaksan aina, vielä tänäkin päivänä, ihmetellä pappia, joka katselee iltaisin saippuasarjoja tv:stä hyvällä omallatunnolla. =D
Jotenkin se vain ei istu papin rooliin minun mielessäni.On vähän harjoittelua vielä tämä sivusto. Piti tulla viestin aloittajalle.
- ateisti20
liian vl-painotteisia saarnoja alkaisi kirkoissa kuulua, taitaisi yleisö jäädä varsin vähiin.
- ...
Hiljaista siellä on muutenki.
- Blastus
Hyvä esimerkki kirkkojen tyhjennyksestä oli esimerkiksi Lestadius. Hän puhui sen verran suoraan, että ihmiset lakkasivat käymästä kirkossa kokonaan ;)
Minusta tämmöinen tilanne ei ole ollenkaan tavoiteltava eikä hyvä asia, mutta tuolloin 1800-luvun Lapissa se sai pitkällä aikajänteellä aikaan todella hämmästyttävän ja laajan elämänmuutoksen. - totuusontämä
Blastus kirjoitti:
Hyvä esimerkki kirkkojen tyhjennyksestä oli esimerkiksi Lestadius. Hän puhui sen verran suoraan, että ihmiset lakkasivat käymästä kirkossa kokonaan ;)
Minusta tämmöinen tilanne ei ole ollenkaan tavoiteltava eikä hyvä asia, mutta tuolloin 1800-luvun Lapissa se sai pitkällä aikajänteellä aikaan todella hämmästyttävän ja laajan elämänmuutoksen.Hyvä esimerkki kirkkojen tyhjennyksestä oli esimerkiksi Lestadius. Hän puhui sen verran suoraan, että kirkot täyttyivät ääriään myöten ja kokonaisia kyliä teki parannuksen ja lähtivät seuraamaan Jeesusta kaataen viinatynnyrinsä maahan ;)
- Blastus
totuusontämä kirjoitti:
Hyvä esimerkki kirkkojen tyhjennyksestä oli esimerkiksi Lestadius. Hän puhui sen verran suoraan, että kirkot täyttyivät ääriään myöten ja kokonaisia kyliä teki parannuksen ja lähtivät seuraamaan Jeesusta kaataen viinatynnyrinsä maahan ;)
Muistelin lukeneeni jostain, että Lestadiuksen kääntymyksen jälkeen kirkot tyhjenivät, koska ihmiset ensin loukkaantuivat hänen saarnoistaan, mutta täyttyivät myöhemmin ääriään myöten ja elämänmuutoksen seuraukset olivat tosiaan nuo, mitä mainitsit. Voihan olla, että muistin väärinkin.. :)
- Blastus
>> Tuossa alempana käydyssä keskustelussa tuli ilmi, että lestadiolaiset eivät käy luterilaisessa kirkossa koska eivät halua kuulla monenlaista opetusta. > Saarnaako pappi silloin vl-saarnaa, tuoko esille VL:ien omia näkemyksiä, esim. nämä paljon puhutut meikkaus-ym. asiat?
- kysymys..
Onko ihan totta, että teidän siionissanne ei koskaan oteta esiin esimerkiksi meikkauskysymystä? Itse asun pääkaupunkiseudulla ja kyllä meillä silloin tällöin puhuja muistuttaa meikkauksen johtavan syntiin (ei tosin kovinkaan usein nykyään). Samoin en muista kuulleeni kehotusta käydä ev.lut. kirkon järjestämissä tilaisuuksissa, ja tätä olen itsekin ihmetellyt joskus (tosin rauhanyhdistyksellä riittää kiireisen ihmisen aikatauluun ihan tarpeeksi tekemistä). :-)
- Blastus
kysymys.. kirjoitti:
Onko ihan totta, että teidän siionissanne ei koskaan oteta esiin esimerkiksi meikkauskysymystä? Itse asun pääkaupunkiseudulla ja kyllä meillä silloin tällöin puhuja muistuttaa meikkauksen johtavan syntiin (ei tosin kovinkaan usein nykyään). Samoin en muista kuulleeni kehotusta käydä ev.lut. kirkon järjestämissä tilaisuuksissa, ja tätä olen itsekin ihmetellyt joskus (tosin rauhanyhdistyksellä riittää kiireisen ihmisen aikatauluun ihan tarpeeksi tekemistä). :-)
>> Onko ihan totta, että teidän siionissanne ei koskaan oteta esiin esimerkiksi meikkauskysymystä? > Samoin en muista kuulleeni kehotusta käydä ev.lut. kirkon järjestämissä tilaisuuksissa > tosin rauhanyhdistyksellä riittää kiireisen ihmisen aikatauluun ihan tarpeeksi tekemistä
- vastauksesta!
Blastus kirjoitti:
>> Onko ihan totta, että teidän siionissanne ei koskaan oteta esiin esimerkiksi meikkauskysymystä? > Samoin en muista kuulleeni kehotusta käydä ev.lut. kirkon järjestämissä tilaisuuksissa > tosin rauhanyhdistyksellä riittää kiireisen ihmisen aikatauluun ihan tarpeeksi tekemistä
Olen miettinyt jonkin verran eri rauhanyhdistyksiä ja tullut siihen tulokseen, että vaikka oppi pelastuksesta ja muutenkin keskeisistä opillisista kysymyksistä on sama ympäri Suomea, niin varmasti näissä elämäntapaan liittyvissä kysymyksissä on eri painotuksia. Olen hyvin tyytyväinen kotisiioniini, ei siinä mitään, mutta silti sanasi tuntuivat sellaisilta, joita soisin kuulevani meilläkin päin seuroissa. Kaunista päivää sinulle sinne, missä lienetkin!
- Blastus
vastauksesta! kirjoitti:
Olen miettinyt jonkin verran eri rauhanyhdistyksiä ja tullut siihen tulokseen, että vaikka oppi pelastuksesta ja muutenkin keskeisistä opillisista kysymyksistä on sama ympäri Suomea, niin varmasti näissä elämäntapaan liittyvissä kysymyksissä on eri painotuksia. Olen hyvin tyytyväinen kotisiioniini, ei siinä mitään, mutta silti sanasi tuntuivat sellaisilta, joita soisin kuulevani meilläkin päin seuroissa. Kaunista päivää sinulle sinne, missä lienetkin!
>> varmasti näissä elämäntapaan liittyvissä kysymyksissä on eri painotuksia > Kaunista päivää sinulle sinne, missä lienetkin!
- Larssi
Kyllä VL-seuroissa on opetettu, että voi mennä kirkon Jumalanpalveluksiin, koska siellä on oikea uskontunnustus ja rukous, sekä virret. Kuitenkin tiedät monien VL:ien sanoneen, että omat seurat riittävät.
Mielestäni niistä puuttuu se tärkein ja tiedät varmaan mikä. - Blastus
Larssi kirjoitti:
Kyllä VL-seuroissa on opetettu, että voi mennä kirkon Jumalanpalveluksiin, koska siellä on oikea uskontunnustus ja rukous, sekä virret. Kuitenkin tiedät monien VL:ien sanoneen, että omat seurat riittävät.
Mielestäni niistä puuttuu se tärkein ja tiedät varmaan mikä.>> Kyllä VL-seuroissa on opetettu, että voi mennä kirkon Jumalanpalveluksiin > Kuitenkin tiedät monien VL:ien sanoneen, että omat seurat riittävät.
- seurakuntalaisuus
Blastus kirjoitti:
>> Kyllä VL-seuroissa on opetettu, että voi mennä kirkon Jumalanpalveluksiin > Kuitenkin tiedät monien VL:ien sanoneen, että omat seurat riittävät.
Minä taas ole kuullut saarnattavan, että jumalanpalveluksessa ja erityisesti messussa on läsnä sana ja sakramentiti ja niissä Jumala itse. Eli ehdottomasti suositeltavaa olla suurkuluttaja.
Osallistumalla seurakunnan tilaisuuksiin pysyy tuttuna muiden aktiiviseurakuntalaisten kanssa ja siten puheväleissä.
Kamala, jos suhde seurakuntaan menee semmoiseksi että vaaleissa omalta listalta äänestetään mahd monta edunvalvojaa huolehtimaa tilojen ym saamisesta käyttöön, mutta muuten ei ole mitään väliä seurakunnan toiminnalla.
Mieluummin pitää vähentää ry:n toimintaa.
Jo raamatuntuntemisen puolesta on välttämätöntä kuulla monenlaista selitystä. Ja miten voi "herätellä" seurakunnassaan, ellei tiedä, missä mennään? (herätysliikkeestähän on kysymys) - CeCo
seurakuntalaisuus kirjoitti:
Minä taas ole kuullut saarnattavan, että jumalanpalveluksessa ja erityisesti messussa on läsnä sana ja sakramentiti ja niissä Jumala itse. Eli ehdottomasti suositeltavaa olla suurkuluttaja.
Osallistumalla seurakunnan tilaisuuksiin pysyy tuttuna muiden aktiiviseurakuntalaisten kanssa ja siten puheväleissä.
Kamala, jos suhde seurakuntaan menee semmoiseksi että vaaleissa omalta listalta äänestetään mahd monta edunvalvojaa huolehtimaa tilojen ym saamisesta käyttöön, mutta muuten ei ole mitään väliä seurakunnan toiminnalla.
Jo raamatuntuntemisen puolesta on välttämätöntä kuulla monenlaista selitystä. Ja miten voi "herätellä" seurakunnassaan, ellei tiedä, missä mennään? (herätysliikkeestähän on kysymys)Eli osaa kehotetaan luterilaisiin Jumalanpalveluksiin, osaa ei. Ja pappien saarnat ovat korkeintaan lestadiolaissävytteisiä lut.kirkossa.
Kiitos vastauksista. - Larssi
seurakuntalaisuus kirjoitti:
Jo raamatuntuntemisen puolesta on välttämätöntä kuulla monenlaista selitystä. Ja miten voi "herätellä" seurakunnassaan, ellei tiedä, missä mennään? (herätysliikkeestähän on kysymys)On olemassa kylläkin Pyhän Hengen virka, eikä tätä niillä tietenkään ole, jotka sitä eivät tunnusta. RY, toimintaa vähentää? No sitä en halua ainakaan. Tiedän riittävän hyvin yleensä muiden "suuntien" opit, joten ei ne siitä kummene. Esim. Luther säätiö opettaa, että armonvälineet uudestisynnyttää epäuskoisen ihmisen, kun taas olen siinä uskossa, että sen tekee seurakunta/ Jumalan valtakunta, niin tätä on mahdon sovittaa yhteen.
Se on nyt vain niin, että VL-seurat ovat paikalliseurakuntani. Esim. mielestäni erikoisesti naispappien luopumus on suuri, joten (Tiit.3:10), käy laajemmassa mielessä hyvin. - Larssi
Blastus kirjoitti:
>> Kyllä VL-seuroissa on opetettu, että voi mennä kirkon Jumalanpalveluksiin > Kuitenkin tiedät monien VL:ien sanoneen, että omat seurat riittävät.
Minusta mihinkään ei pitäisikään mennä ajatellen ainoastaan, että mitä sieltä itselleen saa vaan miettien ennemminkin, olisiko itsellä jotain annettavaa.
Niin, ja jos hengellisessä mielessä, niin sitten olisi vielä hyötyäkin. Mutta kyllä niissä opeissakin ts. liturkioissa on joitain asioita, joita ei uskovainen voi hyväksyä. Esim. "Teidät on kastettu tähän uskoon".
Raamattuhan kuitenkin opettaa, että kaikkein pienimmät uskovat Jeesuksen päälle ja jopa näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).
Vieläpä, että Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. - uskoon tulo
Larssi kirjoitti:
Minusta mihinkään ei pitäisikään mennä ajatellen ainoastaan, että mitä sieltä itselleen saa vaan miettien ennemminkin, olisiko itsellä jotain annettavaa.
Niin, ja jos hengellisessä mielessä, niin sitten olisi vielä hyötyäkin. Mutta kyllä niissä opeissakin ts. liturkioissa on joitain asioita, joita ei uskovainen voi hyväksyä. Esim. "Teidät on kastettu tähän uskoon".
Raamattuhan kuitenkin opettaa, että kaikkein pienimmät uskovat Jeesuksen päälle ja jopa näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).
Vieläpä, että Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.Totta ihmeessä lapset kastetaan tähän uskoon ja kaikkiin sen lupauksiin. Ei se tarkoita, että usko syntyisi siinä kasteessa.
Kasteessa Jumala on läsnä näkyvällä tavalla ja sitoutuu lapseen, vahvistaa vanhempien uskoa myös, joiden vastuulla vauvan kaste on. - tiedät enemmän
Larssi kirjoitti:
On olemassa kylläkin Pyhän Hengen virka, eikä tätä niillä tietenkään ole, jotka sitä eivät tunnusta. RY, toimintaa vähentää? No sitä en halua ainakaan. Tiedän riittävän hyvin yleensä muiden "suuntien" opit, joten ei ne siitä kummene. Esim. Luther säätiö opettaa, että armonvälineet uudestisynnyttää epäuskoisen ihmisen, kun taas olen siinä uskossa, että sen tekee seurakunta/ Jumalan valtakunta, niin tätä on mahdon sovittaa yhteen.
Se on nyt vain niin, että VL-seurat ovat paikalliseurakuntani. Esim. mielestäni erikoisesti naispappien luopumus on suuri, joten (Tiit.3:10), käy laajemmassa mielessä hyvin.Eihän se Luther säätiö ole erityisen näkyvä tai sen opetukse tunnustettu ajattelutapa kirkossa.
Kumma kun pyhäkoulutkin laitettu perhejp:n päälle yleensä. Minusta ilman muuta pitää ry:n toimintaa vähentää, jos et sinäkään ole messuun joutanut vaikka aina kehoitetaan.
Kuuntelisit radiosta sentään. - Larssi
uskoon tulo kirjoitti:
Totta ihmeessä lapset kastetaan tähän uskoon ja kaikkiin sen lupauksiin. Ei se tarkoita, että usko syntyisi siinä kasteessa.
Kasteessa Jumala on läsnä näkyvällä tavalla ja sitoutuu lapseen, vahvistaa vanhempien uskoa myös, joiden vastuulla vauvan kaste on.Sitä nuo ns. "Luterilaiset", tarkoittaa opillaan, että kasteessa pieni lapsi saa uskon ja uudestisyntyy": Kääntäen voisi sanoa: "Kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa".
- eikös
tiedät enemmän kirjoitti:
Eihän se Luther säätiö ole erityisen näkyvä tai sen opetukse tunnustettu ajattelutapa kirkossa.
Kumma kun pyhäkoulutkin laitettu perhejp:n päälle yleensä. Minusta ilman muuta pitää ry:n toimintaa vähentää, jos et sinäkään ole messuun joutanut vaikka aina kehoitetaan.
Kuuntelisit radiosta sentään.meilläkin jokainen saa käydä missä haluaa. Itse en käy kirkon tilaisuuksissa, en ikinä.
- Blastus
Larssi kirjoitti:
Vieläpä, että Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.Kuuntelen tässä parhaillaan jp:tä ja täytyy sanoa, että kyllä oli niin ympäripyöreä saarna, että voi melkein sanoa, että sisältö puuttui kokonaan. Muuten olisi voinut sanoa niin kuin Lestadius, että saarnattiin rikkaille evankeliumia, mutta kun siitä puuttui koko evankeliumi, ei voi sanoa sitäkään.
Mietin vielä oikein erikseen, että eihän ole kysymys vain siitä, ettei saarna ollut tutun kuuloista, mutta tulin siihen tulokseen, ettei siitä nyt ollut kysymys.
En myöskään ymmärrä, miksi nuo suojeluspyhimykset on pitänyt vetää mukaan luterilaiseen kirkkoon.. - Larssi
Blastus kirjoitti:
Kuuntelen tässä parhaillaan jp:tä ja täytyy sanoa, että kyllä oli niin ympäripyöreä saarna, että voi melkein sanoa, että sisältö puuttui kokonaan. Muuten olisi voinut sanoa niin kuin Lestadius, että saarnattiin rikkaille evankeliumia, mutta kun siitä puuttui koko evankeliumi, ei voi sanoa sitäkään.
Mietin vielä oikein erikseen, että eihän ole kysymys vain siitä, ettei saarna ollut tutun kuuloista, mutta tulin siihen tulokseen, ettei siitä nyt ollut kysymys.
En myöskään ymmärrä, miksi nuo suojeluspyhimykset on pitänyt vetää mukaan luterilaiseen kirkkoon..Niin, ja ihmettelen sitäkin, kuinka esim. uudestikastajat saavat opettaa kirkossamme? Nehän eivät kuulu edes kirkkoon.
Esim. vähässäkyrössä, ihan kirkossa pidetään ekuneemisia tilaisuuksia, jossa on sekaoppisia ns. luterilaisia ja kaikenmaailman karismaattisia uudestikastajia. Tämä tuli nyt erikoiseti mieleen, kun on noissa sukulaisia mukana.
Niin ja olen kuullut, että kuinka kirkon nais- ja miespapitkin opettavat aivan Raamatulle vieraita oppeja, jotka eivät kuulu uskovaisten pitämiin tilaisuuksiin ja siten todelliseen luterilaisuuteen. Olen sillä kannalla, että turvallisinta on omissa seuroissa käynti. Moni sanoo asenteitani ja käsityksiäni koviksi, mutta olkoot sitten niin...Raamattu nyt vain sanoo, että niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samaa uskoa ovat/ oppia opettavat. - akka.
Larssi kirjoitti:
Niin, ja ihmettelen sitäkin, kuinka esim. uudestikastajat saavat opettaa kirkossamme? Nehän eivät kuulu edes kirkkoon.
Esim. vähässäkyrössä, ihan kirkossa pidetään ekuneemisia tilaisuuksia, jossa on sekaoppisia ns. luterilaisia ja kaikenmaailman karismaattisia uudestikastajia. Tämä tuli nyt erikoiseti mieleen, kun on noissa sukulaisia mukana.
Niin ja olen kuullut, että kuinka kirkon nais- ja miespapitkin opettavat aivan Raamatulle vieraita oppeja, jotka eivät kuulu uskovaisten pitämiin tilaisuuksiin ja siten todelliseen luterilaisuuteen. Olen sillä kannalla, että turvallisinta on omissa seuroissa käynti. Moni sanoo asenteitani ja käsityksiäni koviksi, mutta olkoot sitten niin...Raamattu nyt vain sanoo, että niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samaa uskoa ovat/ oppia opettavat."Niin ja olen kuullut, että kuinka kirkon nais- ja miespapitkin opettavat aivan Raamatulle vieraita oppeja, jotka eivät kuulu uskovaisten pitämiin tilaisuuksiin ja siten todelliseen luterilaisuuteen."
Nais- ja miespapitkin? Eli erityisesti naispapit, mutta - kumma kyllä - jotkut miespapitkin? Et sitten asenteellisempi osaa olla? Lisäksi, kertoisitko nyt vähän enemmän, millaisista opeista on kyse, ja missä näitä oppeja on levitetty. Tuollainen vihjailu kuulostaa vanhojen akkojen juoruilulta.
"Raamattu nyt vain sanoo, että niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samaa uskoa ovat/ oppia opettavat."
Miksi sinun mielestäsi lestadiolaisuuden on sitten hyvä olla harhaoppisen ja väärin opettavan kattojärjestön alla? Lähtihän Lutherkin ryminällä pois katolisesta kirkosta. - Blastus
akka. kirjoitti:
"Niin ja olen kuullut, että kuinka kirkon nais- ja miespapitkin opettavat aivan Raamatulle vieraita oppeja, jotka eivät kuulu uskovaisten pitämiin tilaisuuksiin ja siten todelliseen luterilaisuuteen."
Nais- ja miespapitkin? Eli erityisesti naispapit, mutta - kumma kyllä - jotkut miespapitkin? Et sitten asenteellisempi osaa olla? Lisäksi, kertoisitko nyt vähän enemmän, millaisista opeista on kyse, ja missä näitä oppeja on levitetty. Tuollainen vihjailu kuulostaa vanhojen akkojen juoruilulta.
"Raamattu nyt vain sanoo, että niitä tulee tervehtiä hengellisesti, jotka samaa uskoa ovat/ oppia opettavat."
Miksi sinun mielestäsi lestadiolaisuuden on sitten hyvä olla harhaoppisen ja väärin opettavan kattojärjestön alla? Lähtihän Lutherkin ryminällä pois katolisesta kirkosta.>> Lähtihän Lutherkin ryminällä pois katolisesta kirkosta.
- kommentti
Blastus kirjoitti:
>> Lähtihän Lutherkin ryminällä pois katolisesta kirkosta.
"Luther heitettiin ryminällä pois katolisesta kirkosta."
Toivoisin, että muuhun sanomaani otettaisiin myös kantaa, koska tämä on nyt kyllä sivuseikka. Muotoilen kuitenkin uudestaan:
Luther pöyristyi kirkon väärästä opista ja hyökkäsi voimakkaasti sitä vastaan. Miksi vl-liike ei kritisoi äitikirkkoa yhtä rehellisesti ja vahvasti? - Blastus
kommentti kirjoitti:
"Luther heitettiin ryminällä pois katolisesta kirkosta."
Toivoisin, että muuhun sanomaani otettaisiin myös kantaa, koska tämä on nyt kyllä sivuseikka. Muotoilen kuitenkin uudestaan:
Luther pöyristyi kirkon väärästä opista ja hyökkäsi voimakkaasti sitä vastaan. Miksi vl-liike ei kritisoi äitikirkkoa yhtä rehellisesti ja vahvasti?>> Toivoisin, että muuhun sanomaani otettaisiin myös kantaa, koska tämä on nyt kyllä sivuseikka. > Miksi vl-liike ei kritisoi äitikirkkoa yhtä rehellisesti ja vahvasti?
- kesyä...
Blastus kirjoitti:
>> Toivoisin, että muuhun sanomaani otettaisiin myös kantaa, koska tämä on nyt kyllä sivuseikka. > Miksi vl-liike ei kritisoi äitikirkkoa yhtä rehellisesti ja vahvasti?
No tuo kannanotto on kyllä todella kesyä kauraa verrattuna siihen, millä vahvuudella esim. tällä palstalla larssi ja kumppanit esittävät mielipiteitään. Poissaolollaan loisti kannanotossa myös käsittääkseni vl-liikkeen perusteeseihin kuuluva ajatus syntien anteeksisaamisesta toiselta uskovaiselta kuullun saarnan kautta. Jos näin uskotaan, miksei sitä sanota ääneen?
Kannanotto oli kyllä minun silmiini hyvin ympäripyöreä. Kaiken lisäksi siihen ei odoteta ilmeisestikään minkäänlaista vastausta. Kyse ei ole siis mistään aidosta keskustelun aloittamisesta, vaan pelkästä hyttysen ininästä. - Blastus
kesyä... kirjoitti:
No tuo kannanotto on kyllä todella kesyä kauraa verrattuna siihen, millä vahvuudella esim. tällä palstalla larssi ja kumppanit esittävät mielipiteitään. Poissaolollaan loisti kannanotossa myös käsittääkseni vl-liikkeen perusteeseihin kuuluva ajatus syntien anteeksisaamisesta toiselta uskovaiselta kuullun saarnan kautta. Jos näin uskotaan, miksei sitä sanota ääneen?
Kannanotto oli kyllä minun silmiini hyvin ympäripyöreä. Kaiken lisäksi siihen ei odoteta ilmeisestikään minkäänlaista vastausta. Kyse ei ole siis mistään aidosta keskustelun aloittamisesta, vaan pelkästä hyttysen ininästä.Sinulla on täysi vapaus muotoilla itse parempi.
- Larssi
kesyä... kirjoitti:
Kannanotto oli kyllä minun silmiini hyvin ympäripyöreä. Kaiken lisäksi siihen ei odoteta ilmeisestikään minkäänlaista vastausta. Kyse ei ole siis mistään aidosta keskustelun aloittamisesta, vaan pelkästä hyttysen ininästä.nim. Blastus on oikeassa, Lutherista ja hänen potkimisestaan ulos "paavin kirkosta". Myös mitäpä siitä, jos emme rakkaassa kirkossa "ärhäntele" ja revi, vaan jos saamme oikein opettaa.
- vlm
kesyä... kirjoitti:
Kannanotto oli kyllä minun silmiini hyvin ympäripyöreä. Kaiken lisäksi siihen ei odoteta ilmeisestikään minkäänlaista vastausta. Kyse ei ole siis mistään aidosta keskustelun aloittamisesta, vaan pelkästä hyttysen ininästä....ottavat kantaa asioihin yleisillä kannanotoilla ja ottavat kantaa myös kirkolliskokouksessa omaan uskonnäkemykseen tukeutuvalla tavalla.
Kirkolliskokouksessa asioihin otetut kannanotot näkyvät julkisina pöytäkirjoissa ja niitä voi käydä vapaasti lueskelemassa. Naispappeuteen ym. on ihan selkeäsi jätetty eriävät mielipiteet.
Tarkoitus vanhoillisilla ei ole nousta barrikadeille, vaan esittää hurskaasti ja siveästi kantansa nykydemokratian keinoin ja myös demokratiaa kirkollisissa elimissä kunnioittaen. - pahastu!
Blastus kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus muotoilla itse parempi.
Nyt tulkitset minua väärin. Sanoin, tai ainakin yritin sanoa sitä, että tällä palstalla kaikuvat mielipiteet ovat hyvin paljon jyrkempiä ja kiivaampia kuin tuossa kannanotossa esitetyt asiat. Miksi näin?
Lisäksi, jos ja kun lestadiolaiset ajattelevat ainoastaan oikeassa uskossa olevan uskovaisen tarjoaman synninpäästön tuovan parannuksen armon, niin miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia!
Tällä hetkellä vl-liike ottaa luterilaisesta kirkosta kaiken hyödyn irti, mutta sallii kuitenkin "epäuskon" äitikirkon sisällä. Miksi? - juuri
Larssi kirjoitti:
nim. Blastus on oikeassa, Lutherista ja hänen potkimisestaan ulos "paavin kirkosta". Myös mitäpä siitä, jos emme rakkaassa kirkossa "ärhäntele" ja revi, vaan jos saamme oikein opettaa.
"Myös mitäpä siitä, jos emme rakkaassa kirkossa "ärhäntele" ja revi, vaan jos saamme oikein opettaa."
Mutta kun ette saa vapaasti opettaa niin kuin katsotte olevan oikein. Ainoastaan omissa seuroissanne voitte saarnata vapaasti esim. pelastusopistanne. Muutenhan on ihan totta, että "ärhentely" ei johda mihinkään hyvään, mutta kun tälläkin palstalla kuulutetaan sitä synnin sanomista synniksi, niin ei kai se ole ärhentelyä, jos ottaa asioita luterilaisen kirkon kanssa esille?
Yksi suuri kysymys mielestäni on se, että mitä rakasta on kirkossa, jonka tilaisuuksissa esim. sinä et käy ja joka ei opeta oikein, eli ei ole Pyhän Hengen johdattama? - vlm
pahastu! kirjoitti:
Nyt tulkitset minua väärin. Sanoin, tai ainakin yritin sanoa sitä, että tällä palstalla kaikuvat mielipiteet ovat hyvin paljon jyrkempiä ja kiivaampia kuin tuossa kannanotossa esitetyt asiat. Miksi näin?
Lisäksi, jos ja kun lestadiolaiset ajattelevat ainoastaan oikeassa uskossa olevan uskovaisen tarjoaman synninpäästön tuovan parannuksen armon, niin miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia!
Tällä hetkellä vl-liike ottaa luterilaisesta kirkosta kaiken hyödyn irti, mutta sallii kuitenkin "epäuskon" äitikirkon sisällä. Miksi?...meni asiat aivan sekaisin.
Pääsääntöisesti VL:t kuuluvat kirkkoon ja maksavat kirkollisveron. VL:t eivät ota hyötyä irti, eikä käytä kikkoa hyväksi, vaan haluavat kuulua kansankirkkoon ja olla rakkaudellisissa väleissä kansankirkon kanssa.
Kirkollisveroa maksavalla on oikeus kirkon palveluihin ja sama oikeus on ihan jokaisella kirkollisveroa maksavalla kirkon jäsenellä.
Maallinen kirkko on juuri sitä varten, etä se hyödyttäisi ja palvelisi mahdollisimman monella tavalla ihmisen elämää.
Vaikka kaikissa opinkohdissa ei VL:n ja kansankirkon näkemykset yksiin menekään, niin ei sen takia kannata riitautua, vaan löytää aina rakkaus myös erimielisyyksissä, sillä tällaiseen opettaa Raamattu ja Jumalan sana. - niin?
vlm kirjoitti:
...meni asiat aivan sekaisin.
Pääsääntöisesti VL:t kuuluvat kirkkoon ja maksavat kirkollisveron. VL:t eivät ota hyötyä irti, eikä käytä kikkoa hyväksi, vaan haluavat kuulua kansankirkkoon ja olla rakkaudellisissa väleissä kansankirkon kanssa.
Kirkollisveroa maksavalla on oikeus kirkon palveluihin ja sama oikeus on ihan jokaisella kirkollisveroa maksavalla kirkon jäsenellä.
Maallinen kirkko on juuri sitä varten, etä se hyödyttäisi ja palvelisi mahdollisimman monella tavalla ihmisen elämää.
Vaikka kaikissa opinkohdissa ei VL:n ja kansankirkon näkemykset yksiin menekään, niin ei sen takia kannata riitautua, vaan löytää aina rakkaus myös erimielisyyksissä, sillä tällaiseen opettaa Raamattu ja Jumalan sana."Vaikka kaikissa opinkohdissa ei VL:n ja kansankirkon näkemykset yksiin menekään, niin ei sen takia kannata riitautua, vaan löytää aina rakkaus myös erimielisyyksissä, sillä tällaiseen opettaa Raamattu ja Jumalan sana."
Eikö ole aika yhdentekevää, jos monissa uskonkohdissa kannat osuvatkin yhteen, mikäli pelastusoppi on erilainen - miksi ihminen yleensäkään on uskomassa, ellei pelastuakseen?
Vl-liike nojaa puheissaan luterilaiseen perinteeseen ja sille on elintärkeää kuulua kansankirkkoon. Muussa tapauksessa liikkeen olisi vaikeampaa pysyä väitteessään "näin ollaan aina uskottu".
Minua ihmetyttää se, että vl-liike kokee voivansa pysyä "rakkaudellisissa väleissä" kansankirkon kanssa, jota se pitää eriseurana.
Miksi haluatte kuulua eriseuraan? - Blastus
pahastu! kirjoitti:
Tällä hetkellä vl-liike ottaa luterilaisesta kirkosta kaiken hyödyn irti, mutta sallii kuitenkin "epäuskon" äitikirkon sisällä. Miksi?Tarkoitin lähinnä sitä, että jos kyseiset asiat huolestuttavat myös sinua (ymmärränkö oikein jos oletan, että olet myöskin ev. lut. kirkon jäsen?), miksi et itse ottaisi kantaa tasavertaisena jäsenenä asioihin, joiden koet olevan pielessä?
>> miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia! - se on kiinni
Blastus kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä sitä, että jos kyseiset asiat huolestuttavat myös sinua (ymmärränkö oikein jos oletan, että olet myöskin ev. lut. kirkon jäsen?), miksi et itse ottaisi kantaa tasavertaisena jäsenenä asioihin, joiden koet olevan pielessä?
>> miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia!>> miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia!
- Miten niin?
vlm kirjoitti:
...meni asiat aivan sekaisin.
Vaikka kaikissa opinkohdissa ei VL:n ja kansankirkon näkemykset yksiin menekään, niin ei sen takia kannata riitautua, vaan löytää aina rakkaus myös erimielisyyksissä, sillä tällaiseen opettaa Raamattu ja Jumalan sana.Vastaan tähän viestiketjun syvyyden vuoksi. Sanoit:
"Siksipä Jumalan sana on irroittanut hengellisen Kristuksen kirkon ja maallisen kirkon/yhteisön, ettei kukaan eksyisi luulemaan, että olemalla maallisen instanssin jäsen pelastuisi tai olematta jäsen joutuisi kadotukseen."
Nyt päästään puhumaan ihan oikeista asioista. Eli kun sanot, että Jumalan sana on irroittanut hengellisen ja maallisen kirkon toisistaan, niin tämän on pohjattava Raamatun sanaan. Nyt joudun pyytämään sinulta, että osoittaisit, että Raamatun mukaan tällainen kahtiajako on mahdollista.
Kaiken lisäksi, en oikein usko, että evankelis-luterilainen kirkko hyväksyisi perustelujasi, mikäli vl-liike tulisi nyt koputtamaan ovelle ja kysymään jäsenyyttä. Uskoisin hengellisen ja opillisen yhteyden olevan perustana mihin tahansa seurakuntaan kuulumiselle. Mikäli islamilainen seurakunta "palvelisi ja hyödyttäisi mahdollisimman monella tavalla ihmisen elämää", niin en oikein usko vl-liikkeen olevan kiinnostuneen tähän ryhmään kuulumisesta. - Blastus
se on kiinni kirjoitti:
>> miksi tätä ei tuoda esim. tuossa kannanotossa julki - sehän on kaikkein tärkein asia!
..ei ole mitään muuta kuin katumusta ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synninpäästön uskomista, että synti on anteeksi annettu Kristuksen tähden. Tämä usko taas lohduttaa ja rauhoittaa sydämen.
Jos ei ole katumusta ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mihin silloin tarvitaan armahtavaa evankeliumiakaan?
>> Eikö sinusta olisi oikein saarnata mielestänne oikeaa parannusta kaikille luterilaisille? - saarnaamisesta
Blastus kirjoitti:
..ei ole mitään muuta kuin katumusta ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synninpäästön uskomista, että synti on anteeksi annettu Kristuksen tähden. Tämä usko taas lohduttaa ja rauhoittaa sydämen.
Jos ei ole katumusta ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mihin silloin tarvitaan armahtavaa evankeliumiakaan?
>> Eikö sinusta olisi oikein saarnata mielestänne oikeaa parannusta kaikille luterilaisille?>> Eikö sinusta olisi oikein saarnata mielestänne oikeaa parannusta kaikille luterilaisille?
- Blastus
saarnaamisesta kirjoitti:
>> Eikö sinusta olisi oikein saarnata mielestänne oikeaa parannusta kaikille luterilaisille?
>> miksi ei sitten aktiivisesti näin tehdä
- asiaa.
Blastus kirjoitti:
>> Eikö sinusta olisi oikein saarnata mielestänne oikeaa parannusta kaikille luterilaisille?Puhuit toisessa viestissä aktiivisesta tekemisestä ja siitä, mitä se mielestäni on. Mielestäni se on paljon enemmän kuin sitä, että pidetään seuroja. En ymmärrä sitä, että mikäli kaikki muut kuin vl:t ovat "epäuskoisia", niin esim. vl-papeilla ei riitä rohkeutta käydä uskonpuhdistukseen luterilaisen kirkon sisällä. Nyt vain hymistellään ja "ollaan arkoina pienen paikalla" ja vaalitaan rakkautta. Miten teidän liikkeenne sisällä sitten? Käsittääkseni rakkaita neuvoja tullaan pikavauhtia tarjoamaan, jos nähdään jonkun tarvitsevan niitä. Tässä on sitä aktiivisuutta, jota teiltäkin kaipaisin - mielestäni se tekisi luterilaiselle kirkolle oikein hyvää.
- Larssi
juuri kirjoitti:
"Myös mitäpä siitä, jos emme rakkaassa kirkossa "ärhäntele" ja revi, vaan jos saamme oikein opettaa."
Mutta kun ette saa vapaasti opettaa niin kuin katsotte olevan oikein. Ainoastaan omissa seuroissanne voitte saarnata vapaasti esim. pelastusopistanne. Muutenhan on ihan totta, että "ärhentely" ei johda mihinkään hyvään, mutta kun tälläkin palstalla kuulutetaan sitä synnin sanomista synniksi, niin ei kai se ole ärhentelyä, jos ottaa asioita luterilaisen kirkon kanssa esille?
Yksi suuri kysymys mielestäni on se, että mitä rakasta on kirkossa, jonka tilaisuuksissa esim. sinä et käy ja joka ei opeta oikein, eli ei ole Pyhän Hengen johdattama?Kirkko on tietysti rakas, sillä mm. siellä tavoittaa enemmän ihmisiä, kun vain omissa seuroissamme. Jeesuskin saarnasi synagogissa, jossa oli fariseuksia ja publikaaneja, siis ihan epäuskoisiakin. Samaoin toimivat uskovaisetkin kirkossa. On siunattu asia, että saamme kirkossa olla ja opettaa. Tämä on osoittautunut oikeaksi tieksi, sen sanoo Henki, joka minussa asuu.
Kyllä pitämissämme tilaisuuksissa kirkoissa paimenet puhuvat niin raikkaasti ja ihan synnin synniksi. Toki käyn silloin "kirkon" tilaisuuksissa. Muistaakseni Jeesus sanoi: "Olkaa viekkaita kuin käärmeet", eli asioissa voi olla diplomaattinen, kunhan ei anneta oikeassa opissa periksi. - Larssi
asiaa. kirjoitti:
Puhuit toisessa viestissä aktiivisesta tekemisestä ja siitä, mitä se mielestäni on. Mielestäni se on paljon enemmän kuin sitä, että pidetään seuroja. En ymmärrä sitä, että mikäli kaikki muut kuin vl:t ovat "epäuskoisia", niin esim. vl-papeilla ei riitä rohkeutta käydä uskonpuhdistukseen luterilaisen kirkon sisällä. Nyt vain hymistellään ja "ollaan arkoina pienen paikalla" ja vaalitaan rakkautta. Miten teidän liikkeenne sisällä sitten? Käsittääkseni rakkaita neuvoja tullaan pikavauhtia tarjoamaan, jos nähdään jonkun tarvitsevan niitä. Tässä on sitä aktiivisuutta, jota teiltäkin kaipaisin - mielestäni se tekisi luterilaiselle kirkolle oikein hyvää.
Asia taitaa olla niin, että saarnaamme kansan kirkossa, sen ehdoilla, siten ettei anneta opissa periksi. Kyllä kirkko ja kaikki yleensä kantamme tietää ja asiat on tehty selviksi.
On suuri etu, että voimme toimia kirkossa, sen yhtenä herätysliikkeenä. Mielestäni parempi vaihtehto, kuin erkaantua kirkosta ja jättää sinne kansa. Kyllä näissä asioissa tulee käyttää myös Pyhän Hengen antamaa viisautta, eikä ottaa itseaiheutettua ristiä. Siksi kirkossa toimiikin vielä uskovaisia pappeja ja työntekijöitä.
Olen nähnyt ja kokenut kuinka kirkossa VL-tilaisuuksissa Henki puhuu ja vaikuttaa, niinpä uskoon on tullut ihan ulkopuolisiakin. - rakas
Larssi kirjoitti:
Kirkko on tietysti rakas, sillä mm. siellä tavoittaa enemmän ihmisiä, kun vain omissa seuroissamme. Jeesuskin saarnasi synagogissa, jossa oli fariseuksia ja publikaaneja, siis ihan epäuskoisiakin. Samaoin toimivat uskovaisetkin kirkossa. On siunattu asia, että saamme kirkossa olla ja opettaa. Tämä on osoittautunut oikeaksi tieksi, sen sanoo Henki, joka minussa asuu.
Kyllä pitämissämme tilaisuuksissa kirkoissa paimenet puhuvat niin raikkaasti ja ihan synnin synniksi. Toki käyn silloin "kirkon" tilaisuuksissa. Muistaakseni Jeesus sanoi: "Olkaa viekkaita kuin käärmeet", eli asioissa voi olla diplomaattinen, kunhan ei anneta oikeassa opissa periksi.Mistäs nyt tuuli puhaltaa, Larssi? Vielä joku aika sitten uhosit:
" jos asia
Kirjoittanut: Larssi 25.10.2005 klo 18.39
niinpitkälle menee,ei minun tarvitse kuulua enään mihinkään:"
Kyse oli siis kirkkoon kuulumisesta.
Kameleontti! - Larssi
rakas kirjoitti:
Mistäs nyt tuuli puhaltaa, Larssi? Vielä joku aika sitten uhosit:
" jos asia
Kameleontti!tuolloin kuulunut kirkkoon; älä vetele henkilökohtaisia asioita tähän. Huomaa, että olet heikoilla;)
Tuosta en tiedä, mutta ilmeissti joku asia ei mennyt niin pitkälle. - rakas
Larssi kirjoitti:
tuolloin kuulunut kirkkoon; älä vetele henkilökohtaisia asioita tähän. Huomaa, että olet heikoilla;)
Tuosta en tiedä, mutta ilmeissti joku asia ei mennyt niin pitkälle.Mitä sinä nyt puhut? Eikö sanomasi lähdekään sinusta itsestäsi? Kuka tietsikkasi näppiksiä painelee?
"Huomaa, että olet heikoilla;)" Mitä, mitä, ja missä olen heikoilla? Et siis muuta keksinyt. Voi tajunnanvirtaa!
No, mistä et tiedä, ja mikä asia? - tiedoksi
Larssi kirjoitti:
Kirkko on tietysti rakas, sillä mm. siellä tavoittaa enemmän ihmisiä, kun vain omissa seuroissamme. Jeesuskin saarnasi synagogissa, jossa oli fariseuksia ja publikaaneja, siis ihan epäuskoisiakin. Samaoin toimivat uskovaisetkin kirkossa. On siunattu asia, että saamme kirkossa olla ja opettaa. Tämä on osoittautunut oikeaksi tieksi, sen sanoo Henki, joka minussa asuu.
Kyllä pitämissämme tilaisuuksissa kirkoissa paimenet puhuvat niin raikkaasti ja ihan synnin synniksi. Toki käyn silloin "kirkon" tilaisuuksissa. Muistaakseni Jeesus sanoi: "Olkaa viekkaita kuin käärmeet", eli asioissa voi olla diplomaattinen, kunhan ei anneta oikeassa opissa periksi.... että tuo nimimerkki "rakas" on ihan uusi osallistuja tähän keskusteluun.
- Älä
rakas kirjoitti:
Mitä sinä nyt puhut? Eikö sanomasi lähdekään sinusta itsestäsi? Kuka tietsikkasi näppiksiä painelee?
"Huomaa, että olet heikoilla;)" Mitä, mitä, ja missä olen heikoilla? Et siis muuta keksinyt. Voi tajunnanvirtaa!
No, mistä et tiedä, ja mikä asia?eksy aiheesta...
- Älä
rakas kirjoitti:
Mitä sinä nyt puhut? Eikö sanomasi lähdekään sinusta itsestäsi? Kuka tietsikkasi näppiksiä painelee?
No, mistä et tiedä, ja mikä asia?eksy aiheesta...
- lainaus
rakas kirjoitti:
Mistäs nyt tuuli puhaltaa, Larssi? Vielä joku aika sitten uhosit:
" jos asia
Kameleontti!Voitko selventää Larssin kirjoitusta?
- taitaa olla
tiedoksi kirjoitti:
... että tuo nimimerkki "rakas" on ihan uusi osallistuja tähän keskusteluun.
liberaali...
- rakas
lainaus kirjoitti:
Voitko selventää Larssin kirjoitusta?
Kysypä Larssilta itseltään, kun näkyy kovasti täällä taas meuskaavan! Larssi on itse sen kirjoittanut, joten en voi hänen puolestaan ruveta vastailemaan, enkä Larssin ajatuksia selventämään.
Eilen sitä ja tänään tätä, näin tämä näkyy menevän. - rakas
tiedoksi kirjoitti:
... että tuo nimimerkki "rakas" on ihan uusi osallistuja tähän keskusteluun.
Mitä merkitystä tällä tiedolla on? Uusi tai vanha, mitä merkitystä?
- rakas
Larssi kirjoitti:
nim. Blastus on oikeassa, Lutherista ja hänen potkimisestaan ulos "paavin kirkosta". Myös mitäpä siitä, jos emme rakkaassa kirkossa "ärhäntele" ja revi, vaan jos saamme oikein opettaa.
Sinä paasaat milloin mitäkin! Rakastaa, ei rakasta, rakastaa! Yritä jo päättää, ja vastaa kysymyksiin, äläkä itse eksy aiheesta!
- peili
Larssi kirjoitti:
Sitä nuo ns. "Luterilaiset", tarkoittaa opillaan, että kasteessa pieni lapsi saa uskon ja uudestisyntyy": Kääntäen voisi sanoa: "Kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa".
Täsmentäisin vielä, että sakramenttien aliarvioiminen on hyvin lähellä näissä toisten luterilaisten arvosteluissa.
Veeälliä pilkataan aivan syystä näistä seurakunnalle-kuuliaisuus-opeista, joita Jeesus perinnäissäännöiksi nimitti.
Sakramenteilla on sentään pohjansa Raamatussa, eikä Jeesus ainakaan vaikuta erityisen halveksivasti suhtautuneen kasteeseen. - kaivataan
akka. kirjoitti:
"Niin ja olen kuullut, että kuinka kirkon nais- ja miespapitkin opettavat aivan Raamatulle vieraita oppeja, jotka eivät kuulu uskovaisten pitämiin tilaisuuksiin ja siten todelliseen luterilaisuuteen."
Miksi sinun mielestäsi lestadiolaisuuden on sitten hyvä olla harhaoppisen ja väärin opettavan kattojärjestön alla? Lähtihän Lutherkin ryminällä pois katolisesta kirkosta.Kun seurailee tätä palstaa tarkemmin, saa ulkopuolinenkin nopeasti käsityksen, miksi vl-liike ei kritisoi kirkkoa: koska liike tarvitsee sisäisen uskonpuhdistuksen. Luterilainen kirkko on kokonaisuutena monessa asiassa terveemmin Raamatun opetuksessa kiinni, kuin vl-liike.
Siinä missä Luther aikoinaan kritisoi katolista kirkkoa paaviudesta, inkvisitiosta ja teko-opeista, siinä vl-liike on kehittänyt ilmiöt uudessa muodossa henkiin. - vlm
peili kirjoitti:
Täsmentäisin vielä, että sakramenttien aliarvioiminen on hyvin lähellä näissä toisten luterilaisten arvosteluissa.
Veeälliä pilkataan aivan syystä näistä seurakunnalle-kuuliaisuus-opeista, joita Jeesus perinnäissäännöiksi nimitti.
Sakramenteilla on sentään pohjansa Raamatussa, eikä Jeesus ainakaan vaikuta erityisen halveksivasti suhtautuneen kasteeseen....eivät pelasta ketään, mutta eivät ne kadotakaan, jos uskoo pelastuksen olevan yksin Kristuksen ansiossa.
Perinnäissäännöt voivat kylläkin raskauttaa uskovaistakin ja ei pidä koskaan ajatellakaan, että tarkasti kaikkea noudattamalla pelastuu, sillä silloin on lain tekojen alla, eikä lain kautta pelastusta ole kuin sen täyttäjällä. Perinnäissäännöissä/tavoissa liiaksi kyttääminenkin raskauttaa sekä kyttääjää, että kohdetta, eikä kumpikaan ole toistaan autaampi sen tähden, vaan heilel molemmille autuus on armosta annettu lahjaksi Kristuksessa ja joka näin uskoo, saa vapaasti uskoa myös lupaukseen iankaikkisesta elämästä. - Larssi
kaivataan kirjoitti:
Kun seurailee tätä palstaa tarkemmin, saa ulkopuolinenkin nopeasti käsityksen, miksi vl-liike ei kritisoi kirkkoa: koska liike tarvitsee sisäisen uskonpuhdistuksen. Luterilainen kirkko on kokonaisuutena monessa asiassa terveemmin Raamatun opetuksessa kiinni, kuin vl-liike.
Siinä missä Luther aikoinaan kritisoi katolista kirkkoa paaviudesta, inkvisitiosta ja teko-opeista, siinä vl-liike on kehittänyt ilmiöt uudessa muodossa henkiin.Missä asiassa tarvittaisiin uskonpuhdistusta?
Eihän kirkko nykyisin itsekkään niitä hyväksy.
Ketjusta on poistettu 50 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih274387- 2603744
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282114Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701736Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko161502Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81439Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä4111348Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4341265Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501229Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771070