Alkaa nyppiä kun useissa noissa viestiketjuissa kauppalaivastolaiset (siviilipotskeilla olleet) yrittää pitää itseään jotenkin parempina ja enemmän merenkulusta tietävinä kuin mitä me, esimerkiksi vuoden 24/7 laivastossa vaikkapa Suomen Merivoimien lippulaivalla pitkiä ulkomaan reissujakin tehneet laivaston miehet olemme. Itse olen esimerkiksi ylittänyt kahteen kertaan Atlantin valtameren, temppu johon harva itseään merenkulun ammattilaisenakaan pitämä on koskaan tehnyt tai tulee tekemään. Se että jotain banaanikuormia lastaa laivaan koko elämänsä välillä rostock-hki ei tee kenestäkään mitään Merikarhua, sen sijaan itse olen kokenut sellaiset merenkäynnit joita ei esimerkiksi Itämerellä tavata.
Tarkoitus ei ollut egoilla tai lietsoa vihaa näiden kahden seiloriryhmän välille,mutta sanoinpa vain mielipiteeni asian tiimoilta
Laivasto vs kauppaprutkut?
31
6023
Vastaukset
- Koneykkönen lautalta
Tulihan sitä joskus nuorena miehenä ns kustua suolaveteen,mutta eipä nuo armeijan keikatkaan niin hääviä ole.
Sitten kun oot ajellut talviaikana muutaman kerran vaikka rautalastissa atlannin yli niin voi olla kokemustakin jo. - Göran
Kyllä merivoimien merenkulkuosaaminen on aika matalalla tasolla. Tämän näkee esimerkiksi laituriin ajettaessa: merivoimien paatti sahaa ja vekslaa lähes poikkeuksetta, mutta onhan siellä "kokenut" kapteeniluutnantti puikoissa...
- Yahoo
Kyllä ero on kuin yöllä ja päivällä.
Suinkaan halventamatta laivaston käyneitä olen sitä mieltä, että niin koulutuksen kuin kokemuksen kannalta katsottuna kauppalaiva tarjoaa huomattavasti enemmän tilaisuuksia todellisten merimiestaitojen harjoittamiseen kuin laivasto.
Laivoilla jo 30 vuotta olleena ja laivastossa (Kuljetusviirikkö ja aluksella) sen pakolliset 11 kk olleena on jotakin perustetta mielipiteelle. Samoin nyt ulkona seilaavana on näkemys kaiketi laajempi kuin pelkissä "lautoissa" seilaavana. - Bigwig
Löytyihän se vihdoinkin oikea merimies palstoille. Olet vain valinnut väärän osaston sillä vitsit kerrotaan toisaalla.
Herran jettas sentään ,jopa kahteen kertaan olet
ylittänyt Atlantin ja vielä ilmeisesti myrskyssä.
Kerropa vielä kokemuksia niistä hiivareista niin
voimme vähän päätellä millainen merenkulkija olet. Laivastolla ei muuten ole mitääntekemistä
merenkulun kanssa,eihän siellä ole edes laivojakaan, vain kuulemma jotain purtiloita.
Tuleepa tässä mieleeni eräs tapaus,meillä oli laivaston kapiainen (Pansiosta) perämiehenä.
Kiinnityksessä tuli pieni hässäkkä niin äijä
hyppäs pollarinpäälle ja huutaa " tilanne seis"
kun oli ihan ulalla.
Se siitä ja heidän ammattitaidosta. Vinkkinä sinulle (olet ilmeisesti vanikka) mene vaikka lastentarhoihin pitämään satutunteja, siellä on
otollinen maaperä tarinoillesi. - dunkki
Tosi merimies ei kokemistaan keleistä ääntä pidä.
Kyllä minun mielestäni nämä merivoimien miehet ovat enemmänkin näitä pyykkivesilaivureita.
Väheksymättä teidän osaamistanne saaristo merenkulussa voin vaan sanoa, että noita sinun suurena pitämiäsi Atlantin ylityksiä tehtiin ennen ihan noin työkseen.
Valitettavasti en kokenut mitään niin suurta kun sinä.
Pyykkivesilaivurin ja avomeriskönärin ero on siinä, että pyykkivesilaivureilla on usein pölyä aivoissa ja tämä aiheuttaa suuruuden hulluutta. - Koneykkönen lautalta
tuo dunkki tuossa kirjoitti,ei ammattimiehen tarvii kertoilla täällä reissuistaan/keleistä.
Ja kyllä se on nähty nuo armeijan kapiaiset kun on tulleet tänne siviilipuolelle on yleensä se komentaminen jäänyt "päälle" alkoholismin lisäksi-taitavat siinä olla etevämpiä kuin me "siviilimiehet".
Missä välissä siellä opitaan se ammattitaito kun yleensä kaikki työt teetetään varusmiehillä.
Sitä en epäile etteikö taistelutilanteissa oltaisi kingejä mutta tuntuu tuo normaali arkinen puurtaminen tuntuu olevan perin vastenmielistä näille "amiraaleille".
Ps katsoin kerran kun koittivat ajaa kaijaan tuolaista 50 metristä jollaa-jos olisi iso tankki tai korkea autolautta ollut alla niin olisi jälki ollut pahaa.
No joka tapauksessa hyviä kelejä kaikille ja Joulun odotusta. - sillinä silloin seilattiin
taisi joku laivastossa asepalveluksensa käynyt heittää hiukan provoa kehiin... Joo mutta inttilaivoilla on monta kertaa jengiä opettelemassa millon mitäkin asiaa. Onhan se selvä ettei silloin homma aina käy kuin 10-15 samoja hommia tehneiltä.
- LaivastonPuolesta!
Itse palvelin varusmiehenä laivastossa.Väitän että siellä osataan kauppalaivoja paremmin:
-Saaristomerenkulku (kuinka moni 80 metrinen potski siviilipuolella on vaikkapa änkenyt itsenä Barösundin kanavasta läpi?).Suurimmaksi osaksihan merivoimat ajaa saaristossa.
-Isot meret lippulaivalla olleilla. Siis harvassapa on kotimaiset siviililaivat joilla olisi edes käytännössä mahdollisuus merimiehen päästä valtameren ylitykselle (joku Nesteen suurin tankkeri ehkä,mutta muuten hiljaista).Sen sijaan PV:n lippulaivalla on sahattu niin Braziliat kuin Yhdysvallatkin,niin P-Atlantin kautta kuin etelän kauttakin.
Niin ja laivastossa osataan ainakin navigoida vielä.Siellä nimittäin on pakko navigoida "manuaalisesti" myös koko ajan(vaikka toki autopilottia,tutkaa plotteria ja gepsiä löytyy) ihan tähtimerenkulun harrastamisesta lähtien,siinä missä siviililaivoilla homma pelaa pitkälti tietokone/satelliittipohjalta aina vaan. Laivastoss amyös tähystetään wanhaan malliin 2 miestä ulkona aina ajossa, siinä missä jotain nykypäivän takkeria voi melkein ajaa yksikin äijä karrikoidusti. Siis wanhat hyvät merimiestavat ja käytännöt ovat voimissa laivastossa vieläkin aina lipputervehdysten kaltaisita krumeluureista todelliseen merenkulkuun siinä missä kauppasiviilipotskeilla taitaa markkinatalous olla sanellut noi merenkulun ehdot tälle vuosituhannelle,eli petolliseen elektroniikkaaikaan.- Koneykkönen lautalta
Montako mailia nuo ammattimiehet seilaa vuodessa?,luulen että jos siellä olisi joku kunnon tanki,kuivarahti ym alla niin se yytsikissä notkuminen jäisi aika vähiin.
Mitä helvettiä siellä siivellä näkee tai kuule sumussa,lumipyryssä jne?.
Ne kokemukset mitä ite oon näistä nähnyt on tosiaan sitä luokkaa että elektroniikka on turha antaa noiden käyttöön-rikkovat. - JRxxx
...ottamatta muuten kantaa tekisi kuitenkin mieli huomauttaa, että tuo Barösund-esimerkki on vähän kaksiteräinen juttu. Kas kun hyvään merimiestaitoon yleensä lasketaan mukaan myös se, ettei älyttömiä yritetä ja turhat riskit vältetään... Tai ainakin riskit, joiden vastapuolella ei ole vastaavaa taloudellista hyötyä :))
- kortit
Laivastolla on omat salaiset merikortit, joissa on merkattu muille tuntemattomat väylätkin.
Siviilipuolella ei mennä virallisten väylien ulkopuolelle, se on sitä merimiestaitoa. Kaukokaipuu onkin tyydytettävä muun kuin Suomen lipun alla, jos se iskee ! Tähtimerenkulkua jouduttiin harrastamaan tosissan vielä parikymmentä vuotta sitten, eikä tutka pyörinyt vuorokaudet ympäriinsä; merimerkkejä piti myös seurata. Siinä olet oikeassa, että turvallisuus kärsii, kun väsynyt mies on yksinään sillalla. Lehtien mukaan on jopa väärennetty päiväkirjaan selityksiä "tähystäjästä", kun laiva on ajanut maihin.Mutta merenkulku on paljon muutakin kuin vain navigointia, kun kuljetetaan erilaisia lasteja- eikä ajella "vain" huvikseen. - sanoa minäkin
Olen ollut työurani aikana poikkeuksellisessa asemassa. Olen päässyt työskentelemään sekä siviili että sotilaspuolen merenkulkijoiden kanssa. Nimenomaan navigointipuolen osalta. Sen olen nimittäin ehtinyt panna merkille, että konepuolella tätä skismaa ei niinkään ole. Kumpikin osapuoli arvostaa toisen teknistä osaamista.
Mutta tässä navigointipuolessakin mukaanluettuna olosuhteiden hallinta, olen oppinut arvostamaan joka paikassa tapaamaani ammattimaista asenetta. Se, joka tietää olevansa merimies omalla reviirillänsä ei ole suuna ja päänä arvostelemassa jonkin toisen merenkulkijan homman merkitystä ja vaikeusastetta. Helppoa ei elämä laivalla ole kellään, jos katsotaan kaikki laivat ja kaikki olosuhteet. Sen takia Venäjän laivastossa nostetaan kolmas malja niille jotka ovat merellä. Että pikkuisen antipatiaa haluan sanoa nille, jotka haluavat kertoa vain paikoista ja ajasta, jota he ovat merellä kuluttaneet. Se voi olla arvokasta, jos silloin on opittu ymmärtämään, että kaikki vakavat haasteet ovat samanarvoisia. Ei tässä maailmassa superihmisiä ole. Omaa henkeään ja fyysistä turvallisuuttaa kauppaa moni ammattimies tässä maailmassa. - dunkki
Tässä aiemmin mainittiin, että nämä pyykkivesilaivurit osaavat navigoida jopa Barösundissa.
Mutta voin todeta, ettei sekään virheettömästi mene sillä vuosittain näiden "kapnornareiden" jäljiltä saa korjailla laitureita, laivaston laskuun tosin.
Tämäkö on sitä ammattitaitoa?
Kauppa-alukset kuten esim.Noprasystems tai Håkanssin bukseerit eivät ole koskaan aiheuttaneet vahinkoja mutta nämä "kaikki tietävät laivastolaiset" kyllä heidänkin edestä. Puolisotilaallinen pursiseura, kuten muukin valtionhallinnon puolustusalaan kuuluva suojatyötoiminta, kutsuu merenkulkualan ja merisodankäynnin koulutukseksi ja sellaiseenhan täytyy sisällyttää monenlaisia harjoituksia. Tässä mielessä on täysin ymmärrettävää, että vanhanaikaisia(kin) toimintoja hyödynnetään. Enpä ole kuullut, että tähyistä tai navigaatioharjoituksista koskaan olisi mitään varsinaista haittaakaan ollut -ja silloin, kun on kolissut, sekin on useimmiten ollut juoppojen kapiaisten vika.
Jos puolisotilaallisen pursiseuran toimintoja johonkin pitää verrata, niin korkeintaan siviilipuolen koululaivoihin. Väittäisin -tosin itse vain sotalaivalla oleskelleena-, että niissä on yllättävänkin paljon yhteistä...
Ei sotalaivoja ja kauppalaivoja pidäkään ruveta vertailemaan, sen paremmin tekniikassa kuin ammattitaidossakaan. Molemmissa on puolensa, hyvät ja huonot.
- HenkellTohbe
Montakos siviililaivan kipparia Linnan juhliin oli kutsuttu?
Löytyi kyllä pari entistä päällikköä laivastosta kylläkin,toinen PV:n komentaja ja toinen merivoimien komentaja. Aina vakiokutsuttuja,kertoo jotain siitä kummat merenkävijät on arvostetumpia valtion johdon silmissä ainakin.- Lätsä
Niin, tuostahan sen näkee. Toiset parveilevat univormuissaan edustamassa, toiset pysyvät siellä, missä heidän kuuluukin olla, merellä. Mikä on tärkeää kenellekin? Paikkansa jokaisella...
- epäoleellista
Siitäkö sen ammattitaidon tai arvostuksen näkee, onko kutsuttu Linnaan vaiko ei ? Kutsu ei todista kummastakaan mitään, koska suurin osa saa sen pelkästään virka-asemansa, työnsä taikka puolisonsa vuoksi !
- Koneykkönen lautalta
No mites romaanit,ylintä tyomoraalia......
- Pila
HenkelTohbelle tiedoksi ,että oikeat päälliköt
juhlivat Hakaniementorilla Hurstin juhlissa,jonne kaikki olivat tervetulleita ilman mitään arvostuksia.
- vanha sköne
suomalaiset miehet merellä helposti puhuvat pahaa toisistaan ja osoittavat aliarvostusta toistensa töille. Tarkoitan siis aika perinteistä kauppalaivaston päällystön sota-alusten päällystön ammattitaitoon ja koulutukseen kohdistamia halventavia lausuntoja.
Olen itse suorittanut merikapteenin tutkinnon ja asevelvollisena olin merivoimissa. Siellä ollessani sain jo selkeän kuvan laitoksen kouluttamisen tasosta: se oli jo silloin monta luokkaa korkeampi kuin merenkulkuoppilaitoksissa. Huomatkaa, monta luokkaa!
Olen myös suorittanut merikapteeneille tarkoitetun merenkulun ja merimiesaineiden opettajan tutkinnon. Sen yhteydessä tutustuin kaikkiin Suomen merenkulkuoppilaitoksiin sekä merivoimienkin merenkulun koulutukseen. Lyhyesti sanottuna aikanaan saamaani käsitystä ei tarvinnut muuttaa.
Katselkaapa tällä Veneily-keskustelupastalla aikoinaan käytyjä keskusteluja merenkulkuoppilaitosten opetuksen tasosta. Se ei koulussa olleiden ja äskettäin valmistuneiden joukossa saanut korkeata arvosanaa, ei edes kunnolla tyydyttävää.
Auskultoidessani aikanani opettajatutkintoani varten totesin, että opettajat menivät "kädestä suuhun"-menetelmällä luokkaan oppilaiden eteen. Valmistelluista oppitunneista ei ollut tietoakaan ja se luonnollisesti tuntui ja näkyi oppilaidenkin suoritteissa. Hyvää siinä on kuienkin se, että kaikkien on aivan pakko itse opiskella ja selvittää asiat, koska opettajista ei paljoa apua ole. Toinen asia taas on, riittääkö oppilaan oma yritys ja voimat kurssien läpivientiin. Monella opiskelusta tulee varsin kosteaa ja he turhautuvat entistä enemmän jäädessään tavoitteista jälkeen.
Merivoimissa, kuten puolustusvoimissa yleensäkin, opetus on tiukasti standardoitua ja tehokasta sekä hyvin valvottua. Merisotakoulun auditointi on hyvin järjestetty ja opetus toimii tehokkaasti. Samoin oppimistulokset ovat huippuluokkaa.
Kaikkien tulisi kuitenkin muistaa, että sotaväessä valmistutaan ja valmistaudutaan isänmaan puolustamiseen. Heidän ei tarvitse osata aluksillaan erilaisita lasteista kuin vakavuuteen liittyvät perusteet, kaupallisia merenkulkutaitoja ei tarvita. Sen sijaan saaristossa salaisia sotilasväyliä pitkin kulkeminen kaikissa mahdollisissa olosuhteissa on välttämätöntä. Kauppa-alusten päällystö kuljettaa Suomelle elintärkeät laivalasinsa perille merisotilaiden turvaamina aluksi väljiä vesiä pitkin ja sitten luotsattuina perille määräsatamiin. Sehän se on työnjako. Molemmat tehtävät kriisitilanteissa ovat aivan elintärkeitä. Rauhan aikana tätä on ehkä vaikeata huomata.
Molemmilla on omat tärkeät tehtävänsä. Antakaa arvo toistenne tekemisille älkääkä aina olko mollaamassa toistenne osaamisia!- skönö
Vanha merimies muistelee, ja puhuu asiaakin. Kävin koulua ja opistoa minäkin aikanaan, mutta meillä oli ainakin se etu, että olimme jo seilanneet useita vuosia matruuseina sekä osa pursimiehinä; puolimatruusi- ylioppilaat olivat poikkeus. Opettajia on myös ollut moneen lähtöön, mutta ellet itse ole ollut päällikkönä,
niin vaikeaa se on opettaa paperi-ym. showta muille ilman omakohtaista kokemusta. Kippariluokan loppukokeissa taisi olla jo pari neljän laskutavan kalkulaattoriakin ! Navigointi on tietysti tärkeää, mutta yleensä ne satamat on löydetty ilman GPS:ääkin, ja "opas" on sitä loppumatkaa varten. Näkisin kuitenkin, että lastin sekä laivan ehjänä perille saaminen on päällikön tärkein tehtävä. Seuraavassa krisissä ei laivoilla liene asiaa sen paremmin salaisille kuin muillekaan väylille, ne upotettaneen ohjuksilla heti. Ajaminen pari metriä syväyttä omaavalla tykkiveneellä on leikkiä verrattuna kolme kertaa syvemmällä kulkevaan rahtilaivaan -ketään mollaamatta. " Ja muistakaa pojat sitten, että kapakka on hyväpäisten paikka. "
- vanha päällikkö
Taitaa olla sotalaivat rakennettu sillä lailla, että ne kulkee kovaa ja kestää paljon, mutta eivät ole ihan kaikkein helpoimpia käsitellä vaikkapa kiinnitystilanteissa. Aika harvassa on esimerkiksi keulapotkuri.
Kyllä kokenut merivoimien kippari omalla aluksellaan on varmasti samanlainen ammattimies kuin kokenut kauppalaivan kippari omallaan.
Perämiesten pitää sitten harjoitella ja tehdä paljon töitä päästäkseen samalle tasolle. Täällä tuntuu kirjoittelevan näitä nuorempia herroja, jotka muistavat vielä intistä niitä huonojakin puolia ja toisaalta luulevat olevansa paaaljon enemmän kuin mitä vielä kokemukseltaan ovat.
Päälliköiden ei tarvitse pullistella, he tietävät paremmin ja arvostavat kaikkia merelläkulkijoita tasapuolisesti. Merellä voit nimittäin joskus tarvita heidän apuaan... - en ollut ruorissa
80-luvulla lähdettiin Pansiosta silloisella ohjusvenelaivueen emälaivalla johonkin en muista minne olisko ollut kemiöön tai....
No pari kolme tuntia oltiin menty ,olin silloin
muistaakseni hytissä kun kuului rysähdys ja paatti keikahti.
Ihmeteltiin että mikä nyt jolloin joku sanoi
että kippari oli käskenyt ohittaa reimarin väärältä puolelta ja karillehan sitä mentiin.
Muutaman tunnin kuluttua Hangon rannikkopatteriston paatti en tiedä mikä tuli hinaamaan irti karilta ja voi sitä jätkien naurua
että eiks laivaston sällit tunne merimerkkejä??
No reilun kuukauden Pansion kuivatelakalla sitten
seisottiin ja kapu sai yllättäen siirron esikuntahommiin.
Asiasta on kulunut jo 23 vuotta että eiköhän tuo kippari ole jo eläkkeellä.- haltikaine
Se oli Atlantin ylitys reissu Braziliaan Pohjanmaalla eli lippulaivalla. Päällikkö oli ammattitaitoinen merikarhu. Rautaisessa otteessa seilattiin yli merten ja hän rohkeasti teki oikeat päätökset oikeissa paikoissa aina, esimerkiksi tarvittaessa kovan merenkäynnin vuoksi antoi käskyn muuttaa kurssia alkuperäisestä kun näki sen jo kaukaa olevan paras ratkaisu.Hän tunsi aluksen ja sen käytöksen kuin omat taskunsa ja olisi parkkeerannu vaikka silmät kiinni kaukosäätimestä 80 metrisen aluksen mihin tahansa rakoon laiturille. Upea kaveri joka todella osasi hommansa. Sen sijaan siviilipuolella on ollut kaikennäköistä taapertajaa välillä liikkeellä..No heidän takiaanhan PV:lläkin päivystää koko ajan öljyntorjuntakalusto valmiina
- työtä
haltikaine kirjoitti:
Se oli Atlantin ylitys reissu Braziliaan Pohjanmaalla eli lippulaivalla. Päällikkö oli ammattitaitoinen merikarhu. Rautaisessa otteessa seilattiin yli merten ja hän rohkeasti teki oikeat päätökset oikeissa paikoissa aina, esimerkiksi tarvittaessa kovan merenkäynnin vuoksi antoi käskyn muuttaa kurssia alkuperäisestä kun näki sen jo kaukaa olevan paras ratkaisu.Hän tunsi aluksen ja sen käytöksen kuin omat taskunsa ja olisi parkkeerannu vaikka silmät kiinni kaukosäätimestä 80 metrisen aluksen mihin tahansa rakoon laiturille. Upea kaveri joka todella osasi hommansa. Sen sijaan siviilipuolella on ollut kaikennäköistä taapertajaa välillä liikkeellä..No heidän takiaanhan PV:lläkin päivystää koko ajan öljyntorjuntakalusto valmiina
Tuohan on normaalia toimintaa, vai konttoristako pitäisi kysyä, että saammeko merenkäynnin vuoksi muuttaa suuntaa ! Mutta teillä ei ollut ongelmana ainakaan lastin mahdollinen vaurioituminen taikka siirtyminen, tuskin myöskään itse runkoon kohdistuvat rasitukset jne.
Ei kannata alleviivata jotain laivan "ajoa" paikasta toiseen, se hoituu nykytekniikalla yleensä ongelmitta. Koko asiakokonaisuutta voitaneen kutsua sanalla merimiestaito, jota ei koulussa voida kaikkea oppia, vaikka opistoista valmistuvat niin saattavat luullakin. Se taito ei löydy tietokoneen enter-nappulan takaa. - Kippariakipparia
työtä kirjoitti:
Tuohan on normaalia toimintaa, vai konttoristako pitäisi kysyä, että saammeko merenkäynnin vuoksi muuttaa suuntaa ! Mutta teillä ei ollut ongelmana ainakaan lastin mahdollinen vaurioituminen taikka siirtyminen, tuskin myöskään itse runkoon kohdistuvat rasitukset jne.
Ei kannata alleviivata jotain laivan "ajoa" paikasta toiseen, se hoituu nykytekniikalla yleensä ongelmitta. Koko asiakokonaisuutta voitaneen kutsua sanalla merimiestaito, jota ei koulussa voida kaikkea oppia, vaikka opistoista valmistuvat niin saattavat luullakin. Se taito ei löydy tietokoneen enter-nappulan takaa.Tätä juuri tarkoitin: sitä Otsoa voi ajaa tietokoneella maailman ääriin,mutta 70-luvulla valmistunutta sotalaivaa on syytä myös navigoida oikeasti (karrikoiudisti sanoen) ja sitä navigoidaankin,koko ajan sekä kartalla harpin kanssa että muillakin tavoin. Tiedoksi myös,että sotalaivassa on paljon sellaisia asioita joita taas siviilipuolen potskeissa ei tarvitse miettiä, ihan jo miinojen lastauksen vaikutuksista alukseen lähtien.Kokonaan oma alueensa on myös asejärjestelmien hallinta ylipäänsä joka on aikamoinen bonustyö kaiken muun päälle, valmius on oltava koko ajan päällä. Ja on totta että rungon rasitukset tulevat sotalaivassa myöhemmin vastaan (se on tehty kestämään ihan erilaisia kallistuksia kuin siviilialukset),mutta tilanteessa jossa potkuri ovat ilmassa joka aallossa,alkaa myös kallistuskulmat olemaan aika kovia sotalaivallekin.Siellä ei ihan joka banaanirahtaripurkilla enää pärjätäkkään,ei vaikka lastina olisi elävä elefantti kuten Paasilinnan uusimmassa.
- ja seipäät
Kippariakipparia kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin: sitä Otsoa voi ajaa tietokoneella maailman ääriin,mutta 70-luvulla valmistunutta sotalaivaa on syytä myös navigoida oikeasti (karrikoiudisti sanoen) ja sitä navigoidaankin,koko ajan sekä kartalla harpin kanssa että muillakin tavoin. Tiedoksi myös,että sotalaivassa on paljon sellaisia asioita joita taas siviilipuolen potskeissa ei tarvitse miettiä, ihan jo miinojen lastauksen vaikutuksista alukseen lähtien.Kokonaan oma alueensa on myös asejärjestelmien hallinta ylipäänsä joka on aikamoinen bonustyö kaiken muun päälle, valmius on oltava koko ajan päällä. Ja on totta että rungon rasitukset tulevat sotalaivassa myöhemmin vastaan (se on tehty kestämään ihan erilaisia kallistuksia kuin siviilialukset),mutta tilanteessa jossa potkuri ovat ilmassa joka aallossa,alkaa myös kallistuskulmat olemaan aika kovia sotalaivallekin.Siellä ei ihan joka banaanirahtaripurkilla enää pärjätäkkään,ei vaikka lastina olisi elävä elefantti kuten Paasilinnan uusimmassa.
Ei kai teillä sentään miinoja ollut Brasilian matkalla mukana ? Ne saa varmaan kiinni niin että pysyy, ja eikö niistä ole sytyttimet pois ?
Olin Pansiossa eri linjalla, joten en tunne miinoja sen paremmin. En ole koskaan ollut ajamassa jäänsärkijää, muita laivoja kylläkin -myös Otaniemen simulaattorissa. Sotalaivassa on varmaan paljon meille tuntematonta, mutta minä en tulekaan teille retostelemaan Atlantin kovilla keleillä. Minne se banaanilaiva muuten menee piiloon pahaa ilmaa siellä merellä, kun sillä ei pärjääkään ?? - Vleermuis
Meille opetettiin pursiseurassa, ettei sota-aluksella ole kapteenia vaan päällikkö. Lisäksi kun ei kapteeni kuulu edes laivaston sotilasarvoihin, voi vain ihmetellä, missä laivastossa olet palveluksesi suorittanut. Metsälammella turvelautan kapteenina?
- Mulla
kävi sama juttu tykkiveneellä vuonna 90. Hyvin kului palvelusaika sen jälkeen telakalla, vaikka siellä ankeaa olikin. Kiitokset sille äijälle, joka sen kivelle kolautti. Toivottavasti on pysynyt terveenä kaikesta huolimatta. Ei ollu meinaa kauheen viihtyisää "seilata" navy-staililla, rullas se romu vielä ihan tarpeeksi, ruokki pikku varusmiehet kaloja vähän väliä.
- pelle ja lotraaja
Me olemme parasta A-rymää.
Ei kun asiaan.
Merivoimissa leikkimistä ei hyväksytä edes työkokemukseksi.
Ainakin konepuolella olen tavannut surkeimmat tapaukset jotka teidän huippuosaajien puolelta tulevat.
Tullaan eläkepäivillä syömään toisten leipää ahneet paskat.
Sinä reppana et tiedä työnteosta ja seilaamisesta hevon vittua.- on sana hallussa?
Mene nyt jo muualle kastelemaan vaippasi.
Onhan se hienoa, et säkin haluut sanoo mielipitees, mut jos et vielä huomannu, niin jengillä on täällä ihan asiallistakin kommenttia...? Kasvata evät ja ui ulapalle, "merikarhu"! x)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2386720Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne664074Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1313145- 1562322
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181860Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701587- 821484
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291451Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371369Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061