Jehovan todistajien opin mukaan lahkon opeista tietämättömien lisäksi pelastuu vain kastetut JT:t. Henkilö, joka tuntee JT-opin mutta ei mene kasteelle, ei todennäköisesti pelastu. Lahkon käsityksen mukaan (tiedoksi vain teille lahkon 'kiinostuneille' ei-JT puolustelijoille).
Lahkon selityskirjallisuus kertoo asiasta:
x x x
Oletko ollut Jehovan todistajien yhteydessä jo jonkin aikaa? Olet ehkä jo tehnyt tarpeellisia muutoksia elääksesi Raamatun periaatteiden mukaisesti, mutta et ole ottanut vihkiytymis- ja kasteaskelta. Haluat ehkä tehdä Jumalan tahdon, mutta pelkäät kasteen velvoittavan sinua jotenkin. Sen vuoksi haluat ehkä mieluummin välttää sellaista vastuuta ja tilivelvollisuutta jonkin aikaa.
On tärkeä muistaa, että sen tietäminen, mitä Jumala sinulta vaatii, tuo vastuun. ”Jos joku tietää, miten tehdä sitä, mikä on oikein, eikä kuitenkaan tee sitä, niin se on hänelle synti”, sanotaan Jaakobin 4:17:ssä.
Kaste ... Se on välttämätön askel kohti pelastusta. Tosi uskovat menevät kasteelle (Apostolien teot 8:12).
x x x
Voiko tuossa olla enää mitään epäselvää onttopäisimmillekkään (raamatullinen käsite) ihmisille?
Vain liittymällä JT:ksi eli menemällä kasteelle on edes jotain mahdollisuutta pelastua (niiden kokonaan tietämättömien lisäksi).
Edellyttääkö JT-pelastus kastetta?
5
380
Vastaukset
- PoterO
Omalla kohdallani alettiin painostamaan kasteelle jo käydessäni peruskoulun ylä-astetta. Sukulaiseni perustelivat vihkiytymistarvetta sillä, että olin jo alkanut tulla "siihen ikään", etten enään välttämättä pääsisi paratiisiin vanhempien siivellä. Kuitenkaan kukaan ei osannut määritellä tuota ikää tarkemmin kysyttäessä, eikä Jeesuksen esimerkkiin vetoaminen tässä tapauksessa tietenkään kelvannut. Muidenkin seurakuntalaisten alettua rohkaisemaan (ts. painostamaan) kasteelle, alkoi se vähitellen tuntumaan samanlaiselta initaatioriitiltä, kuin esim. intin käyminen on muille suomalaisille miehille. Tämä toimikin ehkä yhtenä sysäyksenä Jehovan todistajista vieroitukselleni. Valtakunnan salilla käymisen tapa olisi saattanut jatkua ilman tätä "kannustusta" pidempäänkin.
oli omassakin ylä-aste iässä. Pientä painostusta joka taholta ja asiasta jatkuvaa muistuttelua. Heikko manipuloitu ja peloteltu raasu kun olin niin menin ja tein tuon elämäni tähän asti typerimmän teon ja kastauduin vertauskuvallisesti vartiotornille.
Voi veljet kun voisi aikaa kääntää taaksepäin...- PoterO
t-i-u-k-u kirjoitti:
oli omassakin ylä-aste iässä. Pientä painostusta joka taholta ja asiasta jatkuvaa muistuttelua. Heikko manipuloitu ja peloteltu raasu kun olin niin menin ja tein tuon elämäni tähän asti typerimmän teon ja kastauduin vertauskuvallisesti vartiotornille.
Voi veljet kun voisi aikaa kääntää taaksepäin...Jehovan todistajista(™) erottaminen merkitsee valitettavan usein sukulaisten ja ystävien karttamista omantunnonsyistä. Kastamaton ei ole Jehovan todistaja(™), joten syrjintään yllyttäviä omantunnonsyitä ei ainakaan Valtakunnan palveluksestamme löydy.
Jokaisen kasteelle aikovan kannattaisi harkita tarkasti syitä kasteelle menemiselle. Valitettavasti Jehovan todistaja perheessä kasvaneet miehet ajaa usein Suomen valtio keppi/porkkana menetelmällään kasteelle ennen 18 ikävuotta.
- theos
...olittepa sama henkilö tai ette, niin tässä on avaus nimenomaa teille.
Ja tähän vielä pienenä lisänä se, mitä mieltä JT:n ja raamatun mukaan Jumalanne on teistä:
3:15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
Olet(te) siis pelkkä oksennus Jumalan suussa.
Kannattaako teidänlaistenne oksennusten kovinkaan paljoa mesota täällä olemattoman 'totuutenne' puolesta? - minä vain
ei tarkoita etteikö pelastuisi jos ei kävisi kasteella, se vain hyvä asia vain jos kävisi kasteella ja olisi askel parempaan päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394903Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6594088Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732281Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162047MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401848- 961686
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671431OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301198- 941134
- 871121