Puupöytään tuli kuumasta läiskä??

Miten läiskän saa pois?

Laitoin mikrosta suoraan keittiön puupöydälle kuuman ruokalautasen. Kauhukseni huomasin jälkeenpäin, että puupöytään jäi lautasesta pyöreä selkeä valkea läiskä. Pöytä ei ole uusi, mutta kivannäköinen.

Olen vähän "kauhuissani". Olen talonvahtina ystävälleni, joka on pitkään lomilla (4kk). Joten läiskä vaivaa kovasti.

Miten läiskän saa pois? Voisiko läiskä hävitä pikkuhiljaa 5kk aikana. Miten on mahdollista, että keittiön pöytä on sellainen, että lautasen jäljet siihen jää, tosin kuuman, mutta kuitenkin...

Jos joku tietää kepulikonsteja olisin erittäin kiitollinen niistä...

6

10816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama ongelma

sohvapöydän kanssa. Kuuma silitysrauta tehnyt pinnana valkeaksi. Löysin äsken englanninkielisiä ohjeita pinnan korjailuun. En ole vielä ehtinyt kokeilla mutta täytyy tutkia asiaa. Tässä osoite: http://www.thriftyfun.com/tf18612607.tip.html
      toivottavasti osaat englantia, tupakan tuhkaa ainakin ehdotetaan, samoin silittämistä paperipyyhkeen läpi. Tahra tulee ilmeisesti vedestä joka jää pöydän pintalakan alle.

• itselläni on

kokeili sitten omaan päytäänsä netin vinkkejä ja sai useita vuosia vanhat valkoiset läiskät lähtemään lämmittämällä niitä silitysraudalla puuvillapyyhkeen läpi. Tahrat tosiaankin katosivat vaikka pöytä oli aluksi aivan valkoinen (70-luvun tiikkiviilupöytä). Kannattaa kuitenkin olla varovainen, taisin nimittäin itse käyttää liian korkeaa lämpötilaa, lakka saattoi pehmetä liikaa. Kiillottamalla siitä tulee varmaankin ihan hyvä.

• vinkit
        itselläni on kirjoitti:

kokeili sitten omaan päytäänsä netin vinkkejä ja sai useita vuosia vanhat valkoiset läiskät lähtemään lämmittämällä niitä silitysraudalla puuvillapyyhkeen läpi. Tahrat tosiaankin katosivat vaikka pöytä oli aluksi aivan valkoinen (70-luvun tiikkiviilupöytä). Kannattaa kuitenkin olla varovainen, taisin nimittäin itse käyttää liian korkeaa lämpötilaa, lakka saattoi pehmetä liikaa. Kiillottamalla siitä tulee varmaankin ihan hyvä.

Kyseiseiset netin vinkit liittyvät sellaisten jälkien poistamiseen, jotka ovat syntyneet nesteen oltua liian pitkään lakkapinnalla. Silloin lievä kuumennus ja painaminen puuvillapyyhkeen läpi "sulattaa" ja oikaisee lakan paikalleen, samalla kun väri korjaantuu.

Mutta: jos lakka on vauriotunut kuumentamalla, lisäkuumennus tuskin auttaa asiaa... Ylipäänsä suoraan lakatulle puupinnalle ei pitäisi koskaan jättää niin kuumaa lautasta, jota ei voi pitää edes käsissään (pohjasta pitäen).

• Anonyymi

Etikalla lähtee valkoiset läiskät.

• Anonyymi

Samoin käynyt minulle tosin kahvi mukista jäänyt jälkiä

• Anonyymi

Kuumennushan on lakan irrotuskeino, joten lakka taitaa olla irti puusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6744
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6213
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3434
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2900
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2644
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2338
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2046
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1897
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe