Mondeo -05:n ajotietokoneen...

polttoaineella ajettava km-...

ei pidä paikkaansa. Näytössä on todella isoja heittoja puoleen ja toiseen. Onko muilla Montsun käyttäjillä vastaavanlaisia ongelmia?
Esimerkiksi kun olin ajamassa illalla kotiin, ajotietokoneen ko. näyttö näytti, että 297 km pystyi autolla vielä ajamaan ennen seuraavaa tankkausta, mutta jo seuraavana aamuna sama lukema oli about 340 km! Samoin, vajaan kilometrin matkalla saattaa lukema muuttua 2km:n verran. Auto on diesel, eli kulutus kyllä on pienintä mahdollista luokka mondeoissa, eli ko. vähentyminen ei voi pitää paikkaansa. Kokemuksia asiasta ja/tai arveluita, onko pajalla mahdollista korjata tämmöinen vika, ja mitä se maksaa?

9

2949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fz6s6

      ei kyllä pitäis maksaa korjaus mitään jos sun autos on vuosimallia 2005 pitäis olla kahdenvuoden takuu eikun pajalle kysymääm.

    • Nasse

      Minulla on samankaltaisia ongelmia. Kulutusmittarin lukema on n. 15-20 % liian pieni verrattuna kilometreistä ja tankkauksesta laskettuun kulutukseen. Tämä on laskettu useiden tenkkausten aikana. Tästä johtuen tietokone joutuu korjaamaan jäljellä olevaa matkaa pienemmäksi ja korjaus tuntuu minulla tapahtuvan varsinkin viimeiseen sataseen. Tosin autolla luultavasti pääsee 0 km jälkeenkin n. 100 km, sillä 58 l tankkiin olen parhaimmillaan saanut 53 l, vaikka nollakohta on ollut jo 20 km takana.

      Kulutusmittari laskee kuulemma kulutusta korkeintaan 300 viimeisen kilometrin matkalle. Mutta tämä ei pysty mitenkään selittämään minun autoni virhettä. Koko ajotietokone on siis Mondeossa semmoinen sinnepäin laite. Se antaa lukemia, mutta käyttäjän täytyy osata tulkita niitä. Merkkihuollossa kertoivat, että systeemiä ei voi säätää ja ettei se ihan tarkka voi ollakaan. Eipä tietenkään aivan tarkka, mutta jos kone antaa lukeman 4,3 l/100 km ja tankkauksesta laskettu kulutus on 5,2 l/100 km, niin virhe on liian suuri. Ja se, ettei asialle muka voi mitään on varmasti pötyä. Sanoisivat suoraan, ettei asialle haluta tehdä mitään. Kyseessä lienee ohjelmoinnilla tehty tahallinen virhe, jolla kulutus saadaan näyttämään pienemmältä.

      Jäljellä olevan matkan tai kulutuksen arviointi on tietenkin vaikeaa, mutta ei noin vaikeaa. Varsinkin kun monella muulla se on onnistunut ihan hyvin. Minä napisen asiasta joka huollossa. Ehkä asialle tehdään jotakin, jos napisijoita on riittävästi.

      Mutta. Olen jutellut kulutuksesta monien ihmisten kanssa ja todella harva on tarkastanut kulutuslukemaa tankkauksen perusteella.

      Onko autossasi muuten hetkellisen kulutuksen näyttöä? Minulla ei ole. Kyllähän sen tietenkin näkee siten, että nollaa kulutusmittarin ja katselee lukemia heti nollauksen jälkeen.

      Autoni on TDCI 130 hp, marraskuussa 2004 valmistettu ja otettu käyttöön tammikuussa. Kulutus on muuten pienentynyt koko ajan ainakin ensimmäisen 40 000 km aikana.

      • Alkup. nimimerkki

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.


      • mahdollista saada
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Arvion tarkkuus riippuu vähän kulloisestakin keskikulutuksesta. Jos kulutus muuttuu äkisti esim kylmäkäytössä, näkyy se myös matka-arviossa.

        Eikös noita pysty säätämään ihan itsekin (netistä löytyi muistaakseni kertoimien asetuksista juttua)


      • samasta
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Ja miksiköhän se mittari ei voisi olla ihan tarkka? Viime kesänä rakentelin vanhempikoriseen mondeoon ajotietokoneen/kulutusmittarin, joka pystyy paljon alkuperäistä tarkempaan polttoaineseurantaan, vaikka käyttää auton omaa fuelflow-signaalia. (...on se muutenkin hienompi:) viimeisten reilun 1000L tankkausten kuitit/merkinnät poikkesivat bensatripin lukemasta alle 10L eli alle 1%, vaikka säädön tein 200L tankkausten perusteella. En tiedä miten tarkka polttoaineen tankkauspiste on, mutta sen mukaanhan siitä bensasta on maksettava...


      • Nasse
        Alkup. nimimerkki kirjoitti:

        olla hetkellisen kulutuksen näyttö myös. Käsittääkseni sinullahan on vuosimalli -05?, koska käyttöönotto on ollut tammikuussa -05, vai mitä? Tarkemmin ottaen minulla on -05.5, mitä en huomannut täsmentää.
        En ole varma tuosta, mutta vuoden -04 päivätyssä omistajankirjassa hetkellinen kulutus-näyttö mainitaan, ja käsittääkseni silloin -05:ssa se on oltava.
        Sitten tuo kulutusjuttu:
        Sinulla siis Keskikulutuslukemat ovat 15-20% pienemmät kuin Jäljellä oleva matka polttoaineella?- Eli siis, Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa suuremman km-määrän kuin keskikulutuslukemat? Minulla on nyt vaan niin, että Jäljellä oleva matka polttoaineella-näyttö antaa vaihtelevia km-määriä, paljonko autolla voi ajaa samalla tankillisella. En tiedä keskikulutuslukemista mitään vielä, kun en ole ehtinyt siihen paneutua. Hetkellinen kulutus-näyttö autossani kyllä myös on.
        Siis minulla ne km-lukemat vaihtelevat kummasti käynnistyksestä toiseen samalla tankillisella, ja myöskin samalla tankillisella vajaan kilometrin aikana, kilometrejä tippuukin kaksi.
        Sinulla on ilmeisesti ongelma toisinpäin, vaikkakaan en tiedä omia keskikulutuslukemiani, kun niitä en ole liiemmälti tutkaillut.

        Jäljellä oleva matka on minulla sopusoinnussa kulutusmittarin mukaan. Mutta koska kulutusmittari on kovin optimistinen, niin sitä on myös loppumatkamittari. Loppumatkamittari kai laskee lukemansa kulutusmittarin ja säiliössä jäljellä olevan polttoaineen perusteella. Tämä lukema ei mielestämi voi olla kovin tarkka, sillä uskoisin jäljellä olevan polttoaine määrän tarkan mittaamisen olevan aika hankalaa liikkuvassa autossa. Siksi kai loppumatkakin heittelee. Ja kuinka pitkän matkan kulutusta se käyttää. Jos kulutus äkkiä nousee, niin kai tuon mittarin täytyy aika pian siihen reagoida. Keskikulutuksen mittari tutkii nollauksen jälkeen ajettua enintään 300 km matkaa. Se on tietenkin ärsyttävää, että viimeinen satanen menee 50 km:ssa. Mutta kun sen tietää, niin jutun kanssa selviää. Ja kun tankilla kuitenkin yleensä ajaa n. 1000 km, niin ei tankilla ravata tarvitse.

        Käsikirjan mukaan hetkellinen kulutus mittari on joissakin autoissa, joissakin ei.

        Kulutusmittari toimii siten, että koneen ohjausyksikkö ilmoittaa sille suutinten aukioloajan ja mittari laskee sen perusteella niiden läpi virranneen polttoaineen. Lieneekö autoni common rail syöttöpaine sitten hiukan suurempi kuin tarkoitus olisi vai ovatko suuttimet väljät? Luultavasti kyse on tahallisesta väärin kalibroinnista. Joku kertoi kalibroinnin olevan helppoa ja ohjeita läytyvän. Koetin etsiä, mutta en onnistunut. Jos joku voi auttaa, niin kiitos.

        Tuo asia harmitti minua alkuu ihan älyttömästi, mutta nyt ajatellen kyseessä taitaa sittenkin olla aika pieni harmi. Jos mittari näyttää matkalla enemmän kuin aikaisemmin, niin ainettakin on kulunut enemmän. Ja se lienee mittarin tärkein ominaisuus, seurata kulutuksen kehitystä. Saman tiedon toki olen saanut ilman ajotietokonettakin seuraamalla välimatkamittarin lukemaa juuri silloin, kun tankin mittari näyttää jotakin tiettyä lukemaa. Tämä tosin vaati sen, että auton tankkasi aina samoin ja mielellään samasta mittarista.

        Parilla sukulaisella on Volvoja ja niissä nämä mittarit kyllä toimivat paljon paremmin. Samoin Volvojen vakionopeussäätimet ovat paljon tarkempia. Ainakin minun Mondeoni nopeus vaeltelee /- 5 km/h, jos maasto on kovin mäkinen. Moottoriteillä mäet alkavat ja päättyvät niin jouheasti, että siellä nopeus on pysyy erittäin tarkasti säädetyssä arvossa.
        Mutta jopa Volvo V50 on kalliimpi kuin Mondeo. Täytyy kai rahalla jotakin saada...


      • kimi_002
        mahdollista saada kirjoitti:

        Arvion tarkkuus riippuu vähän kulloisestakin keskikulutuksesta. Jos kulutus muuttuu äkisti esim kylmäkäytössä, näkyy se myös matka-arviossa.

        Eikös noita pysty säätämään ihan itsekin (netistä löytyi muistaakseni kertoimien asetuksista juttua)

        näyttää täälläkin liikaa. Mistä netistä löytyy ohjeistusta kertoimien korjailuun? Ainakaan bensa 05 trndissä ei ole hetkellisen kulutuksen näyttöä.


      • itse...
        kimi_002 kirjoitti:

        näyttää täälläkin liikaa. Mistä netistä löytyy ohjeistusta kertoimien korjailuun? Ainakaan bensa 05 trndissä ei ole hetkellisen kulutuksen näyttöä.

        Katso läpi mittariston testimoodit, jossakin niistä voi ehkä säätää lukemia (sitä en tiedä mistä namiskasta, kun ei löytynyt edes googelin välimuistista sitä oikeaa sivua, ja itselläni kun ei ole enää mondeota). Testimoodeihin pääsee pistämällä avaimen virtalukkoon, painamalla trippimittarin nollauspainikkeen pohjaan, käynnistää auton ja vapauttaa nollauspainikkeen vasta, kun testimoodit ovat selattavissa (15kpl), eli mittarishown jälkeen (n15sek käynnistyksen jälkeen). trippipainikkeella pääsee aina seuraavaan modeen, ja lopulta pois testimoodista.


    • Jcxgkffjjchmjj

      Aina näyttää 8.1 l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6864
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6324
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2950
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2684
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe