Ratin ja selkänojan väli

Aika usein täälläkin näkee kirjoituksia, joissa väitetään, että se onnettomuuteen syyllinen löytyy viimekädessä aina tuosta otsikossa mainitusta välistä. Vaan eipä se aina noin olekaan, minkä toki monet tietävätkin. Sitkeimmät kuitenkin itsepintaisesti pitävät typerästä kannastaan kiinni, mutta otetaanpa nyt yksi tuore esimerkki osoitukseksi siitä, että jopa valtio voi olla syyllinen rekan ojaan kaatumiseen.

Valtio hävisi Itä-Suomen hovioikeudessa tiistaina tienpitoa koskevan riitajutun, jossa tukkirekka oli kaatunut ajettuaan tieltä:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=538691

Kuinkahan monet jutut valtio voisikaan hävitä, jos niitä vietäisiin käräjille useammin? Syitähän voisi olla lukemattomia.

15

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässäkin tapauksessa:

      "Vakuutusyhtiö nosti kanteen valtiota vastaan. Joensuun käräjäoikeus katsoi, ettei pientareen auraus ollut yliaurausta, ja rekkamies oli ajanut liian lujaa. Kanne hylättiin."

      Vittu tie on aurattu päin vittua tyhjän päälle, niin käräjäoikeuden pallopäät väittävät rekkukuskin ajaneen ylinopeutta! Vitti mitä vajakkeja.
      Onneksi poliisi on ymmärtänyt mitä on tapahtunut. Taas yksi hyvä poliisi, hyvähyvä.

    • Kallonkutistaja

      No missähän välissä se aura-auton kuljettaja sitten on ollut, kun on tuota tietä aurannut? ;)

      • Tuossa Kalevan jutussa ei ainakaan puhuttu muusta kuin aurauksesta, ei siitä millä auraus oli tehty, autollako, vai jollain muulla.

        Joka tapauksessa tuollainen auraus on mielestäni rinnastattavissa ansoittamiseen, ja auraukseenhan voidaan käyttää vaikka lumikolaa, tai lapioa. :-)


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuossa Kalevan jutussa ei ainakaan puhuttu muusta kuin aurauksesta, ei siitä millä auraus oli tehty, autollako, vai jollain muulla.

        Joka tapauksessa tuollainen auraus on mielestäni rinnastattavissa ansoittamiseen, ja auraukseenhan voidaan käyttää vaikka lumikolaa, tai lapioa. :-)

        Enpä muista nähneeni, että valtion teitä olisi aurattu lumikolalla tai lapiolla. Oletko sinä nähnyt? Ja ainakin täällä päin puhuttaisiin sitten kolaamisesta tai lapioimisesta. Mutta eihän nuo lehtitoimittajat aina tiedä...

        Sitäkin voi vielä miettiä, miten olisi käynyt, jos ei olisi ollut ollenkaan aurattu (kolattu tai lapioitu), luultavasti paremmin kuin nyt. Tosin muistan kyllä tutulle puukuskille käyneen likimain samoin mutta kesäkelissä. Eli puukuorma kellahti ojaan kyljelleen, kun tien reuna petti. On myös valtion tie, mutten tiedä tuliko siitä mitään kiistaa koravausvelvollisuudessta.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Enpä muista nähneeni, että valtion teitä olisi aurattu lumikolalla tai lapiolla. Oletko sinä nähnyt? Ja ainakin täällä päin puhuttaisiin sitten kolaamisesta tai lapioimisesta. Mutta eihän nuo lehtitoimittajat aina tiedä...

        Sitäkin voi vielä miettiä, miten olisi käynyt, jos ei olisi ollut ollenkaan aurattu (kolattu tai lapioitu), luultavasti paremmin kuin nyt. Tosin muistan kyllä tutulle puukuskille käyneen likimain samoin mutta kesäkelissä. Eli puukuorma kellahti ojaan kyljelleen, kun tien reuna petti. On myös valtion tie, mutten tiedä tuliko siitä mitään kiistaa koravausvelvollisuudessta.

        Ei varmaankaan koko tietä aurata kolalla, tai lapiolla, mutta olen minä tielaitoksen miehen nähnyt joskus lapiohommissakin, etkö sinä? Kiinteistöiltä voi myös joskus nähdä kolalla pukatun lumet tien yli ojaan, näyttää levennykseltä, mutta ei ole. Tien reuna voi myös pettää veden syövyttämänä ja voi käydä kuten mainitsit.

        Kyllähän noita esimerkkejä olis varmaan lisääkin, mutta riittänee siitä viimekädessä itsepintaisesti ratti-selkänojan välisestä aiheesta.


    • Samalla logiikalla

      kaikille kumoonajoille, myös kesällä, rampilta tullessa jne. Valtion vika, eiks niin...

      • Saattaahan tuo tapaus innostaa haastamaan valtio oikeuteen uusissa vastaavissa tapauksissa, tiestö kun on mitä on. Seuraavaksi sitten suolauksen aiheuttamat ruostevauriot ja muut tuhot jne.


    • koirakettu

      Valtion olisi syytä varmaan purkaa pois tai sulkea pois käytöstä kaikki tuollaiset vaaralliset tiet...

      • Ei montaa tietä jäisi käyttöön, joitain lyhyitä pätkiä vaan.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Ei montaa tietä jäisi käyttöön, joitain lyhyitä pätkiä vaan.

        ei jäisi yhtään sellaista tietä käyttöön, jonka voisi aurata ojan päälle.

        On tuollainen tapaus sattunut ennenkin, tiedän ihan henkilökohtaisesti yhdenkin autoilijan, joka täysin vastaavassa tapauksessa veti asian käräjille. Ja voitti. Kantatiellä kaarre oli aurattu tyhjän päälle ja sivuutustilanteessa täydessä kuormassa ollut yhdistelmä kiepsahti nurin.


      • puukuski kirjoitti:

        ei jäisi yhtään sellaista tietä käyttöön, jonka voisi aurata ojan päälle.

        On tuollainen tapaus sattunut ennenkin, tiedän ihan henkilökohtaisesti yhdenkin autoilijan, joka täysin vastaavassa tapauksessa veti asian käräjille. Ja voitti. Kantatiellä kaarre oli aurattu tyhjän päälle ja sivuutustilanteessa täydessä kuormassa ollut yhdistelmä kiepsahti nurin.

        Leveyskin paikoin vain 5 m, mutta ovat "onneksi" kuitenkin sen verran kuperia, että niiden korkeiden rekkojen ylänurkat eivät kopsahda vastakkain kohdatessa.

        No, eipä nuo liian leveitä ole kaikki valtatietkään, kun rekat antavat kohtaustilanteissa toisilleen tilaa "pientareille" väistäen ja tuota mainitsemaani piennarta ei juurikaan ole muuta kuin se valkoinen reunaviiva ja osa siitäkin murentunut asfaltin mukana. Ei siis ihme, jos niitä kaatuu ja varsinkin, jos aurauksessa on tehty pieni virhe.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Leveyskin paikoin vain 5 m, mutta ovat "onneksi" kuitenkin sen verran kuperia, että niiden korkeiden rekkojen ylänurkat eivät kopsahda vastakkain kohdatessa.

        No, eipä nuo liian leveitä ole kaikki valtatietkään, kun rekat antavat kohtaustilanteissa toisilleen tilaa "pientareille" väistäen ja tuota mainitsemaani piennarta ei juurikaan ole muuta kuin se valkoinen reunaviiva ja osa siitäkin murentunut asfaltin mukana. Ei siis ihme, jos niitä kaatuu ja varsinkin, jos aurauksessa on tehty pieni virhe.

        Ja kun auto voi olla peileineen 3m leveä, niin kyllä kahden noin leveän auton kohtaaminen on mahdottomuus, jos tie on vain 5m leveä. Ja vaikka se tie olisi kuinka kupera tahansa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ja kun auto voi olla peileineen 3m leveä, niin kyllä kahden noin leveän auton kohtaaminen on mahdottomuus, jos tie on vain 5m leveä. Ja vaikka se tie olisi kuinka kupera tahansa.

        Kohtaamaan kuitenkin joutuvat joskus noilla kapeillakin teillä ja se leveys on kyllä liikennemerkillä ilmoitettu. Tiedä sitten miten kahden raskaan ajokin kohtaaminen onnistuu tuolla yhdellä tiellä, jonka leveys on merkin mukaan 3,9 m? Ei kylläkään ole kantatie, mutta tie kuitenkin ja joskus saattaa rekkakin liikkua ja kuorma-auto vastakkaiseen suuntaan, henkilöautojenkin peilit melkein hipovat toisiaan.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Kohtaamaan kuitenkin joutuvat joskus noilla kapeillakin teillä ja se leveys on kyllä liikennemerkillä ilmoitettu. Tiedä sitten miten kahden raskaan ajokin kohtaaminen onnistuu tuolla yhdellä tiellä, jonka leveys on merkin mukaan 3,9 m? Ei kylläkään ole kantatie, mutta tie kuitenkin ja joskus saattaa rekkakin liikkua ja kuorma-auto vastakkaiseen suuntaan, henkilöautojenkin peilit melkein hipovat toisiaan.

        Pienempi peruuttaa riittävän leveään väistämiskohtaan. Onhan noita tilanteita jatkuvasti syrjädeuduilla, kun esim. kauppa-auto ja tukkiauto kohtaavat. Tukkikuorman kanssa kun ei pitäisi edes juuri väistää, kun piennar ei välttämättä kestä edes sitä kauppa-autoa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Pienempi peruuttaa riittävän leveään väistämiskohtaan. Onhan noita tilanteita jatkuvasti syrjädeuduilla, kun esim. kauppa-auto ja tukkiauto kohtaavat. Tukkikuorman kanssa kun ei pitäisi edes juuri väistää, kun piennar ei välttämättä kestä edes sitä kauppa-autoa.

        Viime talvenakin jouduttiin sivuuttamaan toisen puutavara-auton kanssa, mulla oli melkein valmis kuorma ja se tyhjänä. Niin eihän siinä muu auttanut kuin tyhjän auton oli ajettava osittain penkkaan. Käännettiin peilit ja mie ryömittelin omallani ohi. Siinä sitten taikinoitiin jonkin aikaa että saatiin se toinenkin keksintö kokonaan tielle :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      182
      4240
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      33
      1558
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1480
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1443
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1342
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1259
    7. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1177
    8. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1170
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      12
      1077
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1028
    Aihe