männän asennussuunta

onneton käsi

kertokaahan mihin suuntaan sen männässä olevan nuolen pitääkään osoittaa... kiitos.

17

20058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummo lumessa

      Yleensä

      • Kra

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!


      • tärkee..
        Kra kirjoitti:

        ......Että mäntä asennetaan oikein. Yleensä mäntä ei ole symmetrinen vaan se männäntapin reikä on epäkeskeisesti männässä. Jos laitat väärinperin sen paikalleen, niin on lyhytikäinen moottori tiedossa. Ja jos on 4-tahtarista kyse, niin melkein yhtä tärkeä juttu on miten sijoitat ne männänrenkaiden liitokset. Korjausohjekirjasta selviää yleensä molemmat seikat.

        Jos kyseessä 2-tahtari, niin väärin asennettu mäntä luultavasti kilahtaa heti ekalla käynnistyksellä josko edes käynnistyy.

        Ja kokoonpanossahan käytät tietenkin erityistä "kasausöljyä"!

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.


      • tärkeää..
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        Ja nelarin männänrenkaiden liitoskohdat täytyy vaan olla jokainen eri puolella mäntää, ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole.


      • Kra
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        .......Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.........


        Ite oon sekoittanut puolet moottoriöljyä ja puolet STP öljyn lisäainetta keskenään. Idea on siinä, että ekalla käynnistyksellä ennenkuin moottorin oma voitelu alkaa toimimaan kunnolla ei pääsis "raudat" ottamaan toisiinsa kiinni.

        Edellä kuvailtu sekoitus on sellaista lähestulkoon siirapin näköistä ja oloista tavaraa.

        Mutta ei se pelkkä öjlykään ihan huono valinta ole.

        Pahinta jälkeä syntyy jos kasaa koneen kuivana, voipi ekat savut jäädä samalla viimeisiksi.


      • onneton käsi
        tärkee.. kirjoitti:

        Ei tuu nyt mieleen 4-tahtisen männän merkinnät, mutta sen muistan 100 % varmasti, että 2-t männän nuoli osoittaa aina pakoaukkoon päin.
        Kannattais katsoa, mitä merkintöjä vanhoissä männissä on, eli putsata se männnän pää ennen purkua. Helpottaa hommaa, eikä tartte turhia tuskailla..

        Ja noista männänrenkaista tulee mieleen, että nekin voi asentaa väärinpäin, niin 4, kuin joskus 2-tahtisessakin. Jos männänrekaissa on jotain merkintöjä, niin ne tulee aina ylöspäin.

        2-tahtisesta tulee tosiaan valmista kauraa samantien, jos mäntä on väärinpäin. Renkaiden päät osuu huuhteluaukkojen kohdalle ja ne menee poikki samantien, rikkoen männän ja sylinterin.
        Mitä muuten on erityinen kasausöljy, mielestäni ihan tavallinen moottoriöljy soveltuu kasausvaiheessa liukastusaineeksi.

        näinpä itekin muistelin, kun vaan on 20v aikaa kun viimeksi mopojen kanssa peuhannut. oli nähkääs tämä ostamani peli rengasvammanen ja purku vaiheessa totesin että mäntä oli asennettu niin että nuoli oli poispäin pakoaukosta. ei se vanha muisti vielä ihan kokonaan ole sammaloitunut, ehkä ne renkaat nyt sitte kestää jos tän saa ehjänä kasattua.


    • Peugeot_xps

      Mulla on 70cc airsal ja täs joku päivä ku katoin sitä niin huomasin mänän olevan väärinpäin mutta on silti toiminut aika hyvin vaikka epämäätäisiä ääniä on kuulunut

      • Bruutus11v

        tässä oli siis männän onttopuoli ylöspäin, eikö niin.. mutte se onki pösö.


      • Sivulle

        Mahtanu hiukan sätkiä menemään............


    • Anonyymi

      Ite huomasin jälestäpäin asennuskuvaa kattoessani laittaneeni minarelli am6 männän väärinpäin. pelasi normaalisti ja otti 5kmh enemmän nopeutta kuin alkuperäisellä joka näytti kuin uudelta. Ajoin n. 7tkm sillä männällä ennen kun möin eteenpäin. Luultavasti ei vaikutta siinä koneessa männän suunta mitenkään.

    • Anonyymi

      Nuoli ylöspäin. Vaikka se sylinterin paikalleen laitto voi tuntua sitten vaikealta niin kyllä se menee kun lämmittää sen ensin auringossa.

      • Anonyymi

        Väärin. Pakoaukkoon päin


    • Anonyymi

      Nuoli pakoaukkoon päin eli alas

    • Anonyymi

      Nuoli kohti maapallon keskipistettä. Ja hanaa.

    • Anonyymi

      Pakoaukkoon päin

    • Anonyymi

      Nelareissakin aina nuoli eteenpäin. Koskee myös autoja. Hyvänä nyrkkissäntönä on että männäntappi tulee painepuolelle. Se ei ole keskeisesti männässä vähänkään nykyaikaisissa moottoreissa. Painepuoli on pyörimissuunnan vastainen puoli.
      Puhtaassa voiteluhäiriössä kiinnileikkausjäljet tulevat painepuolelle.

    • Anonyymi

      Kiertosuuntaan pitää nuolen osoittaa 2-T koneessa. sieltä tulee myös pakoaukko vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      6099
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5573
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3144
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2514
    5. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2427
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2168
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2138
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1726
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1721
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1697
    Aihe