kohdunlimakalvon liikakasvua

huolestuttaa

Minulla todettiin kohdunlimakalvon liikakasvua parivuotta sitten. se hoidettiin lääkkeellä silloin, mut jälkiseurannasta ei ollut tuolloin puhetta.. Sain lapsenkin tuon jälkeen, mut huolettaa onko liikakasvu uusiutuva, pitääkö käydä tarkistuttaa. Olen vasta 30 vuotta, mut käsittääkseni kohdunlimakalvon liikakasvu on vaihdevuosivaiva? Onko ketään asiata tietäviä, et saisin mielenrauhan?

12

25412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristiinalta

Estrogeeni kasvattaa sitä limakalvoa, kun ei sille estrogeenille ole tarpeeksi progesteronivastusta.

Munasarjojen monirakkulatautiin (PCOS) liittyy sellaista liikaestrogeenia, lihavuuteen liittyy sellaista ja hyperinsulinemiaan (=huono sokerin sieto) liittyy sellaista.

Niissä kaikissa se liikaestrogeeni tulee siitä, kun niihin kaikkiin liittyy yltynyttä mieshormonituotantoa ja naisella se liika mieshormoni muuttuu ennenpitkää estroniksi, joka ei ole samalla tavalla syklinen kuin estradioli, vaan joka vaikuttaa koko ajan ja siksi se pääsee kasvattamaan sitä limakalvoa.

Vaihdevuosissa tulee mukaan se asia, että kierrot on kaikki anovulatorisia (ei munasolua) ja omaa progesteronia ei enää tule, joka vastustaisi sitä estronia.

Luulen, en ole varma, että hyperplasia oireilee runsaina vuotoina, vuotoväli voi olla pitkä, vuoto voi olla klönttistä. Tosin nää voi olla oireita myös progesteronin puutteesta, progesteronin puutteesta vuotoväli voi olla lyhytkin.

Mulla on hyperplasiaa, luullakseni ei kovin pahana kuitenkaan. Lääkäri käski tulla uudelleen näyttämään, mutta en ole pitänyt kiirettä mennä, koska kuukautiset kumminkin on viime aikoina aina tulleet, eikä väli ole tullut liian pitkäksi. Siinähän se kohtu tyhjenee.

Siihen estronin määrään voi vaikuttaa elämäntavoilla, liikunta ja diabetesruokavalio auttaa siihen. Näihin satsaan kovasti.

• auttaa

Minulle on määrätty tuota ja toistaiseksi auttanut.

• liika kasvu
        auttaa kirjoitti:

Minulle on määrätty tuota ja toistaiseksi auttanut.

olen kärsinyt endrometrioosista,sen on sanottu olevan sama kuin kohdun limakalvon liikakasvua

• Kristiinalta
        liika kasvu kirjoitti:

olen kärsinyt endrometrioosista,sen on sanottu olevan sama kuin kohdun limakalvon liikakasvua

Niin, kumpaa kysyjä on mahtanut tarkoittaa, endometrioosia vai endometriumin hyperplasiaa.

Endometrioosi on sitä, että kohdun limakalvoa kasvaa muuallakin kuin kohdussa ja siellä muualla se paksunee syklisesti kuukautiskierron mukaan ihan niinkuin kohdussakin, ja tekee kipuja.

Endomeriumin hyperplasia on sitä, että kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi johtuen joko progesteronin puutteesta tai liiasta estrogeenista tai molemmista, ja vuotaa ulos runsaana vuotona. Se kasvu ei aina ole pelkästään syklistä, eikä sitä kasva muualla kuin kohdussa. Tämä on kyllä vaihdevuosi-ikäisillä niin yleistä, että jossain määrin sitä lienee melkein kaikilla jossain vaiheessa. Pahimmassa tapauksessa hoitona on kaapiminen ja kaikkein pahimmassa tapauksessa siitä saa syövän.

• tarkoitan
        Kristiinalta kirjoitti:

Niin, kumpaa kysyjä on mahtanut tarkoittaa, endometrioosia vai endometriumin hyperplasiaa.

Endometrioosi on sitä, että kohdun limakalvoa kasvaa muuallakin kuin kohdussa ja siellä muualla se paksunee syklisesti kuukautiskierron mukaan ihan niinkuin kohdussakin, ja tekee kipuja.

Endomeriumin hyperplasia on sitä, että kohdun limakalvo kasvaa liian paksuksi johtuen joko progesteronin puutteesta tai liiasta estrogeenista tai molemmista, ja vuotaa ulos runsaana vuotona. Se kasvu ei aina ole pelkästään syklistä, eikä sitä kasva muualla kuin kohdussa. Tämä on kyllä vaihdevuosi-ikäisillä niin yleistä, että jossain määrin sitä lienee melkein kaikilla jossain vaiheessa. Pahimmassa tapauksessa hoitona on kaapiminen ja kaikkein pahimmassa tapauksessa siitä saa syövän.

tarkoitan jälkimmäistä, en endometrioosia. Minulla on ollut vain kohdun limakalvon liikakasvua, kasvoi liian paksuksi.. Tiedän et voi aiheuttaa syöpää, siksi asiasta täällä kyselen.

• käynnit
        tarkoitan kirjoitti:

tarkoitan jälkimmäistä, en endometrioosia. Minulla on ollut vain kohdun limakalvon liikakasvua, kasvoi liian paksuksi.. Tiedän et voi aiheuttaa syöpää, siksi asiasta täällä kyselen.

Itseltäni on leikattu reilu vuosi sitten kohtu ja munasarjat pois. Sillä sairastuin kohtusyöpään, minulla oli myös kohdun limakalvon liikakasvua. Ensin tehtiin kaavinta ja patologin tutkimuksissa löydettiin syöpä. Se oli yllätys kaikille, sillä olin silloin vasta 34v. Nyt olen seurannassa ja onnekseni syöpä löydettiin ajoissa!! Papa kokeessahan tämä tauti ei näy... eli kannattaa käydä säännöllisesti lääkärissä!!!

• menossa
        käynnit kirjoitti:

Itseltäni on leikattu reilu vuosi sitten kohtu ja munasarjat pois. Sillä sairastuin kohtusyöpään, minulla oli myös kohdun limakalvon liikakasvua. Ensin tehtiin kaavinta ja patologin tutkimuksissa löydettiin syöpä. Se oli yllätys kaikille, sillä olin silloin vasta 34v. Nyt olen seurannassa ja onnekseni syöpä löydettiin ajoissa!! Papa kokeessahan tämä tauti ei näy... eli kannattaa käydä säännöllisesti lääkärissä!!!

Minulla on ollut kaksi kertaa kahden vuoden sisällä kohdun limakalvon liikakasvua ja nyt olen menossa jälkitarkastukseen. Ei ole löytynyt syöpää onneksi, mutta nyt pelkään kun pari kertaa on tullut peräsuolesta verta yhtäaikaa kun oli kuukautiset. Luin netistä että peräsuolen endometrioosi on tuollainen.

No viikko vielä lääkäriaikaan, ja siellä kysyn asiaa. Pelottaa silti. Sain sitä Primolut Nor tab. kuukausten säännöllistämiseen. Kaikkea sitä nainen joutuu kestämään.niin ja sairaalassa sanoivat että luultavasti uusiutuu, mutta toi lääkitys ehkä pitää kurissa.

• kiitos
        käynnit kirjoitti:

Täytyy varmaan minunkin ottaa lääkäriin yhteyttä, vaikkei suurempia oireita olekaan enää ilmennyt. "Kiva" et tämä vaiva on myös muilla ikäisilläni, en ole ihan yksin.

• Pauluri
        tarkoitan kirjoitti:

Mulla on ollut kohdun liikakasvua jo 23 vuotta; ehkä kauemminkin. Siihen aikaan oli pakko mennä, ei ollu mitään seulontoja! Sanottiin että kun nai tarpeeksi niin siitä se kuluu. Nyt menen syöpää hoidattamaan!!

• vastaillut aikaisemmin

Olin jälkitarkastuksessa kaavinnan jälkeen kun oli ollut pitkittynyttä vuotoa. Vastaus kohdusta otetuista näytteistä oli, että olin saanut keskenmenon. Löytyi keltarauhashormoonia ja märkäsoluja, jotka olivat patologin mielestä selvä keskenmenon merkki.

Hassua, olen käynyt sterilisaatiossa 10 vuotta sitten ja olen ihan kohta 50v. Jos nipsut pettää sitä ei voi kuulema nähdä ultrassa vaan pitäisi avata ja katsoa.En tiedä mitä nyt pitäisi tehdä, kun en halua käyttää kondomiakaan. Kyllä tuli nyt ongelma.

• Pauluri

Anna mennä! Iltatähti on aina hyvä. En tule itse raskaaksi jostain syystä.

• Anonyymi

Gynekologit vaativat hormonihoitojen aloittamista 58- vuotiaana. Vastustin niitä, koska jo nuorena aloin paisumaan ehkäisyvalmisteista. Vastustelu ei auttanut. Paisuminen alkoikin heti hormonivalmisteiden aloittamisesta. Lopulta Mirena-paisuminen johti selän romahtamiseen ja liikuntakyvyn menettämiseen.

Kierukkaa ei saatu pois vaan se yhä matkaa kehossani aiheuttaen allergisia kohtauksia. Gynekologit eivät tietenkään ota minkään valtakunnan vastuuta kierukan haittaoireista tai poistamistoiveista. Sitä ei edes lähdetä poistamaan! Kierukka on kansantalouden tukijalka. Minera-kierukasta ei suvaita pahaa sanaa sanottavaksi. Se on Duodekim- artikkelin mukaan upea keksintö, "Elämän eliksiiri". Duodecim artikkeli, "Hormoni herkistää", kertoo taas päinvastaisesta huolesta, synteettisten hormonien aiheuttamasta allergiasta.

Naisten synnytyselinkasvaimet ovat erittäin todennäköisesti näiden synteettisten aineiden/myrkkyjen aikaansaamia. Kemiallisesti luodut hormonit lamaannuttavat naisen omaa hormonituotantoa. Jotain hormonitoimintaa matkivaa "mutanttia" on syntynyt tilalle!? Ehkäpä endometrioosia, adenomyoosia, myoomat.
      Nämä erilaiset hyvänlaatuiset kasvannaiset toimivat kehossa "hormonitoiminnan" syklillä aiheuttaen kuukausittaisia tai jatkuvia kipuja. Kasvannaisten kasvua hillitään samoilla myrkyillä, mistä ne ovat saaneet alkunsa.
      Kasvannaiset ovat "paikallisesti vaikuttavia" siellä minne ne kehossa kasvavat ja missä ne myös leviävät. Tarvitsevatko ne "lisääntyäkseenkin" synteettistä hormonia? Synteettisillä hormoneilla niiden kasvua yritetään hillitä.
      Ovatko nuo kemian tuotteet sittenkin syöpälääkkeiden kaltaisia myrkkyjä?
      Mirena-kierukan hormonivaikutuksen voi kuvitella paikalliseksi, ken haluaa. Itse en kaiken kokemani jälkeen usko gynekologien kiveen hakattuja teesejä.

Kun kohtuni limakalvoa alettiin "hoitamaan" synteettisillä hormoneilla ja kierukalla, limakalvo kovettui. Mirena ei siten ole "terveystuote", se on myrkky.
      Allergisille se on erittäin vaarallinen kehon "hoitoaine" ja vaihdevuosikorvaushoito.

Itse olen selvinnyt hengissä pahoista allergisista kohtauksista tähän saakka. Tulevaisuudesta en tiedä. Kierukka jäi kehooni ja se romutti hyvän liikuntakyvyn, menetin juuri opiskelemani liikunnallisen ammatin ja erittäin hyvän terveyteni.

Vaikka gynekologit ovatkin tuulimyllyjen tapaisia inttäjiä ja Mirenan "terveysvaikutusten" puolustajia, fakta on kuitenkin se, että Mirena johtaa syöpälääkkeiden rinnalla Fimean haittavaikutusilmoituksia.
      Oulun Biologianlaitoksella on tutkittu, miten synteettiset hormonit vaikuttavat kalojen lisääntymiseen. Kalojen sukupuoliominaisuuksien muuntelu, lisääntymis- ja käytöshäiriöt ym. "Synteettisten estrogeenivalmisteiden vaikutus vesieliöiden käyttäytymiseen" -artikkeli kertoo mikä on ihmisenkin kohtalo näiden myrkkyjen käyttäjänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3462
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3434
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2014
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1696
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1406
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1149
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1015
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe