Eräässä lehti-artikkelissa törmäsin tämmöseen termiin kuin "city-saamelainen". Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, mitä se tarkoittaa.
Onko niin, että kaikki kaupungeissa asuvat saamelaiset ovat tämmösiä city-saamelaisia?
Mistähän tuo nimitys on saanut alkunsa?
Onko teidän (saamelaisten) piirissä puhuttu aina kaikista maalta pois muuttaneista saamelaisista tuolla tavalla?
Miten te saamelaiset ite tuon termin ymmärrätte?
Sori, jos tuli tyhmiä kysymyksiä. :)
Minua vain kiinnostaa kovasti saamelainen kulttuuri, vaikka itse olen tämmönen tavallinen suomalainen, joka asuu kaupungissa.
Hassua, etten ole aikaisemmin ajatellutkaan, että saamelaisia voi asua kaupungissakin, vaikka samassa rapussa.
Ois kiva, jos joku asiasta oikeasti tietävä vastaisi. :)
t. eräs kiinnostunut
City-saamelainen?
Miten määrittelette?
2
694
Vastaukset
- AHP
Hei! soma kysymys...=) kyllähän vastaus on hyvinkin yksinkertainen: Saamelainen joka tunnustaa itsensä saamelaiseksi ja asuu kaupungissa( Helsingissä) on näistä ihmisistä käytössä käsite City-saamelainen. Helsingissä toimivan saamelaisseuran nimikin on city-sámit ry.
Terveisin ent. Citysaamelainen
katso tämä: www.same.net/~ssn - ...
City-saamelainen on erkoisuuden tavoittelija jonka vanhemmat tai isovanhemmat ovat muuttaneet Helsinkiin.City-saamelainen on harvoin itse käynyt saamenmaalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod316099- 345573
- 293144
- 342514
- 442427
- 152168
- 372138
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391726- 121721
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191697