Moi! Mä tuun nyt 11-vuotta. Aattelin et ostan oman hevosen ku täytän 13-14. Kysyn tätä aika aikasin, mut mikä teidän mielestä olisi mulle hyvä hevosrotu? Se ei saisi olla mikään jättihevonen eikä mikään pikkuruinen poni. Esimerkiksi Hollantilainen puoliverinen. Kumpa on ees parempi mulle hevonen vai poni? oon nyt 1m 41cm pitkä ja meen viidennelle. Silloin menisin joko seiskalle tai kasille ku hankkisin sen.
Eli kysymykset oli:
Kumpa olisi minulle parempi poni/hevonen?
Mikä rotu olisi parhain minulle?
Kannattaisiko ottaa tamma vai ruuna?
Kannattaako ottaa koulutettu ja käytetty hevonen/poni
Vai kouluttaisinko itse sen ja se olisi pieni 1-vuotias varsa?
Kaikki linkitkin on tarpeen! :D
Hepoa miettimässä.
9
581
Vastaukset
- tarantella
Kannattaa sitte jonku vuoden päästä kattoa uudemman kerran. Saattaahan se mieliki vielä muuttua ennen sitä hevosen ostoa. Tuossa iässä kasvaaki vielä niin paljon.
- horsegirl
Voihan se muuttua, mutta ei se muutu!! Olen 3-vuotiaasta assti halunnut kissaa ja haluan edelleen, mutta tiedän etten saa sitä, koska minulla on nyt oma kani ja kyllä meillä koirakin asustelee..
Olen tästä hevosasiasta 100% varma että mieleni ei muutu ja ostan yhä hevosen ja ehkä n.77% varma että saan oman hevosen, koska se myös riippuu siintä että onko tarpeeksi rahaa:D Alan jo nyt säästämään rahaa ja tietysti sitä ansaitsemaan. Teen kotihommia ja saan viikkorahaa saan myös hyvistä numeroista ja todistuksesta rahaa! Joskus jos mummini on katsomassa ratsastustani niin siintä saan 10e xD. Nyttekin on possu ihan täynnä 5cnt niin että pitäisi mennä pankkiin ja mitä niitä olen laskenut niin niitä on jo yli 15e ehkä jopa 20e.
Mutta jos joku viitsisi vastata ihan kysymyksiini!
Kaikki keinot olisi tarpeen. - horsegirl
asun rivitalossa mussalossa. Me EHKÄ muutamme omakotitaloon mussaloon. Tai jopa mussalosta pois kokonaan eli jonnekkin omakotitaloon. Nyt kun asun mussalossa niin tässä aika lähellä on talli nimeltänsä Katajasuo(www.kotkanratsastajat.fi) ja käyn tuolla tallilla ratsastamassa ja myös heppakerhossa. Ajattelin että kannattaisiko laittaa tonne sitten hevoseni? Vai jonnekkin muualle esim: Suurpyölille (www.suurpyoli.fi)?? Siis vain sen takia kun Kattiksella on aika kallista jotain 300e olisi pitopaikka ruoat ja purut jos nyt oikein muistan.
- >>depenser<<
kannattaa ottaa hevonen,mielummin suokki(suomenhevonen,yleensäkki rauhallisempi ja luotettavampi rotu kuin monet muut),ruuna koska se on rauhallisempi (tammoilla kiima-ajat),se talli mikä on sun lähellä ja hyvä tai sitten jos löytyy yksityistalli ne on yleensäkkin halvempia=)
toivottavasti autoin jotenkin!!!onnea yrityksen!!!=D
- polle
Vastauksia niihin sun kyssiin (toki vain minun mielipiteitä):
-Hevonen/poni? No, se riippuu ihan odotettavissa olevasta pituudestasi ja painosta. Ei kannata liian pientä ponia hankkia, ettei jää pieneksi heti, mutta kyllä ponejakin on hieman isompia kokoja. Ja hevosia taas löytyy pienempiä. Lisäksi pitäisi miettiä millaiseen käyttöön se tulee. Eli ei mitään siroa kilpaponia, jos vaan harrastekäyttöön ottaa. Tämä on ihan makuasia, joten listaa vaikka eri ominaisuuksia mitä pollelta haluaisit.
-Rotu? Tämäkin riippuu käyttötarkoituksesta. Lue heppakirjoja, joissa kuvaillaan millaisia ominaisuuksia eri roduilla on, ja mikä vastaa sinun toiveita ja taitoja. Itse suosin suomalaista, koska suokit on usein hyviä ekana pollena: rauhallisia, ymmärtäväisiä ja monikäyttöisiä.
-Tamma/ruuna? Kummankin kanssa pärjää, mutta kyllä ruunat usein ovat rauhallisempia. Poikkeuksia tietysti on aina, mutta kiimat sekoittaa välillä tammojen "päät". Ne ovat myös helposti yhtä kuumia kuin oriit, ainakin muut kuin kylmäveriset. Tätä (ja ylipäänsä kaikkia kysymyksiäsi) kannattaa pohtia yhdessä jonkun kanssa, joka tietää sun tiedot ja taidot!
-Koulutettu polle/varsa? ILMAN MUUTA KOULUTETTU! Et varmasti ole 15vuotiaanakaan valmis ja riittävän taitava kouluttamaan itse varsaa. Siihen tarvitaan jo niin paljon tietoa ja taitoa, varsinkin, jos haluaa ettei varsa mene piloille. Varsan kanssa on oltava niin paljon kärsivällisempi, ja muista, ettet voi alkaa ratsastaa kuin 4-5 vuotiaalla kunnolla. Ei pahalla, mutta jos kyselet tällaisia asioita muilta, niin en usko että tietosi ovat kovin vankat...
Tsemppiä kuitenkin. Kyllä omasta pollesta selviää, kun hankkii tietoa ja harjoittelee talleilla ensin. Joku aikuinen asiaa tunteva on myös hyvä olla lähipiirissä (oma vanhempi, rats.ope, tms.), jotta on joku jonka puoleen kääntyä. Kumpa olisi minulle parempi poni/hevonen?
Hevonen kannattaisi.
Mikä rotu olisi parhain minulle?
Ei tod. mikään Hollantilainen pv! Iso hevo ja vaikea ratsia! Tietenkin se riippuu mistä ostaa ja kuka kouluttanut!
Kannattaisiko ottaa tamma vai ruuna?
Ehdottomasti truuna. Riippuu kauan oot ratsinut.!
Kannattaako ottaa koulutettu ja käytetty hevonen/poni?
Koulutettu ja Käytetty.
Vai kouluttaisinko itse sen ja se olisi pieni 1-vuotias varsa?
Sanon suoraan että ei kannattaa kouluttaa hevosta itse, jos on KOKEMATON! Jos on pari vuotta ratsinu niin hevosta tulsisi makkaraa!
Etsi joku rauhallinen suokki, jos tykkäät suokeista. Tai lämppäri.. Jos et haluu isoo ja massiivista niin ei puoliverisiä! Tai joku Latvian pv. Ne on pikkuisia!
Mutta mieti tarkasti minkä otat!!!
Ja sitä, että oletko tarpeeksi kokenut ja onko sulla aikaa hevollesi aikaa min. 4h päivässä!
Ja sitten myös sitä, että sittenkun menet opiskelemaan, minne laitat sen, jos ei siun vanhemmat hoida sitäö tai onko sulla rahaa pitää sitä jossain ratsikoululla vai pidätkö sitä kotona!
Mieti tarkaan!!Nii ja hyvät hepot maksaa vähnitään 1500e.. Kaveri osti pvn ja maksoo siitä 2500. Eli hevo on siinä 1500e-4000e
Että ei ne oo halpoja! Ja myös varusteet ym tarvikkeet, rehgut erikseen!- horsegirl
Olen päättänyt että otan Hevosen mikä on ruuna.
Niin ja se saa olla melkein minkä ikänen tahansa 8-13 vuotiaskin riittää.
Se hevonen olis Eestinhevonen ja kyllä mul olis aikaa vaikka kuinka paljon hevosen kanssa!!
Se lisäks menis Yksityistallille missä maksaa karsina muut jutut nii 160e et on se halpa verrattuna ihan ratsastuskouluihin!! Siellä olisi jotaa 300e en muista tarkalleen. No kuitenkin minä ja mun paras kaveri hommataa 3vuoden päästä omat hevoset mitkä on samalla tallilla ja niin pois päin.. - tyttärellä Haflinger
horsegirl kirjoitti:
Olen päättänyt että otan Hevosen mikä on ruuna.
Niin ja se saa olla melkein minkä ikänen tahansa 8-13 vuotiaskin riittää.
Se hevonen olis Eestinhevonen ja kyllä mul olis aikaa vaikka kuinka paljon hevosen kanssa!!
Se lisäks menis Yksityistallille missä maksaa karsina muut jutut nii 160e et on se halpa verrattuna ihan ratsastuskouluihin!! Siellä olisi jotaa 300e en muista tarkalleen. No kuitenkin minä ja mun paras kaveri hommataa 3vuoden päästä omat hevoset mitkä on samalla tallilla ja niin pois päin..Vähintään 3000-4000 €, heppaan ja varusteisiin. Sitten vuosi hoidossa halvimmillaan 160€/kk:ssa maksaa vuodessa 1920, siihen kengitys noin 5-6-7 vkon välein maksaa ainakin 100 €, eläinlääkäriäkin tarvitaan, hampaidenhoito, raspaus, ja mahdolliset toimenpiteet kerta maksaa helposti 70-100€. Loimia tarvitaan erilaisia, ym. ym. siis todella kallista on pitää heppaa.
Joten tarvitset todella innostuneet mummon ja vanhemmat, että voit harrastaa.Tää ei ole pelottelua vaan ihan faktaa, tiedän sen koska meillä on tänä keväänä hankittu poni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356704Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne664004Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1313145- 1562322
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171853Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701577- 821474
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291451Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371369Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061