Nurmikko vai ratamotarha?

Kesä ja kärpäset

Tiedän että voikukan saa edes harvenemaan kun sen kaivaa keinolla millä tahansa juurineen, mutta miten "tappaa" piharatamo?! Joka villinä rehottaa ja kasvaa minkä ehtii. Onhan se lääkekasvinakin käytetty, mutta en aio perustaa omaa apteekkia! Mikä avuksi?

7

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

toxan voikukkahävitettä, se tehoaa kaikkiin leveälehtisiin rikkakasveihin ja ei vahingoita itse nurmikkoa ollenkaan. Sitä on saatavilla valmiina suihkeena tai tiivisteenä. Tehoaika on n. 2vk. ennenkuin "rikat" kuolevat, todella tehokas ja hyvä, suosittelen, jos haluaa päästä helposti ja nopeasti niistä eroon.

• calmato

Muistan itse lapsuudestani maalaistalojen pihamaat, joilla kasvoi piharatamo, pihasaunio, pihatatar ja monet sitkeät matalat kasvit. Olen ollut oikein ilahtunut, että tänä vuonna vihdoin piharatamot ovat valloittaneet pihan eniten tallatun osan, odottelen ja toivon vaan, että pihasauniokin tulisi meille, pihatatarta jo näyttää olevankin.

Nämä ovat makuasioita. Tämän talon pihaan ainakin vanhat pihakasvit käyvät paremmin, talo on yli 100-vuotias, eikä se näyttäisi hyvältä jos törröttäisi keskellä jotain ihme golfkenttää...

• pms68

piharatamo viihtyy maassa jossa juuri mikään muu ei kasva. Maa on siis köyhää ja kuivaa. Kuoki ratamot ylös ja paranna maata niin siinä alkaa nurmikin pärjätä.

• köyhä nurmikko =)

Jups, kävin tänään ostamassa "kaivurin" siis sen millä voikukkia saa nykiä ylös. Sillä sitten vain raatamaan ratamoja ylös. Ilmeisesti täytyy rikastuttaa multaa ja nurmikkoa, jospa vaikka ensi kesänä olisi kauniimpaa! Hyvät neuvot ja opastukset on aina hyvästä! Kiitos!

• kasvaminen
        köyhä nurmikko =) kirjoitti:

Jups, kävin tänään ostamassa "kaivurin" siis sen millä voikukkia saa nykiä ylös. Sillä sitten vain raatamaan ratamoja ylös. Ilmeisesti täytyy rikastuttaa multaa ja nurmikkoa, jospa vaikka ensi kesänä olisi kauniimpaa! Hyvät neuvot ja opastukset on aina hyvästä! Kiitos!

on myös merkki siitä, että pihaa käytetään. Lapsi- ja koiraperheiden tallatut pihat kasvavat ratamoa. Se on elämän merkki. Mummojen pihoilla polut nurmettuvat.

• kokemusta

Nurmikkoa täytyy lannoittaa joka kevät ja syksy, jotta se säilyttää elinvoimaisuutensa. Mikäli nurmikko ei jaksa kasvaa heinää, valtaavat rikkakasvit alueen. Joten siis ainoa keino on lannoittaa riittävästi, jotta nurmiheinä valtaa tilaa rikkaruohoilta.

• Nti Kesäheinä

Meillä on lannoitettu ja kalkittu ja joskus kasteltukin, mutta piharatamokentältä alkaa näyttää, samoin on pujoa, leinikkiä, voikukkaa, suolaheinää jne..Liian iso savotta alkaa kitkemään ratamoa, valitettavasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6344
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5813
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3274
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2670
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1926
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1789
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe