Moottoritiellä ajaminen

vaikeaako

Onko se moottoritiellä ajaminen jotenkin vaikeaa?
Eikö mikään kello päässä kilkata kun vauhtia on 120km/h ja ajellaan miten sattuu?

mm. ohituksen jälkeen omalle kaistalle palaaminen
- ei tarvitse mennä puskuria hipoen,voi ihan reilusti jättää väliä ennenkuin palaa toisen eteen. Minulle autokoulussa opetettiin että kun näkee sisäpeilistä ohitettavan kokonaan, on välimatka turvallinen kaistan vaihtoon.
Tyhjää edessä vaikka kuinka,silti vilkku laitetaan päälle jo kohdalla, kaistalle paluu kenties 5m päähän - vauhtia 130 tai jotain..

-toinen esimerkki, kun lähdetään ohittamaan.
Onko ennakointi ja etäisyyksien arvioitin vaikeaa? Ei pidä ihan takaa tulevan eteen tulla,
varsinkin jos nopeuseroa on merkittävästi.
Eikä ohitukseen tarvitse lähteä toisen takapuskurista vaan ennakkoa voi hyvin ottaa esim 50 metriä, joka muuten menee aika nopeasti niissä vauhdeissa.

20

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäys.

Tuosta omalle kaistalle palaamisesta. Tyypillisestihän ohituskaistalle jäädään jyystämään 121 km/h lasissa, mikäli horisontissa näkyy kymmenen minuutin päästä ohitettava asuntoauto.

• fgfgfgfg

Mitäs haittaa siitä on kenellekään, kun lujempaa ei saa ajaa, eikä oikealla kaistalla asuntoauton takana ei ole ketään ohitushaluisia tai muitakaan.

• mutta...
        fgfgfgfg kirjoitti:

Mitäs haittaa siitä on kenellekään, kun lujempaa ei saa ajaa, eikä oikealla kaistalla asuntoauton takana ei ole ketään ohitushaluisia tai muitakaan.

...minä olen siinä takapuskurissa kiinni pitkät vilkkuen. Alta pois, tauno.

• perskärpäsiä
        mutta... kirjoitti:

...minä olen siinä takapuskurissa kiinni pitkät vilkkuen. Alta pois, tauno.

Ihan omasta halustasi sinä muiden perseessä roikut

• Ohittelija

Asia on juuri päinvastoin kuin sanoit sillä tyypillisestihän sille vasemmalle kaistalle nimenomaan juuri EI jäädä jyystämään sitä lievää ylinopeutta vaan koukataan aina oikealle kaistalle pieniinkin rakoihin josta sitten taas lähes samointein palataan takaisin sinne vasemmalle kaistalle kun oikeaa kaistaa menevä auto jää jalkoihin. Itse ainakin ajan esim. moottoritiellä lähes aina sitä vasenta kaistaa koska sinne oikealle kaistalle jäävät junnaamaan kaikenmoiset tupeksijat ja raskasliikenne jotka ajavat reilusti alle sallitun nopeuden. Minä olen ehkä poikkeuksellinen kuski sillä kun ajan sitä vasenta kaistaa niin osaan myös katsoa taustapeiliin josko takaa tulisi nopeammin ajava menopeli ja osaan väistää oikealle kaistalle. Se kuvaamani tapa missä ohitellaan ja palataan takaisin oikealle kaistalle yhä uudelleen ja uudelleen on todella typerän näköistä touhua ja varmasti aiheuttaa paljon enemmän vaaratilanteita kun roiskaistaan aina ohitettavan keulan eteen.

• #########
        Ohittelija kirjoitti:

Asia on juuri päinvastoin kuin sanoit sillä tyypillisestihän sille vasemmalle kaistalle nimenomaan juuri EI jäädä jyystämään sitä lievää ylinopeutta vaan koukataan aina oikealle kaistalle pieniinkin rakoihin josta sitten taas lähes samointein palataan takaisin sinne vasemmalle kaistalle kun oikeaa kaistaa menevä auto jää jalkoihin. Itse ainakin ajan esim. moottoritiellä lähes aina sitä vasenta kaistaa koska sinne oikealle kaistalle jäävät junnaamaan kaikenmoiset tupeksijat ja raskasliikenne jotka ajavat reilusti alle sallitun nopeuden. Minä olen ehkä poikkeuksellinen kuski sillä kun ajan sitä vasenta kaistaa niin osaan myös katsoa taustapeiliin josko takaa tulisi nopeammin ajava menopeli ja osaan väistää oikealle kaistalle. Se kuvaamani tapa missä ohitellaan ja palataan takaisin oikealle kaistalle yhä uudelleen ja uudelleen on todella typerän näköistä touhua ja varmasti aiheuttaa paljon enemmän vaaratilanteita kun roiskaistaan aina ohitettavan keulan eteen.

Jos kaistanvaihto on sinulle niin vaikeaa, eikö olisi parempi jättää ajaminen niille, jotka osaavat ja tuntevat liikennesäännöt.
        Moottoritiellä ajetaan oikeaa kaistaa, vasenta kaistaa ohitetaan ja ohituksen jälkeen palataan oikealle kaistalle. Poikkeuksellinen kuski olet siinä mielessä, että haluat luoda itsellesi ihan ikiomat liikennesäännöt.
        Liikenteessä voi olla vain yhdet säännöt, jos kaikki haluaisivat ajaa omilla säännöillään, liikenne ei toimisi.

• %%%%%%%%
        ######### kirjoitti:

Jos kaistanvaihto on sinulle niin vaikeaa, eikö olisi parempi jättää ajaminen niille, jotka osaavat ja tuntevat liikennesäännöt.
        Moottoritiellä ajetaan oikeaa kaistaa, vasenta kaistaa ohitetaan ja ohituksen jälkeen palataan oikealle kaistalle. Poikkeuksellinen kuski olet siinä mielessä, että haluat luoda itsellesi ihan ikiomat liikennesäännöt.
        Liikenteessä voi olla vain yhdet säännöt, jos kaikki haluaisivat ajaa omilla säännöillään, liikenne ei toimisi.

"Moottoritiellä ajetaan oikeaa kaistaa, vasenta kaistaa ohitetaan ja ohituksen jälkeen palataan oikealle kaistalle."

Näinhän se menee. Kysymys kuitenkin oli siitä miten ohitetaan. Ohituksen voi aloittaa jo hyvissä ajoin ohitettavan takaa, ei tarvitse ensin ajaa ohitettavan puskuriin ja väläyttää jarruvaloja ennen kaistanvaihtoa. Vasemmalta ei myöskään tarvitse palata takaisin oikealle heti kun ohitettavaa ei enää sivuikkunasta näy. Voi aivan hyvin pysyä oikealla kaistalla kunnes sen ohitetun näkee taustapeilistä ilman että pitää kurkotella tai jopa vähän pidempääkin. Ja jos takana ei tule ketään, voi huonolla kelillä ottaa ohitettuun etäisyyttä vaikka pari sataa metriä ennen kaistan vaihtoa.

Mikä siinä oikeaa kaistaa ajamisessa pelottaa? Moottoritiellä kun harvemmin on vastaantulijoita, ja vaikka olisikin nekin näkisi yleensä vähintään kilometrin päästä. Jos ei pysty seuraamaan liikennettä viittäkymmentä metriä oman autonsa keulaa kauemmas ei pitäisi ajaa ollenkaan, vaikka kaistanvaihto olisi kuinka sujuvaa tahansa.

• Ohittelija
        ######### kirjoitti:

Minulle ei kaistanvaihto ole todellakaan vaikeaa, vaihdan kyllä sieltä vasemmalta kaistalta oikealle mikäli takaa tulee joku aikeissa päästä edelleni. Sinä olet ilmiselvästi joko tuollainen tyyppi joka junnaa siellä oikealla kaistalla alinopeudella tai sitten tyyppi joka ajaa kovemmalla vauhdilla kuin oikea kaista vetää ja aina ohitettuasi jonkun puikkaat takaisin oikealle kaistalle ja sitten onkin taas ohitettava edessä jne. jne... Mietippäs nyt pikkaasen tarkemmin tätä asiaa miten moottoritiellä liikenne sujuu paremmin? Minun käyttämälläni tavalla vai sillä sinun ohita ja palaa takaisin -tavallasi? Kerro yksikin syy miksi sinun tavallasi liikenne olisi sujuvampaa ja turvallisempaa? Odotellaan innolla mitä keksit...

• Anonyymi
        fgfgfgfg kirjoitti:

Haitta on se, että ei noudateta liikennesääntöjä. Kaikkia sääntöjä pitää noudattaa. Ei voi valita, että mitä milloinkin haluaa noudattaa. Kaikkia liikennesääntöjä on noudatettava yhtä paljon.

Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

• Anonyymi

Jos pidän väliä edellä ajavaan, niin siihen väliin on monen välttämättä kiilattava. Siellä sitten ajatte perän jälkeen sumpussa. Mikä mättää? Toinen juttu tuo vasemmalle kääntyminen. Älkää koukatko sitä autoa oikealle, vaan ryhmittykää tien keskiosaan.

• Anonyymi

Ei siellä moottoritiellä ketään eteen kiilaa muuta kuin motarin rampista tietenkin. Ohituskaistalla tehdään nykyisin aivan yleisesti kilometrien mittaisia ohituksia vakkarilla 1-2 kilometrin nopeuserolla ja sitten sinne ohituskaistalle jäädään varmuudella, mikäli horisontissa näkyy yksikin mahdollisesti ohitettavaksi tuleva ajoneuvo. Ja vaikkei näkyisikään niin kaistaa ei kuitenkaan jakseta vaihtaa "rahvaan" kaistalle.

• Anonyymi

Näitäkin kommentteja lukiessa voi tulla päätelmään että autoilu olisi kiellettävä kokonaan sen verran huonossa jamassa on asiat.

• Enimmäkseen nuo ovat vain tahallista trollaamista, sillä eihän kukaan niin asennevammainen voi olla.

Eihän? 🤔

• Anonyymi

Ikivanha ketju, mutta tuore huomio: vasenta kaistaa jatkuvasti ajavat tuijottavat kännykästä jotain mukavaa ikävän moottoritieajon ratoksi.

• Anonyymi

Juuri näin, mikä teitä hektikoita vaivaa? hektinen (38) (komparatiivi hektisempi, superlatiivi hektisin) (taivutus [luo])

kiireinen, kiihkeä, nopeatahtinen, kuumeinen, rauhaton, maaninen, levoton

• Anonyymi

ADHD tuntuu vain yleistyvän.

• Anonyymi

Sitten on vielä ne joiden pitää ohittaa viime tingassa ja sitten jyrkästi oikealle
      eli rampista toiselle risteävälle tielle. motarilla auto kulkee 20-30 m/s .
      Luulisi olevan se sekuntti aikaa olla siellä takana ja sitten vasta oikealle.

• Anonyymi

Suoraan vasemmalta kaistalta ei saisi poistua poistumisliittymästä. Jotkut asennevammaiset kuitenkin niin tekevät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suoraan vasemmalta kaistalta ei saisi poistua poistumisliittymästä. Jotkut asennevammaiset kuitenkin niin tekevät.

Ajeleehan ne kytät kevyenliikenteenväylilläkin ja suojateiden yli ilmalennossa.

• Anonyymi

Edellistä olen minäkin ihmetellyt!
      Tapanani on joskus valaista pitkillä valoilla kuljettajan niskaa,
      vaikka tiedän, ettei siitä mitään hyötyä ole!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6814
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6263
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3474
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2940
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2674
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2368
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2056
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1917
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1787
    Aihe