VFR 800 VTEC

MOTO

Olisi tuollainen harkinnassa.
Kertokaapa omistajat kokemuksianne kyseisestä pyörästä.
Oletteko olleet tyytyväisiä hankintaanne?
Riittääkö pyörässä tehoa kaksipäällä ajeluun?
Entä onko vuosimallien 2002-2006 välillä tullut muutoksia muutakuin väreissä?

5

6853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero_

      Tuollainen oli ABS-versiona 3 kautta ja 30 000 km. Vuosimalleissa on vähän eroa ennen '06-versiota, jossa polttoaineen syöttö on kokonaan uusittu ja tehoa on tullut jonkin verran lisää kauttaaltaan. 06 antaa vakiona sen mitä aiemmat tehoputkella, PC3:lla ja säädöllä. Ruiskuboxissa on ollut pikkueroja aiemminkin, mutta ei mitään merkittävää. Pyörä on pitkäikäinen ja luotettava ja soveltuu hyvin jokapäiväiseen ajoon. Kilometreillä on lähinnä psykologinen merkitys jos huollot on tehty.

      Tehojen riittävyys riippuu siitä mihin on tottunut. Teho on tasapaksua, mutta löylyä tulee lisää 7000:n kohdalla. Täyteen kuormattuna kiihtyvyys alkaa tietysti kärsimään varsinkin maantienopeuksissa, mutta eipä tuo yhtä Italian-reissua haitannut. Pyörä ei ole mitenkään erityisen raju kiihtymään, minkä voi arvatakin kun painoa on 220 kg kuivana ja suurin teho alle 110 hv. Luonne on kuitenkin nöyrempi kuin kuussatkuilla, joita pitää piiskata.
      Myös tuulisuojaus on selvästi parempi kuin "oikeissa" sporteissa. V4-koneen kapeus auttaa sivukatteiden taakse pääsemisessä.

      Suosittelen tuota ABS-mallia, en pelkästään takajousen esijännityksen pikasäädön vuoksi, vaan myöskin siksi että jarrutuksia on tuolla niin vaivatonta harjoitella.

      Mittaristo on tosi hyvä. Näyttöön voi valita ulkolämpötilan ja toisen tripin, jolloin turhat moottorilämpömittari ja kokonaismatka jäävät pois.

      Bensaa menee vakiopyörällä täkäläisessä maantiajossa kaksistaan ajettaessa noin 5 l/100 km eli n. 400 km/tankki. PC3 säätö pudottaa tuon n. 300 km:iin, taajama-ajo vie n. 6 l/100 km.

      Pyörä on varsin huoleton, ketjut on helppo rasvata ja ketjujen kiristäminen sekä takarenkaan irroitus (= halpa renkaanvaihto) eivät voisi juuri helpompia olla. Öljynsuodattimen vaihto vaatii sivukatteen irroittamisen, eli on pikkaisen työläs. Huollot ovat keskihintaisia, pikkuhuollot 50...100 e, 24 tkm n. 400 e.

      Malli on kohtuullisen harvinainen sekä täällä että muualla, samanlaisia (edes eri värisenä) ei välttämättä tule vastaan joka kuukausi. Pyörä on varsin erikoinen mutta erittäin toimiva konstruktio, joka tekniikasta kiinnostunutta varmaankin miellyttää. Alustassa on selvä yhteys VFR:n sporttiseen historiaan, pyörää voi piiskata radalla yllättävän kovaa ilman että ajo-ominaisuudet loppuisivat kesken, kallistusvarat loppuu ensin, mutta katteita ei saa raapimaan tiehen (kuten XX:ssä). Renkaiksi suosittelen Pirelli Diabloja, joku 020 Battlax on tuohon pyörään liian liukas touring-rengas.

      Mitähän vielä? Kysele jos jotain puuttuu.

      • MOTO

        Kiitos asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta.


      • matula

        Se on aivan totta, että VFR on tekniikasta kiinnostuneelle sellainen salaperäisen kiinnostava. Vuosikaudet VFR:ään on aina ensin tuotu Hondan uudet tekniset uudistukset. Tavallaan aika taitaa ajaa ohi hyvästä tuotteesta.


      • Tero_

        Pari juttua voisi vielä mainita. Tuollainen korkeapuristeinen ja herkästi kiertäväksi tehty V4-kone ei juuri suostu vetämään alle 3000 kierroksen, vaan vaatii tuossa kohtaa pienempää pykälää. Kone alkaa hakkaamaan jos sitä vedättää alle tuon rajan, kyse ei ole niinkään voiman puutteesta. Moderni rivi-4 on siitä miellyttävämpi, että veto alkaa tyhjäkäynniltä, joten kaupunkiajo on jonkin verran miellyttävämpää. Mutta kompromissejahan eri moottorikonstruktiot on, V-kone on kapeampi ja siitä on omat etunsa, myös käyntiääni on persoonallinen.

        Toinen tekninen yksityiskohta on se, että VFR VTECissä ei ole VTECiä vaikka moni niin luulee. Kyseessä on REV-mekanismin keinuvivuton versio, joka vain määrää sen, onko käytössä 2 vai 4 venttiiliä per pytty. VTECin kanssa tuolla ei ole juuri mitään tekemistä, VTEC säätää venttiilien ajoitusta ja/tai noston suuruutta. Hondalla ei tietääkseni ole VTEC-mekanismia funtsittuna keinuvivuttomalle moottorille.

        VFR:ään on aika kivasti saatavana kaikenlaista matkavarustetta, mm. Bagsterin tankkilaukun molemmat versiot jos en väärin muista, mulla oli se nivelmalli, jota valmistaja ei tunnu enää tarjoavan uudempiin pyörämalleihin, vaan tuntuvat keskittyvän nykyään siihen tankkisuojaan kiinnittyvään versioon. Myös SW-Motechin näppärä ja siro takateline löytyy VFR:ään, samoin saman valmistajan lähes näkymättömät sivulaukkutelineet.


      • vfr800 2001
        Tero_ kirjoitti:

        Pari juttua voisi vielä mainita. Tuollainen korkeapuristeinen ja herkästi kiertäväksi tehty V4-kone ei juuri suostu vetämään alle 3000 kierroksen, vaan vaatii tuossa kohtaa pienempää pykälää. Kone alkaa hakkaamaan jos sitä vedättää alle tuon rajan, kyse ei ole niinkään voiman puutteesta. Moderni rivi-4 on siitä miellyttävämpi, että veto alkaa tyhjäkäynniltä, joten kaupunkiajo on jonkin verran miellyttävämpää. Mutta kompromissejahan eri moottorikonstruktiot on, V-kone on kapeampi ja siitä on omat etunsa, myös käyntiääni on persoonallinen.

        Toinen tekninen yksityiskohta on se, että VFR VTECissä ei ole VTECiä vaikka moni niin luulee. Kyseessä on REV-mekanismin keinuvivuton versio, joka vain määrää sen, onko käytössä 2 vai 4 venttiiliä per pytty. VTECin kanssa tuolla ei ole juuri mitään tekemistä, VTEC säätää venttiilien ajoitusta ja/tai noston suuruutta. Hondalla ei tietääkseni ole VTEC-mekanismia funtsittuna keinuvivuttomalle moottorille.

        VFR:ään on aika kivasti saatavana kaikenlaista matkavarustetta, mm. Bagsterin tankkilaukun molemmat versiot jos en väärin muista, mulla oli se nivelmalli, jota valmistaja ei tunnu enää tarjoavan uudempiin pyörämalleihin, vaan tuntuvat keskittyvän nykyään siihen tankkisuojaan kiinnittyvään versioon. Myös SW-Motechin näppärä ja siro takateline löytyy VFR:ään, samoin saman valmistajan lähes näkymättömät sivulaukkutelineet.

        asiallista.com...:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6314
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5783
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3254
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2650
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2574
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2238
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1906
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1737
    Aihe