Miksi erityisluokalle mennään?

masentunutameeba

Joo, otsikossahan se kysymys jo onkin.. Eli siis tarkkikselle, toimintaluokalle, erityisluokalle, ESY:lle.. Sillä taitaa olla monta nimeä, mutta kuitenkin, mitäs kaikkia syitä niitä onkaan, että sinne joutuu/pääsee?

Monella on vissiin ADHD, mutta mitä muita on? Kun kaikki eivät mielestäni vaikuta ylivilkkailta, melkeinpä päinvastoin.

7

3784

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crommower

No yleensä erityisluokalle menee vaan sellaset, joilla on hankaluuksia normaalissa opiskeluympäristössä.

• sosiaalisesti sopeutumaton

Esy-luokille sijoitetaan tunne-elämältään häiriintyneitä tai sosiaalisesti sopeutumattomia oppilaita. Kuten nimistäkin voi päätellä, ei kyseessä ole vain "meluavat häirikköoppilaat", sillä esim. tunne-elämän häiriö voi olla vakava masennus ja sosiaalisesti sopeutumattomat taas voivat olla itseensä vetäytyneitä ja hiljaisia. Kyse voi olla myös jonkin sairauden (esim. asperger) aiheuttamat oireet, jonka vuoksi lapsi/nuori ei tule toimeen normaalissa ja sosiaalisessa suurluokkaopetuksessa.

Tarkennukseksi kuitenkin on kysyttävä, että tarkoitatko nyt siis erityisesti esy-luokkia vai erityisluokkia yleensä? Kun niitä erityisluokkia on aika monenlaisia ja esy on niistä vain yksi.

Ja otetaanpa vielä kantaa tuohon "joutuu/pääsee" asiaan. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että erityisluokalle nimenomaan pääsee! Parhaimmillaan pienluokkaopetus (luokissa max. 10 oppilasta) on erittäin mukavaa ja ympäristönä se voi olla sosiaalisesti taitamattomalle tai tunne-elämältään ongelmaiselle erittäin "rento" paikka. Myöskin tukitoimet ovat tuollaisessa luokassa aivan eri luokkaa kuin normikouluissa, joissa yksilö hukkuu massaan ja välillä voi tuntua ettei kukaan välitä.

Tarkkis pilasi pitkään erityisluokkien mainetta, mutta usko pois, ne ajat ovat olleet ja menneet (jos niitä edes koskaan olikaan).

• someone14

Ite ainaki jouduin erityisopetukseen sen takia ku mua kiusattii koulussa. En uskaltanu mennä enää kouluu ja masennuin. Jäin jälkeen aika pahasti toisista isossaluokassa. Oon sit 14 vuotias poika

• ------
        someone14 kirjoitti:

Ite ainaki jouduin erityisopetukseen sen takia ku mua kiusattii koulussa. En uskaltanu mennä enää kouluu ja masennuin. Jäin jälkeen aika pahasti toisista isossaluokassa. Oon sit 14 vuotias poika

mun milestä esy luokka, on niille joilla on ongelmia jossain esim aineessa, tai sit vaa ei koulu kiinnosta, tai ei vaa pysty käymää, en kyll ite oo sellases luokas mut, tunnen paljon jotka on, ja mun mielestä ne on tosi hyvii tyyppei, eikä niis oo kyll mitää vikaa. juups et sellast!

• Hcvhvh
        ------ kirjoitti:

mun milestä esy luokka, on niille joilla on ongelmia jossain esim aineessa, tai sit vaa ei koulu kiinnosta, tai ei vaa pysty käymää, en kyll ite oo sellases luokas mut, tunnen paljon jotka on, ja mun mielestä ne on tosi hyvii tyyppei, eikä niis oo kyll mitää vikaa. juups et sellast!

Mä tiliään just sellaisen luokan. Se on Maunulan yläasteella.

• Moooo

Itse ainaki haen,koska mulla on vaikeuksia keskittyä normaalissa luokassa. Kun pienikin ääni häirihtee.

• Anonyymi

Miten minä pääsen eritys luokalla

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      208
      5995
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2705
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2252
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2042
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1769
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1387
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1271
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe