Hirveitä lukuja

Hirvieläimestä

Viime vuonna 87 miljoonan euron vahingot liikenteessä. Tänä vuonna enemmän koska tästä vuodesta uhkaa tulla historian synkin koska hirvikolareita on jo n58 000kpl. Niissä ihmisiä on loukkaantunut 8500 ja kuollut yli 220.

Hirvikannan koko on suhteessa kolareiden määrään, kun vuonna 1970 hirviä oli 15 000 kolareita oli 225. Hirvien määrä on kymmenkertaistunut,samoin kolareiden.

Metsä vahinkoja viime vuonna Valtio korvasi 4 miljoonalla eurolla, murto-osan aiheutuneisiin vahinkoihin nähden.

Ennen tämän syksyistä metsästyskautta kannaksi arvioitiin 160 000kpl. Jos metsästys lopetettaisiin kokonaan, olisi Suomessa viiden vuoden kuluttua miljoona hirveä.

Biologisesti Suomen luonto tuon jotenkuten kestää mutta kuinkas yhteiskunta sen kestää?

Maksettavat korvaukset kolareista ja metsistä mitkä nytkään ei kata kuin murto-osan kuluista.
Inhimillistä tuskaa vammautuneiden ja kuolleiden muodossa...

Siinäpä miettimistä meille luomakunnan kruunuille -itse kullekkin meistä!

27

2281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun susikanta

      nousee 10000 yksilöön niin hirvet ovat järjestyksessä.

      • Ei juurikaan nykyisestä nouse,paikottain alettu vähentämään susia liiallisten uhkien pelossa. Pitäis vissiin jalostaa ruohoa,marjoja,risuja syövä susipopulaatio,ehkä sitten rauha palaisi metsiin.


      • vain myytti

        on tuo, että "luonto hoitaisi". Lapsellista vihreää höpinää, kuten suurin osa sen sakin jutuista muutenkin. Luonto ei hoida eikä säätele enää itseään. Siitä pitää ihmisten määrä automaattisesti huolen.


      • taasen oli
        vain myytti kirjoitti:

        on tuo, että "luonto hoitaisi". Lapsellista vihreää höpinää, kuten suurin osa sen sakin jutuista muutenkin. Luonto ei hoida eikä säätele enää itseään. Siitä pitää ihmisten määrä automaattisesti huolen.

        todella pitävää ja hyvää argumentointia;)

        Perustelisitko väittämäsi: "Luonto ei hoida eikä säätele enää itseään"?

        Käsityksen mukaan kuitenkin ekologian perusmekanismit toimivat edelleen. Kaikkea elämää rajoittavat edelleenkin resurssit (biootiset ja abiootiset tekijät). Yksilöitä ja lajeja, syntyy ja kuolee ilman ihmisen "apua".

        Trofiatasot ovat edelleen olemassa: tuottajat, kuluttajat ja hajottajat. Systeemi pyörii, vaikka ihminen häiritseekin dynamiikkaa, mutta toisaalta on osa sitä, kuten kaikki muutkin häiriötekijät.

        Mikäli koko ekosysteemin toiminta ja ylläpito olisi ihmisen käsissä, niin ei tätä kurjuutta enää tarvitsis kenenkään kauaa kärsiä;)


      • inssin kutkale
        taasen oli kirjoitti:

        todella pitävää ja hyvää argumentointia;)

        Perustelisitko väittämäsi: "Luonto ei hoida eikä säätele enää itseään"?

        Käsityksen mukaan kuitenkin ekologian perusmekanismit toimivat edelleen. Kaikkea elämää rajoittavat edelleenkin resurssit (biootiset ja abiootiset tekijät). Yksilöitä ja lajeja, syntyy ja kuolee ilman ihmisen "apua".

        Trofiatasot ovat edelleen olemassa: tuottajat, kuluttajat ja hajottajat. Systeemi pyörii, vaikka ihminen häiritseekin dynamiikkaa, mutta toisaalta on osa sitä, kuten kaikki muutkin häiriötekijät.

        Mikäli koko ekosysteemin toiminta ja ylläpito olisi ihmisen käsissä, niin ei tätä kurjuutta enää tarvitsis kenenkään kauaa kärsiä;)

        Oletko pohtinut seuraamuksia asialle että "luonto säätelisi itse itseään"? Tottahan toki elämisen resurssit (bioottiset ja abioottiset tekijät) rajoittavat elämää vaikka ihminen siihen ei sotkeutuisikaan mutta seuraukset saattaisi olla ikävät etenkin ihmisen kannalta.

        Ihminenhän jokatapauksessa jollain tavalla säätelee elämää vaikka ei metsästäisikään. Tai sitten pitäisi hävittää kaikki ihmiset tai ihmisten pitäisi luopua kaikesta hyvinvoinnista.

        Millaisiin seuraamuksiin olisit valmis? Olisiko esimerkiksi pedot pihapiirissä ja keskellä kaupunkia suotavia? Petojen aiheuttamat vahingot niin kotieläimille kuin ihmisillekin? Entä eläinten levittämät kulkutaudit populaation huippuvuosina? Viljelysalan lisääminen ihmisten ruuantuotannon turvaamiseksi, yms.

        Mielestäni ihmisellä on kyky ja taito säädellä luonnon tasapainoa ja samalla hyödyntää sitä kunhan sitä valvotaan lailla. Esimerkiksi metsästys on yksi hyvä tapa toteuttaa sitä eikä se oikein tehtynä uhanalaista yhtään lajia.


      • hglok

        jos sumen susi kanta olisi noin korkea seuraisi siitä ongelmia ihmisille ei onnistu hirviä pitää nykyään vähentää myös metsästämällä.

        ja mitä pahaa metsästyksessä on kuolee ne kuitenkin


    • vanhapoika85

      Voisko olla mahdollista, että ihmis populaatio on kasvanut liian suureksi?
      Eikö kaikki merkit viittaa siihen? Nälänhätä, reviiri riidat, luontoon jätetyt jäljet...

      • Erämies

        Vaan luuletko että sitä ikinä siitä näkökulmasta kaytsotaan, ihmiset lisääntyy kunnes jossain pamahtaa ja muutama miljoona menee taivaan tuuliin. Ihmisiä saa olla vaikka meret ja metsät pullollaan mutta eläimiä tai muita ei missään nimessä, kohta me tämä loppuun kulutetaan ja etsitään uusi.


      • harvesteri

        tästä nimenomaan on kyse. Ihmisiä on liikaa, eikö sinun pitäisi tehdä jotain?


      • vanhapoika85
        harvesteri kirjoitti:

        tästä nimenomaan on kyse. Ihmisiä on liikaa, eikö sinun pitäisi tehdä jotain?

        Mitens se menikään? Naarasta, jota vuotta nuorempi jälkeläinen seuraa ei saa ampua.

        Mustaa huumoria...


    • tekijä jäi

      näistä "laskelmistasi" uupumaan eli autojen lukumäärä.

      Nappasit lukusi tapahtuneista hirvikolareista ilmeisesti keski-suomalaisesta (http://media.keskisuomalainen.fi/sunnuntaisuomalainen/4724456.shtml )? Olet lukenut jutun hieman huolimattomasti, sillä tuo 58 000 hirvikolaria ei suinkaan ole tämän vuoden saldo, vaan kaikki tilastoidut hirvikolarit vuodesta 1967 alkaen. Luku on siis kumulatiivinen, ei tämän vuoden onnettomuusaldo onneksi;)

      Mutta palataan niihin autoihin; vuonna 1970 oli henkilöautoja Suomessa 707 218 (autoja kaikkiaan l h.autot pakettiautot kuorma-autot muut = 822 383 kpl). Viime vuonna (2005) henkilöautoja oli jo 2 414 477 ja ajoneuvojen yhteismäärä oli 2 799 377. Henkilöautojen (ja samalla liikenteen) määrä on lähes 3,5 kertaa suurempi, kuin vuonna 1970. Autojen kokonaismäärä on kasvanut samon tuon yli 340%.

      Hirvikolareita on sattunut yli 1700 tänä vuonna, vuoden loppusaldoksi arvioidaan n 2000 törmäystä (viime vuonna oli vähän alle). Kolareiden määrä on noussut samassa ajassa 8,8 kertaisesti.

      Yhteenvetona näistä tilastoista voidaan vetää johtopäätös, että sekä autojen ja liikenteen, että hirvien lukumäärän nousu ovat vaikuttaneet kolarien määrään. Yksi erittäin huomionarvoinen seikka on myös tilannenopeuksien kasvu. 1970 harvalla oli allaan auto, jolla olisi pystynyt helposti ajamaan yli 120 km/h, nykyään taas jokainen normaalikin perheauto yltää siihen (ja huomattavasti kovempiinkin) nopeuksiin.

      • sinulla on

        tuossa auton nopeudessa. Kyllä minä ajelin silloin vanhoilla koslilla ja nopeus putosi harvoin alle 140-150.

        -70 luvun alussa alkoivat nopeusrajoitukset purra nopeuksiin, mutta vieläkin, kun ajoin Tampereelta Vaasan suuntaan niin monen auton nopeus oli 170 ja ylikin.

        Nyt tuota muistellessa tuntuu aivan uskomattomalta miten selvittiin sileillä kesärenkailla kesä- ja talvikelit hengissä.

        Haminan ja Karhulan välillä oli kyllä pieniä ristiä melkoisen monta mutta eivän se hillinnyt menoa.

        Kiitos kuuluu nykyiselle liikennetietoudelle ja nostan kaljunpäältä lakkimösää vaikka moni marisee tiukasta kontrollista.


      • vuonna 1970
        sinulla on kirjoitti:

        tuossa auton nopeudessa. Kyllä minä ajelin silloin vanhoilla koslilla ja nopeus putosi harvoin alle 140-150.

        -70 luvun alussa alkoivat nopeusrajoitukset purra nopeuksiin, mutta vieläkin, kun ajoin Tampereelta Vaasan suuntaan niin monen auton nopeus oli 170 ja ylikin.

        Nyt tuota muistellessa tuntuu aivan uskomattomalta miten selvittiin sileillä kesärenkailla kesä- ja talvikelit hengissä.

        Haminan ja Karhulan välillä oli kyllä pieniä ristiä melkoisen monta mutta eivän se hillinnyt menoa.

        Kiitos kuuluu nykyiselle liikennetietoudelle ja nostan kaljunpäältä lakkimösää vaikka moni marisee tiukasta kontrollista.

        Vuodesta 70, minulla ei sattuneestaa syystä ole omakohtaisia muistikuvia, mutta 70-luvun alkupuoliskolta kumminkin. Matkaa tehtiin mm. Volvo amazonilla, "koppi" Volvolla, kuplavolkkareilla ja pikku Fiateilla (217, 600) ja myöhemmin Ladalla, ja millään näistä ei varmasti ajeltu yli 170. 600 Fiatilla huippunopeus taisi olla hät'hätää 90 km/h, jos lastia ei ollut paljon;)


      • maksa
        vuonna 1970 kirjoitti:

        Vuodesta 70, minulla ei sattuneestaa syystä ole omakohtaisia muistikuvia, mutta 70-luvun alkupuoliskolta kumminkin. Matkaa tehtiin mm. Volvo amazonilla, "koppi" Volvolla, kuplavolkkareilla ja pikku Fiateilla (217, 600) ja myöhemmin Ladalla, ja millään näistä ei varmasti ajeltu yli 170. 600 Fiatilla huippunopeus taisi olla hät'hätää 90 km/h, jos lastia ei ollut paljon;)

        maa ja metsätalous vahinkoja, vaan metsästäjät. luinko oikein kuollut 220 ihmistä??????


    • amatsoni.
    • aam
    • aivan turha

      inistä. Hirvikolarissa vika on AINA, VAIN ja AINOASTAAN ratin ja selkänojan välissä. Samoin vika metsätuhoissa maanomistajien järjettömässä puupelto viljelyssä.

      • totta,

        käsillä olleet tilastot vei vähän harhaan, pahoittelen.

        On helppo osoittaa missä vika mielestäsi on jollei asiasta mitään tiedä!
        Väitetään että kolari on vältettävissä vähentämällä nopeutta- kuinka paljon? Poliisien tilastoimat kolarit tuntevat tapauksia joissa hirvi on jäänyt jarrutuksesta huolimatta isolla suoralla valtatiellä traktorin alle, onko siis nopeudet laskettava vielä tämän alle? Kuinka käy saastepäästöjen, entäpä vaikutukset kaikkiin hintoihin ja muuten yhteiskuntaan harvaan asutussa maassamme?
        Eipä taida paljon hirvi tietävän syökö se mainitsemaasi puupeltoa vai sitä salaman polttamaan ex metsään luontaisesti syntynyttä taimikkoa?

        Mietihän hieman mitä kirjoitat!!!


      • laikaman
        totta, kirjoitti:

        käsillä olleet tilastot vei vähän harhaan, pahoittelen.

        On helppo osoittaa missä vika mielestäsi on jollei asiasta mitään tiedä!
        Väitetään että kolari on vältettävissä vähentämällä nopeutta- kuinka paljon? Poliisien tilastoimat kolarit tuntevat tapauksia joissa hirvi on jäänyt jarrutuksesta huolimatta isolla suoralla valtatiellä traktorin alle, onko siis nopeudet laskettava vielä tämän alle? Kuinka käy saastepäästöjen, entäpä vaikutukset kaikkiin hintoihin ja muuten yhteiskuntaan harvaan asutussa maassamme?
        Eipä taida paljon hirvi tietävän syökö se mainitsemaasi puupeltoa vai sitä salaman polttamaan ex metsään luontaisesti syntynyttä taimikkoa?

        Mietihän hieman mitä kirjoitat!!!

        Ompi nopeus, josta ylöspäin riski kasvaa jyrkästi. Ruotsalaisten tutkimusta muistelen, jossa tähän päädyttiin. Hirvi ilmeisesti pystyy tajuamaan nopeudet, jotka ovat lähellä sen omia mahdollisuuksia.

        Syysiltana liikkuessa tulee mieleen, että autoilija on tyhmimpiä eläimiä. Päin illan kajoa ja pitkiä varjoja lasketellaan yli satasta juuri riskiaikaan. Joitakin onnettomuusuutisia seuratessa tulee mieleen myös ratin takainen sokeus. Keskellä päivää aukealla törmätään hirveen ? Ilmeisesti tässäkin on vauhti syynä, ihmisen näkökenttä kuulemma kapenee. Olisko syynä sama kuin hirvenkin nopeusymmärryksessä, aivot eivät yksinkertaisesti pysty liian nopeaa muutosta käsittelemään.
        Yksittäisistä onnettomuuksista on turha mitään totuuksia hakea.


      • siis,
        laikaman kirjoitti:

        Ompi nopeus, josta ylöspäin riski kasvaa jyrkästi. Ruotsalaisten tutkimusta muistelen, jossa tähän päädyttiin. Hirvi ilmeisesti pystyy tajuamaan nopeudet, jotka ovat lähellä sen omia mahdollisuuksia.

        Syysiltana liikkuessa tulee mieleen, että autoilija on tyhmimpiä eläimiä. Päin illan kajoa ja pitkiä varjoja lasketellaan yli satasta juuri riskiaikaan. Joitakin onnettomuusuutisia seuratessa tulee mieleen myös ratin takainen sokeus. Keskellä päivää aukealla törmätään hirveen ? Ilmeisesti tässäkin on vauhti syynä, ihmisen näkökenttä kuulemma kapenee. Olisko syynä sama kuin hirvenkin nopeusymmärryksessä, aivot eivät yksinkertaisesti pysty liian nopeaa muutosta käsittelemään.
        Yksittäisistä onnettomuuksista on turha mitään totuuksia hakea.

        onhan selvää että pienempi vahinko syntyy 80,nen vauhdista kuin 180. Mitenkä sitten on selitettävissä keskellä asumatonta korpea sattuva yhteentörmäys 320m pitkään rahtijunan puoleen väliin yli metrisessä lumessa ja hirven kulkusuunnassa olevasta jyrkästä pientareesta huolimatta junan nopeuden ollessa vastamäestä aiheutuen normaalia alhaisempi?
        Enkä todellakaan "hae totuuksia" minkään yksittäistapausten kautta vaan esitän syntyneitä mielipiteitäni luonnossa vapaasti kasvavasta ja siellä ylväästi liikkuvasta eläimestä jonka liikkeet joiltain osin on ennustettavissa. Mutta ei koskaan täysin kokonaan- tämä täytyy muistaa.


      • laikaman
        siis, kirjoitti:

        onhan selvää että pienempi vahinko syntyy 80,nen vauhdista kuin 180. Mitenkä sitten on selitettävissä keskellä asumatonta korpea sattuva yhteentörmäys 320m pitkään rahtijunan puoleen väliin yli metrisessä lumessa ja hirven kulkusuunnassa olevasta jyrkästä pientareesta huolimatta junan nopeuden ollessa vastamäestä aiheutuen normaalia alhaisempi?
        Enkä todellakaan "hae totuuksia" minkään yksittäistapausten kautta vaan esitän syntyneitä mielipiteitäni luonnossa vapaasti kasvavasta ja siellä ylväästi liikkuvasta eläimestä jonka liikkeet joiltain osin on ennustettavissa. Mutta ei koskaan täysin kokonaan- tämä täytyy muistaa.

        Tässä on kyse. Vahinkoja sattuu vähemmän pienellä nopeudella. Hirvikolareita ei synny, jos kaikki hävitetään tai ihminen lopettaa liikkumisen. Kumpikaan ei minusta ole realistista.

        En tuota junajuttua osaa arvailla, voipi kumminkin olla hirvelle käsittämätön asia. Olisko muu lauma mennyt yli ja eläin hätäytyi. Itsellä odottamaton ja uhkaavin tilanne on ollut keskellä päivää tolvaava metsäpeura, joka kumminkin jäi juoksemaan ojaan rinnalle. Jälkianalyysi paljasti peuran päättömyden syyn sitä jahtaavaksi sudeksi.


      • oma arvaukseni
        laikaman kirjoitti:

        Tässä on kyse. Vahinkoja sattuu vähemmän pienellä nopeudella. Hirvikolareita ei synny, jos kaikki hävitetään tai ihminen lopettaa liikkumisen. Kumpikaan ei minusta ole realistista.

        En tuota junajuttua osaa arvailla, voipi kumminkin olla hirvelle käsittämätön asia. Olisko muu lauma mennyt yli ja eläin hätäytyi. Itsellä odottamaton ja uhkaavin tilanne on ollut keskellä päivää tolvaava metsäpeura, joka kumminkin jäi juoksemaan ojaan rinnalle. Jälkianalyysi paljasti peuran päättömyden syyn sitä jahtaavaksi sudeksi.

        menee tuossa junaepisodissa loispuolelle. Nenäsaivartaja mm. muuttaa hirven käytöstä ja saa sen pillastumaan. Tarkkoja faktoja en muista, kävin loiskurssin viime vuosituhannen puolella. Pitäisi kaivaa kurssimonisteet taas kertaukseen;)


      • Koskee
        laikaman kirjoitti:

        Ompi nopeus, josta ylöspäin riski kasvaa jyrkästi. Ruotsalaisten tutkimusta muistelen, jossa tähän päädyttiin. Hirvi ilmeisesti pystyy tajuamaan nopeudet, jotka ovat lähellä sen omia mahdollisuuksia.

        Syysiltana liikkuessa tulee mieleen, että autoilija on tyhmimpiä eläimiä. Päin illan kajoa ja pitkiä varjoja lasketellaan yli satasta juuri riskiaikaan. Joitakin onnettomuusuutisia seuratessa tulee mieleen myös ratin takainen sokeus. Keskellä päivää aukealla törmätään hirveen ? Ilmeisesti tässäkin on vauhti syynä, ihmisen näkökenttä kuulemma kapenee. Olisko syynä sama kuin hirvenkin nopeusymmärryksessä, aivot eivät yksinkertaisesti pysty liian nopeaa muutosta käsittelemään.
        Yksittäisistä onnettomuuksista on turha mitään totuuksia hakea.

        Kaikkia eläimiä lyhytnäköisiä siilejä lukuunottamatta.
        Alle 8:ssa kympissä ehtii tiellä ruokaileva lintuparvikin siivilleen ja pois alta, mutta heti tuon nopeuden ylittyessä alkaa kopse kuulua tuulilasissa ja joku suurempi voi tulla syliinkin.

        Ainut varma keino kaikenlaisten liikenneonnettomuuksien vähentämiseen on nopeuksien alentaminen.

        Tehdään autot sellaisiksi, ettei ne kulje yli 80 edes alamäessä kuljettajan lisävauhtia ovenraosta potkiessa.

        Viisastuminen on ainut tie tässäkin asiassa, mutta koska tiedetään, että kansan älykkyysosamäärä vain laskee luonnonvalinnan puuttuessa on teollisuuden kannettava vastuunsa ja tehtävä tyhmille kuluttajille sopivia laitteita, joita voi alhaisellakin älykkyysmäärällä käyttää turvallisesti.


    • kkee

      Nopeudet ovat myös kasvaneet, vedä yhtäläisyysmerkki nopeuksien ja onnettomuuksien välille, ei suoraan hirvimäärään.

    • hoppetseld

      hirvikolarit ovat mielestäni autollaajavien vastuulla ja on huonosti koulutettujen kuskien omaa syytä vain harvoissa tapauksissa hirvi törmää autoon ,kyllä se on auto joka törmää ,autolla ajavan on lain mukaan hallittava ajoneuvonsa kaikissa tilanteissa .tähän olisi liikenneneuvonnassa enemmän paneuduttava,

      • ................

        olekko ollu hirvi kolarissa tai lähellä piti tilanteessa? ei siinä oikein kerkiä väistämään kun semmonen tulee yöllä maantiellä vastaan ja sopivan matkan päässä. tieräkkö mitä tilanne nopeus tarkoittaa? jollet tierä niin käyppä auto koulu uurestaan.kun houmaat hirven sulla kestää hetken aikaa miettiä mitä pitää tehrä kun huomaat ja painat jarrua ja eise auto 5 metrin jarrutuksella pysähdy 80 nopeuresta!


      • hirvenmetsästäjä

        Itse pyrin illalla hämärän ja pimeän rajamailla ajamaan n. 80 km/h pahimmilla hirvivaroitusalueilla vaikka nopeusrajoitus olisikin 100 km/h.

        Tiedän, että tämäkään nopeus ei ole vielä turvallinen, mutta kuitenkin huomattavasti turvallisempi kuin 100 km/h, jota suuri osa autoilijoista ajaa. Onpa joukossa niitä huimapäitäkin jotka viisveisaavat varoituksista ja rajoituksista juuri tuohon riskialttiimpaan aikaan. Ei kyllä tarvitse ihmetellä seurauksia, jos hirvi sattuukin tulemaan tielle...

        Itse kyllä mieluummin metsästän aseella kuin autolla. Tunnustan, että joskus tulee ajettua lievää ylinopeuttakin, mutta olosuhteet huomioonottaen täytyy myös pystyä ajamaan alle rajoitusten olematta kuitenkaan liikaa muiden haittana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      38
      3289
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2595
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2564
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1816
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1536
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1301
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1258
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1229
    9. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1146
    10. Arvasin että sen profiilin takana on sinä

      Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉
      Tunteet
      13
      1110
    Aihe