Kassan hälytys

"rosmo"

Onko kellään tietoa siitä onko kaupalla mitään korvausvelvollisuutta jos kaupan kassan hälyyttimet antaa väärän hälytyksen?
Mulle kun kävi niin ja vaikka itse tietää että ei mitään ole niin kaikki kattoo kun vartijat taluttaa että siinä sitä varasta viedään.
Kun asia selvis että kyseessä oli väärä hälyytys, johon ei muuten löytynyt syytä?, niin sain pullakahvit hyvitykseksi.
Minusta se ei kyllä ole riittävä korvaus niin nolosta tilanteesta.
Eli onko kellään kokemusta asiasta?

19

4605

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teräsperse

Eipä tuota kaupan tai vartija edes sitä pullakahvia tarvitsisi tarjota, että ole kiitollinen siitäkin.

Tarvitsisihan tuosta nyt jonkinlaista vahinkoakin syntyä ensin, mitä korvata, ja sitähän tämmöisessä tilanteessa nyt yleensä ei synny, edes ajan menetykseen ei voi vedota, kun kyse on korkeintaan minuuteista.

Ja syytä on vakavasti miettiä, kärsitkö jonkinlaisista vakavista itsetunto-ongelmista, jos on niin kamalan hirveää, mitä muut mahtavat ajatellakaan...

• "rosmo"

Paskat minä siitä mitä muut ajattelee.
        Tarkotinkin lähinnä siltä pohjalta näitä korvauksia että jos sinä syytät jotakuta varkaaks ilman perusteita on se kunnianloukkaus ja joudut maksaan korvauksia.
        Ja jos kauppa syyttää minua varkaaks niillä hälyttimillä niin kaupan pitäis maksaa korvauksia.
        Koska ihan varmaan leimaannut myymälävarkaaks paikalla olleitten ihmisten silmissä.

• prokuraattori
        "rosmo" kirjoitti:

Paskat minä siitä mitä muut ajattelee.
        Tarkotinkin lähinnä siltä pohjalta näitä korvauksia että jos sinä syytät jotakuta varkaaks ilman perusteita on se kunnianloukkaus ja joudut maksaan korvauksia.
        Ja jos kauppa syyttää minua varkaaks niillä hälyttimillä niin kaupan pitäis maksaa korvauksia.
        Koska ihan varmaan leimaannut myymälävarkaaks paikalla olleitten ihmisten silmissä.

ilmiselvä rikos. Itse en missään tapauksessa jättäisi asiaa siihen. Vartijat ovat ottaneet kiinni pelkän hälytyksen perusteella näkemättä anastusta. Ainakin tuottamuksellinen vapaudenriisto tulee kyseeseen. Älä jätä juttua tähän.

• rikosilmoitus
        prokuraattori kirjoitti:

ilmiselvä rikos. Itse en missään tapauksessa jättäisi asiaa siihen. Vartijat ovat ottaneet kiinni pelkän hälytyksen perusteella näkemättä anastusta. Ainakin tuottamuksellinen vapaudenriisto tulee kyseeseen. Älä jätä juttua tähän.

Väärä ilmianto, kunnianloukkaus, uhkailu, petos (kun laitteet toimii väärin).
        Kun syyttäjä jättää syyttämättä, niin aivan itse haastat oikeuteen ja palkkaat huippuasianajajan.

• "rosmo"
        rikosilmoitus kirjoitti:

Väärä ilmianto, kunnianloukkaus, uhkailu, petos (kun laitteet toimii väärin).
        Kun syyttäjä jättää syyttämättä, niin aivan itse haastat oikeuteen ja palkkaat huippuasianajajan.

Onko ihmiset todella noin lepsuja lapasia jotka antaa kohdella itteään ihan miten vain???
        Tekin vissiin olisitte antanut vielä vaatteennekin vartijalle ja lähteneet munasillanne kotio (tai munattomiahan tollaset on)

• santtu
        "rosmo" kirjoitti:

Onko ihmiset todella noin lepsuja lapasia jotka antaa kohdella itteään ihan miten vain???
        Tekin vissiin olisitte antanut vielä vaatteennekin vartijalle ja lähteneet munasillanne kotio (tai munattomiahan tollaset on)

hälyyttu kohdallasi, miten sitten mielestäsi vartijan olisi pitänyt toimia?
        Ilmeisesti löysitte vartijan kanssa hälyytyksen aiheuttajan? Vai?

Suomen oikeuskäytännön mukaan mikäli hakee vahingonkorvausta jostain asiasta, pitää osoittaa konkreettista haittaa asiasta, eli jos olet aiheettoman tarkastuksen takia esimerkiksi myöhästynyt jostain tärkeästä kokouksesta yms. niin vahingonkorvausvaade on aiheellinen. Mutta pelkästä aiheettomasta epäilystä (valvontaportin hälyytys kohdallasi on "aihe epäillä" näpistystä/varkautta"), joka ei ole sinulle oikeasta haittaa aiheuttanut, on turha alkaa valittamaan.

Kuluttajana sinulla on täysi oikeus olla enään asioimatta kyseisessä liikkeessä, joten se on paras ja todellisuudessa ainoa rangaistus mitä voit yritykseen kohdistaa.

• "rosmo"
        santtu kirjoitti:

hälyyttu kohdallasi, miten sitten mielestäsi vartijan olisi pitänyt toimia?
        Ilmeisesti löysitte vartijan kanssa hälyytyksen aiheuttajan? Vai?

Suomen oikeuskäytännön mukaan mikäli hakee vahingonkorvausta jostain asiasta, pitää osoittaa konkreettista haittaa asiasta, eli jos olet aiheettoman tarkastuksen takia esimerkiksi myöhästynyt jostain tärkeästä kokouksesta yms. niin vahingonkorvausvaade on aiheellinen. Mutta pelkästä aiheettomasta epäilystä (valvontaportin hälyytys kohdallasi on "aihe epäillä" näpistystä/varkautta"), joka ei ole sinulle oikeasta haittaa aiheuttanut, on turha alkaa valittamaan.

Kuluttajana sinulla on täysi oikeus olla enään asioimatta kyseisessä liikkeessä, joten se on paras ja todellisuudessa ainoa rangaistus mitä voit yritykseen kohdistaa.

Syytä hälytykseen ei löytynyt??
        Lompuukissa jokin hälytti, mutta ei joka kerta kun vartija käsilaitteella tutki.
        Eikä vartijan toiminnassa ollut mitään vikaa, työtään hän vain teki.
        Eikä tapauksesta mitään haittaakaan ollut, eli en tarvii vahingonkorvausta.
        Sitä minä tässä ajattelin että onko kaupalla oikeus näin julkisesti ja kovalla äänellä julistaa joku epäilynalaiseksi varkaudesta.
        Jäi vain sellainen tuntu että minun kunniaani on loukattu, minusta on moneksi mutta varasta minusta ei saa tekemälläkään.

Ei tämä minun yöuniani ole vähentänyt, aattelin kumminkin kysyä että voiko kauppa näin toimia.
        Tuntus vain että jos minä olen kaupassa ja menen jonkun asiakkaan luokse ja ositan tätä sormella ja alan huuteleen että "täällä on varas, minä näin. Ottakaa kiinni, kuttukaa vartija"
        Niin luulempa että vähintään kunnianloukkauksesta saisin syytteet.
        Ja siitä minäkin niitä korvauksia ajattelin.

• aloittaajotian
        "rosmo" kirjoitti:

Syytä hälytykseen ei löytynyt??
        Lompuukissa jokin hälytti, mutta ei joka kerta kun vartija käsilaitteella tutki.
        Eikä vartijan toiminnassa ollut mitään vikaa, työtään hän vain teki.
        Eikä tapauksesta mitään haittaakaan ollut, eli en tarvii vahingonkorvausta.
        Sitä minä tässä ajattelin että onko kaupalla oikeus näin julkisesti ja kovalla äänellä julistaa joku epäilynalaiseksi varkaudesta.
        Jäi vain sellainen tuntu että minun kunniaani on loukattu, minusta on moneksi mutta varasta minusta ei saa tekemälläkään.

Ei tämä minun yöuniani ole vähentänyt, aattelin kumminkin kysyä että voiko kauppa näin toimia.
        Tuntus vain että jos minä olen kaupassa ja menen jonkun asiakkaan luokse ja ositan tätä sormella ja alan huuteleen että "täällä on varas, minä näin. Ottakaa kiinni, kuttukaa vartija"
        Niin luulempa että vähintään kunnianloukkauksesta saisin syytteet.
        Ja siitä minäkin niitä korvauksia ajattelin.

Puhut aivan totta, tilanne jokaiselle hyvin häpeällinen. Kuten kerroit vartijahan toimi vain ohjeiden mukaan.

Mutta itse ongelmahan on tuotesuojalaitteiden virhehälytykset. Itselleni tuota tilannetta ei ole käynyt, ikävä kyllä.
        Koska itse aloittaisin oikeusprosessin välittömästi, asiasta kun ei ole ennakkotapauksia. Toivottavasti jatkat prosessia. Olisi aika saada laitevalmistajat/kaupat vastuuseen.

Minusta tässä kyse periaatteessa, kuka vastaa julkisesta häpäisystä, kyllä asia korvattava ja korvaukseksi ei riitä kuulutus ½ tuntia tapahtuman jälkeen jolloin kaikki sen nähneet ovat jo poistuneet.

Mitähän tapahtuisi jos samanlainen tilanne sattuisi vaikkapa presidentille tai pääministerille?

• Anonyymi

Sinä nyt oletkin tyhmä kuin saapas.Ja annat kävellä päälläsi kuin kynnysmatto.Ehdottomasti haastaa kauppa oikeuteen .Onhan se jo aiheeton hälytys ja törkeä nöyryytys kun kaikkien edessä sinua viedään syyllisenä vaikket tehnyt mitään.Siinä jää sumpit pieniksi kun saat 20k kipurahoja henkisestä kärsimyksestä.

• huusi

hälytyslaitteet kanssa kerran paikallisessa sekatavarakaupassa, mitään en pöllinyt vaikka siihenkin joskus junnuna olen syyllistynyt..=) Minnekään takahuoneeseen en olisi suostunut lähtemään ja asiaa tutkimaan vaan siinä kassalla missä hälyytyksetkin huutaa. Joku saippuapurkin hälyytys ei poistunut vaikka kassan sen pitäisi poistaa kun viivakoodin ohi vetää, kävelin itsekin ilman ostoksia hälyttimien läpi ja tuote kerrallaan kokeiltiin mikä sen aiheuttaa. Se on aivan sama mitä muut ajattelee, mutta asia on selvitettävä ilman näköhavaintoa siellä missä hälyytyskin tapahtuu, aiheutukoon sitten muille odotusta kassalla, mutta mitäpä minä taas heistä välittäisin..!

• kokenut

Eräs paikkakuntani kodinkoneliike on sellainen, että aina ohi mennessäni portit hälyttävät. Joudun asioimaan siellä suhteellisen usein, ja syytä hälytyksiin eivät tiedä myyjätkään. Tosin koskaan ei kovin tarkkaan ole kukaan tutkinutkaan. Nykyään vaan heilauttavat kättään, joten hyvinkin voisin kaupasta tavaraa ulos kantaa. En taida olla ainoa, joista portit reagoivat.

mikä lie aiheuttaa, olen käynyt pyörätuolin kanssa ja ilman, käsilaukun kanssa tai ilman, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää. Minkään muun liikkeen portit eivät reagoi samalla lailla.

• Jos kyse on yksityisestä kaupasta, lähetä viestiä kauppiaalle. Voit hyvinkin saada jotain muuta. Minä kerran sain kahvipaketin, kun kassa sekoili liikaa hintojen kanssa. Kannattaa pitää ihan asiallinen sävy, eikä lähteä liikaa syyttelemään tai vaatimaan.

• Tiedonjanoinen

Mikä firma vartioi Cassaa? On rikollista tuoda jokin esine ja väittää sinun varastaneen. Kumpi siis rikollinen?

Jos menettää maineensa luotettavana kansalaisena se ei ole pikkujuttu.

• ... kauppiaalla on mitään korvausvelvollisuutta. Mutta viisas kauppias hyvittää virheensä. Ja hyvittää sen ihan oikeasta, eikä vain tarjoamalla kahvikupillista. Kyllä sieltä kaupan hyllystä löytyy paljonkin tarkoitukseen sopivia tuotteita.

Sinun kohdallasi kauppias on menetellyt tökerösti.

• Nehän hälyttää jatkuvasti

Viisihenkisen perheen isänä kaupoissa tulee käytä tämän tästä ja aika usein hälytin huutaa (viimeksi eilen), kun johonkin on jäänyt hälytin aktiiviseksi ja joskus huuttaa ihan ilman syytäkin.

Kun itse tietää että ei ole tapana varastella, niin eipä nuo hälytyksetkään tunnu yhtään miltään. Ja kun kaupoissa seuraa, niin suurin osa ihmisistä ei käännä edes päätään jos jollain kassalla vähän piipittelee. Ei ihmiset välitä.

Koskaan en ole kyllä mihinkään vartian koppiin mennyt asioita selvittämään, vaan ne on aina selvitetty kassalla.

Aika hyvinhän ne asiaan suhtautui, kun sait oikein pulla kahvit, en minä ole niistä koskaan mitään saanut, anteeksi ovat yleensä pyytäneet.

• shop

hälyttimet ja portit yms. hyvä juttu meille kaikille. aatelkaapa jos ei olisi mitään turvalaitteita ja järjestelmiä kaupoissa. olis varmaan aikamoinen meno ja meininki. niin niistä vääristä hälyytyksistä, tekniikka on joskus ihmeellistä.

• KJddd

Jossakin vaatteessa/lompakossa saattaa olla vanha hälytin ns. uudelleenaktivoitunut kostumisen, lämmön tms seurauksena.

Vartijan tarkastus perustuu vapaaehtoisuuteen; Kiinniotto-oikeus (jokamiehen, myös sinun oikeutesi) ei perustu epäilyyn vaan todettuun tapahtumaan. Käytännössä kun portit soi, voi ulos kävellä, kunnes sinulle ilmoitetaan että olet kiinniotettu. Portin soiminen ei ole tarpeeksi suuri syy kiinniotolle, mutta näitä on oikeudessa istuttu ja todettu, että kun yrität poistua porttien soidessa, on myymälähenkilökunnalla oikeus puuttua siihen, suojata omaisuutta.

• määvaisiismäävai

Viisihenkisen perheen isänä kaupoissa tulee käytä tämän tästä ja aika usein hälytin huutaa (viimeksi eilen), kun johonkin on jäänyt hälytin aktiiviseksi ja joskus huuttaa ihan ilman syytäkin.

Kun itse tietää että ei ole tapana varastella, niin eipä nuo hälytyksetkään tunnu yhtään miltään. Ja kun kaupoissa seuraa, niin suurin osa ihmisistä ei käännä edes päätään jos jollain kassalla vähän piipittelee. Ei ihmiset välitä.

Koskaan en ole kyllä mihinkään vartian koppiin mennyt asioita selvittämään, vaan ne on aina selvitetty kassalla.

Aika hyvinhän ne asiaan suhtautui, kun sait oikein pulla kahvit, en minä ole niistä koskaan mitään saanut, anteeksi ovat yleensä pyytäneet.

Tuli mieleen että voisiko lompakossa tai jossain takin taskussa olla jonkinlainen älykortti eli jokin etäluettava bussi,pääsylippu tai hissilippu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6704
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4004
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3145
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1451
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe