Sanonta on jo niin syvälle juurtunut käytäntöön ilmanvaihtotekniikassa ettei sille voine mitään.Mutta kuuluisiko kuitenkin sanoa raikas ilma ?
Raitis ilmaventtiili
17
654
Vastaukset
- Sisäolento
Tarkoitatko raitis ilmaventtiili vai raitisilmaventtiili?
Minun raittiuteni kanssa on vähän näin ja niin (tälläkin hetkellä), mutta kyllä minä käyn välillä ulkona happihyppelylläkin, saamassa raitista ilmaa!
WC:ssäni saatan silti käyttää ilmanraikasteita. Ilmanraitisteista en ole kuullut puhuttavan. - Yhdyssana
Sinähän et näytä tietävän edes, että raitisilmaventtiili on yhdyssana.
Mutta kyllä on kautta aikain puhuttu "raittiista ulkoilmasta", joten ei sana lity pelkästään päihteettömyyteen. Olisikohan se paljon nuorempi tarkoitus sanalle, kun itse käsitekin taitaa olla.
Sen sijaan voisi pohtia, onko varaventtiili toisen venttiilin varana oleva venttiili...?- V. Valve
Varoventtiili ja varaventtiili ovat eri laitteita.
- mutta
V. Valve kirjoitti:
Varoventtiili ja varaventtiili ovat eri laitteita.
varaventtiili on varsin yleinen nimitys, yleisinkin.
- V. Valve
mutta kirjoitti:
varaventtiili on varsin yleinen nimitys, yleisinkin.
Ainakin minun kääntämissäni teksteissä sana 'varoventtiili' on esiintynyt tuon tuostakin. Sanaa 'varaventtiili' en muista joutuneeni käyttämään käännöksissäni koskaan.
Jos jotkut toiset puhuvat varaventtiilistä tarkoittaessaan varoventtiiliä, on se heidän häpeänsä. - Avaa varoventtiilisi!
V. Valve kirjoitti:
Ainakin minun kääntämissäni teksteissä sana 'varoventtiili' on esiintynyt tuon tuostakin. Sanaa 'varaventtiili' en muista joutuneeni käyttämään käännöksissäni koskaan.
Jos jotkut toiset puhuvat varaventtiilistä tarkoittaessaan varoventtiiliä, on se heidän häpeänsä.En minä tässä kumpaakaan kannata sen enempää, kerron vain, että maallikoiden puheessa varaventtiili on se tavallisin muoto. Varoventtiili on sitten varmaan se teknisesti oikea muoto.
Vaan mitä sinun mielestäsi oikeasti on varaventtiili? Tosiaankin toisen venttiilin varana oleva venttiili? Ja onko sellaisia todellakin? - Touho-serkku
Avaa varoventtiilisi! kirjoitti:
En minä tässä kumpaakaan kannata sen enempää, kerron vain, että maallikoiden puheessa varaventtiili on se tavallisin muoto. Varoventtiili on sitten varmaan se teknisesti oikea muoto.
Vaan mitä sinun mielestäsi oikeasti on varaventtiili? Tosiaankin toisen venttiilin varana oleva venttiili? Ja onko sellaisia todellakin?Ainakin nuorella opettajattarella on joskus todettu varaventtiili:
http://ok.otava.fi/content_images/p002778l.jpg - To admire?
V. Valve kirjoitti:
Jos jotkut toiset puhuvat varaventtiilistä tarkoittaessaan varoventtiiliä, on se heidän häpeänsä.Ei ollut ihan vähäpätöinen miekkonen. Mittaa vähän vaille 2 metriä ja ikää ehti kertyä melkeinpä vuosisata täyteen. Maavoimien jääkärikenraali, joka johti Suomen merivoimia hyvän tovin (mm. viime sotien ajan). Ehti toimia hetken puolustusministerinäkin sodan tauottua.
Viimeinen jääkäri: poistui keskuudestamme viimeisenä niistä meikäläisistä, jotka olivat käyneet Lockstedtin äksiisissä.
Jäi mieleen takavuosien itsenäisyysjuhlien televisioinneista. Liki kaksi metriä liki satavuotiasta kenraalia oli jollakin tapaa karismaattinen näky.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väinö_Valve
Vara-amiraali vai varoamiraali? - Anonyymi
Äläpä yhdyssana ole typerä huomautuksinesi. Kommentillasi osoitat vain tyhmyytesi ja ilkeytesi.
- Anonyymi
V. Valve kirjoitti:
Jos jotkut toiset puhuvat varaventtiilistä tarkoittaessaan varoventtiiliä, on se heidän häpeänsä.V.valveelle. Tuskin se kovin suuri häpeä on vaikka puhuukin varaventtiilistä. Tosiasiassa se ei ole häpeä ollenkaan. Sen sijaan asiaton kommentti on häpeä.
- Anonyymi
Avaa varoventtiilisi! kirjoitti:
En minä tässä kumpaakaan kannata sen enempää, kerron vain, että maallikoiden puheessa varaventtiili on se tavallisin muoto. Varoventtiili on sitten varmaan se teknisesti oikea muoto.
Vaan mitä sinun mielestäsi oikeasti on varaventtiili? Tosiaankin toisen venttiilin varana oleva venttiili? Ja onko sellaisia todellakin?Sisäilman poistoventtiili???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisäilman poistoventtiili???
Ilmanvaihtopoistoventtiili????? Ei hyvä???
- .k.
..sanoin naapureille kun ilma oli kylmentynyt. Ja ne luulivat minnu lopettaneen juopottelun. Kuulivat "Oon raitistunu".
- oli tuo
taas.
- Kaikkea muuta kuin raitis
Raitis ilma = ulkoilma (silloin kun siinä ei ole mainittavasti epäpuhtauksia/saasteita).
Raikas ilma = keinotekoisesti kemikaaleilla raikastettu ”Wunderbaum-ilma” sisätiloissa, autossa tms. ulkoilmasta erotetussa tilassa.
Ilmanvaihtolaitteiden ulkoa imemä ja sisätiloihin puhaltama ilma on raitista ilmaa.
Muut saavat olla vapaasti eri mieltä enkä minä muiden raittiudestakaan halua isommin huolta kantaa. - Puoltaja
Ilmaventtiilit ovat varmasti raittiita, mutta niiden asentajista ei voi olla ollenkaan yhtä varma. Tosin raittiuden puutteen sanotaan vaivaavan etupäässä maalareita, mutta eivät muutkaan rakennusammatilaiset liene niin taattuja.
Ähä, pääsinpä minäkin viisastelemaan palstalle ominaiseen tapaan!- ollut viisastelua
ollenkaan vaan keskinkertaistakin tympeämpää tyhmistelyä.
Ymmärtäisitpä vihdoin lopettaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336484- 355973
- 293324
- 452740
- 342594
- 152268
- 372158
- 161976
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401819En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191747