Kysymys

Satsuma2

Eli, tarkentakaa mulle.. musta jotenkin meidän autokoulussa ei käsitellä tarpeeksi asioita, ne vaan mainitaan nopeasti ja sitten kun rupee itse miettimään ei tajua.. eli jarrutus reagtiomatka ja nää nopeus juttu.

Olen tajunnut sen, että jos nopeus kaksinkertaistuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Mutta jatkuvasti tulee kaikkia kysymksiä tähän liittyen joihin en osaa vastata tai laskea. Voisiko joku fiksu selittää tämän yksinkertaisesti, niin, että jatkossa tajuaisin heti. KIITOS ETUKÄTEEN! :)

8

7816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just noin

      Autokoulutunnit ei ole pelkkää kuuntelua. Siellä myös keskustellaan. Siispä kysäise opettajaltaltasi jos asia askarruttaa. Ja ainahan toki voi kysyä kahdenkesken jos ei kaikkien kesken uskalla. Mutta voihan joku muukin pähkäillä samaa asiaa eikä hänkään uskalla kysyä, joten siinä iskisi kaksi kärpästä samalla iskulla.

    • timppa12

      Hienoa! Olet oppinut jo yhden tärkeimmistä fysiikan laeista, mitä autoilijan tulee tietää.

      Siis kun nopeus on vaikka 30km/h ja jarrutusmatka 20 m. Jos ajat 60km/h, niin jarrutusmatka on silloin 80 m. Mutta tärkeintähän tämä on tajuta käytännössä.

      Esim: Ajat maantiellä 80 rajoituksen mukaan. Sit tulee risteysalue, jossa nopeus on merkillä pudotettu 60:neen. Eli tämä on samalaskukaava käännettynä toisinpäin.

      Siis jos vähennät nopeudesta pois yhden neljäsosan, niin jarrutusmatka ja TÖRMÄYSVOIMAT puolittuvat. En tiedä ymmärsitkö...

      Reaktioaika on yleensä noin 1-3 sekuntia, riippuu vaikkapa vireystilasta yms. Ja tämä matka on suoraan laskettavissa ilman fysiikan lakeja.

      Esim: Jos ajat 50 km/h ja reaktiosi toimii sekunnissa, niin kuljet jarruttamatta havainnon jälkeen n.14-metriä. Jos ajat satasta, niin kuljet jarruttamatta 28-metriä. Siis kerrotaan kahdella.

      Mutta jos havainnot on vaikkapa cd-soittimessa, niin silloin voit tuplata em.lukemat.

      Ajattele myös tätä: Vilkaiset takapenkille vaikkapa vain vastatessasi sieltä tulevaan kaverin kysymykseen. Havaintosi on poissa edestä satasen vauhdissa noin kaksi sekuntia, jolloin jos vaikka hirvi hyppää tielle, niin olet mennyt hirveä kohti täysin jarruttamatta jo liki 60-metriä. Sitten kuljet vielä 28-metriä vähintään, ennen kuin jalka menee jarrulle.
      Eli lähes sata metriä olet jo liikkunut ja hirvi hyppäs tielle!! Onhan tapauksessa se "hyvä" puoli, että:
      SIINÄ SINÄ ET KERKEE KITUMAAN. EIKÄ KERKEE HIRVIKÄÄN JA TUSKINPA TAKAPENKKILÄISETKÄÄN. JA VÄHINTÄÄN YKSI HAUTAUSLIIKE SAA TUOTTOA...

      Parasta on moisesta "matematiikasta" tosiaan jutella open kanssa, hän kyllä selvittää asian sinulle vaikka rautalangalla. Siitähän sinä maksat!

      • se homma menee

        mutta voihan sitä autokoulukirjaakin avata ja lukaista vaikka sieltä, jos teoriatunnilla menee asiat vähän ohi.


      • Satsuma2

        timppa12: kiitos paljon, tämä selvennys auttoi paljon. Olen perjaatteessa tajunnut hommaan, jossain vaiheessa meni vain jossain asioissa hieman ohi. Eilen luin uudestaan kirjaa, tein mielessäni pieniä ajatuskierroksia ja luulin tajuavani jutun suurinpiirtein. Tämä vahvisti, että olen oikeilla jälkillä. Kiitos :)


    • Anonyymi

      Kun nopeus kaksinkertaistuu mikä on törmäysenergian kerroin ?

      • Anonyymi

        Teoriassa nelinkertaistuu, joskappaleet ei jousta yhtään, mitä suurempi vauhti sitä suurempi on joustavuus ja todellinen törmäysvoima pienenee teoreettisesta arvosta.


    • Anonyymi

      Jarrutusmatkaan haluan kommentoida, että tärkeintä on sovittaa nopeutensa nopeusrajoitusten puitteissa niin, että pystyy pysäyttämään autonsa tien näkyvällä osuudella. Esimerkki: jos nopeusrajoitus on 100 km/h mutta sumun takia näkyvyys on vain 75 metriä niin silloin ajonopeus pitää asettaa sen mukaiseksi. Valitettavasti hyvin moni ei ymmärrä edes tällaisia yksinkertaisia perusasioita vaan ajavat kovalla tilannenopeudella ajokelistä riippumatta. Sama pätee tietenkin myös edellä ajaviin, eli heihinkin täytyy pitää riittävä etäisyys mutta tässäkin hyvin monella on ymmärtämisvaikeuksia.

    • Anonyymi

      Vanhaa paatosta, nykyajan "ammattilaiset" kouluttaa simulaattorilla. Ei siinä tarvi fysiikan lakeja miettiä. Kunhan firma saa sinunkin kurssimaksun ni ok. Ei muuta kun turvallisia kilometrejä, kunhan käyt tykkäämässä vaan meidän sivuja sekä muistat suositella ala-arvoista opetustamme kaikille kavereille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6434
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5933
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3304
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2710
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2268
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2158
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1976
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1809
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe