Mistä kapakalaa???

Chapin

Mistä Helsingissä löytää kapakalaa? Mitä se maksaa?

Nykyään se taitaa olla suomessa aika eksoottinen herkku.

Mitä mieltä olette tuotteesta?

9

10223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuodenaikojen tuntija

....olla vaikeaa saada tähän aikaan vuodesta.

Joulun alla hesarissa kerrottiin tamperelaisesta hallikauppiaasta, jolta sitä löytyi.

Kapakala ja siitä tehtävä lipeäkala ovat perinteisesti olleet talvikauden syötävää.

• Vanha kokki

eli kapakala, meillä melko yleisesti Molvaa. Kaikista kuivatuista kaloista voi käyttää kapakalanimeä. Markkinointi on todellakin lähinnä joulun seutuun liittyvää, vaikka raaka-ainetta on saatavilla jatkuvasti. Hallikauppiaat lähinnä ovat tavalliselle kuluttajalle oikea paikka kysellä. Sei tai Molva ovat kuivattuina melko arvokkaita, kilohinta huitelee 40-50 euron tienoilla. Valmistus on suhteellisen monimutkainen prosessi ja haju ei ole kovin herkullinen. Tosin itse liotettu "lipeäkala" on sitten aivan eri herkku, kuin valmis höttö, mitä kauppa myy. Panes kysyen hallikauppiaaltasi, ehkä hän osaa auttaa. Lofooteilta saa ainakin, jos lomailet sielläpäin. Hintakin saattaa olla edullisempi. Onnea matkaan.

• kalliokala

Suolatusta ja kuivatetusta turskasta ei voi käyttää nimitystä kapakala koska se ei sitä ole. Kyseisen tuote, vaikka onkin kuivattua, on aivan eri asia kuin lipeäkalan raaka-aine. Suolattua kuivakalaa käytetään paljon Välimeren maissa, erityisesti Portugalissa. Koska suolattua kuivakalaa ei Suomesta saa, on moni erehdyksessä ostanut kapakalaa esim. portugalilaisiin resepteihin. Ja pieleen menee.

• Vanha kokki
        kalliokala kirjoitti:

Suolatusta ja kuivatetusta turskasta ei voi käyttää nimitystä kapakala koska se ei sitä ole. Kyseisen tuote, vaikka onkin kuivattua, on aivan eri asia kuin lipeäkalan raaka-aine. Suolattua kuivakalaa käytetään paljon Välimeren maissa, erityisesti Portugalissa. Koska suolattua kuivakalaa ei Suomesta saa, on moni erehdyksessä ostanut kapakalaa esim. portugalilaisiin resepteihin. Ja pieleen menee.

on Bacalhau, Espanjaksi sama kala on merluza, eli suomeksi valkoturska. tämä selvä,jos ihan tarkkoja ollaan. Meillä nyt vain on Suomessa tapana nimittää kaikkia kuivattuja kaloja kapakaloiksi, se siitä.
        Jos vain haluat, kyllä suolattuakin kuivakalaa saa. Monet kalakauppiaat kun hakevat tuotteet itse esim. Lofooteilta, olen itse ollut matkalla mukana, sieltä löytyy. Kysyntä on vain vähäistä. Kyselehän paikkakuntasi torikauppiailta, ehkä apu löytyy sieltä, tai ota suoraan yhteys maahantuojiin.

• toi tullessaaan
        kalliokala kirjoitti:

portugalista tuota kuivattua kalaa. Se onkin tosi hyvää.

• Chapin

Löysin kapakalani eilen Hakaniemen etnisistä kaupoista. Alle 6 euroa kilo.

Itse olen tottunut kutsumaan Turskasta tehtyä kapakalaa nimellä bacalao. Väli-Amerikassa se on nimenomaan pääsiäisruoka.

• varea

kapaa kala on israli nimi -- on suomi turska

• Anonyymi

Just joo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5939
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5433
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3074
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      44
      2287
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2108
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1686
    Aihe