kuinka vaihtaa v70:n ohjaustehostimen öljyt?
ohjaustehostin
12
10002
Vastaukset
- mitään
Ajelet autolla aikasi, että tehostinöljy lämpenee ja sekoittuu.
Nostat etupyörät ilmaan, imaiset tehostinsäiliön tyhjäksi.
Kääntelet rattia laidasta laitaan tai vääntelet ylhäällä olevasta pyörästä, imaiset taas säiliön tyhjäksi.
Täytät säiliön ylämerkkiin.
Laita moottori käymään.
Kääntele ratista rauhallisesti laidasta laitaan kymmenen kertaa.
Täytä säiliö merkkiin. - Kallo
Kyllä sen koko järjestelmän saa kerralla kierrätettyä uusille nesteille.
Etsi tehostimen öljysäiliö. Tyhjennä ensin ruiskulla( letku) imemällä mahdollisimman tyhjäksi. Irrota säiliöstä paluuletku (yleensä ylempi). Tulppaa säiliön paluuletkun liitos väliaikaisesti. Säiliöön uutta nestettä. Paluulinjan letkusta nesteet ohjattu johonkin keräysastiaan. Auto käyntiin, käännetään renkaita äärilaidasta toiseen. Samalla kun renkaita käännellään, kaveri täyttää jatkuvasti säiliöön uutta nestettä. Sammuta moottori, kun paluulinjan neste on uuden näköistä. (Tehostinjärjestelmän tilavuus yleensä n. 1,2 litraa.) Liitetään paluulinja takaisin ja täytetään merkkiin. Toimenpiteen ajaksi etupää kannattaa nostaa pukeille, jotta tehostimelle ei ole kuormitusta.
En ole Volvo-miehiä, mutta perusöljyinä tässäkin taitaa olla ATF. Suomen olosuhteissa synteettinen neste toimii hieman paremmin ja voidaan yleensä vaihtaa ATF:n tilalle, jos nesteet vaihdetaan em. huuhtelumenetelmällä. Synteettistä saa tarvikeliikkeistäkin, Febi S6161.- helpompikin tapa
Ihan turhaa turaamista. Riittää kun imee säiliön tyhjäksi ja täyttää uudestaan. Ajelee ja toistaa homman vaikka seuraavana päivänä. Jos näyttää yhä tummalta niin kerta vielä. Takuulla vaihtuu tarpeeksi, eikä mene ilmaa.
Nesteeksi _samaa_ mitä siellä oli eli jos punaista niin ATF, jos vihertävää (vm.-00->) niin Volvolta omaa nestettä, EI AFT! Parin euron takia ei kannata riskeerata mitään tarvikenesteitä! - Kallo
helpompikin tapa kirjoitti:
Ihan turhaa turaamista. Riittää kun imee säiliön tyhjäksi ja täyttää uudestaan. Ajelee ja toistaa homman vaikka seuraavana päivänä. Jos näyttää yhä tummalta niin kerta vielä. Takuulla vaihtuu tarpeeksi, eikä mene ilmaa.
Nesteeksi _samaa_ mitä siellä oli eli jos punaista niin ATF, jos vihertävää (vm.-00->) niin Volvolta omaa nestettä, EI AFT! Parin euron takia ei kannata riskeerata mitään tarvikenesteitä!No kukin tyylillään. Jos tuo kuulosti liian vaikealta, niin laimentelee sitten useampaan kertaan.
Aivan sama, monenko euron säästö siinä tulee. Jos neste ei ole ATF:ää, vaan erityisesti kylmiin olosuhteisiin paremmin sopivaa synteettistä(vihertävää), se on takuulla Pentosin CHF11 / Febi S6161. - Asentaj
Kallo kirjoitti:
No kukin tyylillään. Jos tuo kuulosti liian vaikealta, niin laimentelee sitten useampaan kertaan.
Aivan sama, monenko euron säästö siinä tulee. Jos neste ei ole ATF:ää, vaan erityisesti kylmiin olosuhteisiin paremmin sopivaa synteettistä(vihertävää), se on takuulla Pentosin CHF11 / Febi S6161.Joo ei kannata ruveta turaamaan kyseisillä konsteilla kotona ja laimentelemaan aivan turhaa hommaa. Viet merkki korjaamolle homma hoituu vajaassa puolessa tunnissa.Nesteet tulevat kerralla vaihdetuksi kaikki.Ne löytyvät liikkeestä ja tulevat oikeat.Ja se ei niin paljon maksa kuin että turaat kotona sen kanssa pari tuntia.
Mutta jos haluaa rassata niin sitten.
- jfk3000
ohjekirjan mukaan ei tarvitse vaihtaa vaan ainoastaan lisätä. itsellä -02 auto ja ilmeisesti siihen ei ole kuin volvon oma öljy eli paikalliseen merkkiliikkeeseen. litran pönikkä maksoi n.20€
- Valvolinen erikoinen
Päivitän tähän vanhaan ketjuun, ku tuli ite haettua tietoa öljystä ja sen vaihdosta. Tarvikeliikkeissä löytyy ainakin Valvolinen erikoisöljy, joka sopii Volvoon ja muutamaan muuhunkin merkkiin. 1 litran inta n.20e. V70 -98 2.5bensa imee tuota öljyä 0,8l. On myös sinistä ja volvoöljyä vastaavaa. Näytti mulla ennestään olevan punasta (kait sitten sitä ATF-öljyä). Itse siis aloin vaihtamaan, kun tehostin ulvoo ja erityisesti talvella piti ääntä. Öljy oli nyt myös vähissä. Ei tietoa onko vaihdettu aiemmin. Nyt mittarissa 220tkm.
- jmh77
Siis eikö ATF ole automaattilaatikon öjyä???
- Pumpun korjaaja
Tehostimen pumppu ulvoo, kun siitä on kuulalaakeri sökönä. Laakeri ei korjaannu öljyä vaihtamalla. Öljynä käy ihan tavallinen ATF-öljy, kuten käyttöohjekirjassa lukee. Synteettinen ATF on kevyttoimisempaa pakkasessa ja senkin hinta on n. 13 e/litra. Mistään "erikoisöljystä" ei ole mitään etua saatavissa.
Laakeri maksaa laakerikaupassa n. 8 e, mutta vaihto vaatiikin sorminäppäryyttä ja sopivia apuvärkkejä jo hihnapyörän ulosvetämisestä ja paikalleenvetämisestä alkaen. Akselitiiviste on erikoismallia ja kokoa, jota ei saa mistään, paitsi ostamalla Volvolta "korjaussarjan", joka maksaa toista sataa (sisältää laakerin ja akselinkin, johon on vanhemmiten kulunut akselitiivisteen ura). Uuden pumpun saa tarvikekaupasta puolellatoistasataa ja Volvolta "vaihtopumpun" hintaan puolisen tuhatta. - julius2
mikä tarvike liike ketju myy tarvike pumppua ?
- kaikki myy
yhdys sanat sekaisin ja tarvike pumput myy tervike pumppu myymälä.
Huomaatko yhtään kirjoituvirhettä tai yhdyssana virhettä?
- Voi höperöitä.
Trollit on trolleja ettekö hoksaa????????????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336744- 376213
- 293434
- 452900
- 342644
- 152338
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481897En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777