Venttiilinvarrenkumien vaihto

vaihtaja1

Mitenkäs vaikea homma tuo on tehtä konetta purkamatta? Lueskelin juttua että paineilmaa pyttyyn niin saisi vaihdettua helpoiten. Onko kellään kokemusta kyseisestä tavasta ja jos on niin viitsisitkö laittaa ohjeet?

Kone on 12venttiilinen yhdellä nokka-akselilla ja mekaanisilla nostajilla.

13

14391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RTT

      tulppa jossa paineilmaliitin. se on ylivoimaisesti nopein ja helpoin ratkaisu.

    • Molli

      Kannattaa varua ettei mooottori pyörähdä, imaisee huonolla tuurilla venttiilin uumeniinsa (tai linttaa sen linkkuun)..

      Mutta onnistuuhan se, ja säästää suuren vaivan kun ei tarvitse kantta ottaa pois. Moniventtiilikoneissa vain niin turkasenahtaita rakoja ja niin paljon niitä venkuloita...

      • pitää yrittää

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?


      • Molli
        pitää yrittää kirjoitti:

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..


      • erez
        Molli kirjoitti:

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.


      • vena
        erez kirjoitti:

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?


      • irroittaa jousen
        vena kirjoitti:

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.


      • vena
        irroittaa jousen kirjoitti:

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.

        Kiitokset. Kyllä tuollainen renkaantäyttölaitekkin löytyy, mutta aika kämäinen se on. Eikä oikein toimi ellei auto ole käynnissä jolloin jännite hieman nousee. Töistä lainasin tuollaisen kunnon kompuran, 8 siintäkin näyttää "vain" lähtevän ettei hätiä mitiä.


    • auto ja moottorin tyyppi. Veikkaan Toyota, Honda, Mazda tai Mizu.

    • oktaani

      Minä olen tuon homman hoitanut sillä tavalla, että olen ensin pyörittänyt moottorista männän ala-asentoon, ja tämän jälkeen syöttänyt tulpanreiästä nailon, tai muuta lujaa narua moottoriin. Tämän jälkeen mäntä ylös ja nyt voidaan ventiilit irroitella lukoista, eikä varmaan tipahda venttiili. paineilmalla saa olla tarkkana, ettei ilma pääse karkaamaan.

      • vena

        Hmmmm, tuo naru voisi kuulostaa turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mutta mitäs jos siitä narusta jää sinne jotain "nöyhtää"?

        Ja nuo jouset todellakin ovat jäykät, ei niitä oikein sormin paina, mistäs tuommoisia pihtejä saa?

        Ja vielä tämmöinen, nuo sokat ovat kanssa hämärät, milläs ne saa pois? Kuva venttiilikoneistosta: http://img294.imageshack.us/img294/2254/mottixm4.jpg


    • Anonyymi

      Luin keskusteluja ja muutaman asian lisäisin.
      Moottorin kannesta on öljytilaan kanavia ne kannattaa suojata. Venttiilijouset on jäykkiä ja ilman työkalua ne ei ole hallinnassa. Ikävin osa minusta on venttiilin jousen lukot. Ne tarttuu kiinni ja on joskus vaikea saada lautasesta irti. Jollain vasaralla varovasti napauttamalla irtoaa ja jos ote lipsuu lentää lukot ja jouset ympäri tallia ja yksikin lukko jos häviää niin homma jää siihen sillä kertaa.
      Melko usein paine karkaa pystystä kun jousta puristetaa kasaan.

      • Anonyymi

        Kiitos. Odotin juuri sinun kommenttia ja ohjetta vuodesta 2007 asti ja nyt voinkin viedä autoni korjaamolle kumien vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      7004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      38
      6434
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3514
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3010
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2714
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2408
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2198
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2076
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1947
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1807
    Aihe