Rullatelasto????

Akki.H

Eli missä kelkoissa on rullatelasto? ja miksi niistä ei pidetä/mikä niissä ei toimi?
Ja saa tarjota rullatelastollisia kelkkoja, ostan mielellään edullisen, ja saisi mielellään olla toimivakin:D

8

3999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ockelbo

      Itselläni on työkelkkana Ockelbo 6000. Siinä on 60 cm:n rullatelasto. Olen todennut ko. telaston hyväksi, koska sillä voi ajaa vähälläkin lumella. Ei tarvitse voiteluun lunta.

      • Lynxhimies

        Aikaisemmin rullatelastoja käytettiin. Joskus 1980 paikkeilla alkoi voimakkaampi siirtyminen liukutelastoihin.
        Syyn liukutelastoihin siirtymiseen lienee niiden yksinkertaisempi rakenne. Vähemmän rullia ja niiden laakereita. Muoviliuku korvaa ne.
        Suuren joustoliikkeen ja varsinkin iskunvaimennuksen asentaminen rullatelastoon on vaikeaa.
        Liukutelastoon voidaan saada jopa 40cm joustoa. Rullatelastoon 10 cm.
        Liukutelastossa taas riittää joskus yksikin jousi ja iskunvaimennin koko telastoon.
        Rullatelaisessa olisi joka rullaan laitettava oma iskunvaimennin!

        Rullatelainen kulkee kuulemma kevyemmin noin 30-40 km/t nopeuteen asti, mutta suuremmilla nopeuksilla liuku alkaa toimia kevyemmin.

        Hitaaseen ajoon, kuormanvetoon, vähälle lumelle tai lumettomalle jäälle rullatela pelaa yleensä jopa paremmin, kuin liukutela. Eivätkä ole ýleensä kalliitakaan.


      • Akki.H
        Lynxhimies kirjoitti:

        Aikaisemmin rullatelastoja käytettiin. Joskus 1980 paikkeilla alkoi voimakkaampi siirtyminen liukutelastoihin.
        Syyn liukutelastoihin siirtymiseen lienee niiden yksinkertaisempi rakenne. Vähemmän rullia ja niiden laakereita. Muoviliuku korvaa ne.
        Suuren joustoliikkeen ja varsinkin iskunvaimennuksen asentaminen rullatelastoon on vaikeaa.
        Liukutelastoon voidaan saada jopa 40cm joustoa. Rullatelastoon 10 cm.
        Liukutelastossa taas riittää joskus yksikin jousi ja iskunvaimennin koko telastoon.
        Rullatelaisessa olisi joka rullaan laitettava oma iskunvaimennin!

        Rullatelainen kulkee kuulemma kevyemmin noin 30-40 km/t nopeuteen asti, mutta suuremmilla nopeuksilla liuku alkaa toimia kevyemmin.

        Hitaaseen ajoon, kuormanvetoon, vähälle lumelle tai lumettomalle jäälle rullatela pelaa yleensä jopa paremmin, kuin liukutela. Eivätkä ole ýleensä kalliitakaan.

        Kiitos tiedosta


      • Jutustelija1
        Lynxhimies kirjoitti:

        Aikaisemmin rullatelastoja käytettiin. Joskus 1980 paikkeilla alkoi voimakkaampi siirtyminen liukutelastoihin.
        Syyn liukutelastoihin siirtymiseen lienee niiden yksinkertaisempi rakenne. Vähemmän rullia ja niiden laakereita. Muoviliuku korvaa ne.
        Suuren joustoliikkeen ja varsinkin iskunvaimennuksen asentaminen rullatelastoon on vaikeaa.
        Liukutelastoon voidaan saada jopa 40cm joustoa. Rullatelastoon 10 cm.
        Liukutelastossa taas riittää joskus yksikin jousi ja iskunvaimennin koko telastoon.
        Rullatelaisessa olisi joka rullaan laitettava oma iskunvaimennin!

        Rullatelainen kulkee kuulemma kevyemmin noin 30-40 km/t nopeuteen asti, mutta suuremmilla nopeuksilla liuku alkaa toimia kevyemmin.

        Hitaaseen ajoon, kuormanvetoon, vähälle lumelle tai lumettomalle jäälle rullatela pelaa yleensä jopa paremmin, kuin liukutela. Eivätkä ole ýleensä kalliitakaan.

        Nyt on asiaa, hyvin ja selkeästi kerroit.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


    • joopertti

      elanissa on rulla telasto

    • vcg

      Yamaha sm 340 (jenkeissä gs) myös rullatelasto.

    • turhiaosiaon

      on silkkaa liioittelua väittää että moottorikelkka tarvisi iskunvaimennusta. moottorikelkka on tasamaan kiitäjä, siis lumikiituri. jäällä missä ajetaan on tasaista ja metsässä taas ei ole nopeuksia kun tukkia ajetaan. rullatelasto on kaiken paras koska ei vaadi voiteluaineeksi lunta. kokeilkaa joskus poistaa iskarit kelkasta. huomaatte ettei ole mitään merkitystä ajoon.

      • Anonyymi

        Ok boomer


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6364
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      35
      5863
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3284
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2690
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2594
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2258
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1956
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1799
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1747
    Aihe