Lapseni on talvella aloittanut joukkueessa, jossa tuntuu olevan ongelmana liian paljon pelaajia ja liian isot ikäerot pelaajien välillä. Hän on käynyt säännäöllisesti harjoituksissa ja nyt on kaksi peliä takana, yksi vieras- ja yksi kotipeli. Näihin peleihin on valittu 12 pelaajaa kauemmin pelanneista. Loput 5 ovat sitten käyneet mailan varressa ns ylimääräisenä. Pelit ovat venyneet ja nämä ylimääräiset pelaajat lähinnä ärsyyntyneitä, kun ovat vain katselleet muiden peliä. Lisäksi jokereita ei ole tauolla vaihdettu, vaan samat ovat olleet jokeripaita päällään. Kysyin viime (eilisen) pelin jälkeen asiasta ja kuulin, että tarkoitus olisi, että kaikki saisivat jonkun verran peliaikaa. Mutta sarja on kuulemma kova ja vetäjien täytyy mietiä ketä peluuttaa, että siellä pärjätään. Kyse on F-ikäisten joukkueesta, jossa sekaisin -99, -98 ja -97 -syntyneitä.
Eikö jotkut säännöt jo edellytä, että se jokeripaita vaihtuisi myös muiden kuin kolmen saman ylle? Ja samoin kaikkien joukkueessa pitäisi saada pelata yhtä paljon riippumatta sen hetkisistä taidoista, jotka eivät takuulla kehity vaihtopenkillä. Lisäksi kaikki vanhemmat ovat lunastaneet asianmukaiset lisenssit ja maksaneet seuralle pelimaksut, ostaneet puvut ym. Alkaa tuntua, että osa meistä on pelkässä maksumiehen osassa -rahat ja talkootyöt kelpaavat, mutta lapsi ei kelpaakaan pelaamaan. Pelimaksupankkisiirto tuli hyvissä ajoin seuralle maksettavaksi, samoin ajovuorolistat peleihin ja tuomarointiin ja talkootöihin.
Mitä tässä tulisi tehdä? Mielestäni tämä porukka ei sarjassaan tule pärjäämään, vaikka peluuttaisi vain parhaita, joten olisi suotavaa antaa peliaikaa kaikille. Molempien vetäjien lapset joutuvat ikänsä puolestä ensi vuonna siirtymään E-ikäisiin, joten luulen, että he tietävät, että joukkue tulee jakaantumaan ja petraavat vain omilleen peliaikaa ja ensi vuoden joukkuetta.
Ongelma?
18
2499
Vastaukset
- valkku
Moi.
Toimin itse junnujen valmentajana sekä erään pesisseuran johtokunnassa. Heitän muutaman kommentin ongelmaasi liittyen.
a) Täällä päin Suomea ei F- (eikä E-)junioreissa edes pidetä sarjataulukkoa, joten valmentajan selitykset pärjäämisestä tuntuvat oudoilta. Tiedän kyllä, että joillakin alueilla jo tuon ikäisissä kilpaillaan täysillä ja ilmeisesti kuulutte tällaiselle alueelle (valitettavasti).
b) kun pelaajia on paljon eli enemmän kuin pöytäkirjaan voi merkitä, täytyy valmentajan jättää aina joitakin pois kokoonpanosta. Itselleni valmentajana tämä on aina kaikkein ikävin tehtävä, vaikka valmennankin jo sen verran varttuneempia, että peluutus tapahtuu ns. parhaat pelaa periaatteella.
c) urheiluseuroilla on yleensä laadittuna periaatteet, jonka mukaan missäkin ikäluokassa peliaikaa jaetaan. jos seurassanne on tällaiset olemassa, niin kannattaa tutustua niihin ja jos toiminnassa on ristiriitaa niin ottaa asia esille esim. seuran puheenjohtajan kanssa.
d) vanhempainillat ja joukkueen pelisäännöt. Ennen kautta yleensä joukkueet järjestävät vanhempainillan, jossa peluuttaminen käydään läpi. Joukkueet ja vanhemmat laativat myös itselleen säännöt. Tässäkin on tietysti seurojen välillä eroja miten asia hoidetaan.
e) Olet aivan oikeassa siinä, että kaikkien pitäisi saada pelata. Jos F-ikäisenä aletaan karsia porukkaa pois taitojen perusteella, niin vanhemmissa ikäluokissa on odotettavissa pelaajapula. Ns. lopettamisia kun tulee joka tapauksessa vuosien varella. Näitä lopettamisia ennaltaehkäisee juuri se, että tuntee olevansa osa joukkuetta ja pääsee pelaamaan.
f) lisenssit, pelimaksut, joukkueasut, kuskaukset, talkoot jne...Siinäpä se ongelma vasta onkin. Kun joku vanhemmista lupautuu pelireissulle kuskiksi, niin tuleeko valmentajan automaattisesti peluuttaa hänen jälkikasvuaan juuri siinä pelissä? Tai kun aktiiviset vanhemmat järjestävät myyjäisiä tms., niin pitääkö valmentajan huomioida se peluuttamisessa?
Ei siinä mielessä, että kyse on F-ikäisistä ja peliaikaa tulisi jakaa kaikille. Ei myöskään siinä mielessä, että lupautumalla kuskiksi varmistetaan pelipaikka jälkikasvulle ainakin niihin peleihin. Ei myöskään siinä mielessä, että niitä pelaajia joiden vanhemmat eivät pysty tai halua olla mukana varainhankinnassa ei pitäisi rankaista vanhempien osallistumattomuudella. Kyllä siinä mielessä, että kyse on periaatteessa palvelusta jonka vanhemmat seuralta ostavat. Jos palvelu ei ole olut sovitun mukaista, niin treklamaation paikkahan se on. Olisi ihannetilanne, jos valmentajan ei tarvitsisi huomioida vanhempien aktiivisuutta mitenkään vaan päätökset peluuttamisesta voitaisiin tehdä muuten. Valmentajatkin ovat kuitenkin vain ihmisiä...ja heidänkin rivinsä ovat aivan liian harvoja.
g) pelejä on ollut vasta kaksi. viestistä ei käy selville montako niitä on jäljellä. kaksi peliä on kuitenkin sen verran vähän, että niissä ei tosiaan välttämättä kaikki ole vielä päässeet pelaamaan. toisaalta valmentajan antama viesti pärjäämisestä antaa sen vaikutelman, että kauheasti ei kokoonpanomuutoksia tehdä. Yleensä keväällä ja alkukesällä pelaajia on enemmän kuin kokoonpanoon mahtuu, mutta kesälomakauden ja muiden kesän aktiviteettien myötä aina osa pelaajista on estynyt, joten voi olla, että sitä peliaikaa luonnostan tulee kesän edetessä.
h) meillä valmentajilla on joskus omia ambitioita ja siksi meidät välillä pitää palauttaa maantasalle ja muistuttaa siitä, mikä tässä hommassa on se punainen lanka ja kenen ehdoilla tätä hommaa tulisi tehdä. Tärkeintä olisi tietenkin se, että vanhemmilla olisi yhteinen näkemys siitä millaista toiminnan tulisi olla. Urheiluseura on lapsia varten eikä päinvastoin. Valitettavan usein vanhemmatkin jakautuvat ryhmiin siten, että ne joiden lapset pääsevät paljon pelaamaan eivät näe ongelmaa. Ja heitä jos on vielä enemmistö, niin eihän se helppoa ole tapella tuulimyllyjä vastaan.
i) oma lapsi pelaajana. Useimmiten käytännön sanelema pakko. Useimmat valmentajat on saatu mukaan toimintaan nimenomaan oman lapsen harrastamisen kautta. E- ja F-junnuissa tämän ei pitäisi olla ongelma, sillä ei kukaan järkevä valmentaja voi olla sitä mieltä, että omalle lapselle pedataan tulevaisuutta peluttamalla häntä enemmän kuin muita. Vanhemmissa junnuissa on joko liian ankara omalle jälkikasvulleen ja vaatii häneltä mahdottomia tai katsoo asioita läpi sormien vain sen takia että kyseessä on oma lapsi. Vahingosta viisastuneena en enää välttämättä koskaan halua valmentaa joukkuetta jossa oma lapseni pelaa.
j) F-ikäisissä täytyy painopiste olla perustaitojen opettelemisessa ja siinä että pelaaminen on hauskaa. Pelien lopputulokseen tujottaminen ja valmentajan glorian kiillottaminen johtaa turmioon.
k) joukkueessanne pelaajia on siis 17? ihan kahteen porukkaan ei väkeä siis riitä ja vetäjän löytäminenhän se usein on se suurin ongelma. Yleensä nuorin ikäluokka (teillä -99 syntyneet)junnuissa kuin junnuissa jää aina hieman paitsioon. Käytännössä joka toinen vuosi ollaan pienemmässä roolissa ja joka toinen vuosi ollaan sitten niitä joukkueen runkopelaajia. Poikeukset vahvistavat säännön. Esim. suurta roolia D:ssä pelannut joukkueen "tähtipelaaja" voi aluksi olla täysin hukassa kun voikin joutua vaihtopenkille C:ssä.
l) en nyt muista miten pitkiä F-junnujen ottelut ovat, mutta eivät kai kovin pitkiä? siksi valmentajallakin on vain hyvin rajalliset mahdollisuudet vaihdella pelaajia kesken pelin, että edes ne jotka ovat kentällä saisivat jonkinlaista tuntumaan peliin. Itse toimisin niin, että peliin mukaan vain 12 pelaajaa, joista esim. kuusi pelaa koko ottelun ja toiset kuusi puoli peliä kukin kentällä ja puoli peliä jokerina. peliaika tasataan kauden mittaan niin, että kaikille annetaan mahdollisuus pelata yhtä paljon vuoropareja. jos loukkaantumisia tulee, niin tietysti mennään "maaston mukaan".
m) jos valmentajan kanssa haluaa asioista keskustella, niin paras hetki ei ole ennen tai jälkeen pelin. eikä ehkä myöskään harjoitusten tiimellyksessä. Tai ainakin on sitten varattava itsekin aikaa jutustelulle harjoitusten jälkeen. itsellenikin on tullut tilanteita, joissa jollakin vanhemmalla olisi ollut asiaa, mutta suurinpiirtein olisi pitänyt harjoitukset keskeyttää, että olisi voinut rauhassa jutella. Harjoitusten jälkeen kun aikaa olisi, niin useimmilla on kauhea kiire lähteä syömään, kuskaamaan lastaan seuraaviin harrastuksiin tai kellä minnekin.
Kannattaa vmyös keskustella lapsen kanssa miten hän tilanteen kokee. Olen kuullut jopa joukkueista, joissa ns. hyvät pelaajat eivät halua "huonoja" joukkueeeseensa ja valmentaja tai seurajohto on ollut näiden "hyvien" pompoteltavana. - valkku
Enpäs lukenut ensin, että tuolla alempanahan sitä tästäkin aiheesta keskustelua on vaika kuinka paljon ja siellä myös F-junnujen sääntöjä selvitelty.
Kannattaa käydä katsomassa. - Joukkueenjohtaja
Äffien joukkueenjohtajana olen joutunut selvittelemään näitä pelaajamääräjuttuja jonkin verran.
Toisen joukkueen kanssa voi sopia ennen pelin alkua, että tauolla saisi vaihtaa koko joukkueen siten, että kaikki pääsevät pelaamaan.
Meidän joukkueessa pj:t pitävät kirjaa jokaisen pelaajan peliajoista, jotta saadaan tasapuolisesti kaikkia peluutettua. Äffissä ei todellakaan ole tärkeintä menestyminen, vaan joukkuehengen luominen tulevaisuutta varten ja peli-ilo. Valtakunnallisella Naperoleirilläkin noudatetaan tätä kaikki pelaa-järjestelmää, jota olisi hyvä noudattaa myös sarjapeleissä.
Tuntuu siltä, että teidän pj pilaa vaan omalla kunnianhimollaan koko joukkueen!- Eivät ainakaan
meillä. Mulla F-ikäinen tyttö ja joukkueenjohtajina pari faijaa, jotka eivät pidä minkäänlaista kirjaa pelaamisista. Ilmeisesti siksi, ettei se kirjanpito kestä päivänvaloa.
Samat tytöt ovat remmissä pelistä toiseen. Näin ainaskin viime kesänä, tänä kesänä on vasta 1 peli takana, mutta kovin tutuilta nuo nimet tuntuivat, jotka sinne lähtivät. Viime kesänä tyttöni pääsi pelaamaan kolmeen peliin kentälle asti, muut pelit sitten olivat sitä, että hän kävi extra-pelaajana mailanvarressa.
Tosin, sitten kun on kyse talkootöistä, ajovuoroista, tuomarivuoroista ja seuramaksuista, ollaan siellä listan kärkipäässä.
Eihän tyttöni ole niin hyvä, kuin tämä vakiremmi peleissä, mutta minun järjelläni hänestä ei voi tullakaan, ellei saa peliaikaa.
Tyttöni lähti talvella ja vielä aiemmin keväällä ihan hyvin harjoituksiin. Nyt ekan pelin jälkeen, minne ei päässyt, ei haluaisi lähteä, vaikka olen houkutellut. Hänen sanojaan lainaten: "Mitä turhaa, en mä kuiteskaan pääse kentälle, mä vaihdan fudikseen." Joukkueen tytöt kuitenkin hyviä kavereita ja haluaisi olla mukana... - Kakkospelinjohtaja
Eivät ainakaan kirjoitti:
meillä. Mulla F-ikäinen tyttö ja joukkueenjohtajina pari faijaa, jotka eivät pidä minkäänlaista kirjaa pelaamisista. Ilmeisesti siksi, ettei se kirjanpito kestä päivänvaloa.
Samat tytöt ovat remmissä pelistä toiseen. Näin ainaskin viime kesänä, tänä kesänä on vasta 1 peli takana, mutta kovin tutuilta nuo nimet tuntuivat, jotka sinne lähtivät. Viime kesänä tyttöni pääsi pelaamaan kolmeen peliin kentälle asti, muut pelit sitten olivat sitä, että hän kävi extra-pelaajana mailanvarressa.
Tosin, sitten kun on kyse talkootöistä, ajovuoroista, tuomarivuoroista ja seuramaksuista, ollaan siellä listan kärkipäässä.
Eihän tyttöni ole niin hyvä, kuin tämä vakiremmi peleissä, mutta minun järjelläni hänestä ei voi tullakaan, ellei saa peliaikaa.
Tyttöni lähti talvella ja vielä aiemmin keväällä ihan hyvin harjoituksiin. Nyt ekan pelin jälkeen, minne ei päässyt, ei haluaisi lähteä, vaikka olen houkutellut. Hänen sanojaan lainaten: "Mitä turhaa, en mä kuiteskaan pääse kentälle, mä vaihdan fudikseen." Joukkueen tytöt kuitenkin hyviä kavereita ja haluaisi olla mukana...Minä olen nähnyt tätä peluuttamisongelmaa jo monta vuotta. Tiettyjen pelinjohtajien tasapuolisuuskäsitys on kyllä kaukana omastani. Aika monet pelinjohtajat ovat sitä mieltä, että kun he kuluttavat aikaa ja vaivaa joukkueen vetämisessä, niin heillä on silloin oikeus peluuttaa omaa lastaan enemmän kuin muita. Tämä on tullut esille sekä keskusteluissa että pelejä seuratessa.
Olen itsekin vetänyt pesisjoukkuetta toisen vetäjän apulaisena. Koin suureksi ongelmaksi sen, etteivät meidän näkemyksemme olleet likimainkaan samanlaiset siitä, kuinka pelaajia tulisi peluuttaa. Minä olisin lähtenyt suoraan siihen, että selkeällä kirjanpidolla pidettäisiin huoli siitä, että jokainen pelaaja saisi mahdollisuuksien mukaan yhtä paljon todellista peliaikaa (jokeriroolin lasken itse korkeintaan puolipelaamiseksi). Mutta tämä ei kelvannut toiselle pelinjohtajalle. Hän halusi peluuttaa parhaimpia aina eikä olisi laittanut näitä jokereiksi milloinkaan puhumattakaan siitä, että olisi laittanut nämä joskus kokoonpanosta sivuun. Kun myöhemmin laskin pelaajien todellisia peliaikoja, niin ero eniten pelanneiden ja vähiten pelanneiden välillä oli musertava. Selvähän se oli, että eniten pelanneet oppivat eniten ja näin kehittyivät entisestään ja kasvattivat sitä tasoeroa seuraavaksi vuodeksi.
Minä väsähdin tuohon hommaan yhdessä vuodessa. Häpesin joka ainoa kerta, kun koti- tai vieraspeleissä jouduin pelinumeroita pelaajien hihaan laittamaan ja jokeripaitoja tarjoilemaan. Muutaman vuoden jälkeen tuosta joukkueesta oli vain rippeet jäljellä. Uskallan sanoa, että yhdestäkään tuon joukkueen jäljellä olevasta pelaajasta ei silti koskaan tule mitään huippupelaajaa. Silti heitä peluutettiin jo nuorimmassa ikäluokassa muita paljon enemmän.
Minusta jokaisessa pesisseurassa pitäisi tehdä selvät junnupesissäännöt, joka jaettaisiin pelinjohtajille ja junnujen vanhemmille. Siinä velvoitettaisiin mm. pelinjohtajia pitämään kirjaa peluuttamisesta. Se ei riitä, että pelinjohtajilla on kassissaan vihko, josta asiat löytyvät. Vanhempien tulisi saada nämä tiedot pyytämättäkin. Hehän maksavat suuret summat vuodessa siitä, että heidän lapsensa saavat pelata joukkueessa. Heillä on oikeus saada rahoilleen vastinettakin.
Junnupesiksen tavoitteina ei koskaan saisi olla menestys sarjoissa tai leireillä. Ei ainakaan ennen c-ikäluokkaa. Tavoitteena pitäisi mielestäni olla aina suuret juniorimäärät. Tähän ei päästä epätasaisella peluuttamisella. Kyse ei ole edes mistään vaikeasta asiasta. On äärimmäisen helppoa luoda systeemi, jossa joka joukkueessa saavutetaan tasapuolisen pelaamisen tavoite. Kyse on vain pelkästä tahdosta. Läheskään kaikki pesisvetäjät eivät luonnostaan ole henkisesti tarpeeksi kypsiä tällaiseen. Siksi heitä tulisi painostaa ja ohjata seuran taholta tähän. Suurella juniorimäärällähän olisi mahdollista maksaa jonkinlaista pientä korvaustakin pelinjohtajalle. Mitä enemmän junioreita, sitä enemmän pelaajamaksuja ja sitä suurempi palkkio pelinjohtajalle. Suurta pelaajamassaa ei kukaan pelinjohtaja ylläpidä sillä, että peluuttaa vaan niitä harvoja... - joukkueenjohtaja
Kakkospelinjohtaja kirjoitti:
Minä olen nähnyt tätä peluuttamisongelmaa jo monta vuotta. Tiettyjen pelinjohtajien tasapuolisuuskäsitys on kyllä kaukana omastani. Aika monet pelinjohtajat ovat sitä mieltä, että kun he kuluttavat aikaa ja vaivaa joukkueen vetämisessä, niin heillä on silloin oikeus peluuttaa omaa lastaan enemmän kuin muita. Tämä on tullut esille sekä keskusteluissa että pelejä seuratessa.
Olen itsekin vetänyt pesisjoukkuetta toisen vetäjän apulaisena. Koin suureksi ongelmaksi sen, etteivät meidän näkemyksemme olleet likimainkaan samanlaiset siitä, kuinka pelaajia tulisi peluuttaa. Minä olisin lähtenyt suoraan siihen, että selkeällä kirjanpidolla pidettäisiin huoli siitä, että jokainen pelaaja saisi mahdollisuuksien mukaan yhtä paljon todellista peliaikaa (jokeriroolin lasken itse korkeintaan puolipelaamiseksi). Mutta tämä ei kelvannut toiselle pelinjohtajalle. Hän halusi peluuttaa parhaimpia aina eikä olisi laittanut näitä jokereiksi milloinkaan puhumattakaan siitä, että olisi laittanut nämä joskus kokoonpanosta sivuun. Kun myöhemmin laskin pelaajien todellisia peliaikoja, niin ero eniten pelanneiden ja vähiten pelanneiden välillä oli musertava. Selvähän se oli, että eniten pelanneet oppivat eniten ja näin kehittyivät entisestään ja kasvattivat sitä tasoeroa seuraavaksi vuodeksi.
Minä väsähdin tuohon hommaan yhdessä vuodessa. Häpesin joka ainoa kerta, kun koti- tai vieraspeleissä jouduin pelinumeroita pelaajien hihaan laittamaan ja jokeripaitoja tarjoilemaan. Muutaman vuoden jälkeen tuosta joukkueesta oli vain rippeet jäljellä. Uskallan sanoa, että yhdestäkään tuon joukkueen jäljellä olevasta pelaajasta ei silti koskaan tule mitään huippupelaajaa. Silti heitä peluutettiin jo nuorimmassa ikäluokassa muita paljon enemmän.
Minusta jokaisessa pesisseurassa pitäisi tehdä selvät junnupesissäännöt, joka jaettaisiin pelinjohtajille ja junnujen vanhemmille. Siinä velvoitettaisiin mm. pelinjohtajia pitämään kirjaa peluuttamisesta. Se ei riitä, että pelinjohtajilla on kassissaan vihko, josta asiat löytyvät. Vanhempien tulisi saada nämä tiedot pyytämättäkin. Hehän maksavat suuret summat vuodessa siitä, että heidän lapsensa saavat pelata joukkueessa. Heillä on oikeus saada rahoilleen vastinettakin.
Junnupesiksen tavoitteina ei koskaan saisi olla menestys sarjoissa tai leireillä. Ei ainakaan ennen c-ikäluokkaa. Tavoitteena pitäisi mielestäni olla aina suuret juniorimäärät. Tähän ei päästä epätasaisella peluuttamisella. Kyse ei ole edes mistään vaikeasta asiasta. On äärimmäisen helppoa luoda systeemi, jossa joka joukkueessa saavutetaan tasapuolisen pelaamisen tavoite. Kyse on vain pelkästä tahdosta. Läheskään kaikki pesisvetäjät eivät luonnostaan ole henkisesti tarpeeksi kypsiä tällaiseen. Siksi heitä tulisi painostaa ja ohjata seuran taholta tähän. Suurella juniorimäärällähän olisi mahdollista maksaa jonkinlaista pientä korvaustakin pelinjohtajalle. Mitä enemmän junioreita, sitä enemmän pelaajamaksuja ja sitä suurempi palkkio pelinjohtajalle. Suurta pelaajamassaa ei kukaan pelinjohtaja ylläpidä sillä, että peluuttaa vaan niitä harvoja...Leireille ei saa osallistua, jos ei ole tehty joukkueen pelisääntöjä. eikös näin ole? Tämä käsittää vanhempien pelisäännöt, valmentajien pelisäännöt sekä joukkueen omat pelisäännöt. Myös aluepesis vaatii nämä säännöt palautettuna ennen sarjan alkamista. Kaikki säännöt luodaan pelisääntökeskusteluissa hyvissä ajoin talvella. Näin ainakin meillä tehtiin.
Mutta se, ettei kilpailtaisi vielä D-ikäluokassakaan on väärin. Tällä hetkellä naperoissa eli g-ja f-ikäluokassa ei lasketa sarjataulukkoa eikä sijoituksia. Mutta tästä eteenpäin kyllä. Kyllä lapset silti itse mielessään jo äffissäkin laskevat voittonsa ja häviönsä. Kilpailu vaan kuuluu tähän juttuun...
- Sääli
Meillä homma toimii. Perheessä 2 F-ikäistä, tyttö ja poika. Molemmilla mahtavat vetäjät, en moiti yhtään, päinvastoin. Tytön joukkueessa 18 pelaajaa, ei ihan tarpeeksi kahteen sakkiin mutta liikaa yhteen. Yrittävät kaikkia peluuttaa tasapuolisesti, vaikka ymmärrän vaikeudet.
Pyytäkää palaveria vanhempien ja vetäjien kesken ja ottakaa asiat puheeksi, ei niihin täällä valittamalla tokkua tule, vaikka tilanne hankala onkin. - Mai:)
Itse aloitin tänä vuonna ensimmäistä kertaa valmentajana F-pojille. Meillä on tällä hetkellä 15 poikaa, joilla on lisenssi ja ainakin 2 sellasta, jotka käyvät näiden lisäksi harjoituksissa. Mulla on siinä mielessä hyvä tilanne, että ykskään poika ei ollut minulle ennestään tuttu, että tässä nyt ollaan opittu tuntemaan. Myös se on hyvä juttu, että jokainen pelaa ensimmäistä vuottaan joukkueessa, joten ketään ei voi jaotella sen mukaan, että kuka on pelannut eniten. Poikien ikähaitari on kuitenkin aika laaja, kun on -99, -98, -97 ja -96 syntyneitä.
Meillä on ollut yksi sarjapeli ja yksi harjoituspeli. Ennen pelien alkua olin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki saavat tasan saman verran peliaikaa. Nyt pelien alettua on täytynyt itselle joka välissä hokea tätä. Jotenkin kummasti se kunnianhimo nostaa päätään ja se pitää aina yrittää tainnuttaa. Onneksi se on toistaiseksi onnistunut :)
Jos ilkeästi sanoo, niin mulla on kolme, neljä hyvää poikaa, loput on kehittymiskelpoisia :) Pyrin kuitenkin siihen, että kaikki tosiaan saisivat yhtä paljon peliaikaa, vaikka se hankalalta tuntuukin. Yritän pitää kirjaa siitä, että jokainen saisi yhtä monta kertaa pelata täyden pelin ja sitten puoliskoja pelejä. 15 on niin paljon, että yhdessä pelissä vain kolme saa pelata koko pelin ja muut vaihdetaan. Pelattuja vuoropareja en ole ruvennut laskemaan. Palkinnon saa jokainen myös varmasti kesän aikana. Lasken myös poissaolot verrattavina siihen, että ei ole pelannut koko peliä.
Mutta kai "mun pojat" on hyviä, kun ollaan molemmat pelit voitettu ja kaikki 15 on pelannut vähintään neljä vuoroparia :) Totta kai parannettavaakin löytyy :)
Niin kuin tässä ketjussa joku kirjoitti, niin vanhemman on hyvä keskustella kiireettömästi valmentajan kanssa. Tässä voisi myös toimia "vanhempien vartit" eli varataan aika esim. 15 minuuttia harjoitusten jälkeen kahden keskiseen keskusteluun. Toivoisin itsekin palautetta vanhemmilta, niin sais silloin vahvistusta kunnianhimon tainnuttamiseen ;)
Mulla oli tarkoitus, että vanhemmat laittavat listaan, kun pystyvät kuskaamaan jonnekin peliin. Tämä ei toiminut ja mulla oli pelko, että kaikki eivät kuitenkaan osallistu hommiin. Sain sitten eräältä vanhemmalta vinkin, että toisessa joukkueessa jokainen pelaaja maksaa kuskaajalleen 5€ per vieraspeli bensakuluihin. Otin tämän nyt käyttöön, huomenna nähdään kuinka toimii. No sen ainakin jo huomasin, että kun laput oli jaettu vanhemmille, niin jo rupes löytymään kuskaajia ;)
Kirjottelen lisää, kun tätä pelinjohtokokemusta ja kunnianhimon nitistämisen kokemusta karttuu ;)- Mai:)
että luin jostain mielestäni hyvä lauseen: "Lapsi pelaa mieluummin häviävässä joukkueessa kuin istuu penkillä voittajajoukkueessa." Niin totta kuin vain voi olla.
Mai:) kirjoitti:
että luin jostain mielestäni hyvä lauseen: "Lapsi pelaa mieluummin häviävässä joukkueessa kuin istuu penkillä voittajajoukkueessa." Niin totta kuin vain voi olla.
Ja joukkueeseen, jossa kaikki saavat pelata eikä voittoon tarvitse tähdätä hampaat irvessä, kasvaa hyvä henki, porukalla on hauskaa, peli sujuu ja alkaa jopa voittojakin tulla, niinkuin sivutuotteena.
Itse valmentaessani alle 12-vuotiaita - tosin toista lajia - pidin johtosääntöinä:
1. homman pitää olla hauskaa;
2. kaikki pääsevät mukaan (edes kerran kentälle, kerran lyömään);
3. pelataan reilusti - ei naureta vastustajan virheille, kyllä omiakin piisaa;
4. toimimme joukkueena;
jne.- ?????
miten sulla voi olla f-joukkueessa 1996 syntynyt?
- Mai:)
????? kirjoitti:
miten sulla voi olla f-joukkueessa 1996 syntynyt?
..että joukkueessa saa olla kaksi yli-ikäistä, eli f-joukkueessa kaksi -96 syntynyttä. Seura on ainakin antanut tällaista tietoa asiasta..
- yli-ikäinen
..että joukkueessa saa olla kaksi yli-ikäistä, eli f-joukkueessa kaksi -96 syntynyttä. Seura on ainakin antanut tällaista tietoa asiasta..
PoPe:ssa on tosiaan sääntö, jonka mukaan kaksi yhden vuoden yli-ikäistä saa pelata joukkueessa, ellei seuralla ole joukkuetta seuraavassa ikäluokassa.
- pesis
yli-ikäinen kirjoitti:
PoPe:ssa on tosiaan sääntö, jonka mukaan kaksi yhden vuoden yli-ikäistä saa pelata joukkueessa, ellei seuralla ole joukkuetta seuraavassa ikäluokassa.
joo mutta yli-ikäisiä saa olla vain d ja c ikäisissä
- vain
c ja d ikäisiä ja vain ja ainostaan b-sarjaa. popessa siis. ja sit seuraavassa ikäryhmässä ei saa olla joukkuetta.
- Bomanni
Vetäjät ja muut vastuuhenkilöt ovat vaikean paikan edessä, kun peluuttavat ryhmiä, joissa on paljon pelaajia. Tietenkin oikein olisi peluuttaa kaikkia tasapuolisesti, mutta haluan nähdä sellaisen vetäjän, joka tähän pystyy.
Lasten vanhempien ei tulisi käydä seuraamassa harjoituksia eikä oikeastaan pelejäkään, koska silloin tulee seurattua vain sitä, miten oma lapsi/lapset saavat peliaikaa. Kaikki muu vaikuttaa silloin vanhempien mielestä turhalta.
Pane itsesi vetäjän/valmentajan housuihin, äläkä moiti heitä. Huomaat kyllä, että suurin osa heistä tekee työtään lasten parhaaksi ja hyvä niin.
On hyvä, että on lapsiaan hyviin harrastuksiin vieviä vanhempia. On myös kunnioitettavaa, että he jaksavat osallistua seurojen toimintaan toimimalla tuomareina, talkoolaisina, kuljettajina jne. ja tukemalla seuroja taloudellisesti. Siitä kaikki kunnia sinulle.- neljä lasta
jotka kaikki ovat elämänsä jossain vaiheessa pelanneet pesäpalloa, kaksi nuorinta pelaa vieläkin. olen myös itse toiminut vetäjänä.
junnupuolella pitää kaikkien pelata suunnilleen yhtä paljon. on helppoa vetää porukkkaa, jossa 12-14 samantasoista pelaajaa. ja siihen päästään suunnilleen d-c -iässä, jos jaksaa vaan sieltä g-ikäisestä peluuttaa kaikkia, että kaikki kehittyvät. luonnollista poistumaa tapahtuu ja jossinulla on parikymmentä pelaajaa g-joukkueessa, niitä on 14 e-joukkueesa.
itse aloitin g-porukan vetämisen, jossa oli 20 poikaa. joka pelistä arvottiin 8 poikaa pois. pelejä oli n 10 kesällä, että joka poika oli n 3 pelistä pois ja pelasi 7 peliä. seuraavana vuonna oli poikia 18, mutta pelejä vain 6. silloin järjestin naapuriseurojen kanssa turnauksia, pelattiin tyttöjä, vanhempia, nuorempia vastaan. ja kaikki saivat pelata.
lasten vanhempien tulee seurata valmentajaa. heitäkin on monenmoisia. suurin osa hyviä ja tasapuolisia, mutta yhtäkin lastani vuoden veti eräs valmentaja, joka sorsi törkeästi huonoimpia. nakitti äkkiä kaikkien pelaajien vanhempia talkoisiin, tuomarointiin, ajovuoroihin, mutta peluutti vain ydinjoukkoaan. sillä oli lyhyt loppu.
tottakai vanhempi seuraa omaa lastaan siellä kentällä. lapsi tarvitsee siellä oman vanhemman kannustusta. ei ole kiva katsoa, jos se oma saa lyödä vuoron lopuksi kerran ylimääräisenä. ja jos vielä onnistut, sitä ei kirjata mihinkään - et ole ollut tuomassa mahdollista voittoa joukkueelle, vaan olet välttämätön paha. jos tämmöistä yhden kesän todistaa, tulee varmasti seuraavana mieleen, että olisiko joku muu urheilu mielekkäämpää, vaikkapa yleisurheilu tai jalkapallo. - Bomanni
neljä lasta kirjoitti:
jotka kaikki ovat elämänsä jossain vaiheessa pelanneet pesäpalloa, kaksi nuorinta pelaa vieläkin. olen myös itse toiminut vetäjänä.
junnupuolella pitää kaikkien pelata suunnilleen yhtä paljon. on helppoa vetää porukkkaa, jossa 12-14 samantasoista pelaajaa. ja siihen päästään suunnilleen d-c -iässä, jos jaksaa vaan sieltä g-ikäisestä peluuttaa kaikkia, että kaikki kehittyvät. luonnollista poistumaa tapahtuu ja jossinulla on parikymmentä pelaajaa g-joukkueessa, niitä on 14 e-joukkueesa.
itse aloitin g-porukan vetämisen, jossa oli 20 poikaa. joka pelistä arvottiin 8 poikaa pois. pelejä oli n 10 kesällä, että joka poika oli n 3 pelistä pois ja pelasi 7 peliä. seuraavana vuonna oli poikia 18, mutta pelejä vain 6. silloin järjestin naapuriseurojen kanssa turnauksia, pelattiin tyttöjä, vanhempia, nuorempia vastaan. ja kaikki saivat pelata.
lasten vanhempien tulee seurata valmentajaa. heitäkin on monenmoisia. suurin osa hyviä ja tasapuolisia, mutta yhtäkin lastani vuoden veti eräs valmentaja, joka sorsi törkeästi huonoimpia. nakitti äkkiä kaikkien pelaajien vanhempia talkoisiin, tuomarointiin, ajovuoroihin, mutta peluutti vain ydinjoukkoaan. sillä oli lyhyt loppu.
tottakai vanhempi seuraa omaa lastaan siellä kentällä. lapsi tarvitsee siellä oman vanhemman kannustusta. ei ole kiva katsoa, jos se oma saa lyödä vuoron lopuksi kerran ylimääräisenä. ja jos vielä onnistut, sitä ei kirjata mihinkään - et ole ollut tuomassa mahdollista voittoa joukkueelle, vaan olet välttämätön paha. jos tämmöistä yhden kesän todistaa, tulee varmasti seuraavana mieleen, että olisiko joku muu urheilu mielekkäämpää, vaikkapa yleisurheilu tai jalkapallo.On tietenkin väärin, jos lasta sorsitaan ja annetaan armosta lyödä, mutta käsittääkseni noin nuorille - kuten tässä on ollut puhe - tärkeintä on olla mukana pelaamassa, pelien voittamisesta viis.
Nostan hattua sellaisille vanhemmille, jotka tajuavat tämän asian. Nuori tarvitsee onnistumisen kokemuksia, mutta myös pettymyksiä. Olen sitä mieltä, että vanhempien tulisi välttää katsomossa oloa, kun oma jälkikasvu pelaa, ainakin harjoituksissa.
Monille vanhemmille tulee kunniaa, kun oma lapsi menestyy. Sitä monet haluavat lasten kautta.
Itse en ole pelannut joukkueissa, mutta peruskoulu- ja lukioaikana urheilutunneilla, kun jakoa tehtiin, olin aina viimeisten joukossa, joita joukkueisiin valittiin. En huomaa kuitenkaan katkeroituneeni siitä, koska olin huono pesäpallossa. Suunnistuksessa menestyin roimasti paremmin ja se olikin minun lajini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967251Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695254Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1092607- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831726Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311480