Saako variksen...

...ampua?

Minä, joka olen aina ollut ns. eläintenystävä olen nyt niin suuttunut variksiin :( Olin Espoossa kylässä jä näin talon edessä harakanpesän ja sitten sinne tuli varis, joka teki tuhojaan pesässä. Samoin kotonani näin samaa tappelua ja nyt kysynkin, että saako variksia ampua vapaasti sekä mikä olisi paras "tappoase" - itse mietin ilmakivääriä :(
En tiedä onko minusta siihen, mutta sydäntä ihan raastaa, kun näkee variksen tuhoavan toisten pesät :'(

9

4819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesälilja

On rauhoitettu,kun on itselläänkin poikaset.Vain poikkeusluvilla saa ampua esim.marjanviljeliät hakevat näitä lupia räkäteille.Kyllä luonnossa tapahtuu kaikkea jotkut selviää jotkut ei.Ilmakiväärillä ei saa ampua mitään elävää olentoa.Vanhemmat joutuvat vastuuseen lastensa teoista myös.Seuraa vaan kaukaa normaalia luonnon kesää.

• Haloo!

Kylläpä naurettavilla perusteilla olet ryhtymässä tappamaan variksia! Tapa myös ne harakat. Ja tikat. Ja oravat. Tapa kaikki koska kaikki ne syövät toisiaan tai taistelevat keskenään elinpiiristään ja pesäpaikoistaan! Tapa myös ihmiset, vegaaneja lukuun ottamatta. Joko ymmärrät mitä ajan takaa?

Niin tyypillistä, ei ymmärretä luontoa kokonaisuutena. Nähdään jossain variksen vievän harakan munia tai poikasia ja heti ollaan sydämen raastamisen vuoksi tappamassa varikset vähintään paikalliseen sukupuuttoon. Ei ymmärretä että se variksia tappamalla suojeltava harakka tekee aivan samaa. Ei ymmärretä että luonnossa joidenkin on syötävä muita ja että luonnossa on taisteltava pysyäkseen oman aikansa hengissä.

Itse olen vege ja kaiken luonnon ystävä ja en voi ymmärtää mikä vimma joillakin on tappaa luonnon eläimiä jos näkevät niiden tappavan tai syövän muita eläimiä. Ymmärtämättä että niin ja vain niin luonto toimii. Tapapa kaikki tappajat, mitä jää jäljelle ja mitä tulee tapahtumaan?

Tästähän ei tapauksessasi ole kyse, mutta jos kyse olisi oikeasta varisongelmasta niin varis on rauhoitettu vain pesintäaikaan. Variksen tappaminen edellyttää maanomistajan ja/tai metsästysoikeuden haltijan lupaa ja ampumisen tulee tapahtua kaikin osin lainsäädäntöä noudattaen. Ilmakivääri ei ole riittävä ase varisten ampumiseen. Riistanhoitopiiri voi hyvästä ja todellisesta syystä myöntää luvan varisten tappamiseen myös pesintäaikana.

• Haloo!

Ja vielä eläinten ystävä koet olevasi! Ei ole merkitystä kysymykseen, mutta takuulla popsit ystäviäsi. Eilen olisit televisiossa nähnyt miten ystävistäsi tehdään ravintoa vaikka parempiakin vaihtoehtoja on. (FST: Dokumentti: Jokapäiväinen leipämme) Sydäntä raastaa.

Typerää tekstiä minultakin, mutta voiko parempaa odottaa kun kysymys on mikä on.

• Nimetön

Asiathan menevät luonnossa sitä rataa:" syö tai tule syödyksi!" Minäkin voisin surkutella asioita, sillä jouduin tahtomattani variksenpoikasen keinoemoksi Espoossa.Asialla oli tällä kertaa joku haukka, mutta turha syytellä tai peräti ampua!Sellaista luonnossa vain AINA tapahtuu.
      Sen sijaan toivoisin tietoa siitä, käyvätkö emot esim. syöttämässä maahanpudonnutta poikasta vai kuoleeko se ravinnon-/nestehukkaan ennenkuin joku muu eläin nappaa sen?? Tämä poikanen ei osaa vielä itse etsiä ruokaa, saatikka itse ottaa sitä tarjottuna, vaan sitä on ruokittava kuten emot tekevät.
      Tiedän, että ei ole suotavaa ottaa variksen poikaa "elätiksi", mutta en voinut sitä jättää "luonnon armoille"!! Haluan, että se kasvaa isoksi ja palaa takaisin luontoon!
      On muuten hurjan hellyttävä otus!!
      Olisi hauska tietää enemmänkin variksista,siis kokemuspohjaisia tietoja, wikipedia on aika suppea tiedoiltaan.

• Haloo!

Suurin osa linnuista on enemmän tai vähemmän lentokyvyttömiä ja avuttomia pesästä lähtiessään tai pudotessaan, mutta emot huolehtivat poikaisistaan myös maassa. Tähän aikaan monet variksen poikaset ovat maassa, pusikoissa, oksistoissa ja ties missä ja emot huolehtivat poikasista. Parasta olisi antaa poikasten olla luonnossa jos ei ole täysin varmaa että ne tarvitsevat apua. Usein auttaminen on itseasiassa vahingoittamista.

Herään joka aamu tänäkin kesänä tähän aikaan varisten keskusteluun aivan ikkunan läheisyydessä ja variksia on hienoa seurata myös niin. Poikaset ovat liikkeellä, vaativat reippaina huolenpitoa ja emot huolehtivat poikaisstaan mahdollisimman hyvin.

• ilmakivääri

kyllä nykyaikaiset tehokkaat ilmakiväärit lävistää sian pään puhumattakaan oravan tai variksen.
      poliisit tekivät testin kuolleen sian päähän ja läpi meni se oli lehdessä 2006v!!

• varis pottua

minäpä olen ampunut omalla 5,5mm ilmakiväärillä variksia 70m matkalta ja tippuu kuin rukkanen. ilmakiväärini on sellainen johon pumpataan pumpulla 200 baria säiliöpainetta ja sillä vetelee 2 tuuman lankusta läpi kuin tyhjää vain.
      Ase on varustettu äänenvaimentimella suupamauksen hiljentämisesksi, toki luodin lentomelu ylittää äänennopeuden, että ei se ihan hiljainen peli ole.

• elä ammmu

Vaikka tappaisit kaikki varikset, et saa niitä harakoitasi takaisin.

• Anonyymi

Mitä varten yleensäkin variksia pitää ampua?
      Varis on hieno älykäs lintu?
      Saarinaapurini ampui viime kesänä haaskalta variksia, syötti joka viikonloppu variksia ja ammuskeli sitten niitä ja poliisi ei tehnyt mitään. Savon poliisi vain kysyi puhelimessa : Ootkooo ihhhaaan vaarrmaaa eettteee oouu seepeellkyy hkyyjää?
      Vastasin, että tunnistan variksen. Siihen jäi silti poliisiin tutkiminen. Laiskuutta ja välinpitämättömyyttä! Ei käyneet edes paikalla. Hullu naapuri jatkaa varmaa samaa ampumista tänäkin kesänä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      44
      5249
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      527
      1786
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      953
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe