En löytänyt googlesta mitään tietoa! Eli mitä tämä vaihde vapaalla tarkoittaa? Olisi kiva jos joku jaksaisi selittää perinpohjaisesti tämän!
Vaihde vapaalla
6
7393
Vastaukset
- Don Jonsson
Se tarkoittaa ettei sulla ole mitään vaihdetta päällä. Mitä tarkoittaa ettei joku tajuu mistään mitään?
- liike-energian professori
pyörii vapaasti eikä välitä tasauspyörästöön liikettä.
taasen vaihteen ollessa kytkettynä tasauspyörästöön(myös siis renkaisiin asti) välittyy liike-energiaa ja auto liikkuu jos kytkimellä sen sallit.- kyllä kerrotaan tästä
Jep. Tohon vielä vähän tausta selvennystä.
Eli vaihteistohan toimii niin, että siellä on vähän niinkuin kaksi levyä. Kun levyt ovat auki eli irti toisistaan, on kytkin pohjassa tai ei mitään vaihdetta kytkettynä silmään ja kytkin ylhäällä. Tällöin on siis kyse tilanteesta, että vaihde on vapaalla, mutta moottori pysyy käynnissä (tarvitaan esim. risteyksessä seistessä). Kun taas lähdetään liikkeelle, vaihde laitetaan päälle ja kytkintä nostetaan. Tällöin nämä levyt painuvat kiinni toisiinsa ja moottori alkaa pyörittää tasauspyörästöä. Juuri tämän takia on tärkeää nostaa kytkintä kevyesti, jotta levyt painautuvat nätisti toisiinsa. Samasta syystä johtuu, että kun kytkintä nostetaan vauhti hidastuu (tai liikkeelle lähdössä auto pysyy paikallaan). Levyt siis luistavat toisiinsa nähden, kunnes tarttuvat kunnolla kiinni. Liiallinen luistattaminenhan taas kuluttaa kytkimen helposti loppuun. - simppelisti:
kyllä kerrotaan tästä kirjoitti:
Jep. Tohon vielä vähän tausta selvennystä.
Eli vaihteistohan toimii niin, että siellä on vähän niinkuin kaksi levyä. Kun levyt ovat auki eli irti toisistaan, on kytkin pohjassa tai ei mitään vaihdetta kytkettynä silmään ja kytkin ylhäällä. Tällöin on siis kyse tilanteesta, että vaihde on vapaalla, mutta moottori pysyy käynnissä (tarvitaan esim. risteyksessä seistessä). Kun taas lähdetään liikkeelle, vaihde laitetaan päälle ja kytkintä nostetaan. Tällöin nämä levyt painuvat kiinni toisiinsa ja moottori alkaa pyörittää tasauspyörästöä. Juuri tämän takia on tärkeää nostaa kytkintä kevyesti, jotta levyt painautuvat nätisti toisiinsa. Samasta syystä johtuu, että kun kytkintä nostetaan vauhti hidastuu (tai liikkeelle lähdössä auto pysyy paikallaan). Levyt siis luistavat toisiinsa nähden, kunnes tarttuvat kunnolla kiinni. Liiallinen luistattaminenhan taas kuluttaa kytkimen helposti loppuun.kun vaihde on vapaalla auto ei liiku vaikka painaisitkin kaasua eikä myöskään sammu vaikka kytkin ei ole pohjassa.
- Anonyymi
Miten manuaaöi auto laitetaan vapaalle
- Anonyymi
Nämä asiat ovat niin keskeisiä autoilussa, että ne tulisi kyllä omaksua jo autokoulussa.
Ellei näitä siinä vaiheessa omaksu, seurauksena on vain erilaisia vaihteistojen rikkoontumisia, pelti- ym. kolareita, kun auto ei muka "pysynyt" paikallaan, vaan lähti liikkeelle.
Valitettava tosiasiahan on, etteivät kaikki sisäistä autolla ajoa, eivätkä näin ollen koskaan opi ajamaan autoa oikein.
Automaattivaihteisto tekee ajamisesta tosin helpompaa, mutta tiedän monia, jotka eivät sitten ymmärrä, että automaatin kyseessä ollen, myös jarruttaminen on suunniteltu tehtäväksi vain oikealla jalalla.
Vasemman jalan käyttö ei tietenkään ole kiellettyä, mutta liike tulee mielestäni luonnottomaksi, kun pitää tavoitella toisella puolella lattiaa olevaa jarrupoljinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336244- 345743
- 293234
- 452600
- 342564
- 152218
- 372148
- 161856
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401759En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191727