Lauseesta
"vanhemmille ja lapsille on vaikeata tarttua siihen tosiasiaan, ..."
( tai
"vanhempien ja lapsien on vaikeata tarttua siihen tosiasiaan, ..." )
Pitäisikö kirjoittaa "vaikeata" tai "vaikea" tarttua?
Tai jotenkin muulla tavoin?
Minun on aika vaikea/vaikeata/vaikeaa keksiä, missä muodossa vaikea-sana pitäisi kirjoittaa.
"Vaikea", "vaikeata", vaikeaa, vai miten ??
4
7002
Vastaukset
- laittaisin
näin
"vanhemmille ja lapsille on VAIKEAA tarttua siihen tosiasiaan, ..."- sanoisin...
Vanhempien ja lasten on vaikeaa tarttua siihen tosiasiaan,,,
sanoisin... kirjoitti:
Vanhempien ja lasten on vaikeaa tarttua siihen tosiasiaan,,,
Minun kielikorvani mukaan olisi sanottava: Vanhempien ja lasten on vaikea tottua siihen, että – –.
Miksi tähän tulisi partitiivi (vaikeaa)?
Allatiivi (Vanhemmille ja lapsille) tuntuu vieraan esikuvan (kuten englannin to-prepositiolla muodostetun rakenteen) matkimiselta. Tämä selittäisi, miksi sijamuodon valinta on vaikea: kun käytetään kielen rakenteelle vierasta ilmausta, ei ole helppo löytää siihen sopivia sijamuotoja.
En pienellä etsimisellä löytänyt kielikorvalleni tukea tässä asiassa. Tuntuu vain siltä, että ”minun on vaikea tehdä” on sujuvaa suomea, ”minulle on vaikeaa tehdä” ei ole. Eri asia tietysti on rakenne, jossa on verbin nominaalimuoto tai johdon subjektina: ”(tämän asian) tekeminen on minulle vaikeaa”. Siinäkään ei ole ongelmaa sijamuodon valinnassa.
Nykysuomen sanakirjassa ei näytä olevan tähän liittyviä esimerkkejä vaikea-sanan kohdalla, mutta helppo-sanan kohdalla on kolme esimerkkiä, ja niissä molemmissa on kuvaamani rakenne, siis tyyppiä ”minun on vaikea”:
”Hänen oli jo helpompi hengittää.”
”Minun oli helppo olla(kseni), elää(kseni).”
”Liisan oli helpompi [olla, toimia] kuin kenenkään muun.”
Ja nyt kun kävin vaikea-hakusanan uudestaan läpi, niin löytyihän sieltäkin esimerkki:
”Minun on vaikea [= vastenmielistä] pyytää keneltäkään mitään.”
- Anonyymi
Mun mielestä se on selkeästi vaikeata. Kuulostaa paremmalta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728