Maanteillä autojen turbottaminen alkaa olla historiaa.
Rannassa on vene, jossa on 3 litran matalaviritteinen neloskone (mercuiser).
Siihen jos lykkäisi ahtimen kylkeen, niin johan alkaisi Sea-Ray kulkemaan liukkaammin.
Joten kyssä kuuluu?
Onko kukaan veneseen turboa laittanut? Lähinnä ongelmana on vesijäähdytetty pakosarja ja yleensäkin lämpöongelmat pienessä "konehuoneessa".
Venemoottoreita saa vielä virittää niin paljon kuin mielikuvitus antaa myötä.
veneeseen turbo
10
8005
Vastaukset
- 1.9 guatro.
mulla maasturissa vesijäähytteinen turbo et eikun rakentelemaan...
- realQmies
vaan sulla lienee vesijäähdytteinen laakeripesä, kuten valtaosassa ahtimista on. Pakopuolen lämmöntuottoon siellä konehuoneessa siitä ei ole mitään apua.
Ihan mielenkiinnosta, mikä on muuten guatro?
- ahdin
sattuisi paremmin kyseiseen käyttöön!
- TurbotOn
Väite on täysin väärä.Totuushan on,että yhä pienempiä autoja valmistetaan turbolla.Eteenkin diesel-autoja.Ahtamisella voidaan moottorin hyötysuhdetta parantaa,koska turbo ottaa talteen pakokaasujen liike-energiaa joka osaltaan pienentää polttoaineen kulutusta.
- ollin kurjuus
Korjaus edelliseen. Unohdin mainita, että jälkiasennusturboilulle valtio on laittanut rajoitukset.
Vapaa rakentaminen ja virittely täytyy siirtää sinne, mihin byrökraatti ei yllä.
Mekaaninen ahdin olisi aika hyvä vaihtoehto, koska silloin voisi sen pakosarjan jättää koskematta.
Turbossa on tosiaan se ongelmana sen lämmön tuotto (veneessä on taas ongelmana sen lämmön poisto). Toinen ongelma on sen liittäminen siihen vesijäähdytteiseen pakosarjaan.
Dieseleihin on saatavana marina pakosarjoja eri ahtimille mutta bensapuolella on hiljaisempaa.
Alkuperäinen kysymys siksi että jos joku on aiheeseen lähemmin tutustunut ja haluaa tietoaan jakaa.
Ameriikassa laittaavat turbon vaikka ruohonleikkuriin niin pitää alkaa sieltä googlettelemaan josko joku olisi väsännyt myytäväksi asti 3 mecruiseriin marine pakosarjaa johon saa ahtimen kiinni - löytyy.
ollin kurjuus kirjoitti:
Korjaus edelliseen. Unohdin mainita, että jälkiasennusturboilulle valtio on laittanut rajoitukset.
Vapaa rakentaminen ja virittely täytyy siirtää sinne, mihin byrökraatti ei yllä.
Mekaaninen ahdin olisi aika hyvä vaihtoehto, koska silloin voisi sen pakosarjan jättää koskematta.
Turbossa on tosiaan se ongelmana sen lämmön tuotto (veneessä on taas ongelmana sen lämmön poisto). Toinen ongelma on sen liittäminen siihen vesijäähdytteiseen pakosarjaan.
Dieseleihin on saatavana marina pakosarjoja eri ahtimille mutta bensapuolella on hiljaisempaa.
Alkuperäinen kysymys siksi että jos joku on aiheeseen lähemmin tutustunut ja haluaa tietoaan jakaa.
Ameriikassa laittaavat turbon vaikka ruohonleikkuriin niin pitää alkaa sieltä googlettelemaan josko joku olisi väsännyt myytäväksi asti 3 mecruiseriin marine pakosarjaa johon saa ahtimen kiinniisompiin koneisiin, elikkä vaihdat vaan singerin pois ja kasi tilalle. http://www.procharger.com/marine.shtml
- td friikki
löytyy. kirjoitti:
isompiin koneisiin, elikkä vaihdat vaan singerin pois ja kasi tilalle. http://www.procharger.com/marine.shtml
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1229
Lues tuo läpi.. sieltä löytyy vastausta ja rekisteröidy ja laita kysymyksiä. tulee pian asiallisia vastauksia. Tämä on väärä paikka!
- taas ollaan
se turpoko sitä venettä liikuttaa hä.
paljonko meinaat saada lisää kierroksia koneeseen turpolla, kun eikös se potkurin pyörintänopeus ole se mikä määrää nopeuden, joten ensin hankkimaan potkuri, jossa optimi halkasija ja nousu.jos se ei riitä, sitten turpottamaan ja hankkimaan vetolaite, joka kestää ja taas uusi potkuri,ja sitten kannattaa muistaa että venemiehen tonni on 7tonnia.
joten vanha viisaus "ei oo kuutiotuumien voittanutta" pätee taas. vaihda kasiin pääset paljon halvemmalla.- ollin kurjuus
Kun on voimaa, niin voi muuttaa vetolaitteen välitystä ja potkuria ja taas mennään kovempaan.
Se on totta, että 350 pannu olisi helpompi tie. Tekisi mieli vaan kokeilla miten paljon siitä padasta saisi ulos turbolla, suorasytkyllä ja ohjelmoitavalla ruiskulla.
Ja olisihan se hienoa vetää neloskoneella 60 solmua...
Näissä harrastuksissa ei pidä miettiä kahta asiaa hirmu vakavasti.
1. milloin se on valmis
2. paljon se tulee maksamaan
Molempiin saa vastauksen sitten aikanaan
Ps. nuorena viritettiin turbolla välimallin escorttikin kulkemaan varttimaili Virtasalmella 13,86 sekunnissa. Se oli sitä aikaa, kun autoja sai vielä jollain tavalla virittää. - järkevältä
ollin kurjuus kirjoitti:
Kun on voimaa, niin voi muuttaa vetolaitteen välitystä ja potkuria ja taas mennään kovempaan.
Se on totta, että 350 pannu olisi helpompi tie. Tekisi mieli vaan kokeilla miten paljon siitä padasta saisi ulos turbolla, suorasytkyllä ja ohjelmoitavalla ruiskulla.
Ja olisihan se hienoa vetää neloskoneella 60 solmua...
Näissä harrastuksissa ei pidä miettiä kahta asiaa hirmu vakavasti.
1. milloin se on valmis
2. paljon se tulee maksamaan
Molempiin saa vastauksen sitten aikanaan
Ps. nuorena viritettiin turbolla välimallin escorttikin kulkemaan varttimaili Virtasalmella 13,86 sekunnissa. Se oli sitä aikaa, kun autoja sai vielä jollain tavalla virittää.vaikutat sen luokan tietäjältä että siitä vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336524- 356003
- 293324
- 452770
- 342604
- 152278
- 372158
- 161986
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401829En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757