MITEN PAKSUA PITÄÄ OLLA JM AUTON TURVAKAARI PUTKI
TIETÄ
1
1110
Vastaukset
- sääntökirjaa?
Kannattaisi lukea säännöt osoittesta
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/jokamies.htm#maaraykset
joten sieltä ote....
Turvakehikossa on saumallisen putken käyttö on sallittu, jos putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta on vähintään (42,4x3,2) mm ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa.
Kokonaisuudessaan turvakaarisääntö
10.6. Turvallisuusvarusteet
Liite J kohta III Art. 353 mukainen turvakehikko, ovitason pitkittäistuki molemmin puolin autoa, takapääkaaren poikittaistuki, diagonaalituki ja kattovahvistus ovat pakollisia. Vinottain etukulmasta takakulmaan kulkeva katon vahvistusputki sekä auton pituussuuntaisesti kulkeva katon vahvistusputki ovat sallittu. Lisäksi vaaditaan Liite J kohta III Art. 353 kuvien 253-17B tai 253-10 mukainen kuljettajan puoleisen etukulman vahvistus. Mikäli käytetään vaihtoehtoa 253-17B, saa ovitason pitkittäistuki lähteä lisäputkesta taaksepäin, eteenpäin ei tarvitse laittaa oviputkea.
Turvakehikossa on saumallisen putken käyttö on sallittu, jos putken paksuuden ainevahvuuden nimellismitta on vähintään (42,4x3,2) mm ja samaa materiaalia käytetään koko turvakehikossa.
Pääkaaren paksummat ulkomitat (45/50 mm) eivät ole pakollisia JM-luokassa.
Turvakehikko on kiinnitettävä tuulilasin ja ovipilareiden ylä- ja alaosaan vähintään kahdeksan (8) mm pulteilla tai hitsaamalla. Hitsattujen kiinnityslevyjen tai kohtien tulee olla vähintään 50 mm pitkiä.
Turvakehikko saa ylittää takana takapyörienripustuksen yläkiinnityspisteiden välisen linjan, kunhan se on kiinnitetty tukevasti muutoin sääntöjen mukaisesti.
Takamoottoristen autojen (Fiat, Seat, Zastava, Renault, Simca, Hillman, Sumbeam, NSU tai vastaavat autot, joita on valmistettu eri nimillä) etupään suojaus tulee tehdä seuraavalla tavalla:
Turvakehikon etukaaren alapäiden kiinnityspisteisiin ja auton runkopalkkien etupäiden kautta tulee taivuttaa vähintään turvakaariputkesta U-muotoinen vahvikekaari (voidaan tehdä useammasta osasta). Jos autossa ei ole runkopalkkeja, kulkee vahvikekaari mahdollisimman lähellä auton etummaista korilinjaa (sisäpuolella). Kiinnitys turvakehikon alakiinnityspisteisiin tulee tapahtua vähintään kahdella M12 pultilla (kiinnityspistettä kohti, turvakehikon lattiapultit näiltä osin vähintään M12). Samoin kiinnitys auton etupäähän, johon tehdään kiinnityskorvakkeet tätä varten (paksuus vähintään putken seinämävahvuus). Etupäässä tulee olla kaksi kiinnityskorvaketta (yksi M12 pultti/kiinnityspiste). Vahvikeputki voidaan myös hitsata ko. paikkoihin, jolloin pulttiliitoksia ei tarvita.
Vaihtoehtoinen rakenne; rakenne lähtee turvakehikon etukaareen kiinnitetystä poikittaistuesta (kiinnityspisteiden väli vähintään 40 cm), siten että sen toinen pää kiinnittyy eturunkopalkkeihin tai etuakseliston kiinnityspisteisiin etuakseliston kohdalla. Rakenteessa on huomioitava paloseinän läpivientien tiiveys. Tukirakenne voidaan tehdä useammasta osasta hitsaamalla tai pulttikiinnityksellä turvakaarisääntöjen mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod337314- 396825
- 323827
- 453220
- 342824
- 162632
- 372218
- 162166
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482017- 342010