Rupesinpa laittamaan vanhaa kierroslukumittariani Fiat Puntoon ja hämmästyin kovin sytytysjärjestelmää. Minulla on siis Fiat Punto 1.2 vuosimallia 2001 ja siinä on kaksi sytytyspuolaa (antaa ilmeisesti kipinän aina männän ollessa yläkuolokohdassa)
Onko kenelläkään siis ideaa kuinka ja mihin kytken kierroslukumittarin signaalioton? Mittari on tällainen tyypillinen Biltema-härveli ja kytketään katkojaan. Aikaisemmin se on ollut Renault Cliossa, jossa oli vähän tyypillisempi sytytysjärjestelmä ja josta oikea piuha löytyi ihan silmällä katsomalla.
Kierroslukumittari Puntoon
5
1870
Vastaukset
- kärsi
ja rakastu
- mielenkiinnosta kysyn
miksi asennat varvikellon johonkin 1.2 puntaan?
- tarvitset
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon? - jamietti
tarvitset kirjoitti:
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon?No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella. - kerrosmulleki
jamietti kirjoitti:
No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella.mulla on kanssa fiat punto.kylläkin -98 ja 1.1 litrasella koneella mutta kaks puolaa löytyy siitäkin. miettiny kanssa tota varvimittarin laittoa mutta toteutus on ollu kateissa ja sinulla on ratkaisu siihen selvästikin? kerrotko mittarin tyypin merkin minkä tilasit ja lisää speksejä että löydän tuon oikean etuvastuksen.
en hae lisää tehoja mutta olis kiva tietää paljonko on kierroksia kun välillä tuntuu varsinki motarilla että kone kyl huutaa leipää
:-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336764- 376253
- 293454
- 452910
- 342664
- 152348
- 372188
- 162046
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons481907En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191777