Lähdin pitkästä aikaa suurin odotuksin elokuviin ja vieläpä ensi-iltaan. Mikä oli lopputulos? Ei olisi kannattanut tuhlata rahojaan tuollaiseen roskaan. Valmistelin valintaani melko luotettavan IMdb pisteytyksen tarkistuksella. Edelliset Jason Bournesta kertovat elokuvat olivat aivan mukiin meneviä. Tämä uusi keitos oli saanut häkellyttävät pisteet 8.6/10 (20,269 votes) ja nousi heti TOP 250 sijalle 55. Elokuva on tehty MTV:n kiivaaseen musiikkivideo tuotantoon oppineelle sukupolvelle.
Ihmettelen suuresti millaisia nämä kuvaajat ovat? En ole yhtään käsivarakuvausta vastaan jos se on tehty hyvin. The Bourne Ultimatum on kuvaukseltaan suorastaan törkeää. Onko kuvaajilla ollut mahtava krapula vai miksi sitä kameraa pitää heiluttaa ja tärisyttää aivan poskettomasti. Leikkaus on hillittömän kiivastahtista. Mistään ei ehdi saada mitään selvää tarkennustenkin ollessa välillä päin p....ttä.
Koko elokuva on hillitöntä paahdetta alusta loppuun ilman minkäänlaisia hengähdystaukoja. 110 lasissa koko ajan puuduttaa kenet tahansa ja lopulta elokuva alkaa muistuttaa paloletkusta suihkuavaa vettä.
En ymmärrä, että jotkut arvostelijat voivat kehua tätä sarjan parhaaksi ja arvoisekseen lopetukseksi, ihmettelen suuresti. Uusi Bondikin tuntuu mestariteokselta tämän rallin rinnalla. Miten ihmeessä jo sarjoissa vierastamani kameran heiluttelu on siirretty elokuvaan kuin potensiin kymmenen. Hävettää miten Paul Greengrass voi ohjata tuollaista sontaa!
En voi millään muotoa suositella kyseistä elokuvaa vaikka jokainenhan voi tuhlata rahansa mihin haluaa.
Medusan sinetti, täyttä soopaa!
7
1199
Vastaukset
- Red Baron
Minä nyt en ole katsonut ainuttakaan uutta Medusa-leffaa, enkä taida katsoakaaan.Asia on nimittäin niin että näillä leffoillahan ei nimistään ja henkilöistään huolimati ole mitään tekemistä Ludlumin originaalitekstien kanssa!
Ja ainoa oikea Jason Burne/David Webb on Richard Chamberlain joka esitti hahmoa 80-luvun alussa tehdyssä 4-osaisessa minisarjassa (tuli Maikkarilta muutama vuosi sitten).Chamberlainissa on huomattavasti enemmän äijää kuin suloposki-Damonissa joka uusleffoissa yrittää olla Kovaa Jätkää.
Minisarjan juonikin on paljon uskollisempi kirjalle, mahtoikohan Ludlum itse ehtiä ennen kuolemaansa nähdä yhtään uusista leffoista?
Vanhaan Meduusan verkkoon kannattaa tutustua, löytyy DVD:nä. - J.Bourne-fani
Olen kanssasi täysin eri mieltä. Kävin tänään katsomassa saman leffan ja mielestäni käsivarakuvaus oli efektinä onnistunut valinta. Sen ansiosta elokuvassa oli "dokumenttimainen" olo ja tuntui oikeasti kuin olisi itse ollut mukana siinä hillittömässä vuoristoradassa. Esimerkiksi tyypilliset autokaahailut on elokuvissa pitkästyttäviä, mutta tässä elokuvassa sai pitää rystyset valkoisina kiinni penkistä.
Sen neuvon voin antaa niille, jotka ovat vasta menossa elokuvaa katsomaan, että juuri levottomien kamera-ajojen vuoksi pätkä kannattaa katsoa elokuvateatterissa mahdollisimman takaa. Luulen että Elokuvahullu oli istunut liian edessä? - P/S
Olen harrastanut kaitafilmausta jo poikasena. Medusan sinetin myötä tulivat mieleen omat kokeilut kameran kanssa. Kuvasin potkukelkkailua siten, että ensin etenevää kelkkaa ja sitten kyydistä vaappuvalla ja heiluvalla kameralla. Kamerahan tärisi vaikka miten yritti pitää sitä vakaana ja muutaman näyttökerran jälkeen tämä efekti alkoi sekä ärsyttämään että hävettämään. Ei auttanut kuin leikata pois tämä törkeä kokeellinen fiasko.
Mitä tämän päivän huippukuvaajat ja ohjaajat päästävätkään ihmisten katsottavaksi. Kaksi tuntia pelkää kameran heilumista ja tärinää autenttisuuden varjolla. Eiköhän heitä ala jossakin vaiheessa hävettää tuotoksensa. Enkä yhtään ihmettele kuvauksen tasoa kun stunttimiehillekin on lyöty kamera kouraan ja eiku kuvaamaan. Sitähän se lopputulos sitten on täyttä silppua ilman mitään ammattiylpeyttä.- J.Bourne-fani
Olen itsekin kaitafilmannut käsivaralla surkeita heiluvia kotielokuvia, mutta tuskin noita potkukelkkaralleja voi verrata elokuvaan, joka ensi-iltaviikonloppuna teki jenkeissä katsojaennätyksiä. Jos tykkää siitä, että kamera jököttää aina jalustalla, kannattaa nauttia 60-luvun James Bondeista. Hyviähän nekin ovat, mutta maailma muuttuu eskoseni. 8-mm filmitkin alkavat olla historiaa eikä se johdu pelkästään heiluvasta kuvasta.
- the_expert
Tuli eilen nähtyä vihdoinkin uusin Bourne ja pitää sanoa että kyseessä on trilogialle loistava päätös. Kiitos Elokuvahullun kritiikille, buukkasin lipun lähes katsomon takaosasta ja se oli sen arvoinen ratkaisu. Käsikamera oli kieltämättä erittäin kovassa käytössä tässä tiukassa ja erittäin hyvin teknisesti toteutetussa toimintatrillerissä. Voisin suositella avoimesti kenelle tahansa aiempien osien ystäville, rahat eivät mene hukkaan! ;)
- Mauritz
Todella hyvä elokuva, tosi hyvin tehty, Harmitti kun elokuva loppui, tuntui aivan liian lyhyeltä, olisi halunnut katsoa enemmänkin ja eläytyä menoon mukaan, harvaan elokuvaan pystyy "eläytymään, menemään mukaan" kuin tähän leffaan. Kymppi.
- elokuva.
Olen eri mieltä.
Olen pitänyt kaikista Bourne-elokuvista, mutta tämä oli kyllä paras. Aivan loistavaa kuvausta ja juoni etenee sutjakkaasti. Pidin todella paljon ja voin suositella lämpimästi. Rahasi eivät todellakaan mene hukkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2967271Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695294Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1112726- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831736Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311578- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311510