Miten sanotaan saksaksi?

Marias

Kun tervehditään vaapaa muotoisesti(nuorempi henkilö) ja toivotetaan tervetulleeksi ja esittelen itseni.

10

1629

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälleen

Hallo Hans. Ich bin die Maria/ der Paul. Herzlich willkommen.

• näinkin

Servus/Grüß dich Hans!

• hdfjhefo
        näinkin kirjoitti:

Servus/Grüß dich Hans!

enemmänkin Itävällan ja Etelä-Saksalle tyypillistä kieltä. Suosittelen, että suomalaisena käytät tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, ellet tosiaan ole Itävallassa tai Etelä-Saksassa (Baijerissa tai Baden-Württembergissä)

• nimien

eteen tule noita die/der - sanoja. Kuulostaapi aika oudolta :>

• sanotaan
        nimien kirjoitti:

eteen tule noita die/der - sanoja. Kuulostaapi aika oudolta :>

die/der nimienkin edessä.

• vanhanaikaista
        sanotaan kirjoitti:

die/der nimienkin edessä.

kyllä ihan hullulta kuullostaa. Ei mulle ole kukaan esitellyt itseään noin pöllösti, vaan ihan pelkkä nimi vaan ilman artikkelia.No, ehkä joku sääntö käskee sanomaan noin, mutta en ole siis koskaan vielä kohdannut tuollaista juttua,...no olenkin asunut saksassa vasta 11-vuotta. Minä esittelen aina itseni ilman artikkelia eikä ole vielä sakkoja tullut enkä linnaan joutunut,eli jatkan sitä rataa edelleenkin.-suosittelen muillekkin-olkoon oikein tai väärin.

• Pipa01
        vanhanaikaista kirjoitti:

kyllä ihan hullulta kuullostaa. Ei mulle ole kukaan esitellyt itseään noin pöllösti, vaan ihan pelkkä nimi vaan ilman artikkelia.No, ehkä joku sääntö käskee sanomaan noin, mutta en ole siis koskaan vielä kohdannut tuollaista juttua,...no olenkin asunut saksassa vasta 11-vuotta. Minä esittelen aina itseni ilman artikkelia eikä ole vielä sakkoja tullut enkä linnaan joutunut,eli jatkan sitä rataa edelleenkin.-suosittelen muillekkin-olkoon oikein tai väärin.

aika yleistä että puhekielessä käytetään nimien kanssa artikkelia. Olen asunut Saksassa 32 vuotta viidellä eri seudulla, etelässä, keskellä ja pohjoisessa.
        Kirjakielen mukaan artikkelia ei pidä käyttää nimien kanssa, paitsi tietenkin jos nimen edellä on adjektiivi.
        Saarlandissa asia on vielä hassummin: siellä kaikki naiset ovat "das": das Hilde, das Maria, das Petra.

Olen useamman kerran todennut, että täällä neuvojat käyttävät aina sen paikkakunnan sanontoja, missä sattuvat olemaan, eivätkä edes välttämättä tiedä, että Saksa on niin sekakoosteinen maa, että tavat ja sanonnat poikkeavat huomattavasti toisistaan jopa lyhyenkin välimatkan ollessa kyseessä. Sillä ei sinänsä käytännössä ole väliä, paitsi että kuuntelija tietää heti missä puhuja asuu.

• fick dich

tai wo ist schwule kneipe?

• lastentarhaan

siellä on tollasille lapsille varmaan vapaita paikkoja. Asiallinen keskustelu vaatii kehittyneitä aivoja.

• ei huvita
        lastentarhaan kirjoitti:

siellä on tollasille lapsille varmaan vapaita paikkoja. Asiallinen keskustelu vaatii kehittyneitä aivoja.

mut sulle ois varmaan hyvä mennä sinne vähän katos kertaamaan asioita kuten et miten sidotaan kengät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      44
      5229
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      524
      1770
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      931
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe