En nyt tiedä onko tämä ollenkaan oikea paikka
kysellä asiaa mutta yritys on hyvä.
Mieltäni on kovasti askarruttanut metsästyksen laillisuus Natura-alueilla. Voisiko joku valaistuneempi
mahdollisesti kertoa onko metsien- ja
soidensuojelualueilla kanalintujen metsästäminen
laillista vaikka ympäristöministeriön kuvauksissa
alueista mainitaankin lintudirektiivin liitteen 1
kohdalla kanalinnut alueen lintutyyppeinä?
Alueet kuuluvat pääosin vanhojen metsien
suojeluohjelmaan.
Itse en ole saanut selvää onko näillä alueilla tarkoitus
suojella vain metsiä ja siten kanalintujen pesintäalueita
vai koskeeko tämä suojelu myös lintuja niinäkin aikoina
kun metsästys on muilla alueilla sallittua.
Toivoisin asiallisia vastauksia enkä moralisointia
metsästyksen tarpeellisuudesta nykyaikana.
Natura ja metsästys
17
3392
Vastaukset
- naturapäätöksiä nuijittiin
väkisillä läpi luvattiin että se ei vaikuta metsästykseen millään lailla!!
- Päättäjiä
Vetivät höplästä. Joku outo valehteva salakängi on koko jutun takana.
Ja koska valehtelivat, niiden ajamat naturapäätökset on purettava kertakäskyllä ja RUTOSTI.! - SimonT
Päättäjiä kirjoitti:
Vetivät höplästä. Joku outo valehteva salakängi on koko jutun takana.
Ja koska valehtelivat, niiden ajamat naturapäätökset on purettava kertakäskyllä ja RUTOSTI.!Kummassakaan kommentissa ei vastattu lähettämääni
viestiin. Toivoisin siis että joku joka todellakin tietää
Natura2000 ohjelman sekä suomen lait vastaisi
kysymykseen asiallisesti. Osittain olen onnistunut
lukemaan direktiivien sisältöä sekä suomen lakia niin
että, koska kanalinnut eivät ole uhanalaisten lajien
listoilla niitä olisi myös mahdollista metsästää
suojelualueilla metsästysaikoina. Voi hyvinkin olla että
tulkitsen lakeja sekä direktiivejä väärin.
- Eipä hääppöstä
Ja tyhjempää oli kun natura-alueiden ulkopuolella.
Ei edes teeret ja metsot tykkää natura-alueista.- Simont
Tämäkään viesti ei vastannut kysymykseen:)
Olen itsekin käynyt yhdellä alueella eikä sielläkään
mitään suurta lintusatoa ollut.
Lähinnä tätä kysyessäni kiinnostaa vain tuo laillisuus
metsästämiseen kyseisillä aluelilla, ei niinkään lintukanta.
Linnuillahan on tapana liikkua eivätkä ne todellakaan pysy
edes näissä suojelukohteissa jos vaikka sattuisivatkin
joskus niissä vierailemaan.
- metsästys
pitäisi olla sallittua natura alueilla. Tämä metsästyskielto intoilu on ihan kotimaista keitosta natura on siitä ihmeellinen suojelualue että se näyttää vaikuttavan kilometritolkulla rajojen ulkopuolellekin. Naturaan vedoten eräät piirit tuntuvat pyrkivän kieltämään kaiken toiminnan alueella. Vaikuttaa hieman siltä etteä meillä ollaan taas suomalaiskansalliseen tapaan alettu olemaan parempia kuin tarvitsisikaan.
Natura-alueita valittaessa ja muodostettaessa tehtiin virheitä jotka ovat saaneet paikalliset ihmiset takajaloilleen.
Menettely oli aluksi pelottelua ja valehtelua, suojelupäätöksestä ilmouitettiin kun se oli tehty ja päätöksestä ei muka voisi valittaa.
Itsellä on 13 ha natura suojelualuetta ja vaadin rauhoituspäätökseen erikseen maininnan ettei se saa estää laillista metsästystä eikä kalatusta. Tähän asiaan ei ole tähänpäivään mennessä kukaan tullut valittamaan.
Saattaahan olla natura-alueita, joissa metsästys on kielletty jostain muusta syystä, kuin pelkästään naturasta johtuen. Käsittääkseni natura ei estä metsästystä sinällään.- SimonT
Kiitokset tämän kommentin viimeisestä lauseesta
joka kutakuinkin vastasi kysymykseeni, tosin ei kuten
ajattelin.
Itse en ole koskaan ollut huolissaan natura-alueiden
vaikutuksesta metsästykseen, olen kai liian nuori tai
väärää aluetta käyttävä. Mielummin näenkin omalla
(valtion) alueella tapahtuvaan metsästykseen
positiivisa vaikutuksia suojelulla.
Vastauksesi perusteella uskallan lähteä siis liikkumaan
aseen kanssa vanhoissa metsissä ilman tarkoitusta
massateurastukseen, vaikkakin pelkään että sitä
jo harrastetaan. SimonT kirjoitti:
Kiitokset tämän kommentin viimeisestä lauseesta
joka kutakuinkin vastasi kysymykseeni, tosin ei kuten
ajattelin.
Itse en ole koskaan ollut huolissaan natura-alueiden
vaikutuksesta metsästykseen, olen kai liian nuori tai
väärää aluetta käyttävä. Mielummin näenkin omalla
(valtion) alueella tapahtuvaan metsästykseen
positiivisa vaikutuksia suojelulla.
Vastauksesi perusteella uskallan lähteä siis liikkumaan
aseen kanssa vanhoissa metsissä ilman tarkoitusta
massateurastukseen, vaikkakin pelkään että sitä
jo harrastetaan.Esimerkiksi tässä lähipiirissä paras vesilintupaikka on Natura-alue. Itsessään moinen titteli mahdollistaa metsästyksen muillekkin kuin maanomistajalle. Pieni rantakaistale näkyy MH lupa-alueella.
- Laillista
"Natura 2000 -verkosto turvaa luontodirektiivissä määriteltyjen luontotyyppien ja lajien elinympäristöjä. "
Itse lajeja ei siis suojella vaan luonnon monimuotoisuutta.
Metsähallitus myy metsästyslupia Natura-alueillekin.- se...
Natura-alueella ole kaikki sellainen toiminta sallittua, mikä ei vaaranna suojelun tarkoitusta. Metsästys aika harvoin vaaraksi on.
- Jo vain!
Natura alueilla suojellaan luontotyyppiä. Natura alueina voi olla luonnonsuojelualueita jossa ei saa metsästää tai alueita joilla saa tehdä lähes mitä vaan.
Välimeren maissa Natura alueisiin on laskettu mukaan "aurinkorantoja" ja hotellialueita.
Suomessa on juuri vääntö menossa uusista natura alueista. Ympäristöministeriö ja lintujensuojelijat haluaisi kieltää metsästyksen maa- ja metsätalousministeriö ja paikalliset asukkaat taas sallia vedoten vanhoihin lupauksiin. EU ei kiellä metsästystä Natura-alueilla, harkinta on Suomella! - kyseistä riistaeläintä vai ...
Jos kyseinen riistaeläin sattuu olemaan juuri se varsinainen suojelukohde niin silloin ei luonnollisestikaan saa metsästää. Muutoin Naturan ei lähtökohtaisesti pitäisi metsästykseen vaikuttaa.
Varmaan käytännössä silti varsin tapauskohtaista. - tiedä että kun Euroopan
Komissio- joka päättää NATURA 2000 ohjelmasta sanoo että luonnonsuojelualueilla ei metsästetä niin se on siinä.
- erämiesonerimies
Luonnonsuojelijat on kuin loinen, tehdään tuhoa ja vaikeutetaan ihmisten elämää maaseudulla. Suojelijoilla ole mitään oikeutta rajoittaa mitään metsästystä missään.
- totta toinen puoli
erämiesonerimies kirjoitti:
Luonnonsuojelijat on kuin loinen, tehdään tuhoa ja vaikeutetaan ihmisten elämää maaseudulla. Suojelijoilla ole mitään oikeutta rajoittaa mitään metsästystä missään.
Ei ole oikeutta kuin mielipiteen ilmaisuun. Ja sitähän kyllä riittää.
- iufi
Kun kerran lupasivat että ei vaikuta metsästykseen, niin minä sitten metäsästän siellä naturassa :)
- teitoviisas
Natura- alueet kuuluvat Euroopan Unionin komissiolle, että sieltä tulee aikanaan kannaotto . . . Tätähän ei yleisesti tiedetä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738