mikä avuksi kämmenen

puutumiseen?

Soittelin eilen 3h kitaraa putkeen ja illan aikana rupesin huomaamaan kuinka puolet kämmenestä oli puutunut. Kyllä se kämmen tuntee kosketuksen, mutta eri tavalla kuin oikea käsi. Sama juttu vielä jatkuu tänään ja tekisi mieli soittaa kitaraa!

Pitäisi varmaan mainita sekin, että soitan akustista ja kädet on todella pienet lyhyet sormet, joten jännitän rannetta automaattisesti.

Onko siis täällä muita joilla KÄMMEN puutunut soittaessa ja ehkä hieman sormenpäät? Mitä kannattaisi tehdä asialle?

17

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Passépartout

Joo, tuo on ihan luonnollista ja luultavasti ainakin melkein kaikki kitaroinnin aloittaneet ovat kokeneet. Kyllä se siitä vähitellen tottuu.

• aloittaja

Kannattaa varmaan kuitenkin pitää viikon tauko ja harjoitella vähemmän kuin 3h ens kerralla putkeen?;)

• kokematon.

Minä en ainakaan ole koskaan kuullut kenenkään edes mainitsevan moisesta, vaikka olen kitaroinut jo 26 vuotta. En tosin yhteen putkeen.

• aloittaja
        kokematon. kirjoitti:

Minä en ainakaan ole koskaan kuullut kenenkään edes mainitsevan moisesta, vaikka olen kitaroinut jo 26 vuotta. En tosin yhteen putkeen.

3h putkeen ja olen aloittelija. Ei vain pystynyt lopettamaan, ku oli biisi kesken.

Olin huomannut jo aikaisemmin, ennenkuin puolet kämmenestä puutui parisen päivää sitten, että ranteessa tuntui kuin joku lihas olisi venynyt ja kunnolla. Sillä käden asento on aivan uusi meikäläiselle.

• Vanha Kettu

En ole kämmenen puutumisesta kuullut eikä ole kokemuksia. Sydänkohtauksen oireita...?

Otekäden lievä särkeminen sen sijaan on tuttua, jos on pitempään ollut soittelematta, ja joutuu sitten vetämään vaikka tunnin putkeen. Mutta sekin loppuu samalla kuin soittaminen, eikä vaivaa jälkikäteen.

• aloittaja

Epäilen.

Ja sanoin jo tuossa aikaisemmin, että olen aloittelija ja soitin ensimmäistä kertaa 3h putkeen. Siis kädessä on tunto, mutta tuntuu puutuneelta. (ei edes pistele)

Kättä ei särje...

• Vanha Kettu
        aloittaja kirjoitti:

Epäilen.

Ja sanoin jo tuossa aikaisemmin, että olen aloittelija ja soitin ensimmäistä kertaa 3h putkeen. Siis kädessä on tunto, mutta tuntuu puutuneelta. (ei edes pistele)

Kättä ei särje...

Kunhan heitin... typerän vitsin... Itselle on tuo särkeminen tutumpaa, pidemmän soittotauon jälkeen.

• aloittaja
        Vanha Kettu kirjoitti:

Kunhan heitin... typerän vitsin... Itselle on tuo särkeminen tutumpaa, pidemmän soittotauon jälkeen.

Ei netin kautta vitsiä oikein tajua, ellei hymiöitä pistä paljon perään. ;)

Joo, mul ei tosiaan särje...Ja rupesin just miettimään, et olisiko joku rannekanavanoireyhtymä tjn, mutta kun ei särke! Pistelee kyllä, kun rannetta väännän taaksepäin, muuten ei.

Todella harmi, seuraavalla kerralla en todellakaan soita 3h putkeen.

• Vanha Kettu
        aloittaja kirjoitti:

Ei netin kautta vitsiä oikein tajua, ellei hymiöitä pistä paljon perään. ;)

Joo, mul ei tosiaan särje...Ja rupesin just miettimään, et olisiko joku rannekanavanoireyhtymä tjn, mutta kun ei särke! Pistelee kyllä, kun rannetta väännän taaksepäin, muuten ei.

Todella harmi, seuraavalla kerralla en todellakaan soita 3h putkeen.

Treenaa vaikkapa puoli tuntia kerrallaan ensin päivittäin. Ehkäpä ne oireet siitä vähenevät. Jos minä treenaamattomalla kropallani lähtisin juoksemaan maratonia, niin varmasti saisin sen sydänkohtauksen :) :) :) etc.

Kolme tuntia putkeen on aika raskasta konkarillekin, tosin sellaistahan joutuu vetämään keikoilla. Väliin vaan tulee sellaisia aikoja, ettei kitaraan tule koskettua, ja sitten sattuu...

• Vanha Kettu
        Vanha Kettu kirjoitti:

Treenaa vaikkapa puoli tuntia kerrallaan ensin päivittäin. Ehkäpä ne oireet siitä vähenevät. Jos minä treenaamattomalla kropallani lähtisin juoksemaan maratonia, niin varmasti saisin sen sydänkohtauksen :) :) :) etc.

Kolme tuntia putkeen on aika raskasta konkarillekin, tosin sellaistahan joutuu vetämään keikoilla. Väliin vaan tulee sellaisia aikoja, ettei kitaraan tule koskettua, ja sitten sattuu...

Eihän siis keikoillakaan yleensä tarvitse soittaa kuin 45 min. kerrallaan, on se sitten kolme tai viisi settiä.

• aloittaja
        Vanha Kettu kirjoitti:

Oli virhe meikäläisen puolelta soittaa 3h putkeen, mutta kun ei vain pystynyt lopettamaan! Nyt en tee samaa virhettä uudelleen. ;) Jos vaikka ens kerralla saisin sydärin! Hekoheko. :D

• neuvojainen

Sinulla saattaa olla rannekanavassa hermot puristuksissa. Onko ranteesi suora, kun soitat?

Jos puutuminen ilmenee pikkusormessa ja nimettömässä kyseessä on se hermo, joka menee kyynärpääsi sivusta. Jos puutuminen ilmenee etusormessa, keskisormessa ja nimettömässä, sekä keskellä kämmentä, on kyse isommasta hermosta, joka menee keskeltä rannettasi. Otapa kynä yms ja naputa voimakkaasti ranteesi sisäpuolta, siitä, missä menevät suonet, jossa näet jänteet ja jossa ranteen luut kohtaavat käsivarren luut. Jos tunnet sähköiskumaisia tunteita sormissasi tai kipua, hermossa on vikaa. Voit myös kokeilla tällaista testiä, että ojennat käsivarteesi eteenpäin suorana kuin unissakävelijä ja käännät ranteesta asti käden ja sormet sojottamaan kohti lattiaa: näin ranne on ääriasennossa, kämmen katsoo sinua päin. Pidä näin kättä minuutin. Jos kipu ja puutumisoireet ilmenevät, hermo on puristuksissa.

Googleta rannekanavaoireyhtymä tai carpal tunnel syndrome.

Pidä taukoa soittamisesta, venyttele ranne ja kädet huolellisesti. Tässä hyviä ohjeita:

http://www.will-harris.com/yoga/rsi.html

Kolme tuntia putkeen soittaminen on hölmöyttä, vaarallista ja hyödytöntä. Älä tee niin enää! Pidä tauko 30-45 minuutin välein - siihen keskittymiskykysikin riittää. Pitämällä taukoja tasaisesti opit enemmän, jaksat enemmän ja saat harjoiteltua enemmän. Tauolla venyttele ja verryttele.

Vaan nyt. Ainakin viikon tauko. Jos kipu ja puutumisoireet eivät mene pois muutaman päivän levon jälkeen, lääkärille HETI. Ihan tosissaan: HETI! Mobilatia yms. vastaavaa tulehduskipulääkevoidetta voit myös kokeilla.

Suosittelen myös pienemmän kitaran hankkimista. 7/8 -osakitara on pikkukätisille hyvä vaihtoehto. Etenkin jos soitat nylonkielistä, siinä kokokitaran otelauta on todella massiivinen usein. Myös otelaudan pituus tuottaa jännitystä ranteeseen.

Jos käyt soittotunneilla VAADI opettajaasi korjaamaan soittoasentoasi ja opettamaan vasemman käden tekniikkaa niin, että voit soittaa rennommin.

• sähkistä

Ootko harkinnu sähkistä? Joku ohutkaulainen 24,75 tuuman mensuurilla oleva vois olla käteesi sopivampi.

Esim Dean ML.

• aloittaja

Mitä tapahtuu, jos en mene lääkäriin? Lakko tulee, eikä tiiä saako aikoja. :( (Miten tää juttu edes hoidetaan, jos lääkärissä sitten kävisikin?)

Kämmenestä alapuoli edelleen puutunut. Tai tunto edelleen erillainen siinä. Jos painan kämmenen alapuolta keskeltä, niin pistelee pikkaisen, mutta vain siitä kohtaa. Mul on kans se, että kun soitan, niin tuntuu että rannessa oleva joku jänne/lihas venyisi/katkeaisi. Ihme tunne!!!

Pitää tosiaan miettiä pienemmän kitaran hankkimista, kun mulla tosiaan ton tuommoinen akustinen espanjalais-tyylinen kitara. Siellä tehty.

• neuvojainen
        aloittaja kirjoitti:

Mitä tapahtuu, jos en mene lääkäriin? Lakko tulee, eikä tiiä saako aikoja. :( (Miten tää juttu edes hoidetaan, jos lääkärissä sitten kävisikin?)

Kämmenestä alapuoli edelleen puutunut. Tai tunto edelleen erillainen siinä. Jos painan kämmenen alapuolta keskeltä, niin pistelee pikkaisen, mutta vain siitä kohtaa. Mul on kans se, että kun soitan, niin tuntuu että rannessa oleva joku jänne/lihas venyisi/katkeaisi. Ihme tunne!!!

Pitää tosiaan miettiä pienemmän kitaran hankkimista, kun mulla tosiaan ton tuommoinen akustinen espanjalais-tyylinen kitara. Siellä tehty.

Lääkärissä vissiin tutkittaisiin ja tehtäisiin diagnoosi tai sitten naurettaisiin sinut ulos. Minulla on kokemusta kummastakin :D

Keskellä kämmentä kulkee juuri nuo hermot, etsipä jostain käden anatomiaa selvittävä kuva. Oletko kokeillut noita venyttelyohjeita? Olen itse havainnut niistä hyviksi sen, jossa laitetaan kämmen seinää vasten käsivarsi suorana ja käännetään toista olkapäätä ja ylävartaloa pois päin seinästä. Se venyttää etusormen ja keskisormen puolta. Toinen hyvä on se "rukousmainen" venytys, jossa kämmenet painetaan yhteen ja käsiä liikutellaan edestakaisin. Se venyttää pikkusormea ilkeästi.

Älä nyt ainakaan soita kitaraa, ennenkuin kätesi on kunnossa! Käytkö opettajalla? Suosittelisin että etsisit itsellesi ammattitaitoisen, soittoa ammatikseen opiskelleen, teknisesti tiedostavan opettajan ja ottaisit häneltä edes muutaman tunnin. En tiedä soitatko klassista musiikkia vai uudempaa, mutta juuri klassisen puolen tyypeillä voisi olla paljon sanottavaa soittoasennoista ja sensellaisista etenkin tuollaisen espanjalaistyylisen akustisen kitaran ollessa kyseessä, oli musiikkityyli sitten mikä tahansa. Suosittelisin, että koettaisit selvittää ongelmaa ensin näin, ennenkuin rupeat harkitsemaan rakkaan kitarasi vaihtoa :) voi olla, että kitara onkin ihan sopiva, mutta käsiesi asento soittaessa ihan päin mäntyä. Kitaranvaihto ei siinä tapauksessa ratkaisisi mitään.

Tärkeää on, että ranteesi ei ole koukistunut soittaessasi. Voit kokeilla siirtää kitaraa sylissäsi niin, että kitaran kaulan asento muuttuu suhteessa sinuun ja siten etsiä asentoa, joka mahdollistaa ranteen rennon suoruuden. Voi olla, että puristat liikaa kämmenen voimilla otelautaa. Ovatko kielet kitarassa korkealla? Onko kitara helpposoittoinen vai raskas soittaa? Koeta mielikuvaa, että sormesi on ikäänkuin koukku käsivarren päässä ja että kielen alaspainamiseen tarvitaan koko käden liike, ei peukalon puristusvoimaa eikä suurta sormen liikettä. Ajattele, että siitä sormesta, jolla painat kieltä, menee suora linja suoraan kyynärpäähän. Peukalon puristusta tarvitaan lähinnä barré -otteissa ja niissäkään ei paljoa.

Eli lääkärille ja/tai opettajalle! Ja jos sinulla on jo opettaja, kovistele häntä. Hänen velvollisuutensa on reagoida tilanteeseen ja opastaa sinua! Älä harjoittele nyt, äläkä koeta neuvojani soittoasennon suhteen ennenkuin kätesi on parantunut ja olet käynyt lääkärillä.

Voit kokeilla ranteeseesi ensin venytyksiä, kämmeneen ja käsivarteen lämpöä ja hierontaa: ihan niinkuin toimisit minkä tahansa ylirasittuneen raajan kanssa. Vaan ole varovainen, jos lihakset, jänteet ja hermot ovat ihan jumissa. Voit myös kokeilla Mobilatia tai muuta tulehduskipulääkevoidetta. Luultavasti näin lääkärikin tekisi. Tai sitten hän lastottaisi ranteen kevyesti. Äärimmäinen hoitokeino on leikkaus. Epäilen kuitenkin, ettei sitä tarvita sinun kohdallasi vielä, jos ei ole kipuja :)

Oireesi mätsäävät ikävästi rannekanavaoireyhtymään tuon puutumisen tähden.

http://www.poliklinikka.fi/?page=6581233&id=4663584

• Anonyymi

Suomen kansalaiset venäjä ei suosittele Voice ohjelmaa.
      Kova kämmen kuka saa jatkaa.

• Anonyymi

Ei ranne kuulu olla jännittynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3482
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3474
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2014
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1696
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1409
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1159
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe