Eli kuinka paljon tarvitaan laakeeta aakeeta yhdistelmän kääntymiseen tulosuuntaansa ilman peruutusta ?
22 m yhdistelmän kääntösäde ?
39
14661
Vastaukset
- olee..
Aika harvinaisia nuo 22m yhdistelmät, sinuna kattelisin tilaa 25m yhdistelmälle kun niitä taitaa olla jo enemmän liienteessä.
- 25 metrinen
..menee samassa tilassa ympäri, ei pituus määritä kääntösädettä.. Pelkkä arvio, että 20 metrin säteellä kääntyy ympäri.
- Vitsin murjaisit..
25 metrinen kirjoitti:
..menee samassa tilassa ympäri, ei pituus määritä kääntösädettä.. Pelkkä arvio, että 20 metrin säteellä kääntyy ympäri.
Ei ne käänny samassa tilassa, tietäisit jos olisit joskus ajanut molemmilla. 22m on ihan helppo ajella, 25m joutuu koko ajan miettimään ajolinjoja kun tuntuu ettei sen kanssa mahdu minnekään.
- vaan
Vitsin murjaisit.. kirjoitti:
Ei ne käänny samassa tilassa, tietäisit jos olisit joskus ajanut molemmilla. 22m on ihan helppo ajella, 25m joutuu koko ajan miettimään ajolinjoja kun tuntuu ettei sen kanssa mahdu minnekään.
samassa tilassa kääntyy. Huomasitko katsoa kysymyksen muotoa, "aakeeta laakeeta".. Ilmeisesti silloin on kyse avoimella paikalla kääntämisestä, ei nurkkien kiertämisestä.. Toki 25 metrinen oikoo mutkia enempi, tähän asti on kuitenkin vehkeet saatu samoilla kääntöpaikoilla ympäri. Pituuteen katsomatta..
- Autonkuljettajalta
Hyvä ohje: Jollei siinä tekemässäsi paikassa yhdistelmä käänny niin peruutat sen itte siitä pois ;D
- noin ovat ennenkin
sanoneet, ja kun sitten hyppää rattiin niin ompa siinä varsinaisella kuskilla nolo tilanne, seuraavan kerran kun tulee samaan pihaan niin on jostain syystä oppinu peruuttamaan itsekkin.
- millainen paikka muuten
Jos perustat yhtenäisen kentan joka tasainen eikä ruodi tai upota ja talvella auraat ja hiekoitat niin tuollaisella 20 -25 metrin halkaisijalla yhdistelmä pyörähtää ympäri, mutta kyllä silloin yhdistelmän viimeisen yleensä trippeli telin pyörät kulkee pahasti sivuttain ja kenttään tulee keskelle kuoppaa tai asfaltti kuoriutuu ja renkaat valittaa.
Jos suinkin mahdollista niin tee laaja ympäri ajo reitti vähintään 5 metrin tie leveydellä kohdissa joissa vähänkin kaarretta.
Tiukan kaarteen kohdat leveämmiksi siitä sitten pikkuhiljaa muodostuu se tarvittava ajoura. - samassa
tilassa kuin pelkkä vetäjä mutta hyvää se ei tee kärrylle eikä alustalle jolla käännytään. Ja luonnollisesti yhdistelmän on syytä olla tyhjä ja jos noin tiukka paikka on, pyörien on täytyy olla pitoa niin ettei luista. Tiukimmassa vaiheessa nääs kärry jarruttaa melko reilusti kun vedetään keskimmäisiä pyöriä sivuttain hetken matkaa. Miksi kysyt?
- täysperäkuski3
Linkuttamalla kääntyy suunnilleen samassa tilassa kuin pelkkä vetäjä käy kattomassa
www.tukkiauto.com ja sieltä kuvagalleria
(ahdas paikka) siinä näet kuvakuvalta miten pienessä tilassa yhdistelmän saa ympäri
sama pätee myös 25 metriseen kapelli vehkeeseen jonka käänsin samaa tyyliä käyttäen ympäri, mutta näin ainakin ja tilaa et tarvitse 20 metriä!! - tässä ideana
täysperäkuski3 kirjoitti:
Linkuttamalla kääntyy suunnilleen samassa tilassa kuin pelkkä vetäjä käy kattomassa
www.tukkiauto.com ja sieltä kuvagalleria
(ahdas paikka) siinä näet kuvakuvalta miten pienessä tilassa yhdistelmän saa ympäri
sama pätee myös 25 metriseen kapelli vehkeeseen jonka käänsin samaa tyyliä käyttäen ympäri, mutta näin ainakin ja tilaa et tarvitse 20 metriä!!ei kai tässä ideana ole miten pienessä tilassa kääntäminen on mahdollista, jos farmari tekee kääntöpaikkaa, niin kyllä kai minimi järkevä on ettei veturia tarvi vekslata ja linkuttaa.
- käsittänyt väärin
tässä ideana kirjoitti:
ei kai tässä ideana ole miten pienessä tilassa kääntäminen on mahdollista, jos farmari tekee kääntöpaikkaa, niin kyllä kai minimi järkevä on ettei veturia tarvi vekslata ja linkuttaa.
Tässä on nimenomaan kysymys siitä, että miten pieni piha voi minimissään olla että yhdistelmä saadaan käännetyksi. Näinollen farmari säästää pitkän pennin kun ei tarvitse turhia neliöitä päällystää. Nykyäänhän terminaalien pihatkin ovat kuin lentokenttiä ja aivan turhaan, pienemmässäkin pihassa ne autot pärjäisivät, pärjättiinhän me ennenkin.
- aikaa
käsittänyt väärin kirjoitti:
Tässä on nimenomaan kysymys siitä, että miten pieni piha voi minimissään olla että yhdistelmä saadaan käännetyksi. Näinollen farmari säästää pitkän pennin kun ei tarvitse turhia neliöitä päällystää. Nykyäänhän terminaalien pihatkin ovat kuin lentokenttiä ja aivan turhaan, pienemmässäkin pihassa ne autot pärjäisivät, pärjättiinhän me ennenkin.
asiallinen kysymys, vastauksien taso ei tosin ole mihinkään muuttunut.. Mutta kuitenkin ääni myös sille, että tarkoitus ei liene kilpailuttaa, kuka saa pienimmässä tilassa kalustonsa murjottua ympäri..
- täysperäkuski3
tässä ideana kirjoitti:
ei kai tässä ideana ole miten pienessä tilassa kääntäminen on mahdollista, jos farmari tekee kääntöpaikkaa, niin kyllä kai minimi järkevä on ettei veturia tarvi vekslata ja linkuttaa.
Niin lueppas uusiksi eikös se kysymys juuri siitä ollut että kuinka vähän tilaa tarvitaan kääntämiseen ilman peruutusta ja siihen minä annoin ihan hyvän esimerkin ja vielä kuvattuna ei pitäis olla ainakaan huono vastaus niin kuin joku tossa kerkesi jo manata!
- Henry Morgan
käsittänyt väärin kirjoitti:
Tässä on nimenomaan kysymys siitä, että miten pieni piha voi minimissään olla että yhdistelmä saadaan käännetyksi. Näinollen farmari säästää pitkän pennin kun ei tarvitse turhia neliöitä päällystää. Nykyäänhän terminaalien pihatkin ovat kuin lentokenttiä ja aivan turhaan, pienemmässäkin pihassa ne autot pärjäisivät, pärjättiinhän me ennenkin.
Turha päällystää alueita, jos on harvoin toistuvaa käyttöä. Kannattaa sen sijaan tehdä reilusti tilaa tontille, koska kuitenkin kaluston kulumisesta aiheutuvat kulut siirtyvät farmarinkin maksettaviksi loppupelissä. Ei sitä kuskinkaan pienestä palkasta ole varaa enää ottaa.
Pienenä vinkkinä mainittakoon, että hyvässä paikassa kääntyvä kuski yleensä osaa ottaa huomioon hinnoittelussa alueen helppouden ja päinvastaisessa lisätä jotakin sopivaa.... - meinaat
täysperäkuski3 kirjoitti:
Niin lueppas uusiksi eikös se kysymys juuri siitä ollut että kuinka vähän tilaa tarvitaan kääntämiseen ilman peruutusta ja siihen minä annoin ihan hyvän esimerkin ja vielä kuvattuna ei pitäis olla ainakaan huono vastaus niin kuin joku tossa kerkesi jo manata!
Mitenkäs linkutat laittamatta pakkia päälle? Ilman peruutusta kääntämisellä kai tarkoitetaan kuitenkin sitä, että koko ajan on vaihde valittuna eteenpäin.
- jokaiset
täysperäkuski3 kirjoitti:
Linkuttamalla kääntyy suunnilleen samassa tilassa kuin pelkkä vetäjä käy kattomassa
www.tukkiauto.com ja sieltä kuvagalleria
(ahdas paikka) siinä näet kuvakuvalta miten pienessä tilassa yhdistelmän saa ympäri
sama pätee myös 25 metriseen kapelli vehkeeseen jonka käänsin samaa tyyliä käyttäen ympäri, mutta näin ainakin ja tilaa et tarvitse 20 metriä!!rahtivehkeet ei kyllä kestä tuota samanlaista käännöstä ojan päältä ja muutenkaan ilman, että jotain särkyy.
muuten on kyllä ihan tutunnäköistä hommaa, ei niihin kääntöpaikkoihin paljon uhrata pienillä savotoilla jos ei aina vähän isommillakaan.. - kuului
jokaiset kirjoitti:
rahtivehkeet ei kyllä kestä tuota samanlaista käännöstä ojan päältä ja muutenkaan ilman, että jotain särkyy.
muuten on kyllä ihan tutunnäköistä hommaa, ei niihin kääntöpaikkoihin paljon uhrata pienillä savotoilla jos ei aina vähän isommillakaan..jotenkin näin että kuinka pienessä tilassa auto kääntyy. Perunafarmari itse päättäänee mitä tällä tiedolla tekee.
Itselläni on asiakkaana talo jolla on asfalttipiha, on hyvä ajaa etuperin ja purku tapahtuu sivusta trukilla. Poislähtö tarvitsee lähes joka sentin pihan leveydestä linkuttamatta yhdistelmää. jokaiset kirjoitti:
rahtivehkeet ei kyllä kestä tuota samanlaista käännöstä ojan päältä ja muutenkaan ilman, että jotain särkyy.
muuten on kyllä ihan tutunnäköistä hommaa, ei niihin kääntöpaikkoihin paljon uhrata pienillä savotoilla jos ei aina vähän isommillakaan..Monta rahtivehettä olisi jäänyt kääntämättä tuolla kääntöpaikalla. Luulisin ainakin. Joissakin kontti/kapellivehkeissä nupin ja kärrin väli on sen verran lyhyt että kaltossa paikassa tiukkaan käännellessä kulmat ottavat vastakkain. Lisäksi monessa kontti/kapellivehkeissä (en tiedä juurikkaan ajajien vehkeistä) voipi olla vähän niin ja näin akselien nostamisen suhteen. Edes autossa ei välttämättä ole keventimiä. Kärristä nyt puhumattakaan. Tai sitten 5-akselisesta nousee keskimmäinen akseli joka tietenkin vaikuttaa niin maan perusteellisen paljon siihen kettyryyteen...
Lisäksi, kuten monet ovat maininneet, mitä tiukempi käännös sen kuluttavampaa se on kalustolle / renkaille. Talviliukkaat antavat omat mausteensa siihenkin. Ykköspyörillä varustetuissa riskinä on vielä sekin, että tiukassa käännöksessä rengas luiskahtaa valssilta. Näperräppä siinä sitten.
Aika nätin näköinen tuo Laineen oranssi Sisu, kelpaisi ajella. Muutenkin positiiviset sivut, saisi olla enemmänkin tuollaisia kuljetusyritysten sivuja netissä. Varsinkin puuautoilijoiden.- nostelemaan
jokaiset kirjoitti:
rahtivehkeet ei kyllä kestä tuota samanlaista käännöstä ojan päältä ja muutenkaan ilman, että jotain särkyy.
muuten on kyllä ihan tutunnäköistä hommaa, ei niihin kääntöpaikkoihin paljon uhrata pienillä savotoilla jos ei aina vähän isommillakaan..kärryä tiukoissa paikoissa nosturilla?
- etupäässä
puukuski kirjoitti:
...
oleva tanko kouralla nostoa varten?
etupäässä kirjoitti:
oleva tanko kouralla nostoa varten?
Joissakin kärreissä samaa virkaa tekevän tangon näkee myös kärrin takapäässä.
- on parempi
puukuski kirjoitti:
Joissakin kärreissä samaa virkaa tekevän tangon näkee myös kärrin takapäässä.
keulassa vai perässä?
on parempi kirjoitti:
keulassa vai perässä?
Jos vain toinen valitaan niin keulassa käytännöllisempi. Joskus voisi olla tarvetta myös sille takapään tangolle joten kyllä sellainenkin kärri menisi perässä missä tangot olisi molemmissa päissä. Eipähän sille takapäässä ole niin paljoa käyttöä, mitä nyt kuorman pari olen kiikuttanut niin itse olisin tarvinnut sitä kokonaiset 2 kertaa. Mutta kuitenkin.
- kääntyviä
puukuski kirjoitti:
Jos vain toinen valitaan niin keulassa käytännöllisempi. Joskus voisi olla tarvetta myös sille takapään tangolle joten kyllä sellainenkin kärri menisi perässä missä tangot olisi molemmissa päissä. Eipähän sille takapäässä ole niin paljoa käyttöä, mitä nyt kuorman pari olen kiikuttanut niin itse olisin tarvinnut sitä kokonaiset 2 kertaa. Mutta kuitenkin.
vetokitoja joilla pystyy linkuttamaan paremmin?
kääntyviä kirjoitti:
vetokitoja joilla pystyy linkuttamaan paremmin?
se nyt näyttää siltä että taidat jo tietää vastauksen tuohon.
- lukeneeni
puukuski kirjoitti:
se nyt näyttää siltä että taidat jo tietää vastauksen tuohon.
siitä jostain en ole nähnyt käytännössä onko se kuinka yleinen puuautoissa?
lukeneeni kirjoitti:
siitä jostain en ole nähnyt käytännössä onko se kuinka yleinen puuautoissa?
kokemuksia sellaisista vetokytkimistä enkä sen puoleen tiedä yleisyydestäkään. Semmoinen mielikuva on itsellänikin että sellaisia olisi kuitenkin olemassa. Kyllä siitä varmaan joissakin tilanteissa on iloakin. Edellyttää tietenkin että auton peräpää on muutoinkin rakennettu niin ettei se rajoita tiukkaan linkuttamista.
- keskiakseliperävaunu.
lukeneeni kirjoitti:
siitä jostain en ole nähnyt käytännössä onko se kuinka yleinen puuautoissa?
Tuo kääntyvä kita on yleinen dollyjen ja vasikoiden vetoon tarkoitetuissa pystykuormaa kantavissa vetokytkimissä.
Tuskin lienee yleinen puu autoissa, koska kaliimpi,painavampi ja "kovempi" kun normaali täysperä kita.
En ole nähnyt koskaan dollylla toteutettua puutavara yhdistelmää, vaikka se mahdollinen onkin. - suomen
puukuski kirjoitti:
kokemuksia sellaisista vetokytkimistä enkä sen puoleen tiedä yleisyydestäkään. Semmoinen mielikuva on itsellänikin että sellaisia olisi kuitenkin olemassa. Kyllä siitä varmaan joissakin tilanteissa on iloakin. Edellyttää tietenkin että auton peräpää on muutoinkin rakennettu niin ettei se rajoita tiukkaan linkuttamista.
ensimmäisessä cat-sisussa se kita.ajolinjassa oli juttu.
suomen kirjoitti:
ensimmäisessä cat-sisussa se kita.ajolinjassa oli juttu.
Muistelen joskus aikoja sitten (varmaan 6 vuotta ainakin) Sisuviestissä olleen jutun kuvia (yllättävästi, normaalistihan autolehdissä ei ole kuvia) missä myös oli näkyvillä jonkinlainen kääntyvä kita.
- sanoo että
"Auton ja varsinaisen perävaunun enintään 22,00 metrin pituisen yhdistelmän tulee olla siten kääntyvä, että uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 5,00 metrin säteistä kaarta pitkin."
25,25 metrisillä muuten sama, mutta tuo pienemmän ympyrän säde tulee olla vain 2 metriä.
Eli kun tuollaiseen kääntyvyyteen on lain mukaan auton pystyttävä, voidaan tästä laskea, että 25 metriä aakeeta laakeeta täytyy riittää kääntymiseen peruuttamatta. Etupyörä ei myöskään ole aivan siellä uloimmassa etukulmassa, joten kantavaa tuosta ei tarvitse olla tämänkään vertaa. Käytännössä useimmille autoille riittää pienempikin tila, kun ei tarvitse välittää tuosta sisemmästä kääntöympyrästä. Olisiko joku 20-22 metriä lähellä totuutta?
Linkuttamalla riittää varmaan jo joku 16-18 metriä, mutta sitähän ei kysytty.
Itsellä ainakin silmä kertoo aika hyvin tuon tarvittavan tilan, mutta mittanauhan kanssa ei ole koskaan tullut katsottua.- als laskettuna
käytännössä teli alhaalla tuo 25m on varsin lähellä totuutta
- perunafarmarin
als laskettuna kirjoitti:
käytännössä teli alhaalla tuo 25m on varsin lähellä totuutta
...pihalla se auto saada käännettyä ennen kuin niitä perunoita tarvitsee laittaa kyytiin. Eli käännöksen voi varmaankin tehdä rahapyörät ylhäällä.
- Kiitolinja23
perunafarmarin kirjoitti:
...pihalla se auto saada käännettyä ennen kuin niitä perunoita tarvitsee laittaa kyytiin. Eli käännöksen voi varmaankin tehdä rahapyörät ylhäällä.
Me ainakin haetaan perunafarmareilta eriä osakuormalla. Eli kuormalla täytyy pystyä kääntymään. Enkä tekisi alle 35 m kääntöpaikkaa. Kääntyy tietenkin pienemmässäkin, mutta ainakin talvella ylimääräinen nypläys vähemmän hauskaa.
- pyttyautoilija
Olen mittanauhalla tarkistanut, kun on kaikenlaisia kääntymisiä tehtävä.
Moduli ja myös vanhanaikainen 22m yhdistelmä kääntyy 15m ympyrässä, siis teli alhaalla. yli 5m akselivälillä olevat tarvii tilaa hieman enemmän. Muista, että silloin kuorii käännöksessä pihaa, siis suotavaa hieman laakeeta enempi.- teitän
puukenkä miesten on käännettävä pienellä kääntösäteellä vaikka tilaa on kuinka paljon(hehtaaritolkulla).t:sivusta seurannut
- hommaa
teitän kirjoitti:
puukenkä miesten on käännettävä pienellä kääntösäteellä vaikka tilaa on kuinka paljon(hehtaaritolkulla).t:sivusta seurannut
Helppoahan se on hakea se perunakuorma, mutta mites toisessa päässä ku pitää olla tilaa kasetointiin/kippaamiseen?
- tee vaan hyvä piha niin kus...
ajoin aikoinani myös pottua ja yhdes talos oli isäntä jonka pihas kyllä nätisti käänsi mutta se halus että peruutan kärryn toiselle puolelle ovea ja nupin taas toiselle puolelle jotta hänen ei tarvinnut tehdä kuormaajallaan täys käännöstä.
se jo oli ongelma että sai peruutettua neliakselisen kärryn tiukasti siihen ajamatta sitä ojaan no kertaakaan ei pudonnut mutta ojan reunalla oltiin onneksi ei valunut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1625355Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432615- 1562212
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1551264Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne21917