kuukaudessa? Uteliaisuuttani kyselen.
Paljonko
21
5090
Vastaukset
- kun kysytään,
minä tienaan keskimäärin noin 5800 euroa kuukaudessa, että ei tartte ihan ilimatteks ajaa autoa.
- varmaan...
Mutta ku sullakin on se sama ongelma, ku muillakin torppareilla, että sun jätkät ei viitsi/jaksa ajaa ku sen 16 tuntia päivässä ja loput joudut ajamaan itse. Ja ajojärkkärit tarkkailee sun duunias ja jos ite ajat vain vähän, niin johan soittavat ja pakottavat sut hommiin. Eli olet hyväpalkkainen kuski, joka hoitaa puolet yrityksen paperihommista siinä ajamisen sivussa. Ja sitten pakottaa vielä alaisensa samaan hommaan, pakko vielä täyttää ajoilmoituslomake jo muutenkin rankan päivän jälkeen.
- tänä päivänä
varmaan... kirjoitti:
Mutta ku sullakin on se sama ongelma, ku muillakin torppareilla, että sun jätkät ei viitsi/jaksa ajaa ku sen 16 tuntia päivässä ja loput joudut ajamaan itse. Ja ajojärkkärit tarkkailee sun duunias ja jos ite ajat vain vähän, niin johan soittavat ja pakottavat sut hommiin. Eli olet hyväpalkkainen kuski, joka hoitaa puolet yrityksen paperihommista siinä ajamisen sivussa. Ja sitten pakottaa vielä alaisensa samaan hommaan, pakko vielä täyttää ajoilmoituslomake jo muutenkin rankan päivän jälkeen.
on hyvin paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen. Siihen kuuluu myös ns. paperityöt jotka joka yrityksessä hoidetaan omalla tavallaan. En tunne Haanpään paperinpyöritystä ollenkaan mutta eikohän joka kuski tee kohdaltaan jonkinlaisen "ajoilmoituslomakkeen" tänä päivänä. Kuka sähköisesti ja kuka paperilla. Tämä ei varsinaisesti kyllä ole sitä perinteistä "yrityksen paperihommaa" vaan suoritetun työn kirjaamista maksajan haluamalla tavalla.
- elämän realiteetit
tänä päivänä kirjoitti:
on hyvin paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen. Siihen kuuluu myös ns. paperityöt jotka joka yrityksessä hoidetaan omalla tavallaan. En tunne Haanpään paperinpyöritystä ollenkaan mutta eikohän joka kuski tee kohdaltaan jonkinlaisen "ajoilmoituslomakkeen" tänä päivänä. Kuka sähköisesti ja kuka paperilla. Tämä ei varsinaisesti kyllä ole sitä perinteistä "yrityksen paperihommaa" vaan suoritetun työn kirjaamista maksajan haluamalla tavalla.
Jos yksinäinen kuljettaja tienaisi enemmän rahaa kuin isäntä se toiminta lopetettaisiin heti.Ei tule koskaan yleistymään,että isännistä tulee renkejä.
- tiedän että on laitonta
mutta kannattava. Minulle maksetaan 0,98 euroa/ajettu km. Lastaus ja purku sisältyy tähän.
Vuorokaudessa noin 350-400km.- J.J.P
Kyllä nyt tulee niin paksua tekstiä. Jos tuo olisi TODELLA sinun palkkaa, niin tienaisit kuukaudessa melkein 7000 euroa ??.
Ja satun tietämään ettei kuljettajalle voi maksaa kuin n 25 - 30 % auton tuotosta. Muuten ei pysty maksamaan muita kuluja mikä tarkoittaa ettei yritys pyöri kun vakuutukset, polttoaineet, verot, lyhennykset jää maksamatta.
Ja tuolla 0.98 euron km palkalla auton pitäisi saada n 4 euroa per kilometri !!Aika hyvät taksat on jossain ajossa. Kerro missä niin tulen välittömästi sinne. - olet tässä tilanteessa.
J.J.P kirjoitti:
Kyllä nyt tulee niin paksua tekstiä. Jos tuo olisi TODELLA sinun palkkaa, niin tienaisit kuukaudessa melkein 7000 euroa ??.
Ja satun tietämään ettei kuljettajalle voi maksaa kuin n 25 - 30 % auton tuotosta. Muuten ei pysty maksamaan muita kuluja mikä tarkoittaa ettei yritys pyöri kun vakuutukset, polttoaineet, verot, lyhennykset jää maksamatta.
Ja tuolla 0.98 euron km palkalla auton pitäisi saada n 4 euroa per kilometri !!Aika hyvät taksat on jossain ajossa. Kerro missä niin tulen välittömästi sinne.Tosin sitten kun mennään erilaisiin töihin niin omassa hyvin kannattavassa yrityksessäni palkkaulut sivukuluineen on n. 60% laskutuksesta.
Pitää toki muistaa että sivukulut isot.
Varsinaisen tehdyn työn brutto palkan päälle pitää laskea yli 70%.
Eli jos kuskin brutto 25% niin palkka kulut sivukuluineen 30-40% riippuen muista ehdoista. eli mitä tuo 25% sisältää lomien, pekkasten päivärahojen ym. suhteen.
Kilometrien metsästys on itselläni hylätty jo aikaa sitten, autot lyhyen matkan urakka ja tunti töissä. - Rekkahenkilö
Toi olis vallan upea liksa rengille, mutta ethän sattunut unohtamaan mainita, että sulla on oma vetäjä jolla vedät irtoperiä? 98 senttiä kilsa nääs kuvastaa luulojani siitä, mitä jotkut yrittäjät saavat konttien tai irtoperien vetämisestä.
Luuloni ei tietysti ole tiedon väärtti:-)
Tietysti olisi vielä kiva kuulla, paljonko tuolla liksalla käytät aikaa purkuihin ja lastauksiin?
- hakkuriharjottelia
työn luonteeseen verrattuna..käteen 1800-2200 kuussa tessin ja ajo aika lain mukaan, jos ei pelata yhteisillä peli säännöillä niin 2000-3500 kuussa...
- Konttikingi
TES-palkalla puoliperän ajosta päivätöinä 80h/2 viikossa (firma ei anna tehdä ylitöitä) jää käteen 650euroa. Eli kuussa n.1300. Ei tällä alalla eletä jos ei paina ylitöitä.
- ei ole
50% verotusta.
Voithan tuota laskea itsekin menemällä esim. osoitteeseen www.akt.fi. Siellä tutustut alan työehtosopimukseen sen verran että löydät palkkataulukot. Joillakin suoritealoilla on kuukausiliksa ja joillakin h-palkka. Tuntipalkkaa voit hahmottaa kertomalla taulukosta katsomasi luvun lakisääteisillä 80:llä tunnilla. Saat selville kahden viikon palkan. Kun vielä kerrot saamasi tulon kahdella, niin näetkin edessäsi noin suunnilleen kuukausipalkan. Tämän pitäisi olla kaikille se minimitulo kuukauteen. Osa ajaa halvemmalla. Varsinkin ulkomaalaiset, mutta myös suomalaiset. Erilaisilla lisillä, lisätunneilla ja varsinkin korkeammalla tuntipalkalla on vähintään kohtalaisia vaikutuksia ansiotasoon.
Rikkauksista on kuitenkin turha haaveilla normimääriä tekemällä. Eikä jatkuva töissä oleminen ole kaksista elämää. Minusta ainakaan. Valtakunnallisesti mitaten pieni- tai keskituloisten luokkaan kuulutaan. Riittää normielämään mutta leveily on jo vaikeampaa. Jos sitä nyt joku haluaa tehdä.- itsekin puutavaraa
laskin että tuotekisi täällä ruotsissa noin 42000 sek, itse ajan noin 90h 2/viikkoon ja saan bruttona noin 12000 sek (1300e) josta vero 31.14%.
- työmäärästä
itsekin puutavaraa kirjoitti:
laskin että tuotekisi täällä ruotsissa noin 42000 sek, itse ajan noin 90h 2/viikkoon ja saan bruttona noin 12000 sek (1300e) josta vero 31.14%.
Omista kuskeistani päivätyötä tuon n. 80h/2vko tekevät tienaa vähän yli 2000:-/kk, mutta ei hommatkaan rasita, ovat yleensä tyytyväisiä.
Rahan ahneimmat yötyön tekijät tienaavat minulla enintään 4000:-/kk (110-120h/2vko), mutta noista jatkuvasti lähtee pois isompien ansioiden perässää.
Väittävät muualla saavansa 30% paremmin.
Ilmeisesti totta koska sellaisetkaan joihin on jäänyt huvät välit eivät ole yleensä takaisin tulleet.
Ovat kertoneet 14-15:- eur tuntipalkoista joihin kaikki lisät lain ja TES-mukaan ja saavat tehdä jopa 150h/2vko.
Toki tuollaiset yli työmäärät on täysin laittomia.
Ennakkovero tuuraaja (Hyvä)väitti saavansa muualta (lavetti kaivinkone) yli 30:- Eur/h ( Alv). Eikä silläkkään 25:-/h ( alv) taksalla ole viimeaikoina vapaata ollut. - on jo kaun
itsekin puutavaraa kirjoitti:
Ruotsissa on jo kauan ollut Suomea heikompi palkkataso monella alalla.
Toki Ruotsissa on ilmeisen tavallista että tehdään vain perus tunnit ja sitten siirrytään kakkostyöhön pimeään hommaan.
Näin oli 80-luvulla ollessani itse siellä ja jäljellä olevat duunari tuttavani tekevät vieläkin tuolla systeemillä. - itsekkin puutavaraa
on jo kaun kirjoitti:
Toki Ruotsissa on ilmeisen tavallista että tehdään vain perus tunnit ja sitten siirrytään kakkostyöhön pimeään hommaan.
Näin oli 80-luvulla ollessani itse siellä ja jäljellä olevat duunari tuttavani tekevät vieläkin tuolla systeemillä.monen osalta tosi, mutta täällä on yleinen hintataso pysynyt vielä kohtuullisena ruoka asunnot jos ei nyt mennä ihan suurkaupungeihin. Totta että täälläkin verottaja kyllä haluaa omansa pois ja järjestelmä suosii velkaa. Mutta kun tätäkin palstaa lukee niin kumminkaan (kukaan) ei ole tyytyväinen isäntään eikä palkkaan niin että mikä on se kohtuu palkka. Itse olen tyytyväinen palkkaani jääpähän aikaa kalastelemiseen ja muuhunkin elämään.
- En tarkoittanut morkata
itsekkin puutavaraa kirjoitti:
monen osalta tosi, mutta täällä on yleinen hintataso pysynyt vielä kohtuullisena ruoka asunnot jos ei nyt mennä ihan suurkaupungeihin. Totta että täälläkin verottaja kyllä haluaa omansa pois ja järjestelmä suosii velkaa. Mutta kun tätäkin palstaa lukee niin kumminkaan (kukaan) ei ole tyytyväinen isäntään eikä palkkaan niin että mikä on se kohtuu palkka. Itse olen tyytyväinen palkkaani jääpähän aikaa kalastelemiseen ja muuhunkin elämään.
En tarkoittanut morkata Ruotsia.
Silloin kun olen siellä asunut olen viihtynyt siellä hyvin, ja vähällä oli etten sinne olisi jäänyt.
Suomessakin on siltä osin sama tilanne että n. 2000 EUR/kk ansaitsevat päivätyöläiseni ovat melko tyytyväisiä.
Nuo parhaimmillaan 4-5000 EUR/kk tienanneet pitkän yön tekijät vaihtavat vielä parempien ansioiden perässä. on jo kaun kirjoitti:
Näin oli 80-luvulla ollessani itse siellä ja jäljellä olevat duunari tuttavani tekevät vieläkin tuolla systeemillä.on autoalalla tietääkseni keskimäärin aavistuksen verran paremmat palkat kuin meillä Suomessa. Etelä-Ruotsissa puukuskien palkka liikkunee noin 140 kruunun pinnassa mikä tarkoittaa jotain 14,80-14,90€. Enpähän tietenkään tiedä varmaksi, mutta luulen palkan olevan monin paikoin jopa himpun verran parempi. Myös työkulttuurissa on jonkinlainen ero meihin verrattuna. Parempaan suuntaan vieläpä.
- itsekkin puutavaraa
puukuski kirjoitti:
on autoalalla tietääkseni keskimäärin aavistuksen verran paremmat palkat kuin meillä Suomessa. Etelä-Ruotsissa puukuskien palkka liikkunee noin 140 kruunun pinnassa mikä tarkoittaa jotain 14,80-14,90€. Enpähän tietenkään tiedä varmaksi, mutta luulen palkan olevan monin paikoin jopa himpun verran parempi. Myös työkulttuurissa on jonkinlainen ero meihin verrattuna. Parempaan suuntaan vieläpä.
paljon verkkaisempi kuin suomessa ja metsäauto tiet paljon paremmassa kunnossa. Onhan noita isäntiä jotka maksaa sen 140-150sek mutta jostain syystä niillä tuntuu olevan akuutti kuskipula kumminkin,
mistähän johtuu. Minulla ainakin isäntä on tyytyväinen ja palkat tulee silloin kun pitää ja ylimääräiset vapaat on neuvottelukysymys. Että hyvää uutta vuotta sinne Suomeen. itsekkin puutavaraa kirjoitti:
paljon verkkaisempi kuin suomessa ja metsäauto tiet paljon paremmassa kunnossa. Onhan noita isäntiä jotka maksaa sen 140-150sek mutta jostain syystä niillä tuntuu olevan akuutti kuskipula kumminkin,
mistähän johtuu. Minulla ainakin isäntä on tyytyväinen ja palkat tulee silloin kun pitää ja ylimääräiset vapaat on neuvottelukysymys. Että hyvää uutta vuotta sinne Suomeen.Kun olin itsekin siellä savotoimassa niin kuskipulaa tuntui olevan. Varsinkin ammattimiehistä oli kova kysyntä. Ainakin sellainen kuva jäi. Ja myös että suomalaiset kuskit olisivat sangen arvostettuja ruotsalaisten autoilijoiden keskuudessa. Jos osaa kieltä ja on mielenkiintoa olla siellä, niin paikan saisi varmasti ruotsalaiseenkin firmaan.
Meikäläisen tuntipalkka on ilmeisesti pienempi kuin sinun. Normaalitilanteessa kuukauteen tulee
vähän enemmän tunteja mikä nostaa kokonaisansioita hieman suuremmiksi.
Hyvät uudet vuodet sinnekin.
- ex-kuski
N. 1300 euroa tuli tienattua keskimäärin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Riippui täysin ajon määrästä. Joskus ajoja oli yli 15 tuntia päivässä, joskus sitä ei ollut ollenkaan, kun ei ollut firmalla tilauksia.
Kuljetusalahan on melkoinen apinoiden planeetta. Viidakon lait pitää tuntea ja banaanien pitää maistua, jos meinaa sillä alalla pärjätä. Puuduttavaa ajoa, raskaita lastauksia, paljon työtapaturmia, uskomattoman huonoja esimiehiä, mahdottomia aikatauluja ja sit Suomen talvi. Korostan tuon viimeisen seikan vittumaisuutta. Kalusto hajoaa kylmässä ja keli on joskus jotain aivan uskomatonta, mitä ei voi tajuta kukaan muu kuin kuski. Ajeleppa jotain jäistä maaseudun kylätietä silloin kun sää on lauhtunut ja vettä on jään päällä. Silloin tiedät mitä on stressi ja pelko. Näistä syistä en ole kahteen vuoteen ajanut metriäkään.
Olen hankkimassa tällä hetkellä hieman korkeampaa koulutusta ja siinä oheessa teen teollisuuden kunnossapitotöitä. Palkka on yli kaksinkertainen ja kädetkin pääsee pesemään silloin jos ne on pakko sotkea (tämähän ei autossa tietenkään onnistu!)Kotiinkin pääsee aina illaksi, toisin kuten autoalalla.
Jälkeen päin olen ihmetellyt joitakin seikkoja logistiikka-alalla, ainakin jos vertaa teollisuuteen. Ehkä räikein ero on suhtautumien työturvallisuuteen ja toisena tulee asenne töissä viihtymiseen.
Logistiikan parissa sattui havaintojeni mukaan huomattavan paljon työtapaturmia erityisesti kappaletavaran lastauksessa ja purkamisessa. Oma lukunsa ovat tietysti liikenneonnettomuudet. Työtapaturmiin ei tuntunut juuri kukaan puuttuvan. Toista se on teollisuudessa, täällä ollaan todella tarkkoja työturvallisuuden kanssa.
Samoin työssä viihtymiseen on panostettu. Kunnon kahvi- ja pukuhuoneet, sauna, sopivan pitkä ruokatauko.... Kuinka monesta kuljetusliikkeestä löytyy näitä?
Eli tervetuloa/tervemenoa auton ohjaimiin. Saat mun jättämän aukon alalla jos haluat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356624Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne643726Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1253101- 1562312
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171843Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701567- 821464
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o301427Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371359Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111051