Hei! Olen hyvin laiha nuorimies, ja tahtoisin lihakset. Etsiskelin muista kirjoituksista, mutta löysin vain "kuinka vaihtaa iso maha sixpackkiin"
Joten nyt siis kysyisin vinkkejä lihaksiston rakentamiseen, jos lähtökohtana on hyvin laiha kroppa. Tahtoisin normaalit, näkyvät lihakset, mutta kun olen salilla käynyt yms. ei tuloksia tule. eli millaisilla painoilla tulisi tehdä, kuinka monia toistoja (eli pienillä painoilla useasti vai suurilla painoilla muutamia kertoja) yms. yms.
Luikulle lihakset
10
1495
Vastaukset
Mulla oli lähtökohdat varmaan ihan samat kuin sullakin...painoa 65kg, pituutta 183cm. 2001 syksyllä aloin käymään salilla. Salilla käyn noin 6 kertaa kuukaudessa. Teen vuorokerroin hauikset ojentajat tai sitten rinta selkä. Molemmilla kerroilla tulee tehtyä myös jalkareeniä .Tiedän että 6 kertaa/kk on vähän, mutta ei oikein meinaa aika riittää...
Kun nyt lähdet salille tekemään niitä liikkeitä, niin muista että se viimeinen toisto on se, josta on eniten hyötyä lihasten kasvulle. Eli sarjan viimeisen toiston tulee olla "pakkotoisto".
Salitreeni kuluttaa paljon energiaa, joten muista myös syödä runsaasti ja monipuolisesti. Lihakset eivät voi kasvaa, jos kulutat enemmän energiaa, kuin sitä ravinnosta saat. Kannattaa alkaa käyttämään myös proteiinia lisäravinteena. Aika kalliitahan ne on, mutta apua niistä on. Oma kulutukseni on noin 1kg/kk näitä "mömmöjä" =)
Lihakset kasvavat omasta mielestä kovin, kovin hitaasti, joten muutosta ei ainakaan itse huomaa ulkoisesti, mutta painojen määrästä kyllä.
Tuolta lisää luettavaa...
http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/artikkelit_voimaperusteet.php- PeeNorth
mutta pitkäjänteisyys palkitaan, ja kantaa kyllä tulosta. Itse olin parikymppisenä 192/66kg, nyt on yli 30 kg lisää painoa (lihasten osuutta mahdoton arvioida), ja saan paljon "ihailua" jatkuvasti, lihasta siis löytyy ja sopivasti tiukkuuttakin, mutta vuosi(kymmen)en työ se on - tai mukava harrastus, paremmin ilmaistuna! Luikusta tulee lihaksikas ja näyttävä kun tahtoa löytyy. Näyttävämpi vielä paljon kuin luonnostaan lihaksikkaasta josta tulee tunkero kun lihakset kasvavat suhteettomiksi mm. omaan pituuteen nähden.
- Raahka
"Eli sarjan viimeisen toiston tulee olla "pakkotoisto". "
Tästä voi ja pitää olla eri mieltä! - Jepjephep
Aivansana painon ja lihasmassan kasvattamisessa on nimenomaan se,
että lihakset saavat riittävästi energiaa kasvuun. On melko
turhaa vääntää siellä salilla lihasmassan toivossa, jos syö kuten ennenkin.
Ei se lihas pelkällä treenillä ja pyhällä hengellä kasva,
vaan vaatii rakennusaineita. Laihduttaessahan katoaa usein myös
lihasta ja lihasmassan kasvattaminen painoa tiputtaessa on melkein
mahdottomuus.
Siinä olen vähän eri mieltä, että proteiinia kannattaisi heti lähteä
lisäravinteista hakemaan. Energiaa ja proteiinia saa kätevästi ihan
perinteisestä ruuastakin, kunhan katsoo mitä syö ja kuinka paljon.
Sehän on itsestäänselvyys, ettei kannata millän rasvapommeilla itseään
tankata, yai mussuttaa pelkkää sokeria sisältäviä herkkuja.
Lisäravinteet ovat kuitenkin aika kalliita verrattuna siihen proteiinimäärään
minkä niistä saa. Ihan tavallisessa raejuustossa tai tonnikalassakin
on ihan hyvä määrä proteiinia vähäisellä rasvamäärällä. - punttityttö
Jepjephep kirjoitti:
Aivansana painon ja lihasmassan kasvattamisessa on nimenomaan se,
että lihakset saavat riittävästi energiaa kasvuun. On melko
turhaa vääntää siellä salilla lihasmassan toivossa, jos syö kuten ennenkin.
Ei se lihas pelkällä treenillä ja pyhällä hengellä kasva,
vaan vaatii rakennusaineita. Laihduttaessahan katoaa usein myös
lihasta ja lihasmassan kasvattaminen painoa tiputtaessa on melkein
mahdottomuus.
Siinä olen vähän eri mieltä, että proteiinia kannattaisi heti lähteä
lisäravinteista hakemaan. Energiaa ja proteiinia saa kätevästi ihan
perinteisestä ruuastakin, kunhan katsoo mitä syö ja kuinka paljon.
Sehän on itsestäänselvyys, ettei kannata millän rasvapommeilla itseään
tankata, yai mussuttaa pelkkää sokeria sisältäviä herkkuja.
Lisäravinteet ovat kuitenkin aika kalliita verrattuna siihen proteiinimäärään
minkä niistä saa. Ihan tavallisessa raejuustossa tai tonnikalassakin
on ihan hyvä määrä proteiinia vähäisellä rasvamäärällä.Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa korostaessaan riittävän energiansaannin tärkeyttä lihasmassan kasvatuksessa. Aloittelijana voit ihan hyvin startata puhtaalla, laadukaalla ja ennenkaikkea proteiinipitoisella kotiruualla.
Toinen merkittävä tekijä on tietenkin treeni, laadukasta ja oikein. Sinuna jättäisin kaikenmaailman rinta-hauis-vatsa-pelleilyn kokonaan pois ja opettelisin koko kropalle tehokkaimmat ja raskaimmat liikkeet vapailla painoilla. Kaivele hieman nettiä, treeni-ja ruokavalio-ohjeita aloitteleville löytyy kyllä.
Esim. pakkotoisto-foorumilla on asiantuntevaa porukkaa :)
- Nimetön
jos on hirveen laiha ihminen on vaikeeta saada suuret näkyvät lihakset, joten kannattaa ensin vähän hankkia 'läskiä' ja se muuttaa lihakseksi... :)
- Syö...
ittes eka 120 kiloseks ja sit treenaa :)
- LaihaSiimainenLuikku
Joo, tää on tosi vanha aihe jo, mutta toivotaan että joku kirjoittaa vielä tänne. Olen 16-vuotias poika, ja olen todella laiha. ranteeni ympärysmitta on 15cm!!!!!!!! aivan kamalan ohut. Saan peukalon ja etusormen ranteeni ympäri helposti, joten olisiko mitään keinoa saada ranteeseen paksuutta.
- noita-akka
täällä sama ongelma. Tosin olen iäkkäämpi ja nainen.
Yritin tosissani saada lisää lihasta luonnostaan laihahkoon ruumiinrakenteeseeni.
Meillä laihemmilla ihmisillä on hankaluutena se, että ruokahalu on luonnostaan
huono.
Söin proteiinipitoista ruokaa itseni ähkyksi päivittäin tunnollisesti, vaikka huonoa teki. Lisäksi treeniä isoilla painoilla (minulle isoilla .-))
Lopputuloksena muutaman kuukauden jälkeen sain kuunnella kauhistuneita kommentteja ulkonäöstäni joka puolelta, kun paino putosi entuudestaan lisää
reilut viisi kiloa lyhyessä ajassa
Nyt harmittaa ja masentaa koko pieleen mennyt yritys .mussutan suklaata ja kaikkea epäterveellistä ja odotan painon palaavan takaisin lähemmäksi normaalipainoa.
proteiinipitoinen ruoka lisää kylläisyyden tunnetta siinä määrin, että kalorivajetta
syntyy ihan liian helposti.
ymmärrän hyvin miltä aloittajasta ehkä tilanne tuntuu ! - 68-v
En tiedä mitä olet tehnyt mutta arvaamalla ehdottaisin ensin suorituskykyyn keskittymistä.
Puntin perusliikkeitä, perusvoimapainoilla, max. 6:n sarjoja, oikein ja täysillä tehtynä.
Kun olet saanut tuntuman itseesi niin suunnittele sitten sitä lihasmassan hankkimista unohtamatta kuitenkaan liikkuvuutta ja tehoa.
Syömisen mussutuksesta puhutaan ikään kuin se olisi tärkeintä koko hommassa.
Järkevä, terveellinen perusruoka ajatellen protskujen riittävyyttä niin liikunnan aiheutta nälkä pitää huolen lopusta.
Ajan ja kokemuksen myötä touhu kehittyy ja jalostuu, jos on pitkäjännitteisyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069