Minkä ikäisenä saitte ensimmäisen lapsenne?
Mä oon 26v kun synnytän esikoiseni ja kauhistuttaa vähän kuinka vanha jo olen. Nuorena aina haaveilin että ekan lapsen hankin 18-20v.. että kerkeepi sit tehdä suurperheen ja että ois vielä nuorehko kun lapset teini-ikäsii. Mutta kuinkas kävikään, mies ei halunnut lasta tän aiemmin.. joten oli pakko vaan jaksaa odotella.. =) ..mut parempi myöhään kuin ei milloinkaan=)
Minkä ikäisenä esikoinen?
43
4563
Vastaukset
- tarja 2
saman ikäisenä ensimmäinen,sitten viiden vuoden päästä 31 v toinen ja siitä viiden vuoden päästä kolmas eli 36v.Enemmmänkin oisin tehnyt mutta tosiaan ikä tuli jo vastaan kun en tykkää tehdä lapsia perä perään vaan tollasissa viiden vuoden sykleissä:):)
- Justiina-70.
Minä olin 31 kun sain tämän ainokaisen.
Voi olla, että olen väsyneempi kuin olisin ollut parikymppisenä, mutta malttia ja kärsivällisyyttä löytyy kuitenkin näin "aikuisena" ihan eri malliin kuin nuorena.
Ihan tyytyväinen olen, että en aikaisemmin lasta tehnyt. - ennen
22v sain esikoiseni. Ihan hyvä ikä minulle ainakin! Nyt haaveissa jo toinen :)
- 20vuotta!
yhna ollaan oltu koko ajan ja jaksamisen kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia!
Tämä oli oma valintani ja onnellisempi en ole ollut koskaan!
t:onnellinen 8kk pojan äiti - katrian
17 vuotias kun sain ensimmäisen lapseni ; )
- paria kuukautta vaille...
23v. Aiemminkin olisin voinut lapsen tehdä mutta mies ei vielä silloin suostunut. Nyt olen 24, ja haluan ehdottomasti "tehdä" toisen, jos vaan saadaan, ennen kuin täytän 25v. Ja kolmaskaan ei olisi pahitteeksi ennen kuin täytän 30v :)
- ägentti 00-04
25, kun saimme ensimmäisen lapsemme.
- milla-22-
olin 21vuotias kun sain poikani ja nyt odotan toista eli sitten olen 22v niinkun nytkin,tehdään tarkotuksella perään pienen ikäeron takia :)taitaa jäädä siihen 2 lapseen jos multa kysytään:)
- ###
Olin 21 saadessani esikoiseni ja seuraavan syntyessä 22. Nyt on 25 mittarissa ja olen leikkimielisesti suunnitellut seuraavan saavani 28-29 vuotiaana.
Saas nähdä kuinka meikän käy;) - kun olin
Eka syntyi 33 -vuotiaana, kolmas kun täytin 40-v. Ihan hieno juttu :)
- .......................
olin juuri täyttänyt 20 ja olin naimisissa jo, joten ihan luonnolliselta tuntui tuo jatkumo.
Fyysisesti sopiva ja hyvä ikä, nyt 20 vuotta vanhempana ajattelisin, että muutama vuosi lisää olisi tehnyt hyvää jotta olisi ollut henkisesti myös hieman kypsempi ( tarkoitan ihan tunnetasolla, siis elämä vakaampaa, taloudellisesti turvatumpaa jo jne = henkisesti kypsempi ja vakaampi ja rauhallisempi kun voi keskittyä vain lapseen eikä siinä sivussa opiskeluun,rahan vähyyteen, pätkätöihin,asuntolainaan jne) Nyt jos tekisin uusiksi kaikein, olisi minulle n 26-30 vuotiaana hyvä aika saada esikoinen - Kahden lapsosen äiti
Esikoisen sain 20-vuotiaana. Sit kävin koulut ja hommasin työpaikan ja ostin talon jne. Toinen tuli kun olin 27 ja tarkoitus olisi, että kolmas tulisi ennen kolmenkympin rajapyykkiä. Ihan varma en vielä ole haluanko kolmea lasta enempää... =)
ensimmäisen ja toistaseks ainoani 19v.
- christine83
sain kun täytin 20v ja 23v kun sain kuopukseni ja nyt täytän 25v kun tämä kolmas syntyy.
ehkä sain esikon liian nuorena...mutta,nyt onkin tuo lapsiluku täynnä-enempää ei tule ja hyvä niin,nuoria ollaan viel kun lapset on isoja(onneks...) - mamaliini
Ensimmäinen 25v., toinen ja kolmas 27v. siitä sitten tasaseen tahtiin parin vuoden välein, kunnes päästiin kahdeksaan lapseen ja ikää oli silloin 37v. Joten hyvin kerkisi vielä saada suurperheen.
- *Pinjaliini*
olin 20v.
- MinäVaanTäälä
20v olin kun poika syntyi:)
- valois*
Minä olin 33 kun esikko syntyi ja mies 42, toinen tulossa kesällä ja ikäeroa tulee lapsille 2v...
- nyt33
Mä sain ekan 18-vuotiaana.Nyt 4 lapsen äitinä ja edelleen jaksaa kiinnostua asioista.kun perheeseen kuuluu murros ikäisiä ja sit ilta tähti millä alkaa 3-v uhma.Mutta päivääkään en vaihtais pois!
- sammakkoprinsessa06
olin 25 kun sain tytön.
- satu40
pian sen jälkeen kun olin täyttänt 18.
- Milla.M
olin kun sain esikoiseni ja näin jälkeenpäin tuntuu, että ihan kakarahan sitä on vielä ollut :D
- tulivuori86
täyttänyt kuukautta ennen synnytystä 20
nyt toinen tulossa kesä/heinäkuulla - taitaa...
pyöriä aika nuorta porukkaa, mutta tosiasia on että synnyttäjien keski-ikä on noussut.ilmeisesti vielä odotat?ite ainakin huomasin että oltiin valmennuksissa ja tutustumiskäynneillä ainoat nuoret.(23)suurinosa muista äideistä joihin neuvolassakin törmäs oli pitkälti yli kolmekymppisiä...
- 24 vuotta
Ja nyt jätettiin pillerit pois. Veikkaan ja toivon, että se esikoinen syntyis kun oon 25 tai 26.
Mä olen pienestä asti ajatellut, että kun olen 25-vuotias menen naimisiin ja saan lapsia... No menin 24-vuotiaana naimisiin ja sitten ehkä toi vauva-asia osuisi oikeaan =) - tuli
22vuotta 7päivää sitte,ja esikoinen syntyy huhtikuulla =) Soppeli ikä mulle ;D
- ...
Olin 25v. kun sain esikoiseni ja mielestäni se oli tosi sopiva ikä! Ei tarvi harmitella "nuoruuden menettämistä" yms. Ja oli muutenkin tarpeeksi kypsä.
Kakkonen kun syntyy olen 27v. - happy 34
Minä en koskaan laskelmoinut tiettyä ikää, milloin ne lapset pitäisi tehdä. Enkä oikein usko, että niin "vain voisi päättää", sillä lapsi on aina lahja.
Ensimmäinen tuli sitten kun olin 33 vuotias. Ja se oli täydellinen ikä minulle, sillä aiemmin se ei olisi ollut edes mahdollista. Täytyy myöntää, että ei kyllä ollut vauvakuumekaan kamalasti vaivannut.
Mieheni löysin, kun olin vasta 27 vuotias, emmekä nyt ajatelleet heti alkaa lapsia tekemään ;) Elämää elettiin, kunnes aika vaan oli sopiva. Toisesta haaveilen nyt heti perään 34 vuotiaana ja jos luoja suo, kaksi riittää kyllä vallan mainiosti. Mielestäni olisi tärkeää, että toisella olisi edes suht samanikäinen leikkikaveri :)
Voihan sitä kysellä, tehdä galluppeja ja vertailla, mutta niinhän se on että ensin täytyy omistaa edes se vakaa parisuhde. Sitten vasta on lapsenteko mahdollista, ellei ajatellut heti yksinhuoltajaksi ryhtyä :)
Hyvää suhdetta taas ei pakolla voi löytää, joten sattumista, hyvistä valinnoista tai onnesta se on kiinni. Jos nyt sattumaa elämässä onkaan. - tsaidu
Minä sain esikoisen 23-vuotiaana ja viidennen ja viimosen 35-vuotiaana.Viimeisestä raskaudesta nautin ihan kybällä ja synnytyskin oli "helppo".Mutta eniten mulla silti oli kaikenmaailman "kremppoja".Henk.koht. olen sitä mieltä että "nuorena vitsa väännettävä".;o)
- ei suinpäin lapsia tekemään
Minä henk. koht sitä mieltä että nuorena opiskellaan ja sitten vasta perhe, jos vain saa jossain vaiheessa hyvän isäkandidaatin. Yhteiskunta nyt vaan on sellainen tänä päivänä. Ja on aika harvinaista, että 18-20 vuotiaana solmittu suhde nykyään edes kestää sen loppuiän.
No ehkä uskovaisilla on vähän parempi prosentti :D
olin 31 kun tulin äidiksi ja näin jälkiviisaana minusta ei ainakaan olisi ollut äidiksi 18-20 kun sillon kiinnosti joka viikonloppuinen baarissa käynti ja kaverit...
- ei alle 30 lapsia :)
Sama homma. Alle kolmekymppisenä ei lapsenteko vielä kiinnostanut millään muotoa. Pidin siinä iässä lapsista haaveilevia jotenkin mummoutuneina ja tosiasiassa säälin 20-25v. äideiksi tulleita ;) Tuohan on yleisin aika nykyään opiskella se ammatti.
Itse halusin nauttia ja bailata. Hyvä niin, ettei sellainen enää pahemmin kiinnosta, kun on oma lapsi :)
- äiti05
otsikossa tulikin jo eli esikoinen syntyi kun 26 olin täyttänyt. Minäkin nuorempana ajattelin etä varmasti parikymppisenä olisin ekan lapsen saanut mutta eihän se elämä suunnitellusti mene.
Nykyään monet ensisynnyttäjät on reilusti yli 30 v joten nuorena silti itseäni pidin :-) - äippä07
mä olin 20 kun sain esikoisen.
- Elfarran
Näin jälkeenpäin mietittynä se oli just hyvä ikä. Oli opiskelut opiskeltu ja työpaikka saatu (sitähän ei koskaan tiedä kuinka kauan sellainen tilanne kestää). Parisuhde vakiintunut, oma talo hankittu ja rahallinenkin tilanne oli suht vakaa.
Lisäksi edelleen olen sitä mieltä, että henkisesti en itse olisi ollut aiemmin valmis. Voi tieten liittyä siihen, että isosiskoni hankkiutui raskaaksi teininä ja siihen liittyviä ongelmia on ollut riittämiin (vaikken kyllä tietoisesti ajattele niin).- kaksi poikaa
kun olin 19v (täytin 20v 3kk:n päästä syntymästä) ja toinen lapsi 21v. Lapsiluku täynnä toistaiseksi! :)
- lai-ne
jälkikäteen ajateltuna juuri oikea aika minulle.
- mystigue
sain tenavan:) hänkin kohta jo yli puolivuotias:)
- 37v. kun esikoinen
syntyi:)
- yhden lapsen äiti
on monien tietolähteiden mukaan pääkaupunkiseudulle korkeampi kuin muualla Suomessa. Siitä johtopäätös, että maaseudulla ja taajamissa lapsia tehdään nuorempana kuin pk-seudulla.
Tuli mieleen oletteko nuorena äidiksi tulleet kotoisin ns.kehä kolmosen ulkopuolella asuvia?
En toki yleistä väitettä koska tiedän, että pk-seudullakin on teinivanhempia mutta se on melko pieni vähemmistö.
Pääkaupunkiseudulla elää vahvana bailauskulttuuri joka on ominaista opiskeluelämälle... - *ninni*
Olin 22 kun esikoistyttö synty, nyt hänellä ikää 9kk. Täytin muutamien kk päästä synnytyksestä 23.
Nyt kuumeillaan toista. Loppu vkosta testaillaan josko olis tytölle kaveria tulossa. :)
Olisin ollu valmis äidiksi jo vuotta aiemmin, mutta miehen kanssa meni tovi neuvotellessa. :D
Mutta koen että ikäni puolesta sain esikoisen parhaimpaan aikaan. - vauva syntyi
mutta 5kk:n vauvan syntymästä täytin 27v.
aikaisin tai myöhään. tiedä sitten. Aika naivi tasisin vielä olla. Mielipiteeni on edellen, että ensimmäinen lapsia on aina mullistus, oli äiti sitten 18- tai 38. Olisi vaan pitänyt tajuta tuo jo silloin aikanaan, eikä yrittää täyttää niitä vaatimuksia joita tunsin että silloin 18- vuotiaana esikoisen äitinä minulle asetettiin.
Suuresta perheestä minäkin haaveilin. Pahnanpohjimmaiseni, pesueen neljäs, täyttää tänävuonna 5 vuotta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa572235En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321714- 101524
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751519Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1051089
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979