Syndroma ischiadicum l.sin
Mitä tarkottaa suomeksi?? Miten hoidetaan??
Pääsenkö ikinä eroon tästä kauheasta kivusta pakarassa ja takareidessä?? Kipu kestänyt syksystä lähtien, eli kohta 7kk.
Fys.erikoislääkäri pisti kortisonia alaselkään mutta ei siitä ollut mitään apua. Nyt syön kipukynnyksennostolääkettä, siitäkään ei vielä apua.
Odotan kuviin pääsyä , ehkä sitten saan tietoa mikä mun selässä on, miten se parannetaan jne. ,mutta kuviin joudun odottamaan vielä ainakin kuukauden ja kun en jaksaisi tätä kipua enään :(
Onkohan mulla mahdollisuuksia enää elää normaalielämää, elämää mitä elin ennen tätä kipua??
Selkää en tietääkseni satuttanut mitenkään, vaan kipu alkoi vaan vähitellen ja kun oli pahentunut 5 viikkoa, menin terveyskeskukseen.
Nyt ollaan tässä :(
DG M54.4 ???
19
24087
Vastaukset
- Aargh kipua!!
varmaan kukaan siis tiedä??
Eikö kukaan ole kuullut moista diagnoosia.
Jos vähänkään voitte auttaa niin kertokaa jotain.- niin että
M54.4 Lanneselän kipu ja iskiaskipu
l.sin= vasen
- Nainen 55
Minulla on ollut selkävaivoja(M54) vuodesta 1992 lukien. On siis mainitsemasi issiaiskipu ja myös kaksi välilevyä lasahtanut. Selkärankareuma todettiin 1994 ja nyt viime syksynä vielä uutena nivelpsori.Uuden lääkityksen ja hoidon takia olen nyt sairaslomalla pari kuukautta.
Kokemuksesta tiedän että ei saa jäädä paikoilleen, on liikuttava, jumpattava, käytävä kuntosalilla. Tehtävä vatsa- ja selkälihaksia vahvistavia liikkeitä, vaikka ei viitsisi ja käy kipeää.
Työssä pidettävä taukoja ja muistettava taukoliikunta ja käytävä jaloittelemassa. Annettava kylmähoitoa. Saunassa olo pahenee.
Kipulääkkeitä olen syönyt niin että maksa-arvot nousivat. Nyt on uusi lääkitys ja vaikutusta odottelen. Tällä hetkellä en paljoa pysty liikkumaan, mutta joka päivä yhä enemmän.
Minulla oli kipukynnykseen Triptyl, mutta se ei sopinut minulle. Se teki minut superhyper aktiiviseksi. En pysynyt hetkeäkään paikoillaan, siis levoton olin. Lääkettä käytetään myös masennukseen. Koska en ollut masentunut vaan muutenkin aktiivinen, niin vaikutus oli minulla tuollainen. Maksa-arvojen nousun aiheutti kipulääke Panacod, jonka annostus oli vuosia 6-8/vrk.
Öisin on pirullista, mutta eipähän tartte olla yksin. On tuo luissa ja ytimissä viihtyvä "kipuolio" ainaisena seurana.
En ole päässyt kivuista eroon kokonaan, mutta siitä huolimatta menen hammasta purren eteenpäin.
Nyt sairaslomalla käyn omaan tahtiin kävelemässä päivisin ja jumppailen.
Lääkäri on esittänyt osatyökyvyttömyyseläkettä, mutta en ole vielä halukas. Työelämää edessä n. 10 vuotta. Tässä aikani kuluksi hunttailen minkä ratkaisun tekisi. Työni on toimistotyötä ja paljon päätteellä työskentelyä.
Onneksi tulee kesä ja on puuhaa paljon pihalla. Saa istuksia kuistilla ja kuunnella kesän ääniä. Ja sitten pääsee liikkumaan luontoon, verkostelemaan isännän kanssa.
Tsemppiä Sinulle. Kunhan et vain masentuisi ainaisten kipujen kanssa. Masentunut tuntee kivutkin suurempina.
Minua on auttanut kun olen lainannut kirjastosta kipu-kirjoja, kivunhallintaa, kivun fysiologiaa.
Sitten lääkäri Antti Heikkilän kirjoja, mm Selkä-kirja.- Aargh kipua!!
Kiitos paljon kun kerroit omista kokemuksistasi! Ja kiitos tsemeistä!
On sullakin kyllä kovasti kestettävää kivuissasi :( - toivon sinulle jaksamista niiden kestämiseen.
Minulle tällainen pitkään jatkuva kipu oli vierasta ennenkuin tämä vaiva alkoi. Nyt tuntuu että elämä olisi liian hyvää ollakseen totta jos kipuja ei olisi!
Jospa lääkkeet ja liikunta auttaisi.
En kyllä masennu... näin olen päättänyt...vaikka välillä tuntuukin että elämäni on niin rajoittunutta kipujen ja lääkkeiden takia. En voi enkä kärsi jumpata, lenkkeillä, tanssia, jne... lääkäri ihan kielsi. Jos kipu on paha niin liikettä ei saa tehdä.
Eikä saunakaljaakaan voi oikein juoda ettei nuppi sekoa lääkkeiden yht.vaikutuksesta.
Kaikki nautinto on viety :(
Mutta , minäkin luotan kesään!! Auringon energiaa antavaan voimaan!! Silloin jos milloin on voimia hoitaa itsensä kuntoon. Työssä yritän pysyä mahdollisimman kauan, toivottavasti se on mahdollista.
Kiitos kirjavinkistä, aion tutustua siihen!
Hyvää jatkoa sinulle :)
- Pete1968
Itse olen Mangneettikuvat käynnyt ja pari puudutusta käynnyt saman vaivan takia ja 8kk sairastanut
itselläni vaivaa hoidettu puuduttamalla selkää(epiduraali)
Selkä oli magneettikuvissa normaali
Enmg tulos normaali (vaikka varpaat3 kpl ukkovarpaassa ja pikkuvarpaassa tunto muut ei toimi)
Tuttuja ovat kortisooni ja Tramal piikit.
Saa kysellä sähköpostitse. - pmk68
On samanlaista kovaa kipua pian ollut tosin"vain 2 kk"kärsinyt,melkein kaikissa mahdollisisa kokeissa ollut ja mistään ei löydy selvää vikaa ja syytä.Vahvoja läälleitä syön-eivät auta,välillä pitänyt hakea kipupiikkiä mikä auttaa yöksi vain.
Tämä on todella masentavaa ja vielä kaiken huipuksi työnantaja solvaa ja haukkuu kun s-loma jatkuu,mutta töitäkään ei tehdä voi kun kävelee ei pääse kunnolla ja olo onkuin pakarassa ja takareidessä olisi puukkoja.
Kaipa tässä pitää vain oppia elämään kivun kanssa- äiti 34 v
minulla on melkein sama tapaus, mulla on nikamavälilevyn sairaus ja tiedän mitä kipu tarkoitaa, pahemassa kunnossa en edes pääse kävelemään, ja olen nyt ollut sairaslomalla 20 kuukautta yhtämittää. minut sanotiin irti työpaiksta koska työnantajalla ei ollut mitään muuta töitä annattavaa minulle niin jouduin pihalle, minulla on 24 tuntia vuorokaudessa särkyjä ja siiten minulla tän lisäksi mulla on kahta pientaä lasta. Kivuista ette tulee koskaan pääsemään mutta ehkä joskus se pikkasen helppottaa.Mun tulevaisuus on lääkäritten mukaan pyörätuolissa, muuta pikku vinkki joka tekeen elämästä helpompaa elää niin, mitä nopeammin sen hyväksyt että olet sairas ja että et koskaan tule voida elää " normaalia" elämää enään, sitä helpompaa sulla tulee olla, mutta jos et hyväksy sun sairautta niin sun elämästä tulee todella synkkä ja yksinäistä.
- 57.v
Samat vaivat täällä,Mangneettikuviin menossa sit joskus ko aika tulee.
- Anonyymi
Työnantajan pitää ohjata sinut parempiin tutkimuksiin, eikä sairauden vuoksi saa ketään solvata. Työnantajalla ei ole mitään oikeutta käyttää direktiovaltaa väärin. Voit toki lähteä töihin, jos pakottaa, mutta vaadi paperille että asia on hänen vaatimuksestaan. Jää edes dokumenttia jos käy jotain ikävämpää selällesi.
- samassa jamassa
Meille röntgenkuvissakin selvästi näkyvät vammat ja kulumat. madaltumat, hermoja puristuksissa, osteofyyttejä(luunsäröja, luupiikkejä) mm. ylävartalossa ei määrätä, kuin lisätä liikuntaa ja käydä fysiöterapeutilla jumppa ohjeita kokeilemassa. Höh, ei pysty, kuin kylykeä kääntämään kipujen takia, särkylääkityksestä huolimatta, 6 Banacodia ja 4 600 millistä Ibumaxia vrk. Miksei yhteiskunnta jotenkin avittais oikeisiin hoitoihin, esim. akupunktiohoitoihin ynnä huonosta verenkierrosta kärsiville ihmisille hierontoja, joista oikeasti saa avun. Pienituloisena ei varaa niihin. Hyvä, kun pystyin tämän tässä kirjpoittamaan iskiaksen ja selkäkipujeni takia!
- Nyt 62-vuotias
Olen näköjään kirjoittanut tuolla ylhäällä nimellä nainen 55.
Minulla oireet paheni ja tuli ns. ratsupaikkaoire syksyllä 2009. Jouduin lähtemään suoraan terveyskeskuksesta keskussairaalaa. Olin siellä 9 vrk makaamassa ja katetrotiin kun pissa entullut muutoin. Leikkaus tehtiin 30.9.2009 alaselkään, poisteettin massiivinen pullistuma. Sairauslomaa oli 6 viikkoa ja sitten palasin töihin.
- Anonyymi
Itsellä todettiin 2022 M54.4 diagnoosilla välilevynpullistuma magneettikuvausten jälkeen. Itsellä käytössä kipulääkkeenä Etoricobix 90 mg. Auttaa itsellä kipuihin. Syvien selkä- ja vatsalihasten treenaaminen hyvin tärkeää sen kannalta. Omalla osalla kipua säteilee ihan nilkkaan asti. Voin kokemuksen kohdalla sanoa, että kipu helpottaa treenaamisen ja lääkkeiden avulla. On niitäkin päiviä, kun ei sängystä pysty nousta. Mutta kyllä normaalia elämää pystyy elämään, vaikka kipuja onkin :)
- Anonyymi
Olen siis tällä hetkellä 20 vuotias ja mitään onnettomuutta ei selälle ole käynyt...
- Anonyymi
Terve. En olis ensinnäkään uskonu että tänne päättäisin kirjottaa. vähän hukassa? Olen vasta 25 vuotias nuori nainen ja sain joskus syksyllä yhtäkkiä ihan hirveen alaselkäkivun. odotin tk:ssa omaa aikaa ihan toisella asialla ja siinä odotuksessa kaikki vaa yhtäkkiä tapahtui. en päässyt liikkumaan mihinkään, seisoin ja nojailin sänyä vasten pitkin käytävää ja huusin lääkettä. olin ihan varma että mulla katkeaa vyötärö enkä voi kävellä, kipu oli sietämätön. luojan kiitos olin tk:ssa tämän satuttua.. sain piikkinä alaselkään kipulääkettä ja suun kautta mansikan makuusta diapamia. huono olo tuli ja ehkä vähän autto selkää, muttei sen enempää ja hetken siellä sain maata. luojan kiitos minulla on herttaisin poikaystävä. siitä sit lähettiinki anopin kyydillä pois ja oman auton ajaa joku muu.
väli keskeytys, anteeksi mun adhd ja en jaksa keskittyä oikeinkirjoitukseen :D
siitä lähtien näin 4kk myöhemmin pääsin magneettikuviin, luojan kiitos. oon ollut puolivuotta yhteensä saikulla ja pomo vaihtunut ja kyllähän ne töihin haluaisivat.. vaan en pysty. oon masentunu ja oon väsyny ja loppu ja voimaton ja turhautunu. tiiän että mun pitäis liikkua ja tiiän että pahennan ite omia kipuja mutta nyt näinä kolmena kivuliaimpana päivänä on pitäny levätä enimmäkseen koska tää on jotain next level kipua.
en oo ikinä kärsiny mistää tämmösestä. nyt kaikilla hirvee kiire saada pudotettua painoa ku oon jopa 172cm pitkä ja painan 104kg niin onhan siinä hirmuisesti ylipainoa... siis on oikeesti joo mutta cmoon ei mulla pitäis kiire olla. voin juosta tarvittaessa (vihaan sitä :D) ja kävellä tykkäsin ennen enemmän mutta nyt se on vähän jääny. enemmänki ahistus ihmisistä jos jotain. poikaystävä on käyny meille kaupassa kaikista eniten ja hän on vaan niin lottovoitto🥹💕
oon jopa miettiny huumeita. i know aika lapsellista mutta oikeesti mäxen tiiä mitä teen ku tarvisin motivaatioo mutta oon yksin tässä kaupungissa (muutin poikaystävän perässä toiselle puolelle suomes ja en oo saanu yhtään ystävää ja työilmapiiri on perseestä ja haluisin lopettaa kun siellä vähän myös kiusataan..) oon miettiny jopa sitä että alan vetelee kohta tässä näitä nappeja miten vaan missä vaan ja käy mitä käy. en olis ikinä uskonu ett näin nuorena mulla on näin vittumainen ja kivulias elämä..
en oikee ees tiiä mitä selittää ku aivot käy ylikierroksilla. täss nyt tämmönen perkeleen realistinen teksti mutta mun epätoivo om jossain muualla. mun perhe on toisella puolella suomea joita en oo nähny ku viimeks tyyyliin kesällä ja tosiaan oon yksinäinen paska toisessa kaupungisssa ja olen siis todella onnellinen ei siinä mutta se onki kaikki mitä on. onnellisuuskaan ei oo enään niin iloista kun ennen. oon kirjottanu ja manannut päiväkirjaan kaikkea ja näköjän tähän on hyvä avautua myös mutta tätäkin kaikkea kirjoitan itku silmässä. oon niin loppu ja donen näihin kipuihin. t: modic1 nyt käynnissä joka muuttuu joskus modic2. voiko tästä tosissaan selvitä😔❤️🩹 - Anonyymi
Vasemmanpuoleinen(sin)nervus ischiadicus oireisto. Iskiaskipu vaatii selvittelyjä, magneettikuvantamista ja jos ärtyy pahaksi, niin leikkausta. Kipulääkkeitä voi käyttää tramadolia, panadolia, ibuprofeenia, gabapentiinia, panacodia, eterocoxubia ynnä muuta.
- Anonyymi
Ei pelkkään kipuun lähtökohtaisesti leikkaushoitoa, koska riskit on valtavat ja esimerkkejä riittää, vaan ensin kokeillaan ihan kaikki mahdolliset muut konstit. Tämä siis suositus.
Itsellä M51.1 + G99.2 (G83.4 tyyppinen 😭)
Nyt ei ole jatkuvaa kipua, mutta mutta erittäin kovaa kipua lihasten pettämisineen on ollut. Vaurioituneet L4- ja L5-hermot kipuilee sekä SI-nivel provosoi kipua joka puolle tosi herkästi, jos yrittää kävellä hidasta edes vähän nopeammin tai liikaa. Sitte kun iskias-särky alkaa, se kestää päiväkausia ja sitten ei muuta kuin lisää Panacodia ja Tizanidia sekä joskus tilanteesta riippuen myös tulehduskipulääkettä, yleensä Ibuxinia. Vielä pahempaa olis nostaa ja kantaa sanotaan nyt vain yli 20kg painavaa, paitsi jotain yksittäisiä. Jos ihan pakko on ja hyvä ei liukas alusta niin nostan 50-60kg. Pientä kipua ja särkyä tuskin edes noteeraan
Monisairas
Monisairas
- Anonyymi
Se on iskiaslihaskipu. Mullon sama. Ajoittain kipeämpi. Riippuu miten lepää ja tekee.
Mä en anna mitään pistoksia siihen laittaa, syön muutenki normisärkylääkettäkin. Harvoin.
Siihen kipuun jotenki vaan turtuu.
Mut joku pikkulääkitys tietysti vois olla paikallaan. - Anonyymi
jos tarvitsee leikellä niin esim eräs pälvimäen esa osaa arvioida
- Anonyymi
Jos saat pitemmän naprometiinikuurin, se korjaa vaivaa. Älä jää paikallesi, jos suinkin kivulta voit liikkua. Esimerkiksi kuntopyörä, polkupyöräily ovat hyvästä, ja vesijuoksu, sekä ihan varovainen alaselkäjumppa, ja vatsalihasjumppa.
Kannattaa käydä fysioterapeutilla: saat hyvät jumppaohjeet.
Itselläni on ollut elämän aikaan useita kertoja, korjaantuu jumpalla ja sopivalla lääkekuurilla. Se pyöräily ja selkäjumppa on olleet ne, joista on apua. Tärähdyksiä tekevää liikuntaa, raskaita nostoja, kiertoliikkeitä rajuja on ihan hyvä välttää akuutissa vaiheessa.
Sänky ja istuminen: pitkittävät paranemista. Nimimerkillä, kyllä on kokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253634- 2563554
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282034Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151439Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3891252Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501179Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007