Sinkittykori???

Ruosteettoman etsijä

Olen vaihtamassa autoa uudempaan 2002-2005 malliseen ja nyt kyselisin et missä automalleissa on nykyään sinkitystä? koko kori tai edes helmat? Ja kannattaako ruostesuojata vaikka olisikin sinkitty?

25

4545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanottuna

      Kestävästi sinkittyjä ovat VW groupin ja PSA:n merkit. Lisänä "ruotsalaiset" Volvo ja Saab. Muut eurooppalaiset vähän heikommin. Samoin japsit kuuluvat tähän ryhmään. Heikoimmin suojattuja ovat nykyisin korealaiset.

      Muiden kuin ensimmäisen ryhmän merkkien suojaamista kannattaa harkita jos pitää autoa pidempään. Suojauksen käytettyä rahaa ei saa kuitenkaan takaisin autoa vaihdettaessa.

      • meister69

        Taitaa olla etelä-korealainen kia ja japanilainen subaru kun tekee ainoana maahantuodessa suomeen ruostesuojauksen satamassa. ? Ei taida muut merkit.


      • olikin
        meister69 kirjoitti:

        Taitaa olla etelä-korealainen kia ja japanilainen subaru kun tekee ainoana maahantuodessa suomeen ruostesuojauksen satamassa. ? Ei taida muut merkit.

        Puhe olikin korin sinkituksestä. Satamassa tehtävä ruostesuojaus on kyllä ihan hyvä asia, mutta se ei missään nimessä vastaa hyvää korin sinkitystä. Se on lähinnä pakollinen toimenpide, jolla paikataan tehtaalla tehdyn sinkityksen puutteita.


      • JML82
        olikin kirjoitti:

        Puhe olikin korin sinkituksestä. Satamassa tehtävä ruostesuojaus on kyllä ihan hyvä asia, mutta se ei missään nimessä vastaa hyvää korin sinkitystä. Se on lähinnä pakollinen toimenpide, jolla paikataan tehtaalla tehdyn sinkityksen puutteita.

        Pelkällä sinkillä ei ole mitään hyötyä! Esim jos pohjasta massa kuluu puhki ja tulee esille sinkkipinta, vuodessa se jo rusehtaa merkistä riippumatta. Jos auton haluaa säilyttään mahdollisimman pitkään, kunnollinen ruostesuojaus on paikallaan.


      • ......
        olikin kirjoitti:

        Puhe olikin korin sinkituksestä. Satamassa tehtävä ruostesuojaus on kyllä ihan hyvä asia, mutta se ei missään nimessä vastaa hyvää korin sinkitystä. Se on lähinnä pakollinen toimenpide, jolla paikataan tehtaalla tehdyn sinkityksen puutteita.

        On todellisuudessa aika heppoinen tapa päälystää metallia. Ei tarvitse kuin pieni pohjakosketus tai kiven iskemä peltiin, niin sinkitys irtoaa ja ruostuminen alkaa. Auton pohja on eritysen arka ja kun katsoo uuden auton alustaa, paistaa siellä useimmiten ihan paljas pelti. Sinkitys kun hieman irtoaa ja suolavesi kastelee, niin ruostuminen alkaa.


      • mitä meinaat?

        sanoit:


    • ruostesuojaus

      kannattaa tehdä ja mieluiten heti uutena, kun auto on puhdas. Tosin jotkut automerkit kieltävät suojauksen ehdolla, että niiden suojatakuu raukeaa.

      • ei muuten

        pidä paikkaa turhaa turinaa


      • tehdä
        ei muuten kirjoitti:

        pidä paikkaa turhaa turinaa

        Ei hyvitetä ei. Myytäessä silti hyvä pointti jos on suojaus.

        Jos peset alustan HYVIN paljastuu esim. pyörän koteloista saumoja, joissa saattaa sinkki olla "kiehunut" kuplalle. Sellaisia pikkusormen kynnen kokoisia kohoutumia.
        Eli sinkki ei ole enää kiinni pellissä. Tälläinen auto on yleensä 7-10 vuotias VW tai Audi ( ainakin näistä kokemusta).


      • JML82

        Jos autoosin on tehty ruostesuojaus, ei sitä saa täysimääräisenä takaisin. Jos autoa pitää esim. 10 vuotta, sillä on jo merkitystä. Näin 10 vuoden päästä autosi on ruosteeton ja saat näin hyvän vaihtoarvon. Autoa 2v pitävät ei hyödy siitä...


      • hyvät naurut tuli
        JML82 kirjoitti:

        Jos autoosin on tehty ruostesuojaus, ei sitä saa täysimääräisenä takaisin. Jos autoa pitää esim. 10 vuotta, sillä on jo merkitystä. Näin 10 vuoden päästä autosi on ruosteeton ja saat näin hyvän vaihtoarvon. Autoa 2v pitävät ei hyödy siitä...

        "Näin 10 vuoden päästä autosi on ruosteeton ja saat näin hyvän vaihtoarvon"
        Herää nykypäivään.
        10 vuoden päästä saa ajaa autosi arvottomana romuttamoon, oli siinä suojausta tai ei.
        Käyttömaksut tulevat olemaan niin kovia tulevaisuudessa ja nyt jo kaavaillaan kaupunkien keskustoihin vihreää vyöhykettä, jonne ei mitään asiaa vanhalla autolla.
        Saksassa ja monessa muussa maassa tämä on jo.


      • das juntti
        JML82 kirjoitti:

        Jos autoosin on tehty ruostesuojaus, ei sitä saa täysimääräisenä takaisin. Jos autoa pitää esim. 10 vuotta, sillä on jo merkitystä. Näin 10 vuoden päästä autosi on ruosteeton ja saat näin hyvän vaihtoarvon. Autoa 2v pitävät ei hyödy siitä...

        Tännä tuli hyvät naurut kanssa 10-vuotta BUUAAHHAHAHH
        Vaikka korisi olisi kuinka hyvässä kunnossa on 10-vuotiaalla autolla lähinnä tunnearvoa. Nykyautoissa käytetään niin paljon elektroniikkaa sekä tietotekniikkaa että hyvä jos autosi toimii edes tuossa vaiheessa.

        Vaikka olen vaihdellut auto useasti, ei ikinä ole kysytty suojauksesta mitään. Hintaan se ei ole vaikuttanut mitenkään. Veikkaanpa että 10-vuotiasta autoa liikkeessä vaihtaessa, myyjä ei edes tule katsomaan sitä vaan tarjoaa suoraan "romutushintaa".


    • epäilevä tuomas

      Kertoisiko joku,miten auto sinkitään?
      Mielestäni oikea sinkitys on kuumagalvanointi.
      Tokkopa ne autoa sentään sinkkipadassa uittavat.

    • galvin

      Kertoisiko joku,miten auto sinkitään?
      Mielestäni oikea sinkitys on kuumagalvanointi.
      Tokkopa ne autoa sentään sinkkipadassa uittavat.

      • .....

        Kyllä sinkitys perustuu sähkön käyttöön. Auton koriin siis johdetaan oikenanmerkkinen sähkövirta( tai -) ja sähkön vetovoima vetää sinkki seoksen sen pinnalle.
        Kyllä nk. kuumagalvanointi on ainoa tapa todellisudessa kunnolla sinkitä pinta, mutta ohuissa pelleisä se ei oikein onnistu, on kori sen käsittelyn jälkeen kuin perunapussilla hakattu.
        Ei tuo sähkösinkitys tosiaan todellisuudessa paljon mekaanista rasitusta kestä ja niin pitää jatkuvasti tarkkailla, tuleeko mekaanista rasiitusta korin eri osiin.


      • fd7a0fd0a8f
        ..... kirjoitti:

        Kyllä sinkitys perustuu sähkön käyttöön. Auton koriin siis johdetaan oikenanmerkkinen sähkövirta( tai -) ja sähkön vetovoima vetää sinkki seoksen sen pinnalle.
        Kyllä nk. kuumagalvanointi on ainoa tapa todellisudessa kunnolla sinkitä pinta, mutta ohuissa pelleisä se ei oikein onnistu, on kori sen käsittelyn jälkeen kuin perunapussilla hakattu.
        Ei tuo sähkösinkitys tosiaan todellisuudessa paljon mekaanista rasitusta kestä ja niin pitää jatkuvasti tarkkailla, tuleeko mekaanista rasiitusta korin eri osiin.

        Vaikka menisikin sinkki puhki niin se ei haittaa. Riittää että sinkkiä on jossain suht lähellä! perussähköoppia!!


      • Hopsaa
        ..... kirjoitti:

        Kyllä sinkitys perustuu sähkön käyttöön. Auton koriin siis johdetaan oikenanmerkkinen sähkövirta( tai -) ja sähkön vetovoima vetää sinkki seoksen sen pinnalle.
        Kyllä nk. kuumagalvanointi on ainoa tapa todellisudessa kunnolla sinkitä pinta, mutta ohuissa pelleisä se ei oikein onnistu, on kori sen käsittelyn jälkeen kuin perunapussilla hakattu.
        Ei tuo sähkösinkitys tosiaan todellisuudessa paljon mekaanista rasitusta kestä ja niin pitää jatkuvasti tarkkailla, tuleeko mekaanista rasiitusta korin eri osiin.

        Niinpä. Tosin Renault Espace vuosimalliin 2002 asti on korikehikoltaan kuumasinkitty. Ja korin "pintapellit" ovat muovia.


    • Siinäpä se
    • OneCarMan

      Minun tietämykseni mukaan vain Audilla on täyssinkkikori, joka on "kastettu", eli sinkki kerros on tarpeeksi paksu ja kattava. Muilla merkeillä on käytössä sähkösinkitysmenetelmä, jonka ansiosta sinkkikerros on vain millin sadasosia. Yksi kiveniksu tai hiekkatiellä ajossa tuleva hiekkasuihku saa sen rikkoontumaan, jolloin suola ja muu moska pääsee tekemisiin metallin kanssa.

      Jos autolla ajetaan vain kaupungissa ja sielläkin harvoin, niin voihan se pysyä jonkin aikaa riittävänä suojana, mutta ainakaan minä en siihen luota.

      Tietysti ruosteenestokäsittely kannattaa tehdä aina autoille. Oikein tehty käsittely ammattiliikkeessä uusille ja käytetyille autoille on hyvä ja pitkäikäinen suoja korroosiota vastaan.

      Olen sitä mieltä, että se maksaa aina itsensä takaisin. Peltityöt ovat aikaa vieviä ja siksi kalliita teettää. Jos osaa itse tehdä ja on paikka ja välineet, niin silloin säästää. Mukavampi kuitenkin on, jos auton kori ja pohja on alkuperäisessä kunnossa myös vanhemmalla iällä :)

      Ja autoa vaihdettaessa/myytäessä on mukavaa esittää viralliset todistukset kunnollisesta auton suojauksesta ja huollosta. Se antaa ostajalle kuvan, että autoa on pidetty hyvin.

      • dfsfdfd

        Nykyauto kestää sen 10v ja sen jälkeen sen arvo on 0e
        Suojauksella ei ole enää nyt ja tulevaisuudessa mitään hyötyä.
        Suojauksen voi tehdä itse, jos ostaa auton uutena.
        Minnekään suojaamoon sitä ei kannata viedä.


    • Tuleva miljonääri

      Tein pari vuotta sitten täys suojauksen itse -92 tuontibemariin joka oli lähes virheetön pohjasta. Nyt olen ajellut sillä tyytyväisenä, eikä ruostetta missään edes alulla. Tässä on autoa vielä 15 vuotta, suojaus kannattaa vaikka vähän vanhempaankin autoon jos se on hyvässä kunnossa.

      • sähkösinkkikö?

        Minulla on ollut useita 205 Pösöjä. Kaikissa on tavaratilan lattia ollut altapäin paksun ruosteen peitossa. Muualla ei ruostetta ole juuri lainkaan. Mistähän mahtaa johtua?


      • Toyotamies
        sähkösinkkikö? kirjoitti:

        Minulla on ollut useita 205 Pösöjä. Kaikissa on tavaratilan lattia ollut altapäin paksun ruosteen peitossa. Muualla ei ruostetta ole juuri lainkaan. Mistähän mahtaa johtua?

        Auton ilmavirta pöllyttää hiekan, suolan ja veden sinne alustan takaosaan.
        Siitä johtuu että peräpää on ruosteisempi takaa kuin edestä. Eikä ole riippuvainen auton merkistä tai korimallista.


    • Tarkennusta

      Vai on Audilla kuumagalvanointi käytössä, vaikka viestien alkuosassa selkeästi kerrottiin ohuen pellin vääntyvän. Audin kori painaa tämän johdosta satoja kiloja enemmän kuin muissa autoissa ja sen peittää epätasainen sinkkipinta.

      Ehkä asiaa kannattaa miettiä uudelleen ja uskoa, ettei kenelläkään ole kestävää sinkitystä auton korissa. Sinityksen paksuus on luultavasti 8 - 15 mikronia, joka vastaa alapään arvona sähkösinkityn ruuvin pinnoituksen paksuutta. Kuumasinkitty ruuvi puolestaan ei mahtuisi kierteeseen padasta nostettuna.

      Ns. sinkitty levy tarkoittaa suojausta, joka kestää tehtaan ja myyjän varastoinnin, mutta ei ole tarkoitettu lopputuotteen pinnoitteeksi etenkään ulkoilmaan. Kastamalla sinkitys aina tehdään, mutta vain kuumagalvanointi sulaan kuumaan. Maalattujahan autot aina ovat joka tapauksessa tämän jälkeen.

    • 3939393939339

      Ihan pelleilyä tämmöiset sinkitykset ja muut, ei ne kestä kauaa. Ainut oikea tapa on audin KOKONAAN alumiinia oleva AUDI A8, ei ruostu ikinä. Miksei muut tee alumiinistä? Kevyttä ja ruostumatonta!!!!

      No koska täytyy saada maksimaallinen voitto ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6764
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      37
      6253
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3454
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2910
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2664
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2348
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2188
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2046
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      1907
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1777
    Aihe