Alu-pullot

Vanha sukeltaja

Mihin ovat kadonneet alumiiniset paineilmapullot? Joskus 80-luvun alussa sukelluskurssilla alumiinipullojen sanottiin olevan teräspulloja pitkäikäisemmät joskin kooltaan suuremmat. Nyt kaikilla valmistajilla kuitenkin on tarjolla vainteräspulloja, eli oliko alumiinipulloissa jokin erityinen huono puoli, koska niitä ei enää juurikaan myydä?

6

1606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian

kevyitä kuivapukusukeltajalle. Alupullot on hävinneet kuivapukujen yleistymisen myötä suomessa. Poikkeuksena deco ja stagekannut, joissa keveys on valttia.

• Vanha sukeltaja

Mutta onko alupulloissa loppujen lopuksi mitään vikaa, jos sukeltaa märkäpuvulla?

• tosi vanhalla käytössä

koko ajan. Ainoa "huono"puoli on pullonkierteeseen tuleva oksidi joka täytyy säännöllisin välein poistaa. Itsellä ollut 2x8l.setti jo n.17v ja en vaihda.

• Teräsmies.

Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

• Teräsmies. kirjoitti:

Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

Tapahtuuko tätä silti, jos laitteet huolletaan ja pullot tarkastetaan säännöllisesti.

Olen ammatiltani kemisti ja vähän epäilyttää, että ei sitä alumiinioksidia niin nopeasti syntyisi.

Teräspullojen yleistymisen itse selittäisin kyllä kuivapukujen yleistymisellä. Teräspullot kun painon vuoksi sopivat siihen luontevammin.

Teräs on materiaalina halvempaa kuin alumiini ja alttiinpaa korroosiolle. Suolaisissa vesissä ei juuri teräspulloja näe.

Minulla ei nyt ole varmaa tietoa, mutta luulempa että täällä pohjoisessa paksumpien märkäpukujen ja kuivapukujen takia teräspullot on käytännöllisempiä myös painotuksen kannalta.

Niin, ja teräs on myös vahvempaa materiaalia kuin alumiini. En ole vielä itse törmännyt 300 barin alumiinipulloon. Liekköhän niitä onkaan.

-Snoukkaboy

• on puhdistettava
        Teräsmies. kirjoitti:

vuosittain kuten teräspullotkin. Itse käytän joka talvi auki omani ja puhdistan,pesen ja kuivaan ne hyvin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6244
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5743
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3234
    4. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2600
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2564
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2218
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1856
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1759
    10. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    Aihe