ATJ

sekoilut

ihmetyttää ainakin minua. Kun näin ensi kertaa uuden rekisteröintitodistuksen (rekisteriotteen), niin en voinut kuin ihmetellä.

Ankean näköinen paperi, rivit kulkee miten sattuu. Pienellä kyhöstettyjä tekstejä lokeroissa, heikompinäköiset ilmeisesti lukevat suurennuslasin kanssa. Erikoisehdoissa paljon kirjoitusvirheitä tähän tyyliin:

tAVaraTilassa ARVA 63 PYK Mu-kAiset ISTUIMET kolMelle henki-lölle käyttöaseTUk-sen 63 pyk...

Ei mitään tyylitajua, pienellä ja isolla kirjoitettua tekstiä sekaisin. LTJ- aikuinen rekisteriote on paljon fiksumman näköinen. Otteissa ei mitään vesileimoja tai hologrammeja; teknisesti helpot väärentää.

Käsittääkseni osasyy uuteen ATK- järjestelmän tuloon oli se, että nyt saadaan ns. "ykkösviat" rekisteriotteelle. Minusta siihen olisi ollut paljon yksinkertaisempi konsti: Asiakas pitää ajossa rekisteriotteen lisäksi edellisessä katsastuksessa tulostetun tarkastuskortin, seuraavaan katsastukseen saakka. Tai sitten olisi vaan kehitetty LTJ:tä, että viat olisi saatu sinne. Varmasti halvempi ratkaisu.

Miksi LTJ-puolelta ei saa rekisteröintikatsastuksessa vanhempien autojen "tyyppikoodia" ja taustatietoja siirrettyä suoraan ATJ-puolelle pohjatiedoiksi. Rekisteröintikatsastuksiin tulee paljon autoja ilman EY-tyyppikoodia, varianttia ja versiota. Vähän tökeröä siirrellä joka tieto kopioimalla. Muutenkin aikaa kuluu näyttöjä kliksuttaessa.

Lisäksi muutamiin rekisteröintitodistuksiin on tulostunut jatkosivulle ihan selviä virheitä. Katsokaa myös, että katsastuspäivämäärä ja seuraava katsastusväli tulevat oikein, virheitä on ollut. Korjauskehoituksista rekisteriotteelle, tekstit kolmesta valoviasta puoli sivua.

AKE:lta vois kysyä, että menikö ihan monta vuotta tämän hienon systeemin kehittelyssä.

tERveISin AUtokatSAStaja.

7

1762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghdfhd

      "Miksi LTJ-puolelta ei saa rekisteröintikatsastuksessa vanhempien autojen "tyyppikoodia" ja taustatietoja siirrettyä suoraan ATJ-puolelle pohjatiedoiksi."

      Totta vain osittain. Esim. uudehkojen pakujen osalla onnistuu järjestään. Tyyppikoodi syötetään versiokenttään. Tosin nämä ovat sekä TYYTI:n ATJ että LTJ puolelle tallennettuja. Myös esim. monien vanhempien Volvojen versio on ATJ:ssa LTJ-tyyppikoodi.

      Eipä tuossa nyt niin iso homma kuitenkaan ole näpytellä tietoja käsin. Jos omaa normaalit ATK-taidot ja tekee muutaman kymmenen RK:ta homman pitäisi sujua jouhevasti.

      • LTJ oli

        paljon parempi.


      • gfhfghfg
        LTJ oli kirjoitti:

        paljon parempi.

        Missä mielessä? Loogisuutta ohjelmassa ei ollut, eikä siinä ollut kapasitettiia tallentaa niitä tietoja, mitä tänäpäivänä tallennetaan. Se että esim. turvavarusteet tulivat aikanaan erikoisehtoihin johtui järjestelmän rajoittuneisuudesta.

        Ymmärrän kyllä että vanhojen koirien on vaikea oppia uusia temppuja.


    • A-suikka

      työnnä piirilä suikka hanuriis.samat karjalaiselle.

    • varianttijaversio

      ATJ on kyllä mahtava järjestelmä, mikään ei ole parempaa, kuin se, kun hakkaa rk:ssa ne 17 eri rengasta copypasteperiaatteella sinne tietoihin. ai sitä riemua.

      • Uteliaas

        On katsastajan riemut aika vähissä; "kun hakkaa rk:ssa ne 17 eri rengasta copypasteperiaatteella sinne tietoihin. ai sitä riemua". Onko työssäsi jotain muita riemun hetkiä?


    • Hajattelija

      Sekoilut. Voit tuosta kirjoitusulkoasusta kiittää sitä virkamiestä, joka on erikoisehdon aikanaan auton tietoihin lisännyt. Jos taas teksti kiemurtelee paperilla miten sattuu niin siitä saat kiittää paperin ulos sylkenyttä tulostinta.
      Jos kaikki virheelliset rekisteritiedot korjattaisiin niin siinä menisi niin paljon aikaa ja henkilöresursseja että koko Trafi menisi kyykkyyn.
      LTJ-ATJ muutoksen päätarkoitus ei todellakaan ollut saada myöhemmässä vaiheessa korjauskehotuksia otteelle. Vaan että sinne saadaan auton tyyppitiedot kattavasti lisättyä yms.
      Ei millään pahalla mutta yritä löytää joku joka osaa ohjelmoida LTJ:ää. Siinä oli yksi syy päivitykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      33
      6284
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5763
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3244
    4. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      2630
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2564
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2228
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2148
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      1886
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1779
    10. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1727
    Aihe